• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Monchard Trenchhunter & Oceantimer passaround - bilder och omdömen.

Kalvin

Rolex
2-Faktor
Testar länken. Det är en riktigt charmig klocka detta:)
IMG_20200819_191938.jpg
IMG_20200819_191910.jpg
IMG_20200819_191817.jpg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Uppdatering angående farhågan rörande hoppande sekundvisare vid intryckning av kronan.

Jag har testat nu, och kan lugna oroliga att det fungerar som det ska. I alla fall på detta exemplar.

Man börjar med att ställa tiden på vanligt sätt, dvs drar ut kronan och drar fram minutvisaren till några minuter före nästa helminut, och sedan sakta för den tillbaka och linjerar med minutmarkeringen för nästa minut. När atomuret eller annan exakt klocka når 00 på minuten trycker man in kronan. So far, so good.

Det som då händer när man trycker in kronan är att visaren hoppar fram lite (en aning), men – den börjar inte röra sig förrän den ska. När den ankommer nästa minutmarkering är den precis vid 00 på minuten.

Jag gillar klockan mer och mer! Visst saknar man ”känslan” av ett mekaniskt ur ibland, men såna har man ju också, eller? Och att ha ett ur som allt är ready to go och visar tiden rätt och känns stabil och är lätt på handleden, som dessutom är tålig och lätt att läsa av. Ja, det är alla bra egenskaper!

DB684582-B7EC-4BB1-A11B-7EAE8A771050.jpeg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Då var min tid med Trenchhuntern till ända. Nedpackad och på väg till @Hjelm. Förutom igår kväll och idag så har den suttit på sen i tisdags kväll. En mycket trevlig bekantskap som överraskar i design, utförande, kvalitet och finish. Speciellt med tanke på det låga priset.

Förpackningen är redan den mycket trevlig. Ett resefodral i canvas är inte bara snyggt, det är också praktiskt. Här är de överkomliga mikromärkena ofta bättre än fina gatan.

Eftersom jag redan skrivit en del i mina tidigare inlägg i tråden kommer hör en kortare sammanfattning av mina plus och minus. (Edit: Det blev långt ändå lol.)

Plus
+Presentationen. Häftet med information är riktigt välgjort. Likt föregående testare väljer jag att inte visa allt på bilder så att andra också får uppleva vissa delar första gången på egen hand. En trevlig touch i foldern är när en sida är godkänn och signerad av den fiktive herr J. Monchard.
+Tygbanden. Riktigt sköna och av bra kvalitet. Gillar speciellt hur den bortre keepern har ett litet spelrum som möjliggör justering av dess position.
+Finish på boett och spännena med den lilla M-loggan.
+Borrade bandhorn är alltid trevligt, speicellt på en fältklocka med många kompatibla band.
+Urtavlans fumée är vackert utförd och indexringen är trevlig och möter minutvisaren fint.
+Lume. Kraftig och bra. Välapplicerad rakt igenom.
+Låg vikt. Känns knappt på armen, men finns alltid där för att enkelt och tydligt visa tiden.
+Den avskalade formgivningen med enbart två visare och utan datum gör avläsningen extra tydlig. Med index för varje minut kunde jag även hyfsat enkelt se om vi befann oss i början, mitten eller slutat av minuten.
+Tidshållningen är riktigt bra, även för att vara quartz, enligt min uppfattning. Skönt med en GADA som alltid är redo att bara ta med.

Minus
-Texten på tavlan hade gärna fått vara lite större. Särskilt texten vid kl. 6 är svår (för mig) att läsa.
-Siffrorna utanför minutringen. Det finns siffror vid var femte minut. Dessa har jag sett på bild innan och tänkt att det blir lite svåranvänt med en siffra om varje sida av indexstrecket. Det visade sig inte alls vara ett problem. Däremot minns jag knappt att jag sett dessa siffror, varför jag listar de här som inte störande, men möjligtvis överflödiga. Inget riktigt minus, men ändå. ;)
-Bandhornen är hyfsat raka. Med en viss vinkel nedåt hade den upplevda l2l kunnat minskas något och ge en känsla av att den kramar handleden. Inget stort problem och mest för personer med <16 cm handledsomkrets.

