• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lurad av här på KS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så om jag skulle skicka något med ett marknadsvärde av 45k med värde gäller inte försäkringen menar du? Det är väl upp till och med 50k? Eller har jag missat något här..
Ja. Värde täcker upp till 50k.

Klockan det pratas om såvitt jag har förstått det är en GMT, jag antar därför att marknadsvärdet är högre än 50k, dvs inte ens värde hade fungerat som fraktlösning.

Har läst från sida ett.

Det är ju helt bedrövligt att TS (med flera!) outar en motpart som bedragare, som TS ännu inte fått tag på inom OSPECAD tid. Redan från start skulle det ha varit in i PM med er, mano-a-mano, och posta slutresultatet i GoodGuy/BadGuy..

Har man inte kylan, kunskapen och/eller ekonomin att distanshandla i 50-tkr-klassen så ska man inte göra det.

Senast ändrad:
En tanke. Är avstånden verkligen så stora så att man inte kan t.ex. ta ett billigt flyg t/r samma dag och göra upp affären F2F. Speciellt när det gäller klockor i den högre prisklassen. Tid kan man alltid avsätta till detta om köpet är så viktigt för en. Jag flög själv upp till Sthlm och hämtade min Speedy och flög sedan hem på kvällen. Gick på 800 kr.

Jag ska skicka mer bilder, jag sitter i telefon. Jag vill verkligen tro det bästa om folk och vill hålla denna diskussion och situation sansad.

Jag älskar klockor, det är det enda jag gör. Jag köper böcker, kollar videos, gör videos. Det är mitt liv. Detta är förödande och jag vill inget hellre än att det löses korrekt. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag skrev namn och jag redigerade bort det efter 2-3 minuter.

Detta gjorde jag på plats senast när jag såg att paketet såg manipulerat ut. Och ja. Telefonen som skulle ligga där var ju då borta..

Hände min polare för inte så längesedan och han hade just sinnesnärvaro att dokumentera. Dock lätt att vara efterklok och vill inte klanka ner på TS. Får själv ångest av att läsa tråden

Jag ska skicka mer bilder, jag sitter i telefon. Jag vill verkligen tro det bästa om folk och vill hålla denna diskussion och situation sansad.

Jag älskar klockor, det är det enda jag gör. Jag köper böcker, kollar videos, gör videos. Det är mitt liv. Detta är förödande och jag vill inget hellre än att det löses korrekt. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag skrev namn och jag redigerade bort det efter 2-3 minuter.
Ta det lugnt. Livet är betydligt mycket mer än bara klockor.

Igen, gå och köp en våg! Eftersom du bara ignorerar alla inläggen som säger det så byggs bara misstankarna upp mot dig.

Det sa inte personalen på Företagscentrum till mig iaf.. utan de ersätter upp till 50k. Är det värt 70 Får. jag bara 50. Hennes ord
1.7 Ansvar PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Värde med högst 10 000 SEK om innehållet är betalningsmedel och med 50 000 SEK vid övrigt innehåll. Endast styrkt förlust ersätts och det värde som ersätts är det lägsta av följande:
• Det högsta tillåtna marknadsvärdet
• Det styrkta marknadsvärdet
Om innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknadsvärdet utgår ingen ersättning vid förlust eller skada.

1.7 Ansvar PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Värde med högst 10 000 SEK om innehållet är betalningsmedel och med 50 000 SEK vid övrigt innehåll. Endast styrkt förlust ersätts och det värde som ersätts är det lägsta av följande:
Om innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknadsvärdet utgår ingen ersättning vid förlust eller skada.

Hmm. Ganska konstigt grej... Om det nu är som det står.på orden..

Vrf inte täcka upp till 50 då?

Vilket också visar på vikten av att INTE lyssna på något kassabiträde, utan göra sin egen research istället.

Jag har skickat värdepaket ett antal gånger och för de som inte vet hur det fungerar praktiskt med värdefrakt så tänker jag att det kan vara bra med en kort beskrivning av hur det brukar gå till, nu kan vissa saker ha ändrats sen jag skickade senast så ni får gärna ge kommentarer på detta (dock har jag märkt att det ibland kan skilja sig åt en smula beroendes på person och vilket företagscenter man vänder sig till):

1. Du åker med ditt paket till Postnords "Företagscenter". Det finns på flera ställen i de större städerna och brukar finnas åtminstone 1 st i varje större stad. Du kan inte köpa denna tjänst online vad jag vet, jag har frågat om just detta och fått till svar att man måste alltid åka till deras företagscenter och betala för tjänsten.

2. När du är där tittar dom på paketet och vissa fall klär dom in det i ett pappershölje. Jag har varit med om att dom inte gjort detta också. När jag har frågat så har jag fått till svar att dom gör det beroendes på i vilket skick paketet är i.

3. De klistrar en speciell röd tejp, som är ca 1-2cm bred och som har en svart text där det står "Värdefrakt" eller "Värde", i alla skarvar på paketet/pappershöljet. Detta för att man ska kunna se om någon försökt öppna det.

4. Man får med en penna signera sitt namn/sina initialer över tejpen och paketet för att man ytterligare ska ha möjlighet att se om någon försökt ta av tejpen.

5. Ibland frågar dom om värdet, men det är inte alltid dom gjort detta.

6. Du lämnar din legitimation och får sedan en kvittens.

Det man ska tänka på är att ett paket som skickat på detta sätt inte går att spåra. Du får ett kollinummer som du kan följa i postnords app, men den kommer inte ge dig uppdateringar om var paketet finns. Jag vill minnas att den enda notisen du får är när paketet är framme. Vanligtvis går denna frakt väldigt snabbt och i 90% av fallen har det tagit endast 1 dag för paketet att nå fram. Vid 1 tillfälle har jag varit med om att paketet tog längre tid än 2 dagar, då tog det 7 dagar men kom till sist fram. När jag frågat hur man fraktar dessa paket har dom berättat att de skickas i låsta burar. Jag vill minnas att man inte kan hämta ut paketet som ombud, det måste vara den person som står som mottagare. Jag har också börjat filma själva inlämnandet och tejpandet av paketet och hittills har ingen i personalen varit emot detta

Hoppas detta kan ge lite mer klarhet i hur det fungerar och beklagar även det inträffade.

Edit: Verkar som att man kan hämta med ombud ändå om man inte lägger till deras tjänst "Personlig utlämning"
Länk till Postnords sida: https://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/varde-inrikes

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp