• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Monchard Trenchhunter & Oceantimer passaround - bilder och omdömen.

Derix

Patek
2-Faktor
I början så upplevde jag klockan som lite "farfarsur" utan sekundvisare. Saknar också sekundvisare när jag värmer barnmaten samt vid fluorsköljning men i övrigt så märker jag inte avsaknaden sekundvisaren längre. Känns faktiskt lite rofyllt utan sekundvisare :)
Det förstås, om man använder klockan som ett verktyg så är det nog viktigare med en sekundvisare. Om man bara vill veta tiden så är det mindre intressant.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Hämtade ut Oceantimern innan, tack till @MortenH och postnord för snabb leverans.

Lite snabba intryck:
- Wow, älskar tavlan, visarna och glaset, ett extra plus är avsaknaden av sekundvisare
- Perfekt storlek
- Fin förpackning, innehåll samt instruktioner, enkelt men samtidigt förtroendeingivande

Återkommer i dagarna med mer utförliga tankar och bilder (dock i sämre klass än övriga - @FreakyLeo håller för hög nivå).

Morgonpromenaden är avklarad och idag får skjutegravsjägaren får smaka på ett bondnato.

Får säga att jag har vant mig vid att ha en klocka utan sekundvisare. Botade friskt min tidshållnings OCD :p

IMG_20200813_100917.jpg

Den gör sig riktigt bra på länk.

En quartz utan sekundvisare måste vara det optimala. Eller hur upplevs den, saknar man sekunderna?

Efter att ha bevittnat Bayerns slakt av Barca är det dags för mina intryck och tankar om Oceantimern.
Klockan är idag vidareskickad till @Kalvin. Jag vill snabba på passarounden lite :D
och en eftermiddag räckte för mig för att inse att detta blir min sekundvisarfria klocka som gör sig bra som dressklocka men även till annat.
Vinner jag passarounden så säljer jag den och skänker pengarna till cancerforskning (men inriktning på pankreascancer). Med det sagt planerar jag att införskaffa ett eget nytt exemplar av @JohnMonchard (gärna över en F2F fika eller lunch i stadens centrala delar och självfallet på behörigt avstånd så länge Corona-läget råder) någon gång under hösten.

I jämförelse med D1 Milano är denna flera klasser bättre. Man får väldigt mycket mer för pengen här.

Nu lite + och - (med lite risk för repetition från mitt förra inlägg):
+ Avsaknaden av sekundvisaren, det är väldigt lugnande när man vänjer sig
+ Tavlan, typsnitt på siffrorna, färgkombinationerna och ”krysset/siktet” på tavlan
+ Visarna, älskar färgen och att de ligger så nära tavlan
+ Glaset, älskar när det förvränger och bryter ljuset i vissa vinklar
+ Finish och helhetsintryck givet prislappen

- Avsaknaden av sekundvisare (mer min OCD:s problem), många gånger blir jag lurad och tror att någon del av krysset/siktet är sekundvisaren som inte finns :hilarious: sen inser jag mitt misstag när det inte rör på sig
- Designen med förlängda streck utanför cirkeln på tavlan vid timmarkeringarna - kan inte bestämma mig för om jag gillar det eller inte
- La också märke till att det kan vara knepigt att ställa tiden eftersom minutvisaren har en tendens att hoppa till när man trycker in kronan - hade varit ännu värre om man skulle synka en sekundvisare (nu blir det inte lika störigt)

En annan detalj är att designen på tavlan och framförallt typsnittet på siffrorna påminner mig om min första mekaniska handjagade klocka som jag hade som barn. Ska gräva fram den ur gömmorna och lägga upp en bild framöver för att se om mitt minne stämmer eller lurar mig.

