• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Monchard Trenchhunter & Oceantimer passaround - bilder och omdömen.

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
@Remofflan Vi har inte fått ngn kritik eller motsv. för att banden skulle vara för långa, förrän nu. Dock har det tidigare här i Passaround-tråden sagts att de varit för korta, av din föregångare @thewordfox faktiskt.
Jag har själv inga stockar till handleder, utan ligger på 17,5cm, och för mig funkar banden. Men skall klart ta med mig detta och tala med mina kollegor.

Får man fråga vad du har för omkrets på handlederna?:angel:
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
@Remofflan Vi har inte fått ngn kritik eller motsv. för att banden skulle vara för långa, förrän nu. Dock har det tidigare här i Passaround-tråden sagts att de varit för korta, av din föregångare @thewordfox faktiskt.
Jag har själv inga stockar till handleder, utan ligger på 17,5cm, och för mig funkar banden. Men skall klart ta med mig detta och tala med mina kollegor.

Får man fråga vad du har för omkrets på handlederna?:angel:
Jag vet att jag har smala handleder. :) Och det är inte första gången det händer. Så mer av en kommentar än kritik. ;) Om jag stansar ett hål till går det nog bra. Jag vet inte säkert att det för mycket flärp kvar, men risken är stor då det ofta blir det. Jag har blott 15,5 cm omkrets.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
@Remofflan Vi har inte fått ngn kritik eller motsv. för att banden skulle vara för långa, förrän nu. Dock har det tidigare här i Passaround-tråden sagts att de varit för korta, av din föregångare @thewordfox faktiskt.
Jag har själv inga stockar till handleder, utan ligger på 17,5cm, och för mig funkar banden. Men skall klart ta med mig detta och tala med mina kollegor.

Får man fråga vad du har för omkrets på handlederna?:angel:
Det var väldigt trevliga band. Tunna och mjuka. Nu har ju jag en lite större handled, men ändå inte direkt grov.

Jag ska återkomma med mina tankar om klockan också :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det var väldigt trevliga band. Tunna och mjuka. Nu har ju jag en lite större handled, men ändå inte direkt grov.

Jag ska återkomma med mina tankar om klockan också :)
Om det satt lite löst vore det lugnt, men det är så pass att klockan kan åka runt handleden och då är det för löst. Men när jag har en egen Monchard ska jag göra ett extra hål. :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Mycket är ju sagt och gjort med OT:n, men eftersom jag gillar att knäppa bilder kommer jag nog lägga upp en del.

Klockan är skön, bra, snygg. Känns som en mycket lyckad kombo. Vad tror du förresten, @JohnMonchard, kommer den också få några % större text på tavlan? Den blir inte lika svårtydd, men känns som åtminstone Oceantimer kunde vara aningen lite större.

Klockan har varit hos ett gäng testare innan den kom till mig. Och det märks. :) ”Spår av användning”, som vi brukar säga här på forat, finns lite överallt. Boettlocket är ganska mest medfaret, men det är också den del där det spelar minst roll. Metallringen utanför glaset är polerad, med allt vad det innebär.

Hittade en svart band att prova. Även detta lite för långt för mig, men den snurrar i alla fall inte på handleden. Ska försöka hinna stansa ut ett hål imorgon bitti.

För er som gillar makrobilder har jag tagit några stycken nu ikväll. :)

A79977CC-C899-4CC2-9D76-A2A6F8C384DE.jpeg
C081685B-9163-426A-A9D9-2130BBFF2D70.jpeg
FE0E558F-B831-4B93-95C8-1FBC07728C4A.jpeg
28010379-6040-4B2F-80B1-64B30456B13D.jpeg
C2F6687D-7DC7-4C58-B82D-AC4694676709.jpeg
A3A4B232-7A79-46E7-A0C3-EF6DBB6D2573.jpeg
5CF126F7-484A-4C56-97AB-6DE3F6CE8E16.jpeg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
@Remofflan mkt trevligt att du gillar den! Ja, den börjar se medfaren ut, men klockor skall användas! :)

I dagsläget har vi inte gjort några ändringar på Oceantimern, men noterar alla kommentarer! :)
Jag kände behovet av större text direkt på Trenchhuntern, så jag är glad att det inte bara är för att jag närmar mig 40 som jag uppfattar det så. ;) På Oceantimern är det inte lika farligt, mest att order "Oceantimer" är aningen för liten bara, men osäker på om det verkligen blir bättre med större, eller bara mer läsbart. Man behöver ju inte läsa det varje dag. :)

