• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Beror väl lite på vad du har för mål med träningen. Bli snabbare? Uthålligare? Viktminskning? Samt hur gammal du är (för att kunna bedöma puls etc. Om du har annan träning utöver löppassen så skulle jag generellt säga att det skulle må bra av ett pass i något lägre tempo men längre tid samt ett snabbare men med variation såsom backe, tröskelpass, kort/lång intervall m.m Finns tusentals sätt att kombinera. Sen är det ju också viktigt att du själv trivs med träningen, annars är det lätt att lägga av :)
Jag är 37 år gammal, kör styrka 5-6 dagar i veckan, löpning 2 dagar.
Målet är nog att ligga skapligt på milen, bland befolkningen, kanske 45min:)

Jag är 37 år gammal, kör styrka 5-6 dagar i veckan, löpning 2 dagar.
Målet är nog att ligga skapligt på milen, bland befolkningen, kanske 45min:)
Om du vill träna på puls ligger du något för fort på passen skulle jag säga. Dock är ju puls väldigt individuellt men 183 är nära ditt teoretiska max.

Jag skulle ta ett intervallpass i veckan med överfart (dvs intervallerna under 4.30 tempo om målet är 45 min på milen) med exakt fast som bestäms av längd på intervall. Dvs tröskelpass kanske runt 4.20 tempo i 10-15 min och 1-2 min vila mellan. Långa intervaller (1000m) runt 4.00/4.10 och korta intervaller sub 4 tempo. Det andra passet skulle jag hålla lugnare men köra mellan 60-90 min på ca 80% av max, dvs i teorin runt snittpuls på 150.

Men som sagt, träning är ju väldigt individuellt och finna garanterat de med bättre kunskap än mig här på forumet :)

Lycka till!

Håller med generellt. Speciellt med att det är individuellt. Det där med teoretiskt maxpuls är värdelöst på individnivå. Ska man jobba med puls får man kolla var man ligger på riktigt annars riskerar man hamna rätt fel. Jag ligger exempelvis ca 35 högre i maxpuls än enligt standardformlerna. Man hamnar rätt fel i pulszonerna då.

/B

56FFCCF5-6061-4A5A-9ECC-1332C181D1EB.jpeg

Mitt mål är pb på 10 km! Bästa tid och slå är 41.39 hade dock varit fantastiskt med sub40 :)
Uppdatering gällande mål för 2019. Har inte haft någon motivation att springa alla pass utomhus dessvärre. Fixar inte kylan och isen. Har dock gjort framsteg på löpband. Kan inte minnas att jag har gjort sub20 på 5 km. Så en liten framgång även om det var på löpband. Nu skall jag börja lägga in 1000 m intervaller på 3.40-3.45 som en del av upplägget och hoppas kunna jobba mig upp til 10 km. Peppar, peppar!

56FFCCF5-6061-4A5A-9ECC-1332C181D1EB.jpeg

Uppdatering gällande mål för 2019. Har inte haft någon motivation att springa alla pass utomhus dessvärre. Fixar inte kylan och isen. Har dock gjort framsteg på löpband. Kan inte minnas att jag har gjort sub20 på 5 km. Så en liten framgång även om det var på löpband. Nu skall jag börja lägga in 1000 m intervaller på 3.40-3.45 som en del av upplägget och hoppas kunna jobba mig upp til 10 km. Peppar, peppar!

Bra jobbat!! :)

Håller med generellt. Speciellt med att det är individuellt. Det där med teoretiskt maxpuls är värdelöst på individnivå. Ska man jobba med puls får man kolla var man ligger på riktigt annars riskerar man hamna rätt fel. Jag ligger exempelvis ca 35 högre i maxpuls än enligt standardformlerna. Man hamnar rätt fel i pulszonerna då.

/B
Helt enig! Bästa är om @Tactical trader gör ett maxtest och får sina egna individuella zoner.

Om du vill träna på puls ligger du något för fort på passen skulle jag säga. Dock är ju puls väldigt individuellt men 183 är nära ditt teoretiska max.

Jag skulle ta ett intervallpass i veckan med överfart (dvs intervallerna under 4.30 tempo om målet är 45 min på milen) med exakt fast som bestäms av längd på intervall. Dvs tröskelpass kanske runt 4.20 tempo i 10-15 min och 1-2 min vila mellan. Långa intervaller (1000m) runt 4.00/4.10 och korta intervaller sub 4 tempo. Det andra passet skulle jag hålla lugnare men köra mellan 60-90 min på ca 80% av max, dvs i teorin runt snittpuls på 150.

Men som sagt, träning är ju väldigt individuellt och finna garanterat de med bättre kunskap än mig här på forumet :)

Lycka till!
Tack för en bra utläggning och förklaring :)
Hur ser vilan ut för er på ett intervallpass som ovan? Joggar ni ner lite eller går ni?
Jag tror jag får börja lite enkelt så jag håller det okrångligt. Ett längre men lite lugnare, kanske ett 5:30 skulle hålla mig runt 150 och att jag kommer över timmen, hitinttils ligger ju inget pass över timmen så man sträcker ju aldrig ut.
Sen om man börjar i all enkelhet med intervaller. 10 min på 4.20 säger vi, 1 min vila, hur länge kör man?

Tack för bra input:)

Hur ser vilan ut för er på ett intervallpass som ovan? Joggar ni ner lite eller går ni?
Jag tror jag får börja lite enkelt så jag håller det okrångligt. Ett längre men lite lugnare, kanske ett 5:30 skulle hålla mig runt 150 och att jag kommer över timmen, hitinttils ligger ju inget pass över timmen så man sträcker ju aldrig ut.
Sen om man börjar i all enkelhet med intervaller. 10 min på 4.20 säger vi, 1 min vila, hur länge kör man?

Jag brukar köra ståvila men man kan absolut köra lätt jogg också. På tröskel brukar jag köra 15-20 min lätt jogg som uppvärmning, 3xtröskel och sen 10-15 min nedjogg.

Hitta vad som passar dig helt enkelt! :)

//Nore

Jag brukar köra ståvila men man kan absolut köra lätt jogg också. På tröskel brukar jag köra 15-20 min lätt jogg som uppvärmning, 3xtröskel och sen 10-15 min nedjogg.

Hitta vad som passar dig helt enkelt! :)

//Nore
Kalas, låter rimligt
Jag börjar med ett test pass imorgon så får jag återrapportera utfallet :):)

Kan ni se mig lite idéer ni som kan :)
Jag springer två pass i veckan och dom ser ut som nedan ungefär.
Ska jag göra det på något annat sätt eller upplägg. Samt hur skulle ni skatta min kondition baserat på nedan.
Nedan var med lätt medvind och Kanske 85% av Max i känslan.
Screenshot_20190302-182638.png
Screenshot_20190302-182632.png
Screenshot_20190302-182626.png
Screenshot_20190302-182621.png
Tycker det ser ut som att du springer med väldigt hög puls, men det beror ju på vad din maxpuls är? Utan att veta din maxpuls så tror jag att du skulle bli bättre av att dela upp ditt pass i två, ett intervallpass t ex 4x4 och ett längre 15-20 km i 5,30 tempo typ.

Kan ni se mig lite idéer ni som kan :)
Jag springer två pass i veckan och dom ser ut som nedan ungefär.
Ska jag göra det på något annat sätt eller upplägg. Samt hur skulle ni skatta min kondition baserat på nedan.
Nedan var med lätt medvind och Kanske 85% av Max i känslan.
Screenshot_20190302-182638.png
Screenshot_20190302-182632.png
Screenshot_20190302-182626.png
Screenshot_20190302-182621.png
Farten är ju bra!
Men jag reagerar också på den höga pulsen. När jag kör liknande pass så ligger jag på 140-150.

Tycker det ser ut som att du springer med väldigt hög puls, men det beror ju på vad din maxpuls är? Utan att veta din maxpuls så tror jag att du skulle bli bättre av att dela upp ditt pass i två, ett intervallpass t ex 4x4 och ett längre 15-20 km i 5,30 tempo typ.