Slutligen lite bilder (av något sämre kvalitet :)) och ett stort tack för möjligheten att få vara med!
Jag fastnade för det mörkare lädret som är med på det flesta bilderna.
1BEC5D45-92BC-4801-9602-6285FCF70C9F.jpeg
B0FE9D7F-D8AE-4919-8F07-240E064DAE48.jpeg
2520DAB5-72C2-4D81-89C6-460FA6A7EBB7.jpeg
0DF7AAF1-098E-461D-8441-F80D7B4FE59E.jpeg
8ADF1A94-77CE-4823-9A81-23B50D0287E0.jpeg
B05E5CE8-609F-4ACA-9186-8C77DBE64AD1.jpeg
EA9DBDA3-AB18-412E-9C88-AA6B73576EA7.jpeg
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Efter att ha bevittnat Bayerns slakt av Barca är det dags för mina intryck och tankar om Oceantimern.
Klockan är idag vidareskickad till @Kalvin. Jag vill snabba på passarounden lite :D
och en eftermiddag räckte för mig för att inse att detta blir min sekundvisarfria klocka som gör sig bra som dressklocka men även till annat.
Vinner jag passarounden så säljer jag den och skänker pengarna till cancerforskning (men inriktning på pankreascancer). Med det sagt planerar jag att införskaffa ett eget nytt exemplar av @JohnMonchard (gärna över en F2F fika eller lunch i stadens centrala delar och självfallet på behörigt avstånd så länge Corona-läget råder) någon gång under hösten.

I jämförelse med D1 Milano är denna flera klasser bättre. Man får väldigt mycket mer för pengen här.

Nu lite + och - (med lite risk för repetition från mitt förra inlägg):
+ Avsaknaden av sekundvisaren, det är väldigt lugnande när man vänjer sig
+ Tavlan, typsnitt på siffrorna, färgkombinationerna och ”krysset/siktet” på tavlan
+ Visarna, älskar färgen och att de ligger så nära tavlan
+ Glaset, älskar när det förvränger och bryter ljuset i vissa vinklar
+ Finish och helhetsintryck givet prislappen

- Avsaknaden av sekundvisare (mer min OCD:s problem), många gånger blir jag lurad och tror att någon del av krysset/siktet är sekundvisaren som inte finns :hilarious: sen inser jag mitt misstag när det inte rör på sig
- Designen med förlängda streck utanför cirkeln på tavlan vid timmarkeringarna - kan inte bestämma mig för om jag gillar det eller inte
- La också märke till att det kan vara knepigt att ställa tiden eftersom minutvisaren har en tendens att hoppa till när man trycker in kronan - hade varit ännu värre om man skulle synka en sekundvisare (nu blir det inte lika störigt)

En annan detalj är att designen på tavlan och framförallt typsnittet på siffrorna påminner mig om min första mekaniska handjagade klocka som jag hade som barn. Ska gräva fram den ur gömmorna och lägga upp en bild framöver för att se om mitt minne stämmer eller lurar mig.

Slutligen lite bilder (av något sämre kvalitet :)) och ett stort tack för möjligheten att få vara med!
Jag fastnade för det mörkare lädret som är med på det flesta bilderna.
1BEC5D45-92BC-4801-9602-6285FCF70C9F.jpeg
B0FE9D7F-D8AE-4919-8F07-240E064DAE48.jpeg
2520DAB5-72C2-4D81-89C6-460FA6A7EBB7.jpeg
0DF7AAF1-098E-461D-8441-F80D7B4FE59E.jpeg
8ADF1A94-77CE-4823-9A81-23B50D0287E0.jpeg
B05E5CE8-609F-4ACA-9186-8C77DBE64AD1.jpeg
EA9DBDA3-AB18-412E-9C88-AA6B73576EA7.jpeg

Kul att se den användas "normalt" hos en civiliserad människa. :D
Från bad och trädgårdsklocka på Österlen till dressad stadsklocka i Lund
Oceantimern klarar allt :)
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Då var mina dagar med Trenchhuntern avslutade och klockan är ivägskickad till @Remofflan.

Jag hade på mig klockan i princip konstant under dessa dagar (tom som nattbeater!).

Allmänt sätt så tycker jag att den är en väl utförd klocka med sin egen charm. Tavlan är fin att titta på (speciellt i solljus) och boetten sitter skönt på handleden. Valet av plexi tycker jag är ett plus då det förstärker vintagekänslan.

Avsaknaden av sekundvisare upplevdes ibland som rofyllt, dock kände jag tillslut att det förtog en hel del från "tidsupplevelsen" när jag betraktade klockan. Upplevde även visarna som något "magra" då jag såg dessa mer pga avsaknaden av sekundvisare.

Om jag skulle få drömma om en Trenchhunter version 2 så skulle jag önska att den krymptes med två millimeter samt att ett manuellt urverk sattes in (exempelvis ett Seagull verk för att hålla nere kostnaderna) för att behålla den tunna profilen. Samt att en matchande länk skulle erbjudas.

Om jag skulle vinna klockan så skulle jag, vid en försäljning, skänka beloppet till spädbarnsfonden.

Slutligen skulle jag vilja tacka @JohnMonchard för att ha organiserat passarounden :)

IMG_20200811_170043.jpg
 

Kalvin

Rolex
2-Faktor
Hann precis bara hem och slet upp den fina inslagning från @parasec
Visade snabbt upp den för sambon som utbrast - ny klocka? Beredd på en föreläsning om att jag inte behöver fler klockor så svarade: Nä bara en "passaround" så ska skicka den vidare. Då säger hon väldigt förvånande :synd den var ju snygg:cool:
Nu ska dottern testa taekwondo:)
15977629093177723903536440165142.jpg
 
Senast ändrad:

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hann precis bara hem och slet upp den fina inslagning från @parasec
Visade snabbt upp den för sambon som utbrast - ny klocka? Beredd på en föreläsning om att jag inte behöver fler klockor så svarade: Nä bara en "passaround" så ska skicka den vidare. Då säger hon väldigt förvånande :synd den var ju snygg:cool:
Nu ska dottern testa taekwondo:)
15977629093177723903536440165142.jpg
Bästa svaret! Väntar på att få höra det. :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
En av @Lord_tito88 föredömligt nedpackad Monchard ankom mig idag! Bidrar med några bilder också. :) Och intressanta kommentarer!

A9A99931-CD4D-4CB7-A69B-4886A53B8365.jpeg

En trevlig låda!
F7C1AFAC-CBDD-4FE0-979E-644827428C57.jpeg

Kul att få se den live, äntligen! Men man är ovan att klockan går rätt på en gång. Jämförde dessutom med atomur mot när minutvisaren träffade minutindex: den går rätt inom 1-2 sekunder! Vet inte om @Lord_tito88 ställde den, men imponerande ändå.
2693A33D-1B73-4018-AD16-60C766AACB5D.jpeg

Utseendet skiftar en hel del beroende på ljuset.
E8D34F62-0D3F-4E82-B059-E95437A798C6.jpeg

Klockan kom med detta ljusbruna läder monterat. Tror det mörka gör sig bättre, men bytte av en annan anledning till ett nato.
E16DA887-96EB-4B2D-A873-4123AB7FD9ED.jpeg

Minns inte vad den mäter l2l men som synes är det på gränsen för min späda arm. Det får man vänja sig vid som smalarmad. Den är dock inte för lång, som tur är.
D85F76FE-2636-4B1E-BF0D-C9A12D43C46C.jpeg

Ovan bakom knölen, under framför. För stort oavsett.
BA2289E6-B212-4EF6-978B-E9016D396724.jpeg

Här syns anledningen till det omedelbara bandbytet: Innersta hålet är ändå för löst för mig. Vill inte att klockan flyttar sig på alla ledder.
167D6408-07C3-4186-A670-0273FB1EB467.jpeg

Grönt är min favoritfärg. Detta band har dessutom en skön struktur. Tror jag köper 1-2 såna här om jag inte vinner dem.
FAE3D9E6-1615-4E7D-8F2C-94D13937ACC5.jpeg
3A2DB96C-99A9-4660-A8BE-EC72DDDA41A5.jpeg
1BE48E03-2011-4238-A41F-7A781C9D277A.jpeg
088D2E3A-ECE4-4A02-9D73-E411309453E9.jpeg

Mycket bättre! Skönt. :) Till och med ett par hål till övers! Natobanden är tydligen gjorda för helt andra omkretser än läderbanden. Snyggt med signerat spänne, som alla banden har.
79E9BEDE-7B1E-4783-AD4A-279374649802.jpeg

Nu är det dags för klockan att fälttestas med tvååringen i soffan.
DDEEB5D4-FC45-45BD-B39C-792ED0F19139.jpeg
FDC8623D-F4C6-45ED-8B9E-F1C8F6DB2875.jpeg


Verkar uppskattas. Och passar bra. :)

Återkommer senare med fler reflektioner. Imorgon blir det bilresa, jobb och spännande möten i små konferensrum!
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
En av @Lord_tito88 föredömligt nedpackad Monchard ankom mig idag! Bidrar med några bilder också. :) Och intressanta kommentarer!

