• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min klockarmbandsbutik.

Jag går i tankarna att kanske börja sälja klockor om något år också. Men jag har verkligen ingen aning om hur man ens påbörjar något sådant.
Är det någon som sitter inne på lite information kring detta? Jag tänker främst lite billigare modeller av Seiko, Timex och Citizen.
De största osäkerheterna kring detta är egentligen garantifrågor. Jag kommer ju vara snäll mot kunder och erbjuda retur/byten om det är något fel på klockorna (som man bör).
Men hur går det till för mig som handlare att få till avtal för garanti gentemot tillverkare?
Jag vill ju inte gå back för att tillverkaren råkat skapa ett måndagsexemplar.

Jag har googlat en del men allt leder till hur man säljer klockor från Kina. Och jag är ytterst ointresserad av det.
Tanken är att kunna sälja lite snygga combos av klocka och band som matchar snyggt.

Alla tips och information uppskattas mycket!

Ha en trevlig Nationaldag!
Ett annat tips är ju att försöka bli återförsäljare för mikromärken som är belägna utanför EU, likt Forasec är för Halios, margerette, seals mm :)

Ett annat tips är ju att försöka bli återförsäljare för mikromärken som är belägna utanför EU, likt Forasec är för Halios, margerette, seals mm :)
Väldigt intressant tanke! Tack för detta. Mikromärken är ju otroligt kul att pyssla med.

Citizen är ju inte speciellt bra skött från Ur&Penn och där finns det mycket kul, måhända i en relativt hög prisklass mot vad som kanske säljer, (för märket), i Sverige.
Ja det hade ju varit kul att ta in lite annorlunda modeller från citizens utbud också.

Då var vinnarna utsedda!
1a plats: @Kiddy som får band nummer 4 ( Gummiband som är väldigt bekvämt. Svart färg med röd söm. Bredd 20mm. )
2a plats: @Namaste som får band nummer 1 ( Natoband i förstärkt nylon i svart färg med orange kanter. Tjocka band i hög kvalitet av samma material som säkerhetsbälten. Bredd 22mm. )
3e plats: @theargonaut som får band nummer 6 ( Kardborreband i svart och marinblå färg. Bredd 20mm. )
4e plats: @Anders Forsberg som får band 5 ( Bekvämt gummiband i marinblå färg. Bredd 22mm )

Stort tack till er alla för att ni deltog!
Det kommer flera såna här tävlingar då vi ständigt tar in nya band för test.
Det är ju tråkigt om de bara ligger i en låda någonstans.
Ser hellre att någon får nytta och glädje av dem.

Ni som vann kan ju skicka mig ett PM med er adress så skickar jag era vinster i morgon innan jag drar till jobbet.

Ha en fortsatt superfin helg mina vänner :)
Stort tack för vinsten! Blir perfekt när jag vill leka astronaut, saknar bara en rymddräkt att dra den utanpå, då det var aningens långt för min smala handled :) Seikon fick även agera testmodell för bonusvinsten. Skönt från start och väldigt bra kvalité-känsla på detta band.
20180607_205303.jpg
20180607_205724.jpg

Tips/önskemål gällande butiken är spontant att jag skulle lägga till naton i sandfärg samt grått. Skulle nog även vilja se att det finns 24 mm bredd att välja. Skulle även kolla upp om det går att få till ett samarbete med t.ex. Bonetto för prisvärda gummiband.

Stort tack för vinsten! Blir perfekt när jag vill leka astronaut, saknar bara en rymddräkt att dra den utanpå, då det var aningens långt för min smala handled :) Seikon fick även agera testmodell för bonusvinsten. Skönt från start och väldigt bra kvalité-känsla på detta band.
20180607_205303.jpg
20180607_205724.jpg

Tips/önskemål gällande butiken är spontant att jag skulle lägga till naton i sandfärg samt grått. Skulle nog även vilja se att det finns 24 mm bredd att välja. Skulle även kolla upp om det går att få till ett samarbete med t.ex. Bonetto för prisvärda gummiband.
Oj, synd att kardborrebandet inte passade din handled.
Natobandet satt bättre dock, tycker det passade din sjukt coola Seiko snyggt!
Sandfärg och grått tänker jag absolut ta in i framtiden. Jag har redan kontaktat några tillverkare av gummiband som jag ser fram emot att börja arbeta med. De är från Italien och Frankrike. Men tack för tipset om Bonetto. De ska jag också kolla in. Ni kommer med så bra tips här. Är grymt tacksam ska ni veta.

