• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Lurad" av svensk AD att köpa två Tag Heuers för att få köpa utlovad Rolex GMT 126710BLRO?

Fast det pratades om Rolex nu väl, inte ADs?
Jag fick intrycket att vaniljglass menade AD:s. Han har varit på mig förut för att jag tycker det är konstigt att man måste köpa i bundle för att få köpa en sportklocka. Jag tycker dock att det är vansinne att betala över listpris för en klocka som fortfarande är i produktion och marknadsförs (som om de ville att folk skulle köpa den). Och jag vill inte göda "stamkunderna" som plockar ut allt godis och flippar det vidare. Då avstår jag hellre. En ren principsak kan man säga. Göder inte onödiga mellanhänder i onödan.

Hela fenomenet är ju otroligt tråkigt men också jävligt fånigt. Det kan inte vara kul att som AD inte kunna ha fullt sortiment och det är ju tråkigt att som kund inte kunna köpa sportrolex utan att behöva fjäska med tårtor, middagar och skönsång vid disken (eller så betalar man marknadspris?). Samtidigt är det ju slutkunden som går med på villkoren och därmed skapar situationen. Alla som gnäller på långa listor ska ju lik förbannat ha en Daytona eller GMT och absolut inget annat? Då får man ju spela efter villkoren som råder. Stå i din kö, spela paddel med personalen och kör ägarens barn till dagis om det hjälper. Eller så köper man något annat än Rolex? Det saknas ju inte alternativ direkt...

Jag har köpt en Rolex (2018, det tog fem minuter på en flygplats och det gick att pruta) och fortsätter det såhär så kommer jag aktivt undvika det. Inte på grund av ADs eller gråhandlare utan på grund av att en stor del av anhängarna påminner om tonåringar som sträcker sig in över bardisken med kreditkortet och spelar allan.

Ber om ursäkt om tonen är tråkig men fan vad tröttsam denna diskussionen börjar bli. Vi har hört detta förut och kommer höra det igen, gillar man det inte så kliv av karusellen.

What’s new? Ändå framsteg att vanliga dödliga får köpa klockor i butik. Eller tycker ni att det är bättre om alla säljs direkt till gråhandlare som tvingas bundla dem istället? Ytterst sällsynt att heta modeller säljs en och en till listpris till slutkonsument. AD är ju inte dummare än att de med ser att marknadsvärdet är högre än listpriset. Klart de inte ger bort gratis pengar.

Gillar ni det inte så låt bli att betala mer än listpris. Om alla gör det så kommer marknadsvärdet tids nog att vara detsamma, eller lägre än listpriset.
”Gillar ni det inte så låt bli att betala mer än listpris”. Precis som att folk som inte är på deras listor har ett val.

Det verkar inte så med tanke på hur många som når gråhandlarna via "stamkunder". För övrigt är det ganska dödfött att tjäna pengar på klockor. I alla fall om man värderar sin tid.
Det är gråhandlarna som är ”stamkunder”. Det är inte lyckliga randoms som får plocka ut en klocka och sedan säljer den till gråhandlaren. AD och gråhandlaren gör profit. Inte någon svennebanan imellan.

Nä nu åker fanemej popcornen fram!
1610047989608.gif

Ingen tvingas handla. När hörde du senast om någon vanlig person som lugnt väntat på sin tur och fick köpa sin drömklocka till listpris? Det finns inga fungerande kölistor på heta modeller.
Så är det absolut. Jag menar bara att ansvaret att lösa ”problemet” inte kan läggas på individer. Allt är ju en medveten konstruktion och att jag tar ställning och minsan inte köper över list löser ingenting 😄

Så är det absolut. Jag menar bara att ansvaret att lösa ”problemet” inte kan läggas på individer. Allt är ju en medveten konstruktion och att jag tar ställning och minsan inte köper över list löser ingenting 😄
Då får man också acceptera en manipulerad marknad. :)

Det finns inga mellanhänder. Men absolut; dumt att betala för luft. Alternativet är dock att man blir utan klocka om man inte vill betala marknadspris.
En privatperson som säljer sin nyss utplockade klocka vidare för profit är en mellanhand, en gråhandlare är en mellanhand, de köper upp klockor som kunde gått till slutkunder. De skär emellan utan att egentligen tillföra något. Mer än "tillgänglighet", och tillgängligheten skulle vart bättre om inte de hade funnits.

