• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Maurice Lacroix Aikon Automaic

Gabriel90

Panerai
220B3EE4-CFB9-4EDA-AB4B-94450BB55195.jpeg

Hade ingen aning att aikon fanns i en helsvart variant, väldigt snygg faktiskt! Någon som har sett den i verkligheten och kan uttala sig om hur den ser ut när man har den på armen?

Bild lånad från google
Cool !
 
Ja den är super cool! Förra gången jag testade aikon så kände jag att den inte alls passade mig, känner mig lite sugen att åka och testa denna dock. Vilken butik var du inne hos?

Var på Klockmaster Globen.
Testade vanliga Aikon i 39 och 42. Tror att jag har bestämt mig för 39 trots att personal i butiken samt diverse kvinnor i mitt liv säger att 42 är bättre. :D
 

Elias.A

Cartier
Var på Klockmaster Globen.
Testade vanliga Aikon i 39 och 42. Tror att jag har bestämt mig för 39 trots att personal i butiken samt diverse kvinnor i mitt liv säger att 42 är bättre. :D
Har bara testat 42an, tyckte den satt lite konstigt på min handled. Har dock aldrig testat 39an. Låter ju som du borde köra på 42an då;)
 
Har bara testat 42an, tyckte den satt lite konstigt på min handled. Har dock aldrig testat 39an. Låter ju som du borde köra på 42an då;)
Nej jag har nog bestämt mig.
Ingen är FÖR stor eller FÖR liten. Men 42 drar åt det större hållet på ett sätt jag inte tycker är snyggt, medan 39 drar åt det mindre hållet på ett sätt som jag kommer att vänja mig vid.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Kliar i köpfingrarna, någon som har några bra jämförelsebilder med en "normal" klocka i typ samma size som 39an
 

JensBenO

Omega
Nya 39:an är väldigt estetiskt tilltalande. 20 atm gör den ju verkligen användbar också. Känns som det finns risk för stort värdetapp direkt dock, så kanske väntar tills någon beggad hittar ut på marknaden.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Nya 39:an är väldigt estetiskt tilltalande. 20 atm gör den ju verkligen användbar också. Känns som det finns risk för stort värdetapp direkt dock, så kanske väntar tills någon beggad hittar ut på marknaden.
Tror inte 39an kommer tappa mycket i värde, många som väntar på att en begagnad ska dyka upp. ;)
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Ni som har en Aikon 42 eller 39, vad är bredden vid låset? Läst någonstans att måtten är 25 vid caset och 20 vid låset, men tänkte bara kolla med någon som faktiskt har klockan/har den vetskapen!
 

forsmark

Omega
Har haft den blåa 42 men den fick lämna för en ny även om jag älskade den också. Har haft den nya ca. 3 veckor nu och måste säga att den är fantastisk.. 42mm, brons, blått kalvskinn, blå tavla och viktlås i brons. Limiterad till 500 pieces.
 

Bilagor

  • F394592D-4D0A-43C6-9BC9-34456BCEB72F.jpeg
    F394592D-4D0A-43C6-9BC9-34456BCEB72F.jpeg
    158.9 KB · Visningar: 26
  • AD639C0A-E641-4262-A18F-2CF0D271E96C.jpeg
    AD639C0A-E641-4262-A18F-2CF0D271E96C.jpeg
    112.6 KB · Visningar: 26
Såg att Aikon även finns i 35mm nu dock riktad till kvinnor och tyvärr med diamantindex. Annars tycker jag proportionerna ser grymma ut, någon som testat? Kanske finns / kommer finnas även utan stenar tänkte jag :)
https://www.mauricelacroix.com/ch_en/aikon-automatic-35mm-ai6006-ss002-450-1
ai6006_ss002_450_1.jpg
Jag förespråkar mindre klockor men den där tror jag blir alltför liten. Hade bestämt mig för 39mm men åkte för säkerhets skull och testade så att den skulle sitta bra. Men när jag var i butiken så började jag ändå vela mellan 39 och 42. Och då har jag bara 16,5 - 17 cm handled. Eftersom modellen är ganska kort lug2lug så satt även 42:an bra (skulle aldrig köpa en 42mm klocka i vanliga fall). Nu slutade det med 39mm ändå men utifrån ovanstående resonemang så känner jag mig ganska säker på att 35mm skulle bli alltför smått. Men åk och prova, -om inte annat så är jag övertygad om att du kanske går därifrån med en 39:a. Den är fantastisk!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag förespråkar mindre klockor men den där tror jag blir alltför liten. Hade bestämt mig för 39mm men åkte för säkerhets skull och testade så att den skulle sitta bra. Men när jag var i butiken så började jag ändå vela mellan 39 och 42. Och då har jag bara 16,5 - 17 cm handled. Eftersom modellen är ganska kort lug2lug så satt även 42:an bra (skulle aldrig köpa en 42mm klocka i vanliga fall). Nu slutade det med 39mm ändå men utifrån ovanstående resonemang så känner jag mig ganska säker på att 35mm skulle bli alltför smått. Men åk och prova, -om inte annat så är jag övertygad om att du kanske går därifrån med en 39:a. Den är fantastisk!
Har inte hittat några L2L mått på dessa men tänkte att de bär som Royal Oak då de har snarlik boett och länk och där har jag inga problem att bära både 33 och 35mm :)
Får testa helt enkelt, var finns återförsäljare i Stockholm?
 

Gabriel90

Panerai
Har inte hittat några L2L mått på dessa men tänkte att de bär som Royal Oak då de har snarlik boett och länk och där har jag inga problem att bära både 33 och 35mm :)
Får testa helt enkelt, var finns återförsäljare i Stockholm?
Klockorna bärs helt klart mindre..
jag är van vid 33-36mm.
Har även klockor i 40mm som bärs större än min aikon 42mm som jag hade.

Du lär nog fastna för 39mm till slut :)
 
Har inte hittat några L2L mått på dessa men tänkte att de bär som Royal Oak då de har snarlik boett och länk och där har jag inga problem att bära både 33 och 35mm :)
Får testa helt enkelt, var finns återförsäljare i Stockholm?
Klockmaster Globen och Klockmaster Fältöversten hade 42 och 39 hemma så där kanske även 35 finns (kollade aldrig).
 
Topp