• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Nej, har lite kontakter i sälen men inte dragit i dem ännu. Har förmodligen support med mig.
Tänkte nästan bara ta en natt innan i sälen och sedan åka hemåt efter loppet.....

Kan nog vara en rätt bra plan - med tanke på alla andra aktiviteter i området just den helgen verkar det lite stökigt med just boende.

Sprang lite förra vintern men sen kom våren och sommaren i vägen :D

Har tagit upp löpningen igen men valt ett annat upplägg den här gången.
Istället för att försöka springa längre och längre köra jag intervaller: 2 min gång, 2 min löpning osv i 30 minuter.
Mentalt är det mycket enklare för man vet att vilan (gången) kommer ganska snart :)
(Sen väger jag > 0.1 ton så knäna mår lite bättre).

Under löpningen når jag 90-95% av min maxpuls (beräknad på 220 - ålder).
Tempot är ca 5.30 min/Km.

Målet är bara att må bättre fysiskt och jag kommer inte att springa några lopp.
Min fråga är vad ni tycker om 2 + 2? Är det bra eller skulle ni rekommendera något annat?

Sprang lite förra vintern men sen kom våren och sommaren i vägen :D

Har tagit upp löpningen igen men valt ett annat upplägg den här gången.
Istället för att försöka springa längre och längre köra jag intervaller: 2 min gång, 2 min löpning osv i 30 minuter.
Mentalt är det mycket enklare för man vet att vilan (gången) kommer ganska snart :)
(Sen väger jag > 0.1 ton så knäna mår lite bättre).

Under löpningen når jag 90-95% av min maxpuls (beräknad på 220 - ålder).
Tempot är ca 5.30 min/Km.

Målet är bara att må bättre fysiskt och jag kommer inte att springa några lopp.
Min fråga är vad ni tycker om 2 + 2? Är det bra eller skulle ni rekommendera något annat?
Gång och löpning varvat är säkert bra i början men 90-95% av maxpuls på varje pass låter förfärligt också för mig som springer regelbundet. Risken känns överhängande att du skadar dig eller tröttnar eller båda delarna. Visst är det ibland lite tungt att ta sig ut i februarivädret men om löpningen alltid känns obehaglig blir den knappast någon vana.

Jag hade börjat med lätt, repeterar lätt, jogg några minuter och varvat den med promenad för att få ihop 20-30 minuter eller vad du tycker känns lagom. Om känslan varje gång är att det är kul att springa och att du kunde ha fortsatt en stund till blir det inte så jobbigt att komma ut igen. Repetera så ofta du orkar men åtminstone tre eller hellre fyra gånger i veckan och minska gångpauserna successivt. Fokusera på ett bra löpsteg med hög kadens, upprätt hållning och mellanfotsisättning. När allt fungerar och vanan verkligen sitter kan du köra ett snabbare pass i veckan om du känner för det men mängdträningen ska fortfarande inte vara nära max. Tänk på att konditionen går snabbare att bygga upp än styrkan som i sig byggs upp snabbare än stödjande strukturer. Det är lätt att öka för snabbt när allt känns bra och dra på sig skador.

Senast ändrad:
Gång och löpning varvat är säkert...
Tack för din input! :)

Har läst på en del om HIT och studerat lite olika rapporter.
För mig är det tydligt att intervallträning ger lika mycket som långdistans/uthållighetsträning, kanske mer, när det gäller konditionen (VO2max) och uthållighet.
Risken för skador minskar också vilket är positivt när man börjar bli till åren.

Hallå alla grymma löpare!
Är det någon av er som ska springa detta lopp?
https://www.edsvikenmarathon.se/
Jag har tänkt köra det med en kollega men han ska operera axeln veckan innan så hans plats är ledig, betald och klar. Vill någon springa med mig så hör gärna av er via pm så tar vi det detaljerna där. Springer inte i något super tempo men kring 6m/km så borde sluta på ca 2h 15m cirkus.
Lite osäker på hur loppet kommer se ut lördagen den 15/2 kl. 13 då det verkligen är beroende på väder. Vid is/kyla är tanken att man ska springa över Edsviken som man sprang runt på sommaren. Så kanske det blir runt den igen pga ingen is men ännu lite tid kvar så vi får se :)

Uppdatering, nu ska inte jag heller springa så vill och kan någon så finns det två lediga platser som någon mer än gärna kan få ta över, kanske kan skänka en slant till barncancerfonden? :)
Hör av er via pm så ordnar vi det praktiska. Trevlig helg!