Ingen tvingas handla. När hörde du senast om någon vanlig person som lugnt väntat på sin tur och fick köpa sin drömklocka till listpris? Det finns inga fungerande kölistor på heta modeller.
Utmaningen ligger väl i att det är ologiskt för de som inte är insatta i branschen. Kan väl personligen se det som lite udda med, men har aldrig jagat Rolex av AD själv så har inte tagit fighten. Men om man ser bortom oss som kan klockor/branschen så kan jag känna att som en ej medveten klockköpare måste det ju låta lite udda att man kan googla klockor på ex Rolex hemsida, se listpris, få reda på återförsäljare och var sin närmaste är, och sedan hör att det som objektivt sett är basutbud inte finns tillgängligt.

Det kan ju inte vara många branscher där instegsmodeller, eller nära de som klassas som instegsmodeller, är otillgängliga. Återigen, nu pratar jag för de som inte är branschinsatta. Eller ska Rolex SS definieras som ikoner och inte standardutbud och det är del av problematiken?

En privatperson som säljer sin nyss utplockade klocka vidare för profit är en mellanhand, en gråhandlare är en mellanhand, de köper upp klockor som kunde gått till slutkunder. De skär emellan utan att egentligen tillföra något. Mer än "tillgänglighet", och tillgängligheten skulle vart bättre om inte de hade funnits.
Vad tror du är troligare. AD säljer till en privatperson som skär imellan innan gråhandlaren eller att AD själv säljer direkt tillgråhandlaren och därmed maximerar vinsten? :)

Vad tror du är troligare. AD säljer till en privatperson som skär imellan innan gråhandlaren eller att AD själv säljer direkt tillgråhandlaren och därmed maximerar vinsten? :)

Vad som riskerar hända med AD-skapet om en AD är allt för vidlyftig med det direkta gråandet finns att läsa om i andra trådar. Det är väl självklart att AD säljer heta klockor till både gråhandlare och konsumenter. Om inte annat så för att vissa slutkunder har en tendens att köpa saker med hög marginal som inte ens gråhandlare vill ha. Typ vigselringar.

Det senare, men det första sker också. Både fallen är klandervärda i min mening.
Varför maximerar inte AD i det första fallet? Jag lovar dig att många ADs bunkrar heta modeller och grinar mot slutkonsument om dålig tilldelning. Sedan bundlar de klockorna med svårsålda eller ofta rabatterade modeller och får på så sätt in mer pengar samtidigt som de sparar jobb och slipper ligga ute med pengar. Att de av ren godhet eller dumskalle avstår från det är sällsynt. Kanske sker det i enstaka fall men då är det troligare att någon i personalen snyltar profit av sin arbetsgivare. Rent generellt så tror jag inte att heta klockor ens når butikspersonalen innan de smusslas undan för gråhandeln. Det är en business så givetvis maximerar de som kan. Fullt förståeligt.

Vad som riskerar hända med AD-skapet om en AD är allt för vidlyftig med det direkta gråandet finns att läsa om i andra trådar. Det är väl självklart att AD säljer heta klockor till både gråhandlare och konsumenter. Om inte annat så för att vissa slutkunder har en tendens att köpa saker med hög marginal som inte ens gråhandlare vill ha. Typ vigselringar.
Gungor och karuseller. Så länge pengarna kommer in så är de happy. De sysslar dock sällan med välgörenhet.

Mycket märkligt agerande av AD. Om det inte var villkorat från början så är det ruggigt lågt. Nästan så jman undrar om det verkligen är sant...

Om man funderar på att köpa fler klockor verkar det vara en bra möjlighet att få tillgång till attraktiva modeller genom att föreslå bundling? Vilka märken har god marginal för AD? Är det bara Tag eller S&S, IWC, Omega och Tudor också? ADs begagnatsortiment?

Finns inte ens bevis nog att historian är sann. Men håller med att AD borde hängas ut om man också kan bevisa det man påstår

Kan säga såhär, som tidigare anställd hos två Rolex ADs och med antagligen mer insyn i branschen än de allra flesta på detta forum; Det stämmer.
Jag har i längre inlägg förr förklarat hur ADs använder en hel del referenser från bland annat PP och Rolex som verktyg, istället för endast faktiska produkter de säljer.

Hur ska ett företag hantera en produkt de har strikta direktiv på försäljningspris och inte kan rubba detta uppåt, när produktens marknadsvärde överstiger det försäljningspriset som är angivet?
De går miste om den delen som ligger mellan de två siffrorna.

Ett exempel på detta jag själv hanterat för ett antal år sedan.
Kund kommer in, handlat en del tidigare men inget extremt och haft mycket en hel del kontakt med mig som säljare. Sugen på en Patek, bra bit över miljonen ligger den på och är i Grand Complication serien, alltså inte jätteofta något man bara traskar in och köper.