Farten är ju bra!
Men jag reagerar också på den höga pulsen. När jag kör liknande pass så ligger jag på 140-150.
Vill inflika att det där med puls är högst individuellt så det går inte att jämföra. För mig hade det där varit en fullt normal puls på den typen av pass. Hade en kompis jag sprang mycket med och vi gjorde nästan exakt samma tid på milen och halvmaran men jag låg konstant 20-25bmp över honom. Jag är 35 och fullt frisk (i kroppen).

Vill inflika att det där med puls är högst individuellt så det går inte att jämföra. För mig hade det där varit en fullt normal puls på den typen av pass. Hade en kompis jag sprang mycket med och vi gjorde nästan exakt samma tid på milen och halvmaran men jag låg konstant 20-25bmp över honom. Jag är 35 och fullt frisk (i kroppen).
Precis, jag ligger också alltid ca 20 över min löparkompis.

Vilan beror helt på målet för passet, och 4:20 är alldeles för snabbt för att vara tröskel för dig. Om du ligger på runt 45 på milen så bör din tröskel ligga runt 4:45, och jag skulle rekommendera typ 20 min konstant i 4:45 eller börja med 2x10 i samma fart och bygga mot 20 min konstant. Vill du istället köra intervaller och ex 1km intervaller så är typ 6-8x1000 i 4:20-4:30 ett bra pass för dig, vila omkring 60-90s. Kör du istället träning på 5k-pace så kan du köra 12x400, 8x800 eller 5-6x1km i runt 4:10 med 60s vila.
Ska dock nämnas att intervaller i princip inte kommer ge dig något mer än att bara springa mer, så mitt tips är att lägga in minst ett extra löppass per vecka, lägga in stegringslopp under varje pass och köra lite tröskel då och då.

Ja, och det är ju därför vi frågar vad herrn har för maxpuls.

Jag har senaste månaderna köpt (och lämnat tillbaka - Tack Elgiganten och "riktigt" öppet köp) flertalet populära hörlurar för träning/löpning och provat.
De jag provat är bl a Jabra Elite Active 65t, Jaybird X4, Jaybird Tarah Pro. Samtliga är alltså in-earmodell.
Jag lyssnar bara på podcasts/musik om jag springer löpband - aldrig ute.

Men nu till min fråga:
Ni som kör hörlurar på gymmet av in-earmodell likt ovanstående. Får ni också "duns duns dun"-ljud i huvuet som är oerhört störande? Jag snackar inte om "microphonics" dvs när sladdar gnuggas mot halsen, kroppen osv och orsakar ljud utan mer "bone conducting / body noise resonance". Testa att täppa till era öron med fingertopparna och hoppa/testspring så förstår ni vad jag menar. Occlusion effect kallas det visst. Man hör varje fotsteg fortplantas upp till huvudet som inte har möjlighet att komma ut genom öronen pga att de är igentäppta av just in-earhörlurar.

Är detta något man vänjer sig vid / hjärnan effektivt sållar bort efter ett tag eller vad? Vill verkligen ha in-ear för att sålla bort gymmets musik / folks stön och stänger som slängs i marken men jag kan inte se att jag skulle orka springa så här i längden, när det är så mycket duns pga tätheten i öronen.

Jag har senaste månaderna köpt (och lämnat tillbaka - Tack Elgiganten och "riktigt" öppet köp) flertalet populära hörlurar för träning/löpning och provat.
De jag provat är bl a Jabra Elite Active 65t, Jaybird X4, Jaybird Tarah Pro. Samtliga är alltså in-earmodell.
Jag lyssnar bara på podcasts/musik om jag springer löpband - aldrig ute.

Men nu till min fråga:
Ni som kör hörlurar på gymmet av in-earmodell likt ovanstående. Får ni också "duns duns dun"-ljud i huvuet som är oerhört störande? Jag snackar inte om "microphonics" dvs när sladdar gnuggas mot halsen, kroppen osv och orsakar ljud utan mer "bone conducting / body noise resonance". Testa att täppa till era öron med fingertopparna och hoppa/testspring så förstår ni vad jag menar. Occlusion effect kallas det visst. Man hör varje fotsteg fortplantas upp till huvudet som inte har möjlighet att komma ut genom öronen pga att de är igentäppta av just in-earhörlurar.