Den senaste tiden har jag känt mig både sliten och nedtränad och löpningen har verkligen inte varit njutbar. Var inte alls sugen på att ge mig ut idag men helt plötsligt svarade benen och steget var lätt igen. Vilken känsla.
Screenshot_20200208-132627.jpg

Den senaste tiden har jag känt mig både sliten och nedtränad och löpningen har verkligen inte varit njutbar. Var inte alls sugen på att ge mig ut idag men helt plötsligt svarade benen och steget var lätt igen. Vilken känsla.
Screenshot_20200208-132627.jpg
Det där var ju ändå ett ganska långt pass. Var också ute ca 80 minuter idag. På ganska krävande teknisk trail. Rötter, hällar, sankmark... I kortbyxor... den här vintern alltså... Apropå att känna sig sliten: Redan när jag hoppade på cykeln (ja, jag cyklar dit jag ska springa, så lite grand ett "duathlon") så bestämde jag mig för ett lugnt pass. Ibland dröjer det nästan 40 minuter innan jag kan/vill trycka på i högre tempo. Idag var det inte ens aktuellt. Sådana dagar får det bli uteslutande för nöje.

Senast ändrad:
Det där var ju ändå ett ganska långt pass. Var också ute ca 80 minuter idag. På ganska krävande teknisk trail. Rötter, hällar, sankmark... I kortbyxor... den här vintern alltså... Apropå att känna sig sliten: Redan när jag hoppade på cykeln (ja, jag cyklar dit jag ska springa, så lite grand ett "duathlon") så bestämde jag mig för ett lungt pass. Ibland dröjer det nästan 40 minuter innan jag kan/vill trycka på i högre tempo. Idag var det inte ens aktuellt. Sådana dagar får det bli uteslutande för nöje.
Shorts kör jag alltid i, tycker det är skönast så. Jag brukar kunna trycka på ganska tufft relativt snabbt men den senaste tiden har benen inte svarat och då är det frustrerande. Därför var dagens runda skön :)

I övrigt är jag uppe och ligger på 3 pass i veckan. 7km, 7km inklusive lite fartökningar ca 10x100m på 90% maxfart och ett långpass på 18km.

Enligt det schema jag tittat på (länkat här tidigare) så borde jag upp i 4pass i veckan men det går inte med livspusslet. Maran blir Prag 3maj eller sthlm 30maj. Några förslag på hur man ska lägga upp veckorna eller bara rulla på som jag har och sakta öka långpasset upp emot 30km?

Har någon här något tips på vad man kan göra för att motverka smärta i vader, framsida underben (muskeln som böjer foten uppåt) samt i benhinnorna? Var precis ute på en liten löprunda men det gör för jäkla ont i allt detta. Antar att man bör vila för att låta benhinnorna återhämta sig, men vad bör göras för underbensmusklerna? Lite mer uppvärmning? Fortsätta löpa som vanligt och hoppas att de vänjer sig? Tacksam för input!

Har någon här något tips på vad man kan göra för att motverka smärta i vader, framsida underben (muskeln som böjer foten uppåt) samt i benhinnorna? Var precis ute på en liten löprunda men det gör för jäkla ont i allt detta. Antar att man bör vila för att låta benhinnorna återhämta sig, men vad bör göras för underbensmusklerna? Lite mer uppvärmning? Fortsätta löpa som vanligt och hoppas att de vänjer sig? Tacksam för input!
Se till så att du har ett par skor som funkar för din löpstil. Köp ett par vadskydd från ex Rehband, alltså med både värme och kompression. Håll dig till huvudsakligen ett underlag.

Jag har haft problem med vaderna sedan urminnes tider men när jag vidtog dessa åtgärder försvann det direkt.

Se till så att du har ett par skor som funkar för din löpstil. Köp ett par vadskydd från ex Rehband, alltså med både värme och kompression. Håll dig till huvudsakligen ett underlag.

Jag har haft problem med vaderna sedan urminnes tider men när jag vidtog dessa åtgärder försvann det direkt.
Stort tack! Ska kika på en gång. Tror att skorna ska vara ok - fick hjälp på löplabbet när jag köpte dem och vad jag kan avgöra känns de bra.

Frisk/sjuk om vartannat.......jävla skitungar att dra hem mög.......springer när jag kan. Ligger nu 7 mil efter budget ytd!! Fekking skit....

Äh du kan vara lugn - vi tuggar på i tysthet.

Exakt!

..men när det frågas.

677BD53C-88C6-431C-BEA6-7F8EA8597CBB.png
Gott att höra!
Frisk/sjuk om vartannat.......jävla skitungar att dra hem mög.......springer när jag kan. Ligger nu 7 mil efter budget ytd!! Fekking skit....
Bittert när det blir så. Kriga vidare!

Själv sprang jag 14k i blåsten innan idag, och nu har jag precis varit ute på en stödrunda med frun. Hyfsat sliten nu.
Screenshot_20200218-193945.jpg
Screenshot_20200218-193923.jpg

Tillbaka
Topp