A9A99931-CD4D-4CB7-A69B-4886A53B8365.jpeg

En trevlig låda!
F7C1AFAC-CBDD-4FE0-979E-644827428C57.jpeg

Kul att få se den live, äntligen! Men man är ovan att klockan går rätt på en gång. Jämförde dessutom med atomur mot när minutvisaren träffade minutindex: den går rätt inom 1-2 sekunder! Vet inte om @Lord_tito88 ställde den, men imponerande ändå.
2693A33D-1B73-4018-AD16-60C766AACB5D.jpeg

Utseendet skiftar en hel del beroende på ljuset.
E8D34F62-0D3F-4E82-B059-E95437A798C6.jpeg

Klockan kom med detta ljusbruna läder monterat. Tror det mörka gör sig bättre, men bytte av en annan anledning till ett nato.
E16DA887-96EB-4B2D-A873-4123AB7FD9ED.jpeg

Minns inte vad den mäter l2l men som synes är det på gränsen för min späda arm. Det får man vänja sig vid som smalarmad. Den är dock inte för lång, som tur är.
D85F76FE-2636-4B1E-BF0D-C9A12D43C46C.jpeg

Ovan bakom knölen, under framför. För stort oavsett.
BA2289E6-B212-4EF6-978B-E9016D396724.jpeg

Här syns anledningen till det omedelbara bandbytet: Innersta hålet är ändå för löst för mig. Vill inte att klockan flyttar sig på alla ledder.
167D6408-07C3-4186-A670-0273FB1EB467.jpeg

Grönt är min favoritfärg. Detta band har dessutom en skön struktur. Tror jag köper 1-2 såna här om jag inte vinner dem.
FAE3D9E6-1615-4E7D-8F2C-94D13937ACC5.jpeg
3A2DB96C-99A9-4660-A8BE-EC72DDDA41A5.jpeg
1BE48E03-2011-4238-A41F-7A781C9D277A.jpeg
088D2E3A-ECE4-4A02-9D73-E411309453E9.jpeg

Mycket bättre! Skönt. :) Till och med ett par hål till övers! Natobanden är tydligen gjorda för helt andra omkretser än läderbanden. Snyggt med signerat spänne, som alla banden har.
79E9BEDE-7B1E-4783-AD4A-279374649802.jpeg

Nu är det dags för klockan att fälttestas med tvååringen i soffan.
DDEEB5D4-FC45-45BD-B39C-792ED0F19139.jpeg
FDC8623D-F4C6-45ED-8B9E-F1C8F6DB2875.jpeg


Verkar uppskattas. Och passar bra. :)

Återkommer senare med fler reflektioner. Imorgon blir det bilresa, jobb och spännande möten i små konferensrum!

Kul att den, återigen, överlevde färden med PostNord :D

Antar att det var @FreakyLeo som ställde den. Vågade inte ställa den då jag får ryck om visarna rör sig när man sätter tillbaka kronan :angel:
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Där sa du något! Det måste man ju faktiskt testa. Hur kronan känns och är att operera. Jag stör mig något fruktansvärt när visare hoppar vid intryck, så jag hoppas bli förskonad från det!
Fördelen med en sån här klocka är att man i alla fall inte behöver ställa den mer än två gånger per år. Nu ska vi bara ha bort sommartiden så behöver man bara ställa den var tredje år eller hur länge batteriet nu håller och då fixar urmakaren det till dig. ;)
 

Kalvin

Rolex
2-Faktor
Ett trött inlägg efter först taekwondo sen diskmaskinmontering följt av innebandy. Nu ta man igen sig med fotboll och klocksnack. Tycker den är fantastisk snygg. Ska ta lite bilder med ett canvas och en länk senare i veckan. Är ingen fotograf men ska försöka förmedla min känsla för den:)
IMG_20200818_213132.jpg

Som det känns nu som kommer jag nog inte skicka vidare den:cool:
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fördelen med en sån här klocka är att man i alla fall inte behöver ställa den mer än två gånger per år. Nu ska vi bara ha bort sommartiden så behöver man bara ställa den var tredje år eller hur länge batteriet nu håller och då fixar urmakaren det till dig. ;)
För det första: Ja! Ta bort otyget med sommartid så snart som möjligt!