Slutord
Det var helt klart lättare att hitta plus än minus. Jag brukar föredra klockor med sekundvisare och oftast, men inte alltid, med datum. Dras även åt det mekaniska, men eg är ju quartz bättre. En mekanisk tvåhandare vore här helt onödigt.

Slutbetyget blir mao mycket gott. På förhand hade jag inte trott det. Jag tänkte nästa hoppa av denna och bara köra Oceantimer, då den är min förhandsfavorit. Men nu är jag inte så säker längre. Skulle jag kunna köpa denna? Absolut! Behåller jag den om jag vinner passarounden? Ja! :)

Jag vill i första hand tacka @JohnMonchard. Tack också till övriga deltagare, Klocksnack som forum samt alla andra sköningar i Mikrotråden. :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fick idag hem ett väl inslaget paket i brevlådan...

20200825_121017.jpg


Efter att ha jobbat med paketet i typ 10 minuter kom jag äntligen in!

20200825_121252.jpg


Paket från @Remofflan! Ska bli kul att testa!

20200825_121350.jpg


Spontant känns det som trevlig klocka, såhär efter fem minuter på armen :) återkommer med fler tankar och reflektioner!
Visst är den fin? Förlåt om det var för paketerat, om du snittade den på "rätt" sida hade du kommit direkt in. :)
 

Hjelm

Rolex
Måste säga att Trenchhuntern är riktigt trevligt. Det är något speciellt med akrylglas. Enda klagomålen jag har är att texten "trenchhunter" känns lite oskarp och jag hade gärna sett att 12, 3, 6 och 9 hade varit liiite större :)
 

Derix

Patek
2-Faktor
Kära dagbok,

Det har varit en händelserik dag. Oceantimern fick följa med på allt från långdragna möten på Teams till hönsslakt framåt kvällen. En väldigt mångsidig klocka med andra ord.

Jag gillar den tydliga urtavlan. Siffrorna är kontrastrika mot den ljusa bakgrunden. Jämfört med en digital G-Shock med negativ display så är detta rena drömmen - varför man nu skulle jämföra två så pass olika klockor.
IMG_20200828_200646.jpg
IMG_20200828_200550.jpg
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Riktigt fina bilder @Derix
En annan detalj är att designen på tavlan och framförallt typsnittet på siffrorna påminner mig om min första mekaniska handjagade klocka som jag hade som barn. Ska gräva fram den ur gömmorna och lägga upp en bild framöver för att se om mitt minne stämmer eller lurar mig.

Hittade till slut min gamla klocka. Väldigt liten är den (i jämförelse med en square) och viss likhet finns det med Oceantimern i typsnittet på siffrorna.
A9AAF5D0-05F5-49DD-8AB2-2C445AF6BDDB.jpeg
 

Derix

Patek
2-Faktor
Då var det dags för mitt utlåtande av Oceantimern!

:) Designen

Väldigt klassisk och stilren design. Man blir lite glad varje gång klockan tittar fram under skjortärmen. Siffrorna är lagom stora och tydliga så det är inget snack om vilken tid den visar. Den blå färgen på visarna bryter av snyggt mot den cremevita tavlan.
:) Quartz utan sekundvisare
Just kombinationen quartz och utebliven sekundvisare är ett vinnande koncept. Är man van vid automatiska verk så är en hackande sekundvisare lätt en dealbreaker. Här slipper man det.
:) Bra paketerat
Stiliga band som byter skepnad på klockan. Överlag en bra presentation av klockan. Får man anmärka på något så hade det ökat värdet ytterligare med en box som man lyfter locket på istället för att skjuta i sidled.