Han är en ganska vass affärsman, och söker alltid en bra affär, oavsett vad priset är, av princip. Vi talar fram och tillbaka och någon justering på priset, men istället för detta så erbjuder vi att ochså få köpa en Patek 5711A.
Han tackar ja utan en sekunds tvekan och är otroligt nöjd.

Resultatet är att båda klockor såldes för listpris, och båda parter var oerhört nöjda och han kunde sedmera sälja 5711:n om han ville. (Minns inte exakt men jag tror han faktiskt behöll den.)

5711:an är ju värd avsevärt mer än listpriset den har, precis som många Rolex som är i sportserien och i stål. Främst i ledet 116500LN och nya 126610LV och det är ekonomiskt och affärsmässigt korkat av företaget som säljer klockorna att inte utnyttja dessa. Att varje modell i denna kategori används såhär är självklart inte helt snyggt, men att knalla in och tro att man har någon slags rättighet att få köpa den endast för att man har nog för att betala för den är kanske lite naivt.

Just my two cents from the inside of the glass.

Senast ändrad:
Kan säga såhär, som tidigare anställd hos två Rolex ADs och med antagligen mer insyn i branschen än de allra flesta på detta forum; Det stämmer.
Jag har i längre inlägg förr förklarat hur ADs använder en hel del referenser från bland annat PP och Rolex som verktyg, istället för endast faktiska produkter de säljer.

Hur ska ett företag hantera en produkt de har strikta direktiv på försäljningspris och inte kan rubba detta uppåt, när produktens marknadsvärde överstiger det försäljningspriset som är angivet?
De går miste om den delen som ligger mellan de två siffrorna.

Ett exempel på detta jag själv hanterat för ett antal år sedan.
Kund kommer in, handlat en del tidigare men inget extremt och haft mycket en hel del kontakt med mig som säljare. Sugen på en Patek, bra bit över miljonen ligger den på och är i Grand Complication serien, alltså inte jätteofta något man bara traskar in och köper.

Han är en ganska vass affärsman, och söker alltid en bra affär, oavsett vad priset är, av princip. Vi talar fram och tillbaka och någon justering på priset, men istället för detta så erbjuder vi att ochså få köpa en Patek 5711A.
Han tackar ja utan en sekunds tvekan och är otroligt nöjd.

Resultatet är att båda klockor såldes för listpris, och båda parter var oerhört nöjda och han kunde sedmera sälja 5711:n om han ville. (Minns inte exakt men jag tror han faktiskt behöll den.)

5711:an är ju värd avsevärt mer än listpriset den har, precis som många Rolex som är i sportserien och i stål. Främst i ledet 116500LN och nya 126610LV och det är ekonomiskt och affärsmässigt korkat av företaget som säljer klockorna att inte utnyttja dessa. Att varje modell i denna kategori används såhär är självklart inte helt snyggt, men att knalla in och tro att man har någon slags rättighet att få köpa den endast för att man har nog för att betala för den är kanske lite naivt.

Just my two cents from the inside of the glass.
En lite mer lättrelaterad liknelse är att någon som vill köpa en keramisk stål-Daytona får göra det om denne också köper en i ädelmetall för listpris eller nära därpå. En klocka som oftast går att få rabatt på om man inte får med stål-Daytonan som är värd klart mer än listpriset. AD maximerar intäkten och kunden får två klockor. En för underpris och en för överpris sett till reellt marknadsvärde.

Senast ändrad:
För övrigt tycker jag att det här är en intressant idé:
Ja, det vore intressant men jag noterar att han inte verkar tänka riktigt hela vägen när han säger att Rolex inte tjänar pengar på den höga andrahandspriserna.
Rolex vill inte stoppa gråhandeln och de höga priserna. Som redan beskrivits i den här tråden bundlar AD populära modeller med mer svårsålda som säljs till gråhandlare och i slutänden är det ju pengar som Rolex annars inte hade fått om de svårsålda modellerna legat kvar på hyllan.

@Echo Delta Betalar AD för Rolex, PP osv i förskott eller när de säljs?

Det där sista är också lite intressant. Undra vad KKV och KV tycker om att man annonserar en vara till ett visst pris som sedan visar sig vara förenat med ett kopplingsförbehåll? Å andra sidan rullar det ju in massor av skön moms till staten...

• Like
Reactions: bvb
Det där sista är också lite intressant. Undra vad KKV och KV tycker om att man annonserar en vara till ett visst pris som sedan visar sig vara förenat med ett kopplingsförbehåll? Å andra sidan rullar det ju in massor av skön moms till staten...
Nja, omsättningen av lyxklockor är nog en väldigt liten del av statens hela momsinkomster.

Tillbaka
Topp