Och för det andra: går den så pass att det räcker att ställa så sällan? Behövs det inte ett HAQ-verk för det? Man slipper jaga sekunder, men diffar sen flera minuter, i alla fall uppåt fem, så vill jag nog ställa den. Kanske inte hinner diffa så pass på ett halvår?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
För det första: Ja! Ta bort otyget med sommartid så snart som möjligt!

Och för det andra: går den så pass att det räcker att ställa så sällan? Behövs det inte ett HAQ-verk för det? Man slipper jaga sekunder, men diffar sen flera minuter, i alla fall uppåt fem, så vill jag nog ställa den. Kanske inte hinner diffa så pass på ett halvår?
Nej, det har du iofs rätt i. Behövs dock inte HAQ för att det ska hålla tiden bra, ibland räcker det med tur. Min Seiko Tuna gick +3 sekunder per månad så en halv minut om året. Men generellt sett hade det väl behövts ställas om på icke-HAQ-ur. :)
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Som sagt innan så vill jag hålla en låg profil här, och jag vill också att ni skall fortsätta vara ärliga med era känslor och omdömen kring klockorna!

Med det sagt så efter att ha läst att minutvisaren hoppar vid intryck av krona blev jag orolig, så jag testade på mina tre, 2 TH och 1 OT (visserligen samma verk i dom, men men) för att se om jag kunde replikera fenomenet.
När man ställer tiden så finns där ett "frispel" i kronan, det gör det mer eller mindre på alla verk, innan kuggarna "hugger" och börjar flytta visarna. När jag nu testade att ställa så ställde jag minutvisaren exakt på en markering, sedan spelade/vred jag tillbaka ytterst lite, alltså "inom frispelet", detta gör att kuggtänderna inte ligger emot och när man då trycker in kronan rör sig inte visarna alls. Jag testade även på några av mina Swiss-made-klockor, några med in-house-verk, upplevde samma sak där. Trycker man in kronan direkt utan att "vrida tillbaka" lite så rycker visaren till lite-litegrann.
Jag kanske har förklarat lite B, men hoppas ni är med på hur jag menar! :)

Detta är inte avsett för att på något sätt försköna klockorna, utan jag ville bara säga det.
Dock kan det ju vara så att de klockorna som skickats på passarounden är känsligare eller mer "hoppiga" vid tidsställning. Vet såklart ej om så är fallet. Men testa att göra så jag beskrev.

Dock är detta något jag skall testa på fler klockor när jag åker till vårt lager, och definitivt något jag skall hålla i åtanke framöver för att vi skall bli bättre! :)

/John

Edit: för stavfel och grammatisk ohyra.
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Kul att den, återigen, överlevde färden med PostNord :D

Antar att det var @FreakyLeo som ställde den. Vågade inte ställa den då jag får ryck om visarna rör sig när man sätter tillbaka kronan :angel:

Upplevde samma sak på min Boldr Venture, tråkigt helt enkelt :(

Som sagt innan så vill jag hålla en låg profil här, och jag vill också att ni skall fortsätta vara ärliga med era känslor och omdömen kring klockorna!

