• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lurad av här på KS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast om Urets paket inte skickades med värdefrakt (som bilderna på paketet antyder) finns det ju inget på postenterminalen som antyder att detta paket skulle innehålla något dyrt av värde. Att då någon på posten skulle öppna ett icke-värdepaket av slump för att hitta något att stjäla och då hittar ett paket med en Rolexklocka känns ganska osanolikt. Att den tjuven dessutom förstår sig på klockor så pass mycket att han tar klockan + cert från paketet och lämnar resten kvar i paketet känns också lite långsökt. Dvs. ett paket lämnas in på posten utan värdefrakt och kan i princip innehåll vad som helst. Just det paketet väljer någon på posten att öppna och vips hittar en Rolexklocka. Personer är tillräckligt smart och förstår att han ska sno både klockan och cert, för det är det värdefulla. De övriga tillbehören är inte lika viktigt att ta... Jag tycker det låter högst osannolikt att någon på posten har tagit klockan och cert. Men allt är väl möjligt teoretiskt...

Fast om Urets paket inte skickades med värdefrakt (som bilderna på paketet antyder) finns det ju inget på postenterminalen som antyder att detta paket skulle innehålla något dyrt av värde. Att då någon på posten skulle öppna ett icke-värdepaket av slump för att hitta något att stjäla och då hittar ett paket med en Rolexklocka känns ganska osanolikt. Att den tjuven dessutom förstår sig på klockor så pass mycket att han tar klockan + cert från paketet och lämnar resten kvar i paketet känns också lite långsökt. Dvs. ett paket lämnas in på posten utan värdefrakt och kan i princip innehåll vad som helst. Just det paketet väljer någon på posten att öppna och vips hittar en Rolexklocka. Personer är tillräckligt smart och förstår att han ska sno både klockan och cert, för det är det värdefulla. De övriga tillbehören är inte lika viktigt att ta... Jag tycker det låter högst osannolikt att någon på posten har tagit klockan och cert. Men allt är väl möjligt teoretiskt...
Fast är man inne i paketet kan man väl lika gärna sno boxen också, så jävla svårt lär det ju inte vara att fylla paketet med annat skrot av motsvarande vikt.

@Clemons lider med dig i denna soppa. Som Aurum påtalat kan värde bara hämtas och lämnas på företagscenter och transporteras i låsta burar och pakten är förseglade med röd värdetejp. De ska vidare alltid gå iväg samma dag som de lämnas in på företagscentret, inte bli liggande. Är hans paket skickat som värde eller använde han en en gammal låda med röd tejp som tidigare gått som värdefrakt? Om den gått som värde och blivit öppnad låter det märkligt att varken du eller personal på företagscenter såg detta? Hur såg paketet ut?
Principiellt ansvarar avsändaren för paketet tills det når mottagaren. Problemet här är väl att paketet nått dig och du hämtat ut det utan anmärkning. Om den andra parten hävdar att det låg en klocka i paketet när denne skickade det så är ju soppan i full gång så att säga...

Nej, risken vid transport står köparen för. Om det inte näringsidkare och konsumentförhållande.

@Clemens ta en bild på fraktsedeln! Står det "Rolex xxx" på fraktsedeln är det rätt enkelt att lista ut det.

Vi lär nog alla vara överens om att denna lär motsvara en liknande vikt för en stålklocka från Rolex.
Skärmavbild 2018-07-12 kl. 13.25.21.jpg

Stoppa under ett bord och ta efter arbetsdagen är slut?

Tror iaf.att bara tömma på innehållet av värde är lättare. Som sagt själv varit med om detta vid flera tillfällen.. och varje gång är bara "produkten" utplockat. Emballage har varje gång varit kvar.. två ggr mobil, en gång grafikkort

Mkt lättare att stoppa i fickan. Bära runt på en Rolex box under arbetstid
Det skulle vara diskretare att dra av ytterpappen, öppna locket, plocka ut klockan, lägga i ett multiverktyg och sedan omvänd procedur? Skulle gå på en sekund att plocka ur boxen och lägga under bordet.

Paketet vägs väl inte ens igen efter att det väl vägts vid inlämning. Tomma paket som gått sönder och innehållet ramlat ut eller stulits kommer ju oftast fram ändå.

Jag var övertygad om att det jag skickade med var värdefrakt och försäkrat till 50tkr. Helt nytt för mig att det inte var det, och jag förstår fortfarande inte varför det står försäkrat till 50tkr när det inte gäller.

Har inget bra svar på det, det enda jag vet är att rek är försäkrat till 10k och värde är upp till 50k. Fast ni var ju 2 om detta, visste inte den andra iblandade beträffande värdefrakt?! Känns som att det bara är tur att det inte hänt tidigare, som sagt jag hoppas att det löser sig...

@Clemons Ta en bild på baksidan av lådan du fick allt levererat i. Samt en bild på fullständig fraktklisterlapp med blurred namn och adress. Så kan vi hjälpa till med detektivarbetet.

Ser ut som klockan samt klockhållaren ska finns i lådan är borta. Stämmer detta?

Senast ändrad:
@Clemens ta en bild på fraktsedeln! Står det "Rolex xxx" på fraktsedeln är det rätt enkelt att lista ut det.

Vi lär nog alla vara överens om att denna lär motsvara en liknande vikt för en stålklocka från Rolex.
Skärmavbild 2018-07-12 kl. 13.25.21.jpg

Står inget märkvärdigt på fraktsedeln, inget som skulle kunna implicera att det ligger något av värde i den.

Jag reagerade såklart på att mitt paket vägde 1,5kg och hans endast 0.8kg, men sen tänkte jag att jag har nya boxen osv att det kanske vägde mer.

Trist.

Men hade verkligen värdefrakt hjälpt i detta fall? Ok, låsta burar och färre inblandade kanske minskar risken för stöld men klockans marknadsvärde måste ju vara högre än 50 000 sek? Alltså hade inte ersättning utgått ens vid värdefrakt.

F2F eller fraktlösning med ordentlig försäkring är de enda alternativen i dessa fall. (Om man nu inte exempelvis väljer att skicka länken separat).

Har inget bra svar på det, det enda jag vet är att rek är försäkrat till 10k och värde är upp till 50k. Fast ni var ju 2 om detta, visste inte den andra iblandade beträffande värdefrakt?! Känns som att det bara är tur att det inte hänt tidigare, som sagt jag hoppas att det löser sig...

Eftersom att vi kom fram till att hans klocka skulle skickas via företagscenter som värdefrakt så antog jag även att detta skulle ske.

Tråkigt det som har hänt.

MEN FÖRSTÅR inte varför man i panik blandar in hela forumet i det här. Får riktiga Flashback vibbar av den här tråden med ca 200 olika privatdetektiver. Utgår ifrån att alla bara menar väl men i första hand borde detta försökas lösas mellan de inblande parterna och inte hela forumet.

Min poäng är att man kan spekulera kring det här i veckor kan att komma någon vart som helst, så låt det skötas av de inblandade (till en början åtminstone).

MEN FÖRSTÅR inte varför man i panik blandar in hela forumet i det här. Får riktiga Flashback vibbar av den här tråden med ca 200 olika privatdetektiver. Utgår ifrån att alla bara menar väl men i första hand borde detta försökas lösas mellan de inblande parterna och inte hela forumet.

Min poäng är att man kan spekulera kring det här i veckor kan att komma någon vart som helst, så låt det skötas av de inblandade (till en början åtminstone).

Du är diskad!

Trist.

Men hade verkligen värdefrakt hjälpt i detta fall? Ok, låsta burar och färre inblandade kanske minskar risken för stöld men klockans marknadsvärde måste ju vara högre än 50 000 sek? Alltså hade inte ersättning utgått ens vid värdefrakt.

F2F eller fraktlösning med ordentlig försäkring är de enda alternativen i dessa fall. (Om man nu inte exempelvis väljer att skicka länken separat).
Ja, jo, fast är det en stöld handlar det ju inte om försäkringen längre. Då har ett brott begåtts. Vilken väg man tar det då vet jag inte men gick väldigt smidigt i ett fall jag hade tidigare. Dock endast rek 10 000.

Trist.

Så om jag skulle skicka något med ett marknadsvärde av 45k med värde gäller inte försäkringen menar du? Det är väl upp till och med 50k? Eller har jag missat något här..

Poängen att dra in forumet kan tex vara att sätta press på bedragaren.

Läs gärna från sida ett.

@Clemens

Ställer frågan ännu en gång, är klockhållaren i boxen borta eller kom den med paketet? Samt har du bild på baksidan av paketet?

Visst är det kanske lite hastigt agerat, fast nu nämnde väl TS att han försökt kontakta den andra parten upprepade gånger utan resultat. När det senare i tråden framkommit att någon haft kontakt med den andre parten runt 03:00 imorse, och han är på jobbet idag så känns det lite märkligt att han ej går att nås?

Om jag har gjort en affär i prisklassen 50' och ser 50 missade samtal från den andra parten försöker jag nog svara, oavsett om jag är på jobbet eller inte.

Tror iaf.att bara tömma på innehållet av värde är lättare. Som sagt själv varit med om detta vid flera tillfällen.. och varje gång är bara "produkten" utplockat. Emballage har varje gång varit kvar.. två ggr mobil, en gång grafikkort
Håller med @Nicbex - hade bara tagit ut lådan och lagt den i en låda eller under ett bord. Men tydligen inte så skurken i detta fallet gjort

Ja, jo, fast är det en stöld handlar det ju inte om försäkringen längre. Då har ett brott begåtts. Vilken väg man tar det då vet jag inte men gick väldigt smidigt i ett fall jag hade tidigare. Dock endast rek 10 000.
Köper det men det är väl bland annat i händelse av brott man utnyttjar försäkringar?

Varan som har skickats anses vara så värdefull (och stöldbegärlig) att försäkringen inte täcker värdet (varken för rek eller värde). Det rätta i den situationen är ju att köpa en frakt som täcker hela försändelsens värde. Villkoren är ju tydliga att ingen ersättning betalas ut där innehållet har ett marknadsvärde över 50 000 i fallet värdefrakt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp