De fyra jag har testat är Erika's (har tre stycken), CheapestNatoStraps, NDC och Zuludiver (WatchGecko).
CNS och Zuludiver är ganska lika i kvalitet vilket innebär relativt klen hårdvara och lite sladdriga band som tänjer sig lite väl mycket om man har en tyngre klocka. De kommer säkerligen att hålla ihop och har man en lättare klocka så är de väldigt bekväma så man ska inte räkna bort dem. De är ju också riktigt prisvärda.
NDC's band håller väldigt hög kvalitet när det gäller tjocklek och stretch på bandet och även hårdvaran är riktigt bra. Det är däremot två saker jag inte gillar med konstruktionen som gör att jag inte använder mitt. Det ena är att den går två gånger under klockan vilket gör att alla klockor hamnar väldigt högt upp, speciell med tanke på tjockleken på bandet, och det andra är att konstruktionen gör att om haken lossnar så åker klockan i backen.
Erika's är utan tvekan de jag gillar bäst. Kvalitén på bandet är i klass med NDC's och hårdvaran kommer utan tvekan att hålla för evigt. Konstruktionen på bandet gör att om haken lossnar så sitter den kvar på armen, speciellt om du har beställt ett band som är anpassat för tjockleken på din handled. Jag har testat att lossa haken med vilje och skaka loss klockan och det ska mycket till innan den åker i marken.
Fördelen med de band som är "öppna" i konstruktionen som t.ex. NDC är att de går att använda på klockor med fasta bandstift som CWC etc. Vissa av CNS band har den typen av konstrukion och Erika's fixar det om man ber om det.
Med allt ovan sagt så föredrar jag Erika's alla dagar i veckan men nu när de har höjt priset med 50%(!) från €50 till €75 så vet i katten om jag skulle beställa ett. Med €5 frakt och dagens kronskurs så är den nästan 900kr för ett band...