Mycket handlar om personlig preferens och känsla när det kommer till estetiska saker som klockor, för funktionen kan man inte klaga på. Jag är svag för korshår och no-date och bladvisare, vilket gör OT:n till en klocka som checkar flera bockar för mig. Vita urtavlor uppskattar jag rent estetiskt, men brukar inte trivas med dem på min egen arm. Denna känns dock helt rätt, än så länge och jag misstänker att det kan bli en sådan för mig i framtiden. Den blir lite "kall" i vitt, metall och blåsvart, så frågan är om inte den andra varianten upplevs mycket varmare med sin inramning av guld. Jag tror det. Det är i alla fall en mycket trevlig klocka!
41715A18-AC14-4BDD-9A08-C0D849A99C01.jpeg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tiden med Oceantimer går mot sitt slut. En mycket full arbetsvecka med sjuka barn hemma och att jag själv börjar känna mig däven nu (@URsinne jag spritar av den innan jag packar den!) har minskat tiden jag kunnat bekanta mig med klockan. Jag har dock burit den några dagar och även nu ikväll.
661E25A4-CB82-45E2-B51D-DD8BABF94132.jpeg
04FDE404-F801-4849-B7D1-91690624B7DF.jpeg


Den är onekligen vacker att beskåda. Enkel, tydlig, lättavläst och tydliga maritima kännetecken. En mycket lyckad design. Jag återkommer med omdöme lite senare, när jag känner mig lite piggare.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Min tid med Oceantimern är över! Alltid lite vemodigt att packa ner en klocka, oavsett anledning. Och denna var riktigt trevlig. En fin bekantskap. :)

Jag har nog ändå sagt det mesta jag känner för den. Kan sammanfatta det med: riktigt bra!

  • Tavelstruktur. Mysigt och snyggt med struktur i denna prisklass. Och arabiska index, något förhöjda, överfyllda med färg.
  • Hårkors! En riktig favorit hos mig som uppskattar symmetri och struktur.
  • Gammal fint teckensnitt som för en tillbaka till the clocks of old!
  • Vackra visare, både till form och färg Lövform och äkta blånering – snyggt!
  • Minutmarkeringar, uppskattar det speciellt på tvåhandare. Hjälper mig att ställa och avläsa tiden exakt
  • Quartz. Det är ju egentligen bättre, men vi är många som är lite suckers för mekaniska verk. Då är avsaknaden av sekundvisare ett välkommet inslag.
Jag skulle haft med något negativt, men har svårt att uppbringa. Det jag personligen tror att skulle vilja ändra, men då se och bedöma skillnaden först, är att öka storleken på texten något lite. Det andra är att dressade klockor sällan gör sig bra på nato. Därför vore en trevlig länk uppskattad. :)

Jag avslutar med några bilder eftersom jag älskar bilder på klockor.
7D4F0FFC-2FAD-40EC-B132-FD6024881A57.jpeg

F8CB8E66-6050-45A8-8C70-603557F8C48E.jpeg
B4E2F307-BD48-48E1-AD59-C39B05498862.jpeg


Vill passa att tacka Mr. @JohnMonchard för organiseringen av passarounden.
 

MarkoM

Omega
Då har jag haft Trenchhuntern några dagar och det är dags att lämna mina fåordiga tankar kring den :)
Började direkt med att byta till ”nato” då jag inte alls tyckte att den gjorde sig på något av de läder den kom med.
Tycker det är ett mycket trevligt ur med bra proportioner och härlig struktur på tavlan. Det var väl det jag hade att säga :D
@TerryTee som är näste person på listan är kontaktad.
Tack @JohnMonchard för möjligheten till att provköra denna fina klocka och lycka till i framtiden:)
9EC18F44-AF87-4A35-8365-0E991406E215.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@Remofflan Vi har inte fått ngn kritik eller motsv. för att banden skulle vara för långa, förrän nu. Dock har det tidigare här i Passaround-tråden sagts att de varit för korta, av din föregångare @thewordfox faktiskt.
Jag har själv inga stockar till handleder, utan ligger på 17,5cm, och för mig funkar banden. Men skall klart ta med mig detta och tala med mina kollegor.

Får man fråga vad du har för omkrets på handlederna?:angel:
Jag instämmer med @Remofflan i det där. Långa band. Jag har nånstans strax under 17 cm eller flexar mellan 16,5 - 17 i handledsomkrets beroende på humör och dagsform, temperatur, luftfuktighet och tillgång på föda.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ojdå, tiden går fort. Flera dagar har den nu hunnit vara hos mig.

Monc40w.jpg


En sak undrar jag, är detta temperaturblånerade visare? Det har brukat sägas att blånering är en känslig process som därför förekommer mest i de högre prisklasserna. Tisell har visserligen uppgett att några av deras klockor har riktiga blånerade visare men vet inte om så många trott på det. Hade någon frågat mig hade jag nog gissat det är lackerade visare men det kan vara fel. Kan det bekräftas det är riktig blånering är det imponerande för det priset. Eller så är det inte så märkvärdigt att göra numera som en del menat.

Monc50w.jpg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ojdå, tiden går fort. Flera dagar har den nu hunnit vara hos mig.

Monc40w.jpg


En sak undrar jag, är detta temperaturblånerade visare? Det har brukat sägas att blånering är en känslig process som därför förekommer mest i de högre prisklasserna. Tisell har visserligen uppgett att några av deras klockor har riktiga blånerade visare men vet inte om så många trott på det. Hade någon frågat mig hade jag nog gissat det är lackerade visare men det kan vara fel. Kan det bekräftas det är riktig blånering är det imponerande för det priset. Eller så är det inte så märkvärdigt att göra numera som en del menat.

