• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
För ett gäng år sedan så skaffade jag ett par five fingers men jag kom aldrig överens med dem och jag använde dem inte särskilt mycket.
Är det någon som vill ha dem så dra ett PM så skänker jag dem, skall de skickas så får ni stå för frakt, annars finns de i Götet.
Storlek 43.
Tänkte att ni löpare kan få förtur ifall ni vill, annars lägger jag upp en annons.
IMG_20190712_153707_1.jpg
 

zeke_varg

Omega
Har lyxen att kunna testa traillöpning i Andorra om 1,5v. Gissar att det rör sig om en tur på 45min-1.5h. Oklart vad temperaturen säger och hur tungt det är med stigningar och tunn luft. Någon med tips vad jag bör göra/inte göra?

Tänkte foka på lugn jogg o gå om det är brant.. och om fråga hotellet om spårval. Lite bergigt..
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har lyxen att kunna testa traillöpning i Andorra om 1,5v. Gissar att det rör sig om en tur på 45min-1.5h. Oklart vad temperaturen säger och hur tungt det är med stigningar och tunn luft. Någon med tips vad jag bör göra/inte göra?

Tänkte foka på lugn jogg o gå om det är brant.. och om fråga hotellet om spårval. Lite bergigt..
Finns några rutter i appen outdooractive, som du kanske vill kolla. Har själv inte varit i Andorra, men nyss hemkommen från alperna med 70 km i distans och 5200 höjdmeter (flera pass, förstås...) kan jag bara konstatera, att när lutningen drar iväg över 20 procent, då är stavar ett riktigt bra hjälpmedel. Och det är knappast tal om att ta löpsteg.

Om du använder dig av Garmin Connect, så finns det också flera rutter i Andorra där. Hittar t ex en på dryga 7 km och 670 höjdmeter, med den är inte helt en slinga. Beroende på underlaget, så kan det ju bli ett duktigt tufft pass... finns flera rutter, även mer flacka.

Brukar också själv använda appen EasyRoute, för att dra rutter som jag sedan skickar över till min Garmin Fenix 5 för navigering. Brukar funka fint... bortsett i lördags hemmavid... då mängden rotvältor gjorde min tänkta tur sisådär... men det kunde ju knappast appen veta.

Vätskerygga kan ju vara en idé också. Och ha marginal med avseende på tiden. Underlaget påverkar mycket. Plus ha skor som funkar för berg.

Enjoy!
 

Klasvegas

Omega
Hallå alla löpare!

Är inte proffs på att söka i tråden så jag ber om ursäkt på förhand ifall detta har behandlats tidigare!

Jag har efter ca 15 pass på 4-7km insett att löpning är rätt skoj och något man uppenbarligen kan bränna en del pengar på så började jag fundera på om man skulle utöka sko-arsenalen.

Jag har kört mina rundor i ett par Asics GT-2000-7 och är överlag väldigt nöjd. Men jag märker ändå att benen (Benhinnorna-ish) tar en del stryk på asfalten. När jag springer i löparspår eller på andra mjuka underlag så får jag inte alls samma känsla. Därför sitter jag här nu och grubblar/resonerar kring två olika alternativ:

1. Vid asfaltslöpning behöver jag ett par skor med bättre dämpning, då jag trots allt väger 90kg+.

2. Inse att jag har forcerat på lite väl fort och borde ha tagit det lugnare (snittat ca 2 rundor/v sen början av juni) för att undvika skador/smärtor och nu kör en easy-way-out och skyller på materialet....

Om det är alternativ 1 som gäller så tar jag gärna emot tips på skor med bra dämpning, jag har läst mig till att Nike Pegasus ska vara rätt bra i det perspektivet! Ni som vet mer får gärna bekräfta, eller dementera och komma med andra förslag på bra väldämpade skor!

Tack på förhand!
 

zeke_varg

Omega
Hallå alla löpare!

Är inte proffs på att söka i tråden så jag ber om ursäkt på förhand ifall detta har behandlats tidigare!

Jag har efter ca 15 pass på 4-7km insett att löpning är rätt skoj och något man uppenbarligen kan bränna en del pengar på så började jag fundera på om man skulle utöka sko-arsenalen.

Jag har kört mina rundor i ett par Asics GT-2000-7 och är överlag väldigt nöjd. Men jag märker ändå att benen (Benhinnorna-ish) tar en del stryk på asfalten. När jag springer i löparspår eller på andra mjuka underlag så får jag inte alls samma känsla. Därför sitter jag här nu och grubblar/resonerar kring två olika alternativ:

1. Vid asfaltslöpning behöver jag ett par skor med bättre dämpning, då jag trots allt väger 90kg+.

2. Inse att jag har forcerat på lite väl fort och borde ha tagit det lugnare (snittat ca 2 rundor/v sen början av juni) för att undvika skador/smärtor och nu kör en easy-way-out och skyller på materialet....

Om det är alternativ 1 som gäller så tar jag gärna emot tips på skor med bra dämpning, jag har läst mig till att Nike Pegasus ska vara rätt bra i det perspektivet! Ni som vet mer får gärna bekräfta, eller dementera och komma med andra förslag på bra väldämpade skor!

Tack på förhand!
Är definitivt inget proffs men läst o hört en del.

Skor efter underlag. Bra att alternera skor också så skor for vila samt att du aldrig kommer i ett läge att du behöver springa i sprillans nya när de gamla är slut.

Variera längden på löpningen. Skynda långsamt. Löparcoach har sagt att jag ska springa långsammare och snabbare pass än vad jag normalt har gjort. Med de menas inte springa lagom utan ta det lugnt. Väldigt lugnt. Sen plocka in pass som är kortare men snabbare. Jag gissar att det passar dig också men någon annan här kanske är av annan åsikt.

Det viktigaste är att du är ute o springer. Det lika viktiga är att inte skada sig. Kul att du är igång!

Själv så har jag haft ont fram på vaderna men har förmodligen berott på för kraftig ökning i min träning samtidigt som jag haft ett kasst löpsteg. Nu springer jag mer på tårna med kortare steg och långsammare i spåret totalt sett. Vaderna mår iaf bättre på mig. Jag har 3 par skor o kör 1,5ggr/v..

Finns flera hör med massa erfarenhet som kanske tittar in och ger lite tips.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
I eftermiddags passade jag på att köra Vertikal K-rutten i Åre när jag ändå var här i närheten.
Ja jäklar vad varmt det var alltså, bilen sa 32°C när jag kom fram.
Första biten var brutalt stekande då luften stod helt still.
När man kom en bit över halvvägs så började det fläkta lite i alla fall och det var grymt skönt.
Väl uppe vid toppstugan så var klockan 16:10 så den var tyvärr stängd, så det var bara att lufsa ner till centrum och drömma om en cola hela vägen ner. Stannade och svalkade mig med lite smältvatten på vägen, riktigt skönt.

Jag är glad att jag körde turen men kan jag rekommendera den?
Nej egentligen inte, det var en hel del rep som man använde på första delen då det var riktigt brant. Andra halvan var bättre och det gick att hålla lite fart och det passar mig bättre än att tvingas gå.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
I eftermiddags passade jag på att köra Vertikal K-rutten i Åre när jag ändå var här i närheten.
Ja jäklar vad varmt det var alltså, bilen sa 32°C när jag kom fram.
Första biten var brutalt stekande då luften stod helt still.
När man kom en bit över halvvägs så började det fläkta lite i alla fall och det var grymt skönt.
Väl uppe vid toppstugan så var klockan 16:10 så den var tyvärr stängd, så det var bara att lufsa ner till centrum och drömma om en cola hela vägen ner. Stannade och svalkade mig med lite smältvatten på vägen, riktigt skönt.

