Då var min tid med Trenchhuntern till ända. Nedpackad och på väg till
@Hjelm. Förutom igår kväll och idag så har den suttit på sen i tisdags kväll. En mycket trevlig bekantskap som överraskar i design, utförande, kvalitet och finish. Speciellt med tanke på det låga priset.
Förpackningen är redan den mycket trevlig. Ett resefodral i canvas är inte bara snyggt, det är också praktiskt. Här är de överkomliga mikromärkena ofta bättre än fina gatan.
Eftersom jag redan skrivit en del i mina tidigare inlägg i tråden kommer hör en kortare sammanfattning av mina plus och minus. (Edit: Det blev långt ändå lol.)
Plus
+Presentationen. Häftet med information är riktigt välgjort. Likt föregående testare väljer jag att inte visa allt på bilder så att andra också får uppleva vissa delar första gången på egen hand. En trevlig touch i foldern är när en sida är godkänn och signerad av den fiktive herr J. Monchard.
+Tygbanden. Riktigt sköna och av bra kvalitet. Gillar speciellt hur den bortre keepern har ett litet spelrum som möjliggör justering av dess position.
+Finish på boett och spännena med den lilla M-loggan.
+Borrade bandhorn är alltid trevligt, speicellt på en fältklocka med många kompatibla band.
+Urtavlans fumée är vackert utförd och indexringen är trevlig och möter minutvisaren fint.
+Lume. Kraftig och bra. Välapplicerad rakt igenom.
+Låg vikt. Känns knappt på armen, men finns alltid där för att enkelt och tydligt visa tiden.
+Den avskalade formgivningen med enbart två visare och utan datum gör avläsningen extra tydlig. Med index för varje minut kunde jag även hyfsat enkelt se om vi befann oss i början, mitten eller slutat av minuten.
+Tidshållningen är riktigt bra, även för att vara quartz, enligt min uppfattning. Skönt med en GADA som alltid är redo att bara ta med.
Minus
-Texten på tavlan hade gärna fått vara lite större. Särskilt texten vid kl. 6 är svår (för mig) att läsa.
-Siffrorna utanför minutringen. Det finns siffror vid var femte minut. Dessa har jag sett på bild innan och tänkt att det blir lite svåranvänt med en siffra om varje sida av indexstrecket. Det visade sig inte alls vara ett problem. Däremot minns jag knappt att jag sett dessa siffror, varför jag listar de här som inte störande, men möjligtvis överflödiga. Inget riktigt minus, men ändå.
-Bandhornen är hyfsat raka. Med en viss vinkel nedåt hade den upplevda l2l kunnat minskas något och ge en känsla av att den kramar handleden. Inget stort problem och mest för personer med <16 cm handledsomkrets.
Slutord
Det var helt klart lättare att hitta plus än minus. Jag brukar föredra klockor med sekundvisare och oftast, men inte alltid, med datum. Dras även åt det mekaniska, men eg är ju quartz bättre. En mekanisk tvåhandare vore här helt onödigt.
Slutbetyget blir mao mycket gott. På förhand hade jag inte trott det. Jag tänkte nästa hoppa av denna och bara köra Oceantimer, då den är min förhandsfavorit. Men nu är jag inte så säker längre. Skulle jag kunna köpa denna? Absolut! Behåller jag den om jag vinner passarounden? Ja!
Jag vill i första hand tacka
@JohnMonchard. Tack också till övriga deltagare, Klocksnack som forum samt alla andra sköningar i Mikrotråden.