Med det sagt så efter att ha läst att minutvisaren hoppar vid intryck av krona blev jag orolig, så jag testade på mina tre, 2 TH och 1 OT (visserligen samma verk i dom, men men) för att se om jag kunde replikera fenomenet.
När man ställer tiden så finns där ett "frispel" i kronan, det gör det mer eller mindre på alla verk, innan kuggarna "hugger" och börjar flytta visarna. När jag nu testade att ställa så ställde jag minutvisaren exakt på en markering, sedan spelade/vred jag tillbaka ytterst lite, alltså "inom frispelet", detta gör att kuggtänderna inte ligger emot och när man då trycker in kronan rör sig inte visarna alls. Jag testade även på några av mina Swiss-made-klockor, några med in-house-verk, upplevde samma sak där. Trycker man in kronan direkt utan att "vrida tillbaka" lite så rycker visaren till lite-litegrann.
Jag kanske har förklarat lite B, men hoppas ni är med på hur jag menar! :)

Detta är inte avsett för att på något sätt försköna klockorna, utan jag ville bara säga det.
Dock kan det ju vara så att de klockorna som skickats på passarounden är känsligare eller mer "hoppiga" vid tidsställning. Vet såklart ej om så är fallet. Men testa att göra så jag beskrev.

Dock är detta något jag skall testa på fler klockor när jag åker till vårt lager, och definitivt något jag skall hålla i åtanke framöver för att vi skall bli bättre! :)

/John

Edit: för stavfel och grammatisk ohyra.

Hmm, det är ett vanligt ”fel” på många urverk tycker jag. Min erfarenhet är att ETA brukar vara lättast att ställa, sen Miyota och sist Ronda. Sitter det inte ett Ronda i Boldr också? Inte hela världen i min bok, kräver bara lite extra fingertoppskänsla :) Något som hade varit tufft vore ju en Limited-variant med ETA F06 för dem som stör sig lite för mycket på Rondaverket :D
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Som sagt innan så vill jag hålla en låg profil här, och jag vill också att ni skall fortsätta vara ärliga med era känslor och omdömen kring klockorna!

Med det sagt så efter att ha läst att minutvisaren hoppar vid intryck av krona blev jag orolig, så jag testade på mina tre, 2 TH och 1 OT (visserligen samma verk i dom, men men) för att se om jag kunde replikera fenomenet.
När man ställer tiden så finns där ett "frispel" i kronan, det gör det mer eller mindre på alla verk, innan kuggarna "hugger" och börjar flytta visarna. När jag nu testade att ställa så ställde jag minutvisaren exakt på en markering, sedan spelade/vred jag tillbaka ytterst lite, alltså "inom frispelet", detta gör att kuggtänderna inte ligger emot och när man då trycker in kronan rör sig inte visarna alls. Jag testade även på några av mina Swiss-made-klockor, några med in-house-verk, upplevde samma sak där. Trycker man in kronan direkt utan att "vrida tillbaka" lite så rycker visaren till lite-litegrann.
Jag kanske har förklarat lite B, men hoppas ni är med på hur jag menar! :)

Detta är inte avsett för att på något sätt försköna klockorna, utan jag ville bara säga det.
Dock kan det ju vara så att de klockorna som skickats på passarounden är känsligare eller mer "hoppiga" vid tidsställning. Vet såklart ej om så är fallet. Men testa att göra så jag beskrev.

Dock är detta något jag skall testa på fler klockor när jag åker till vårt lager, och definitivt något jag skall hålla i åtanke framöver för att vi skall bli bättre! :)

/John

Edit: för stavfel och grammatisk ohyra.

Hmm, det är ett vanligt ”fel” på många urverk tycker jag. Min erfarenhet är att ETA brukar vara lättast att ställa, sen Miyota och sist Ronda. Sitter det inte ett Ronda i Boldr också? Inte hela världen i min bok, kräver bara lite extra fingertoppskänsla :) Något som hade varit tufft vore ju en Limited-variant med ETA F06 för dem som stör sig lite för mycket på Rondaverket :D
Det stämmer att alla klockor har lite spel när man ska ställa in tiden. Det gäller att hitta rätt läge, dvs var man ställer visaren för att uppnå önskat resultat.

Ibland står det, i de (få) fall man faktiskt läser manualen, att man ska ställa tiden genom att först dra fram minutvisaren lite förbi rätt tid för att sedan sakta föra tillbaka visaren. Man hamnar då i det bakre ytterläget. Vid intryck av kronan skall den således ej hoppa och börja driva visaren framåt.

