• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Lurad" av svensk AD att köpa två Tag Heuers för att få köpa utlovad Rolex GMT 126710BLRO?

Då Rolex bör vara sugna på att tjäna pengar så bör Rolex höja priset till marknadsmässiga priser. Att andra ska tjäna extra på att Rolex tillverkar klockor känns ju lite fel.
Rolex första prioritet bör väl vara att tjäna pengar. Vad dom gör är ganska sekundärt egentligen.
För Rolex så är det inte ett nöje eller hobby att tillverka klockor. Det är rent affärsmässigt och man bör således prissätta sina produkter så högt man bara kan.
Vem vet. Kanske hypen är mer värd än produkten i sig själv.

Ja, det vore intressant men jag noterar att han inte verkar tänka riktigt hela vägen när han säger att Rolex inte tjänar pengar på den höga andrahandspriserna.
Rolex vill inte stoppa gråhandeln och de höga priserna. Som redan beskrivits i den här tråden bundlar AD populära modeller med mer svårsålda som säljs till gråhandlare och i slutänden är det ju pengar som Rolex annars inte hade fått om de svårsålda modellerna legat kvar på hyllan.

@Echo Delta Betalar AD för Rolex, PP osv i förskott eller när de säljs?
Förskott

Tänk om vi kunde lägga lika mycket energi på att diskutera horologi som vi lägger på att prata om köer och tillgänglighet av en handfull modeller från en enda tillverkare. Det vore trevligt. Men så funkar inte världen.

Är inne på jobbet idag för första gången på jag vet inte hur länge och känner mig på sällsynt bra humör. Håller med till fullo och önskar alla trevlig helg med något lite mer lättillgängligt ✌🏼

2A64B2CD-17C9-475A-B2C9-500B3344CF06.jpeg

Då Rolex bör vara sugna på att tjäna pengar så bör Rolex höja priset till marknadsmässiga priser. Att andra ska tjäna extra på att Rolex tillverkar klockor känns ju lite fel.
Rolex första prioritet bör väl vara att tjäna pengar. Vad dom gör är ganska sekundärt egentligen.
För Rolex så är det inte ett nöje eller hobby att tillverka klockor. Det är rent affärsmässigt och man bör således prissätta sina produkter så högt man bara kan.
Rolex har funnits i över 100 år och under den tiden lär intresset för deras produkter ha varierat.
Nackdelen med att höja priserna nu är att de skulle få sänka dem rejält om kanske 5-10 år och det tror jag inte att de är intresserade av då det skadar varumärket.

Det här är ju ett jättedumt resonemang. Ska dom sänka priserna om något går ner då?

Sen är det ju inte alls så att man "bör" prissätta sina produkter så högt man kan. Här och nu. Kan lova dig att de har koll på detta, och att de har en väldigt genomtänkt strategi för hur man maximerar på alla sätt.

Då blir det i alla fall lite enklare att förstå varför de vill bli av med de svårsålda modellerna.
För jag antar att Rolex inte tar tillbaka det som inte säljs?

Det var stora rubriker 2016-2017 (se, inte såå länge sedan klockmarknaden var baissad) när Richemont gjorde stora återköp av egna klockor för att destruera pga låg efterfrågan. Får anta att returrätt inte är något som är särskilt vanligt, nej.

Då blir det i alla fall lite enklare att förstå varför de vill bli av med de svårsålda modellerna.
Nej Rolex gör inte återköp.
Andra märken gör det ibland till till inköpspris - 20-30% vilket inte är en särskilt god affär för AD.

Det här är ju ett jättedumt resonemang. Ska dom sänka priserna om något går ner då?

Sen är det ju inte alls så att man "bör" prissätta sina produkter så högt man kan. Här och nu. Kan lova dig att de har koll på detta, och att de har en väldigt genomtänkt strategi för hur man maximerar på alla sätt.
Precis. Bara för att AD får underprisade klockor att sälja så betyder inte det att Rolex inte höjer priset mot dem. Rolex antingen minskar marginalen för återförsäljaren och/eller höjer volymkraven samtidigt som de bibehåller hajpen och efterfrågan på sina produkter. Jag tror få ADs känner att Rolex är deras roligaste samarbetspartner.

Elemantar ekonomi och fraga om utbud och efterfraga, det ar Rolex sjalva som skapat “fenomenet”, saklart ska de oka produktion och tillganglighet och / eller hoja priserna for att bli av med problemet, mojligt i kombo med aga hela vardekedjan , dvs egna AD’s oxa, inget fel pa resonemanget alls...