Jag är glad att jag körde turen men kan jag rekommendera den?
Nej egentligen inte, det var en hel del rep som man använde på första delen då det var riktigt brant. Andra halvan var bättre och det gick att hålla lite fart och det passar mig bättre än att tvingas gå.
Tryckte på gilla. Inte för rekommendationen, men för prestationen.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
393B1FE6-0C6B-4332-BF30-0EB096DC8E02.jpeg

Köpte en tischa som tröst när en vad krånglar.....typiskt......hade tänkt köra på nu under semestern, 3:e rundan kukar vaden ur.......så drygt....
Faan va segt, lider med dig.
Lika för mig, gått hur bra som helst hela våren och försommaren. Massor med trail och långlopp. Men nu jävlas en vad och fotled.
Löpningen i allmänhet och även många startplatser i höst som man börjar oroa sig över.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Faan va segt, lider med dig.
Lika för mig, gått hur bra som helst hela våren och försommaren. Massor med trail och långlopp. Men nu jävlas en vad och fotled.
Löpningen i allmänhet och även många startplatser i höst som man börjar oroa sig över.
Då lider vi ihop!! Xtra surt för dig som har massa lopp inplanerade, jag har bara 2 lite enklare trail!! Men utan mina 3 - 4 rundor per vecka blir jag en sur och elak jäkel!! Har redan bränt typ 3 lax hos nappisen utan större framgång :(
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Faan va segt, lider med dig.
Lika för mig, gått hur bra som helst hela våren och försommaren. Massor med trail och långlopp. Men nu jävlas en vad och fotled.
Löpningen i allmänhet och även många startplatser i höst som man börjar oroa sig över.
Har du någon startplats som du tvingas sälja så skriv gärna en rad.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
393B1FE6-0C6B-4332-BF30-0EB096DC8E02.jpeg

Köpte en tischa som tröst när en vad krånglar.....typiskt......hade tänkt köra på nu under semestern, 3:e rundan kukar vaden ur.......så drygt....

Faan va segt, lider med dig.
Lika för mig, gått hur bra som helst hela våren och försommaren. Massor med trail och långlopp. Men nu jävlas en vad och fotled.
Löpningen i allmänhet och även många startplatser i höst som man börjar oroa sig över.

Gör som jag, köp en cykel. Eller två. Det är också ett sätt att få komma ut. Eller rullskidor (fast de är i ärlighetens namn långt från lika roligt som cykling, eller löpning). Kämpar själv med höger sida av kroppen. Är det inte piriformis, så är det baksidan av låret. Och när det funkar hyfsat där, så har vänstersidan fått kompensera, så då känns det i vänster knä... och så där har det hållit på i över tre år. Men under tiden har två nya cyklar kommit in, rullisarna, skateskidor, ... ja, även om man (läs: jag) gärna idealiserar löpning, så är variation inte dumt.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
5D0EAF43-3F32-4947-8923-128342406D5C.jpeg

Sprang skog/grus idag. Trodde att det skulle flata ut efter 12 km men jag måste inbillat mig. Är fortfarande lite pangad då det blev ganska varm och mycket uppför...Är det någon som har erfarenhet av Hoka Challenger ATR 5? Måste nämligen ha ett par skor för skog och grus!
 

Sledger

Cartier
Har kört en del nu under sommaren men varit för tung för att bara springa så jag har kört intervall powerwalk/jogg. Plantarfascit och känningar i benhinnor inledningsvis men ändrade löpsteg, mer på tå nu, samt stretchat fot och framsida underben en del så nu helt bekymmersfri. Avverkade 23 pass i juli månad på totalt 160km. Ska öka i augusti är det tänkt och öka rundorna lite från ca 7 km till 8. Känns skönt att kondition börjar öka och ser fram emot runda varje dag. :)
 
Hej, är inte riktigt vän med sökning i tråden och frågan har nog behandlats förut, men..

Kollade bara en sida bakåt och där fanns det lite tips.
Kollar vidare, men om någon har tid så kan man gärna slå ett slag för någon modell.