Är detta något man vänjer sig vid / hjärnan effektivt sållar bort efter ett tag eller vad? Vill verkligen ha in-ear för att sålla bort gymmets musik / folks stön och stänger som slängs i marken men jag kan inte se att jag skulle orka springa så här i längden, när det är så mycket duns pga tätheten i öronen.
Inte haft det problemet själv. Kör Bose sound sport och de funkar bra. Något stora kanske vilket kan vara irriterande i motvind men om du bara springer löpband så testa dem!

Inte haft det problemet själv. Kör Bose sound sport och de funkar bra. Något stora kanske vilket kan vara irriterande i motvind men om du bara springer löpband så testa dem!
Just de hörlurarna är såna som släpper in väldigt mycket ljud (vilket är bra om man springer ute men där har jag som sagt inga lurar alls) och därmed existerar inte problemet då öronen inte blockeras, men jag är mer ute efter isolerande populära träningslurar för just gymbruk i det här fallet.

Just de hörlurarna är såna som släpper in väldigt mycket ljud (vilket är bra om man springer ute men där har jag som sagt inga lurar alls) och därmed existerar inte problemet då öronen inte blockeras, men jag är mer ute efter isolerande populära träningslurar för just gymbruk i det här fallet.
Inte helt med på vad du menar? Skulle inte säga att de släpper igenom mer än x4 och de har fungerat bra inomhus också (växelkör band och ute) Alltså denna modell jag menar: https://www.bose.se/sv_se/products/headphones/earphones/soundsport-wireless.html

Inte helt med på vad du menar? Skulle inte säga att de släpper igenom mer än x4 och de har fungerat bra inomhus också (växelkör band och ute) Alltså denna modell jag menar: https://www.bose.se/sv_se/products/headphones/earphones/soundsport-wireless.html
De är förvisso in-ear men de täpper inte på samma sätt och lika djupt som de andra modellerna. Står i princip i alla recensioner jag läst om dessa. Men du tycker alltså att de blockerar lika mycket som X4?
Men tack för tipset ändå! Kanske värda att testa för mig ändå för att hitta en kompromiss.

Senast ändrad:
Mer börja om-tips efterlyses! Ngra tips på enkla, roliga intervallupplägg?
Noll koll på puls, på handleden sitter en stendum Sinn UX. Väldigt oklar målbild, men springa milen snabbare vore ju kul (nu blir jag typ varvad av rullatortanter som rastar mopsen) och utmana kroppen lite.

Inga lopplaner ellser så, springer mest för att kunna leva som jag gör och komplettera gymmande.

Mer börja om-tips efterlyses! Ngra tips på enkla, roliga intervallupplägg?
Noll koll på puls, på handleden sitter en stendum Sinn UX. Väldigt oklar målbild, men springa milen snabbare vore ju kul (nu blir jag typ varvad av rullatortanter som rastar mopsen) och utmana kroppen lite.

Inga lopplaner ellser så, springer mest för att kunna leva som jag gör och komplettera gymmande.

Vad är syftet mer intervallerna? (Alltså ärlig fråga - inte dryghet).

Upplever själv att intervaller är rätt knepigt, jobbigt mentalt (gör att löpningen inte alltid är kul - svårare att motivera sig att gå ut och kräk-köra än att köra ett mysigt jogg-pass), stor skaderisk (får själv ofta ont i kroppen efter intervaller - benhinnor, knän etc) och gör att man slarvar med tekniken (för att man försöker pressa sig).

Jag kör intervall i grupp en gång i veckan - snittar just nu 3-4 mil i veckan och upplever själv att mer distans, kanske några trösklar ev. för att bygga lite pannben, troligen skulle ge mer för miltiderna.

Bra tips. Någon annan? :D
Mitt tips är att fara ut och springa och inte fundera så mycket. :) vad springer/sprang du milen på och vad har du för mål?
Jag kör på en måldistans varje månad, alltså att jag ska springa minst 150km varje månad. Funkar bra för mig och ibland kan man ju beta av 10-20km men oftast blir det 5-15km per pass. Kör allt via en Garmin 235.

Tillbaka
Topp