:angel: De längre strecken vid timmarkeringarna
Någon påpekade det tidigare i tråden. Strecken som fortsätter utanför cirkeln kunde enligt mig plockats bort. Ofta så försvinner de ändå när man ser på klockan från sidan och domen från akrylglaset förvränger bort dem.
IMG_20200830_104532.jpg

IMG_20200830_104718.jpg
IMG_20200830_104646.jpg
IMG_20200830_104630.jpg

Sammantaget är det en väldigt kompetent klocka. Det ska bli kul att följa märket Monchard, som är nytt för mig. Dags att skicka klockan vidare till @moggec innan ännu en hektisk vecka börjar :) Tack @JohnMonchard för möjligheten att få vara med i en passaround!
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Då har Skyttegravsjägaren lamdat hos mig. Den har hittills idag klarat av följande uppgifter galant:
  • Gått på promenad
  • Klippt gräsmattan
  • Druckit en öl innan lunch
suIBBij.jpg

eBOnby1.jpg

Steg ett och två upplevde även jag med skjutegravsjägaren, men steg tre missade jag tyvärr :(

Så himla synd att det var plus 30 grader när jag hade den, var på tok för svettigt att använda dom fina läderarmbanden.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Då har en Oceantimer angjort min hemhamn. Första intrycket är bra. En liten, fin klocka med omtanke i design och utförande. De tre armbanden som följer med är väldigt fina och känns bra.

Däremot kan jag nog redan nu säga att det tyvärr inte är en klocka för mig. Det är synd, för jag gillar den. Men storleken är inte min kopp te och det är tråkigt. Men jag ska ge den en ärlig chans i några dagar innan den går vidare till nästa deltagare :)

CCB8673E-C6DD-4A9E-A9FB-BC9FC000FC47.jpeg
Tidigt, tidigt på dagen...

BCBD8FEA-4A2C-4B9F-BE28-A86978AAA512.jpeg

Halv lunchdags. Trevligt.

FB5ED973-B7F7-441B-9965-FECA970CBA5A.jpeg

Bandet är väldigt kort :(
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hämtade ut Oceantimern idag. Väl packad och snabb leverans från @thewordfox.

Några snabba bilder från kvällens paketöppning. Hann med det innan det var dags att sova i alla fall. ;)

AB1CE785-0DE9-4CB1-AD49-415A048351B9.jpeg
Klockan tittar ut från sitt lilla bo :)
09E5B1C1-5F1D-4CD5-B24B-DB8986F0DB9F.jpeg

Tavlan har en struktur! Och siffrorna är något upphöjda, vilket är ett klart plus jämfört med helt platta målade
169A4E95-F79E-4318-AC37-E396825FFE6F.jpeg

De blånerade visarna är en mycket fin touch!
824F07FA-499F-4952-A0C0-856AB2F41345.jpeg

Rakt framifrån.
63E1E825-6E9C-4675-9BD2-53E661373F01.jpeg

Jag provade först ett av tre medföljande läderbanden, men tyvärr är de alla för långa för mig, även på innersta hålet. Är det något ni fått respons på, @JohnMonchard? Även om kan stansa ut ett hål till i det fall jag köper en OT så blir det en onödigt lång flärp kvar. Vore bra om det fanns möjlighet till ett kortare band.

Som tur är har jag, likt många andra, en hel del olika band i 20 mm. Här ett ljusbrunt Hirsch Forest.
07A83027-EBF9-4C88-BD8F-27097F30826A.jpeg

Sitter bra på armen. Har ju haft boetten tidigare, men ändå. ;)

Nu ska vi se vad Oceantimern kan göra!
DFCD0E27-B045-4830-8D26-7144C3AF73D7.jpeg

Den kan öppna kylskåpet!
1E8B0C81-B250-4D97-BDDB-A42AE9016757.jpeg

Den kan blanda saft!
17BC4F58-BF22-469D-9397-613640143BCE.jpeg

Och den kan fixa en skål vaniljglass med chokladsås! God natt. :)
 
Topp