Löparklocka ska inhandlas och då är frågan vilken. Funderar mellan Garmins modeller just nu, det är Forerunner 235, 735 XT och Vivoactive 3.
Ska användas främst till löpning, men även ev som "smart klocka för att se aviseringar".
Någon som har någon av dessa eller kan hjälpa mig fälla ett avgörande. Just nu har jag googlat runt och kan inte riktigt bestämma mig för vilken...
 
Senast ändrad:

Norken

Panerai
2-Faktor
Hej, är inte riktigt vän med sökning i tråden och frågan har nog behandlats förut, men..

Kollade bara en sida bakåt och där fanns det lite tips.
Kollar vidare, men om någon har tid så kan man gärna slå ett slag för någon modell.

Löparklocka ska inhandlas och då är frågan vilken. Funderar mellan Garmins modeller just nu, det är Forerunner 235, 735 XT och Vivoactive 3.
Ska användas främst till löpning, men även ev som "smart klocka för att se aviseringar".
Någon som har någon av dessa eller kan hjälpa mig fälla ett avgörande. Just nu har jag googlat runt och kan inte riktigt bestämma mig för vilken...
Jag har 735XT och är nöjd. Lite mer funktioner än 235 även om jag sannorlikt inte använder dem alla...
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
E5B26AA2-4770-4B20-8066-49E0E7DC5933.jpeg
CE536B8E-6F08-4326-9E34-65495515E995.jpeg
8D926CCE-D080-4846-9DA5-D15F40405DD8.jpeg

Väldigt nöjd med mina Hoka Challenger 5 :) Känns som en bra nybörjarsko , väldigt sköna och känns inte speciellt klumpiga! Körde ett jobbigt pass idag i skogen efter lite ofrivillig semester dvala nu kör vi igen...
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Löparklocka ska inhandlas och då är frågan vilken. Funderar mellan Garmins modeller just nu, det är Forerunner 235, 735 XT och Vivoactive 3.
Ska användas främst till löpning, men även ev som "smart klocka för att se aviseringar".
Någon som har någon av dessa eller kan hjälpa mig fälla ett avgörande. Just nu har jag googlat runt och kan inte riktigt bestämma mig för vilken...

Kolla gärna här:
https://klocksnack.se/threads/offic...åden-exkl-g-shock.103060/page-10#post-2960871

Jag kan dock starkt avråda dig från Vivoactive 3. För mig värdelöst med touchkontroller på löparklockor, som man bör kunna kontrollera enkelt i farten trots massa svett, regn osv. Jag vill ha riktiga knappar.
Forerunner 235 är en utgången, flera år gammal modell. Kanonklocka, men det jag rekommenderar idag är 245.
Går att få till det hur dyrt som helst med Garmin, men ska du ha löpfunktioner (+ lite till), en kanonskärm, senaste tekniken och aviseringar/smartfunktioner är det 245 som gäller idag.
 
Kolla gärna här:
https://klocksnack.se/threads/offic...åden-exkl-g-shock.103060/page-10#post-2960871

Jag kan dock starkt avråda dig från Vivoactive 3. För mig värdelöst med touchkontroller på löparklockor, som man bör kunna kontrollera enkelt i farten trots massa svett, regn osv. Jag vill ha riktiga knappar.
Forerunner 235 är en utgången, flera år gammal modell. Kanonklocka, men det jag rekommenderar idag är 245.
Går att få till det hur dyrt som helst med Garmin, men ska du ha löpfunktioner (+ lite till), en kanonskärm, senaste tekniken och aviseringar/smartfunktioner är det 245 som gäller idag.
Kanon, just den feedbacken jag är ute efter.
Suktade efter en touch, men det är som du säger, rätt dumt när man är i löpet. Tänkte inte på den..
Ska plöja tråden som du hänvisade till.

Då står det nog mellan 245 och 735 XT. (Innan jag läst tråden vill säga;)
735 är en femhundring billigare vad jag kan se, men kanske äldre? Ska kolla mer på dessa två.
Nu börjar det i alla fall smalna av...
 
Topp