En del klockor är halvt omöjliga att hitta läge på, eftersom de skiljer sig beroende om visaren är på högra eller vänstra halvan av klockan. Detta har jag upplevt som värst på de klockor jag haft med ETA Valjoux 7750-verket, som gärna hoppar lite vid intryck också. Även på billigare Rondaverk kan man uppleva detta, men inte på Rondas finare verk, som i Victorinox. På Miyota har jag även där goda erfarenheter från de lite nyare verken, som 9039. Skulle även säga att Seikos verk är riktigt bra, i alla fall när index och markeringar är linjerade. ;)

Ska testa hur det funkar på TH och OT, men oftast går det bra så länge man hittar rätt läge att utgå ifrån. I värsta fall tar det ett par försök.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Hmm, det är ett vanligt ”fel” på många urverk tycker jag. Min erfarenhet är att ETA brukar vara lättast att ställa, sen Miyota och sist Ronda. Sitter det inte ett Ronda i Boldr också? Inte hela världen i min bok, kräver bara lite extra fingertoppskänsla :) Något som hade varit tufft vore ju en Limited-variant med ETA F06 för dem som stör sig lite för mycket på Rondaverket :D

Stämmer bra att det är ett Ronda verk i Boldr.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
God Monchardmorgon!

Idag på arbetet och jag har nu haft möjlighet att känna på klockan lite mer. Boettformen bereder ett visst problem för mig, då den är hyfsat rak undertill , dock med viss böjning av bandhornen nedåt. L2L är specificerad till 45,6 mm, men upplevs av mig som större jämfört med andra klockor med närliggande mått. Det blir visst mått av att ha en platta på armen, där den inte helt vilar på armen.

Obs! Egentligen inget större problem, mest om man håller ned klockan mot armen, att den ”vobblar” lite. Vid observation av uret ovanifrån är det inget jag tänker på.

4764BEB3-0800-4EED-B966-1B838A7D8ECC.jpeg

FAC1F714-A7F3-459D-AB17-4578E390BAF9.jpeg B168458D-DD9D-4266-92FE-CE734FFE8B95.jpeg CF83964A-DF11-4FD9-A74F-43393436EDFF.jpeg
 

Kalvin

Rolex
2-Faktor
En trevlig kamrat. Snabbavläst, skön att vila ögonen på och lätt att bära. Märks inte så mycket, men finns där vid behov.

“Monchard Trenchhunter, your trusted wrist companion. Whenever, wherever.”

23D612C9-31A7-4E19-8606-FCE5BD932AAE.jpeg

2AC8D172-7185-4394-A953-161642625B95.jpeg 2A1B10B2-61D4-4EFC-BCAC-36BCF65244D8.jpeg 01A5830F-5A0B-4871-B139-CBE7362603F0.jpeg
Obs! Byter band när jag kommit hem. :)
Shakira;)
Snygga bilder på en snygg klocka:)

Själv har jag kamperat ihop med oceanen idag. Ska nog få till lite tid ikväll för att testa lite band. Kommer bilder på det. :)

1597843878248353882771176235087.jpg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Shakira;)
Snygga bilder på en snygg klocka:)

Själv har jag kamperat ihop med oceanen idag. Ska nog få till lite tid ikväll för att testa lite band. Kommer bilder på det. :)

1597843878248353882771176235087.jpg
Jag känner mig dragen till Oceantimern och dess stora siffror och hårkors. Men lite synd att minutvisaren inte når fram till minutmarkeringarna. Eller är det vinkeln som luras? På Trenchhuntern touchar den strecken.
 

Kalvin

Rolex
2-Faktor
Är lurit iom plexigt men tycker nog den nå ut till minutmarkeringen om man kolla från sidan. Men uppifrån ser den ut att inte riktigt nå ut. Men det kan beror på glaset.
1597844340690205420379226406139.jpg
15978443857081462768526007466060.jpg

Nån annan som är säkrare på foto få kolla det:)
Trevlig att titta på är den:)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är lurit iom plexigt men tycker nog den nå ut till minutmarkeringen om man kolla från sidan. Men uppifrån ser den ut att inte riktigt nå ut. Men det kan beror på glaset.
1597844340690205420379226406139.jpg
15978443857081462768526007466060.jpg

Nån annan som är säkrare på foto få kolla det:)
Trevlig att titta på är den:)
Jag ska kolla noggrant när den anländer mig i passarounden, men tror jag var i slutet.
 
Topp