Dem har säkert koll.
Fast hur fan kan man sitta med så många ”skräpklockor” som ingen vill ha och dessutom tillverka fler av dessa?

Dom bygger en varumärkeshype.
bevisligen så skulle dom kunna höja priset med 30% och få grejerna sålda.
Men då kanske det inte finns någon biz på andrahandsmarknaden och då är det ingen som vill köpa till det höga priset.

Man skapar således en andrahandsmarknad som är lukrativ för kunden och låtsas att man inte klarar av att producera klockor i den mängd som efterfrågas.
Sedan tillverkar man istället en massa Cellini som ingen vill ha, men prånglar ut dom på marknaden genom att indirekt vindla dessa produkter.

Genialiskt ända tills det brakar ihop

Elemantar ekonomi och fraga om utbud och efterfraga, det ar Rolex sjalva som skapat “fenomenet”, saklart ska de oka produktion och tillganglighet och / eller hoja priserna for att bli av med problemet, mojligt i kombo med aga hela vardekedjan , dvs egna AD’s oxa, inget fel pa resonemanget alls...
Man vill kanske inte landa i att efterfrågan helt plötsligt minskar. Något som är en reell risk om man mättar marknaden. Nu har de hittat en modell där de har kontroll och säljer massor med återförsäljare som tvingas sälja dem för låg provision.

Vi klocknördar ska komma ihåg att det inte är subbar, gmts och daytonor som är Rolex bread and butter. De säljer hiskeliga volymer annat. Mycket tack vare den hype som den låga tillgången av få saker genererar.

Man vill kanske inte landa i att efterfrågan helt plötsligt minskar. Något som är en reell risk om man mättar marknaden. Nu har de hittat en modell där de har kontroll och säljer massor med återförsäljare som tvingas sälja dem för låg provision.

Vi klocknördar ska komma ihåg att det inte är subbar, gmts och daytonor som är Rolex bread and butter. De säljer hiskeliga volymer annat. Mycket tack vare den hype som den låga tillgången av få saker genererar.
Sager inte emot, Rolex ar val medvetna whats cooking och har inte agerat speciellt mkt at just priser och utbud, personligen gillar jag 4 och 5 siffriga refs, som dessvarre oxa skenat ivag i pris, men mina graisar har hitintills vartfall, ej sagt, har har du din 1675, by the way, nu maste du handla 2 Hublot och en Chopard oxa....

Tror inte det är många eller ens någon som egentligen är svårsåld. Bara i jämförelse med hype-modellerna.

Som jag sagt innan så gör ADs så här bara för att de kan. Varför de kan är för att alla andra ADs gör det.

Klockorna finns, de ligger i kassaskåpet och säljs till gråhandlare för listpris när de köper andra modeller också. Kölistorna är inga kölistor och att du är bra kund med historik är inte heller en garanti att du går före i kön.

Sager inte emot, Rolex ar val medvetna whats cooking och har inte agerat speciellt mkt at just priser och utbud, personligen gillar jag 4 och 5 siffriga refs, som dessvarre oxa skenat ivag i pris, men mina graisar har hitintills vartfall, ej sagt, har har du din 1675, by the way, nu maste du handla 2 Hublot och en Chopard oxa....
Inte bara gråisar som inte propsar på bundles, det är olagligt i civiliserade länder med sånt här trams mycket pga det som diskuteras här.

Sen att vissa fanboys försvarar beteendet med näbbar & klor är fan horribelt på riktigt, "det är som det är, alla andra gör, vinst hit och dit...blablabla", pinsamt!

Inte bara gråisar som inte propsar på bundles, det är olagligt i civiliserade länder med sånt här trams mycket pga det som diskuteras här.

Sen att vissa fanboys försvarar beteendet med näbbar & klor är fan horribelt på riktigt, "det är som det är, alla andra gör, vinst hit och dit...blablabla", pinsamt!
Nämn ett (civiliserat) land där ”sånt här trams” är olagligt.

Olagligt?

Vilka gillar detta? Det är dock magstarkt att tycka att AD inte ska maximera så att andra (gärna en själv) får göra det istället. Så länge det finns pengar att tjäna så kommer folk att försöka.