Stort grattis till vinsten!

Oj, synd att kardborrebandet inte passade din handled.
Natobandet satt bättre dock, tycker det passade din sjukt coola Seiko snyggt!
Sandfärg och grått tänker jag absolut ta in i framtiden. Jag har redan kontaktat några tillverkare av gummiband som jag ser fram emot att börja arbeta med. De är från Italien och Frankrike. Men tack för tipset om Bonetto. De ska jag också kolla in. Ni kommer med så bra tips här. Är grymt tacksam ska ni veta.

Stort grattis till vinsten!
No probs, får som sagt köra det utanpå rymddräkten :) Det är ju extra kul att du verkar lägga ner mycket jobb på att hitta riktigt bra grejer, och att du verkar ha stor vilja att lyssna på kunder och ta till dig av kritiken. Just sand (absolut inte gulbeiget!) och grått, är nog väldigt bra att ta in tidigt, då det är väldigt allround och funkar bra till de flesta klockorna, precis som svart är ju också givet. Därefter är militärgrönt rätt bra till mycket. Långt efter kommer nog övriga färger IMHO. En till grej jag glömde skriva, som kanske skulle kunna vara något, är att ta in naton med PVD detaljer, och kanske även band med gulddetaljer. Förmodligen inte lika stor efterfrågan på, så kanske testa med basfärgerna i alla fall.

Har du några planer att ta in någon typ av seatbelt-nato eller någon annan typ av premium-nato (typ som phenomenato, Tudor, omega etc)? :) @Rawa

No probs, får som sagt köra det utanpå rymddräkten :) Det är ju extra kul att du verkar lägga ner mycket jobb på att hitta riktigt bra grejer, och att du verkar ha stor vilja att lyssna på kunder och ta till dig av kritiken. Just sand (absolut inte gulbeiget!) och grått, är nog väldigt bra att ta in tidigt, då det är väldigt allround och funkar bra till de flesta klockorna, precis som svart är ju också givet. Därefter är militärgrönt rätt bra till mycket. Långt efter kommer nog övriga färger IMHO. En till grej jag glömde skriva, som kanske skulle kunna vara något, är att ta in naton med PVD detaljer, och kanske även band med gulddetaljer. Förmodligen inte lika stor efterfrågan på, så kanske testa med basfärgerna i alla fall.

Tack för all feedback! Jag vill så klart ta in alla möjliga sorters band men det tar lite tid med begränsade tillgångar. Just de två färgerna av nato bör gå att fixa relativt enkelt dock.

Natoband med annorlunda hårdvara hade också varit kul att ta in. Det roligaste hade varit att lösa en konfigrator där man kan välja färger och material helt själv. Men det är en bit bort ;)

Jag tycker det är grymt viktigt att prylarna är av hög kvalitet. Skulle kännas så jäkla illa om jag tog någons pengar mot skräpprodukter. Allt jag säljer är baserat på feedback från er och hårda kvalitetskontroller.

tack!

Har du några planer att ta in någon typ av seatbelt-nato eller någon annan typ av premium-nato (typ som phenomenato, Tudor, omega etc)? :) @Rawa

Jag har redan testat lite seatbelt nato men leverantören gick upp i rök. Så jag lottade ut våra två varuprover förra veckan. De är av hög kvalité men jag är lite osäker på tjockleken. De höjer klockans höjd markant. Men om folk tycker det verkar coola så kan jag ju ta in några varianter av dem med.

Vilka färger tänker du dig?

Tack för feedback :)

Stort tack @Rawa!
Skoj med tävlingen och dessutom en extra bonus med i paketet! :)

Ska bli skoj att testa Nato-kvaliteten framförallt - även om jag, till min förvåning, märkte att det saknades klockor med 22 mm bandhorn hemma för stunden. Dröjer ett tag innan jag har möjlighet att testa på riktigt.

Stort tack!

Stort tack @Rawa!
Skoj med tävlingen och dessutom en extra bonus med i paketet! :)

Ska bli skoj att testa Nato-kvaliteten framförallt - även om jag, till min förvåning, märkte att det saknades klockor med 22 mm bandhorn hemma för stunden. Dröjer ett tag innan jag har möjlighet att testa på riktigt.

Stort tack!
Kul att du gillade det!
Ser fram emot att du skaffar en 22mm-klocka då ;)

Alla band som jag skickade ut var antingen såna som var varuprover eller band med små defekter som jag inte kunde sälja.
Men de är fullt funktionsdugliga. Jag vill bara inte sälja dem om de har något fel. Felen kan vara en felvänd logga, något färgfel eller annat.
Fler tävlingar kommer! Har en hel låda med band hemma! :D

Tack för ditt deltagande!

Jag har redan testat lite seatbelt nato men leverantören gick upp i rök. Så jag lottade ut våra två varuprover förra veckan. De är av hög kvalité men jag är lite osäker på tjockleken. De höjer klockans höjd markant. Men om folk tycker det verkar coola så kan jag ju ta in några varianter av dem med.

Vilka färger tänker du dig?

Tack för feedback :)
Det går inte att ordna sådana som tvådelade? :) slipper det bygga på höjden. Svart är ju alltid en bra start ;)

Det går inte att ordna sådana som tvådelade? :) slipper det bygga på höjden. Svart är ju alltid en bra start ;)

Ska kolla om jag kan jaga ikapp tvådelade såna :D
Kan ju passa på att meddela att nästa nya bandtyp troligen kommer vara Tropico-band(silikongummi) i vintage-stil.
Har själv testat just dessa och tyckte de kändes riktigt sköna och inte var svåra att titta på heller.
De var heller inte dammagneter.
Kommer att ta in några olika färgeri storlekarna 18mm/20mm. De byts lätt ut med sina snabbkopplingar också.
Massa annat kul på g också! :)
upload_2018-6-8_12-17-26.png

Fick hem ett Blå Lagun i fredags. Tycker kvalitén känns svårslagen i prisklassen, och färgen är verkligen magiskt. MEN, en stor deal-breaker som gör att jag inte kommer kunna använda bandet är att "den korta" delen är mycket längre än jag är vad vid. Detta gör att det inte går att lägga bandet platt runt handleden hur jag än placerar klockan. Trodde nästan att jag skulle se fler kommentarer om det här i tråden så jag funderar på om mitt är feltillverkat?
IMG_20180610_191929_HDR.jpg

Här är jämförelse med ett Phoenix-band där man ser skillnaden:

IMG_20180610_192106_HDR.jpg

Fick hem ett Blå Lagun i fredags. Tycker kvalitén känns svårslagen i prisklassen, och färgen är verkligen magiskt. MEN, en stor deal-breaker som gör att jag inte kommer kunna använda bandet är att "den korta" delen är mycket längre än jag är vad vid. Detta gör att det inte går att lägga bandet platt runt handleden hur jag än placerar klockan. Trodde nästan att jag skulle se fler kommentarer om det här i tråden så jag funderar på om mitt är feltillverkat?
IMG_20180610_191929_HDR.jpg

Här är jämförelse med ett Phoenix-band där man ser skillnaden:

IMG_20180610_192106_HDR.jpg

Tjena Kingesson,

Tack för att du tog dig tiden att ge oss lite feedback på bandet. Och stort tack för din order.
Du har inte fått ett feltillverkat band. Det är så vi har designat dem.
Ber om ursäkt för att detta blev en överraskning ( känner att jag bör slänga med bild på hur allt sitter runt handleden i butiken ).
Du kan så klart få dina pengar tillbaka om du är missnöjd med bandet. Bara att skicka tillbaka det i samma skick som du fick det.
Väldigt kul att du gillar kvalitén och färgen dock. :)

Skicka ett PM till mig här eller ett mail till [email protected] för att fixa en retur.

//Rawa

Tjena Kingesson,

Tack för att du tog dig tiden att ge oss lite feedback på bandet. Och stort tack för din order.
Du har inte fått ett feltillverkat band. Det är så vi har designat dem.
Ber om ursäkt för att detta blev en överraskning ( känner att jag bör slänga med bild på hur allt sitter runt handleden i butiken ).
Du kan så klart få dina pengar tillbaka om du är missnöjd med bandet. Bara att skicka tillbaka det i samma skick som du fick det.
Väldigt kul att du gillar kvalitén och färgen dock. :)

Skicka ett PM till mig här eller ett mail till [email protected] för att fixa en retur.

//Rawa
Tack för svaret! Då vet jag. Inte säkert att jag returnerar - jag har funderat på att klippa bort den lilla flärpen redan på tidigare band så detta vore ju ett lämpligt offer att testa det på... :D

Tack för svaret! Då vet jag. Inte säkert att jag returnerar - jag har funderat på att klippa bort den lilla flärpen redan på tidigare band så detta vore ju ett lämpligt offer att testa det på... :D

Haha! Ja det kan ju vara en lösning. Posta gärna en bild om du "moddar" bandet ;)
Tack själv!

Jag måste säga att jag har uppskattat den lite längre ”flärpen”. Måste vara olika för olika handleder :).

Kul att du tycker det! Vi kände samma själva, men det är ju alltid så att olika människor gillar olika stilar. Och det är ju bara gött att det är så.
Tack för din feedback!

Liten uppdatering ang. Miltat/strapcode. Har varit i kontakt med dem för att kolla priserna och få en offert. De vill ha runt 800kr/stålarmband. Så det får nog vänta, vi har helt enkelt inte råd att gå på band till det inköpspriset. Men det kommer längre fram hoppas jag. :)

Jag är så grymt glad över att Sverige är vidare till åttondelsfinalen nu!
Passade på att sänka priset på vårt blågula natoband till 99kr under hela VM också :D
Så att man kan supporta landslaget med stil.
Dessutom fick vi Schweiz som motståndare. Så jäkla gött!
På tisdag smäller det, vi ses på Ullevi om någon annan ska dit.

https://strapped.se/produkt/blatt-och-gult-natoband-odin/

Första beställningen lagd! Iofs på bandstiftsverktyg, men kanske kommer fler beställningar framöver.
Kollade lite på längden på armband, upplevde de flesta som ganska långa.
Tänker på mig själv med handleder om 16 cm. Kanske lite tunnare än snittet iofs...

Första beställningen lagd! Iofs på bandstiftsverktyg, men kanske kommer fler beställningar framöver.
Tänker på mig själv med handleder om 16 cm. Kanske lite tunnare än snittet iofs...

Tycker det är normallängd på de två jag har. Kortare hade det blivit svårt att få till nån riktig flärp.

Ett tredje blir det inom kort.

Tack för din order! Ditt verktyg är nerpackat och skickas i morgon.
Mina handleder är 16,5cm ca och de passar fint.
Tjejens handleder är mindre och de passar henne också.
Vi har satt längden på 28cm för att man lätt ska få till att vika in flärpen för att få den klassiska NATO-looken.
De borde passa dig med. Men det finns försäljare av band som är kortare så att man inte får någon vikning på flärpen om man föredrar det.
Vi har tyvärr inga såna i vårt sortiment.
Återigen, stort tack för din order! :D

Tycker det är normallängd på de två jag har. Kortare hade det blivit svårt att få till nån riktig flärp.

Ett tredje blir det inom kort.
Tack så hemskt mycket för dina ordrar och jag är så glad över att du verkar gilla dem! :)

Har 17cm handled och har inga bekymmer med banden. Skulle man vilja ha ett kortare hål är det väl bara att värma en nål och skapa ett nytt hål?

Tillbaka
Topp