Monc50w.jpg
Det togs upp tidigare här eller i mikrotråden – de är temperaturblånerade, på riktigt!
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Ojdå, tiden går fort. Flera dagar har den nu hunnit vara hos mig.

Monc40w.jpg


En sak undrar jag, är detta temperaturblånerade visare? Det har brukat sägas att blånering är en känslig process som därför förekommer mest i de högre prisklasserna. Tisell har visserligen uppgett att några av deras klockor har riktiga blånerade visare men vet inte om så många trott på det. Hade någon frågat mig hade jag nog gissat det är lackerade visare men det kan vara fel. Kan det bekräftas det är riktig blånering är det imponerande för det priset. Eller så är det inte så märkvärdigt att göra numera som en del menat.

Monc50w.jpg
Visarna är blånerade - ”for realz”, som det så fint heter i klocksvängen. Det blev lite dyrare, men vi tyckte det var värt den kostnaden. Målade visare ser man ofta att dom är ojämnt blåa, djupare där ytspänningen i färgen gjort att den samlat sig och mycket ljusa ex. ute i kanterna.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Sådär så närmar sig Oceantimerveckan sitt slut för mig och skickar den vidare till @Marcus när jag får adressen.
Några spridda tankar om den nedan.

Monc51w.jpg


En trevlig klocka.

Roligt med riktiga blånerade visare i den här prisklassen. Gör sig bra till det blå hårkorset. En annan detalj jag uppskattar är kronan. Mycket snygg uppdragskrona som passar fint till designen i övrigt. Klockan har onekligen "marine"-stuk.

Fick jag önska och ändra på något för att i mitt tycke fullända den skulle jag vilja ha glasringen en millimeter eller två bredare. Men utrymmet utanför minutmarkeringen på tavlan kan gärna få synas en del, det ger den en viss deck-watchkaraktär. Sekundvisare vore inte i vägen. Det hade tillfört något och resulterat i lite mer liv. Och när man ändå önskar, ett manuellt verk med hack;) Orimligt för det priset förstås... men med en prishöjning kanske.

Med tanke på prisklassen tycker jag ändå man tagit modellen en bra bit på väg. En kul bekantskap.
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Okej, min tur att lämna ett omdöme av Trenchhuntern och packa ihop klockan till nästa person i kön. Först vill jag tacka @JohnMonchard som styrde upp en så kul passaround och att det dessutom medföljde så mycket band. Jag har dessvärre jobbat för mycket och den har hamnat en del i skymundan för livet utanför KS.

Haft klockan vid 5 tillfällen under min vecka, jag är en person vars personliga favorit är Bettarinis 44 mm boetter så detta slimmade 38 mm case var givetvis en markant skillnad mot vad jag är van vid. Min första tanke när jag öppnade boxen var "Rackarns vilken snygg klocka!", dels för vintage-vibbarna men också för att det är fältklocka med enbart tim- och minutvisare (gilt:heart:) samt en väldigt clean urtavla.
cxYPgaH.jpg


Jag tycker att det är en mycket trevlig klocka, dessvärre är jag fast i gamla spår och således uppskattar jag klockan mer på andra än på mig själv. Gillar att känna en viss tyngd i mina egna klockor samtidigt som det är viktigt att ha en klocka som sitter bekvämt. Men bekväm är den, framförallt med natobanden!
Uj10aDA.jpg

Om det är något jag är väldigt svag för, så är det gilt hands. Det kittlar verkligen när visarna träffas av ljuset och ger en fin återgivning av ljuset.


Högst personligt så hade jag önskat mig att den var 2 mm större samt med ett manuellt urverk, det kan vara lite att "svära i kyrkan". Här är skönheten i sällskap med sina två "vakthundar" i bakgrunden, som mäter in på nätta 47 samt 46 mm.
46C5E5AF-A254-4C36-9A13-8C51EAC69101.jpeg


I övrigt tycker jag att det är mycket klocka för pengen. Boetten är välgjord, glasringen ger en fin kontrast till de övrigt borstade ytorna och tavlan har ett lugn över sig som hjälper gilt-visarna att poppa fint i solljuset. Dessutom blev jag positivt överraskad över att lyspastan fanns där, jag hade kollat på Monchards e-handel innan och i specifikationen står det inget om lume, så antog att det var utan. Vid "upptäcken" av lume så hittade jag dock infon på sajten, ännu ett stort plus!
v74UMe8.jpg

Tack för att jag fick vara med i passarounden, kul att läsa allas omdömen och se så många fina bilder! :)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Efter en schysst hemleverans av @Crispie har turen gått till mig. Jag har knappt läst tråden tyvärr så upprepning får ni leva med. Efter tio minuter på handleden är mitt första intryck att färgerna harmoniserar väl med varandra och jag gillar tavellayouten. Inget stort fan av läder men natot åker på senare.
20201015_161026.jpg
 
Topp