Normalt sett så säger inte AD som i trådstarten. Normalt sett så säger de att de inte har klockorna folk vill ha och sedan så säljer de dem bundlade till folk de redan har en relation med som är införstådda i businessen. Walk-ins får glatt köpa sånt som ligger framme i butiken.

Senast ändrad:

Oklart om det skulle gälla i detta fall, är inte jurist.

"Kopplingsförbehåll​

Ett exempel på kopplingsförbehåll är om en köpare, för att få köpa en produkt, tvingas köpa även en annan produkt eller tjänst som han annars inte skulle vilja ha. Finns det ett naturligt samband mellan tilläggsprodukten och huvudprodukten kan kopplingen vara tillåten. I allmänhet accepteras bara kopplingar som är motiverade av starka tekniska eller kvalitetsmässiga skäl."

Oklart om det skulle gälla i detta fall, är inte jurist.

"Kopplingsförbehåll​

Ett exempel på kopplingsförbehåll är om en köpare, för att få köpa en produkt, tvingas köpa även en annan produkt eller tjänst som han annars inte skulle vilja ha. Finns det ett naturligt samband mellan tilläggsprodukten och huvudprodukten kan kopplingen vara tillåten. I allmänhet accepteras bara kopplingar som är motiverade av starka tekniska eller kvalitetsmässiga skäl."
Man löser det enklast genom att göra som man oftast gör. Man säger att det är kö på varan och att den just nu inte finns tillgånglig till försäljning till just dig. Sedan så säljer man klockan i paket till personer man har en affärsrelation med.

Trådstartens exempel är troligtvis väldigt ovanligt och där kan jag hålla med. Jag tror få har den möjligheten att kunna köpa en pepsi med två Tag Heuers on-top. Om däremot någon erbjuder sig att köpa mer för att komma ”före” i kön så ser iaf inte jag det som kopplingsförbehåll. Jag är dock ingen jurist. Jag tror bara inte att nästa jeppe som vill göra samma köp som det i tråden lyckas.

Ordet olagligt var mest en övergripande term, kan ej alla lagböcker i världen utantill men har befunnit mig utomlands i flertal länder tillräckligt länge för att förstå att "svensk AD jargong" är något alldeles unikt (inte i positiv bemärkelse imo), Skulle aldrig ske utan konsekvenser i t.ex Canada eller US som exempel.
Olagligt?

Vilka gillar detta? Det är dock magstarkt att tycka att AD inte ska maximera så att andra (gärna en själv) får göra det istället. Så länge det finns pengar att tjäna så kommer folk att försöka.

Normalt sett så säger inte AD som i trådstarten. Normalt sett så säger de att de inte har klockorna folk vill ha och sedan så säljer de dem bundlade till folk de redan har en relation med. Folk som kommer in i butiken får glatt köpa annat.
"Maximera", andra (gärna en själv)" träffat en öm punkt?

Ordet olagligt var mest en övergripande term, kan ej alla lagböcker i världen utantill men har befunnit mig utomlands i flertal länder tillräckligt länge för att förstå att "svensk AD jargong" är något alldeles unikt (inte i positiv bemärkelse imo), Skulle aldrig ske utan konsekvenser i t.ex Canada eller US som exempel.

"Maximera", andra (gärna en själv)" träffat en öm punkt?
Absolut inte. Jag köper inte nya klockor.

I andra länder så får du exakt samma svar som i Sverige. Klockan finns inte tillgänglig och det är kö. Och också de klockorna hittar ut på gråmarknaden utan att passera butikens entredörr i en glad, köandes, slutkunds ägo.

Lite fascinerande ändå att så lite av diskussionen här tycks särskilja mellan det etiska i det vanliga bundle-köp förfarandet och affären som den beskrivits här där köparen plötsligt efter 2 års väntan ställs inför ett nyintroducerat krav att där och då göra merköp för att få tillgång till den klocka hen har väntat på, glatt ovetande om behovet att punga ut med XX 000 kr mer än vad som föregivits. (förutsatt att det verkligen gått till som beskrivet) Självklart är bundle-köpen helt ok (även om jag tycker de är löjliga), det är väl upp till varje köpare om man är ok med den affären eller inte. Men bakhållsvarianten där AD introducerar kravet i affärens elfte timme är ju vansinne.
Skulle vara generad att driva, eller arbeta i en, butik där jag behövde ta till den typen av tilltag för att kränga min skit. Oavsett om det är lagligt eller ej.

Tillbaka
Topp