• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MRP SA-tråden!

IMG_5785.jpeg
Två som fått rotation på sistone
IMG_5782.jpeg

IMG_2671.jpeg

Det här är en Chronosport Mini-Sea Quartz 30, ihopsatt av Breitling år 1978. Den har den 29mm breda (utan krona) med 14mm bandbredd dam-versionen av den klassiska 844 boetten. Det gör mig orimligt glad att MRP tog sina damboetter lika seriöst som sina bättre säljande herrvarianter, och just denna ”mini-844” boetten är faktiskt väldigt sällsynt; till skillnad från MRPs ”mini-submariner” boett på 28mm som t ex Heuer och andra märken använde sig av flitigt så verkar Chronosport vara det enda märket som använt dessa mini-844 på en ”större skala”. Det är även den första quartzdykaren för damer någonsin, och de fick det väldigt rätt redan från början minst sagt i estetik och känsla.
IMG_2672.jpeg
IMG_2673.jpeg

Mycket av det som gör klockan så rolig att bära ligger i känslan av djup och höjd i ett sådant litet format. För mig som älskar damdykare så känns den aldrig för stor eller liten men har ändå lite riv i sig - den har en trevlig närvaro på armen utan att någonsin störa. Jag bär den på en osignerad JB Champion-länk som är identisk med originallänken minus spännet och raka ändlänkar och det är en väldigt tung och solid pjäs för sin storlek. Klicket i vridringen är nästan för starkt och definitivt det mest klickiga klick jag stött på i en bezel i det här formatet.
IMG_2677.jpeg
IMG_2676.jpeg

Den är väldigt kul som kompliment till min automatiska Poseidon/Heuer som har en ”submariner” boett i samma serie. Den bärs lite kortare lug to lug och är ~3mm mindre i tjocklek, så känns märkbart mer kompakt men har samtidigt de grymma propotionerna som Heuern.

En sista sak jag vill säga är att jag har en till Chronosport på ingång - det är modellen ”Atlantis” med 28mm mini-version av den boett som bl a Lagonda med djupmätare använder sig av; det ska bli otroligt kul att se hur proportionerna lirar i jämförelse med de andra två mini-boetterna i samma serie och leka med originallänken. Som jag förstår det är det bara dessa tre boetter som MRP gjorde som motsvarigheter till sina herrboetter av deras mer klassiska boetter så som dam-MRP entusiast gör detta min samling i stort sett ”komplett” ☺️
IMG_2642.jpeg
IMG_2644.jpeg
IMG_2643.jpeg

Bilagor

• IMG_2674.jpeg
    IMG_2674.jpeg
    375.4 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Jag har en fråga förresten: kom City MRP dykarna i en 36mm boett av något slag också? För de flesta här på forumet har väl en 42mm boett? Jag har för mig jag läst att City också kom i 36mm men kan inte hitta info om det nu. Tack på förhand!

Tillbaka
Topp