• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MRP SA-tråden!

Den enda nackdelen med en riktigt bred pil;-)
IMG_3816.jpeg
IMG_3813.jpeg

Senast ändrad:
Tror du att det ändå är en mrp sa ändå? Älskar utseendet på den typen av boett men misstänker att det är lättare att få tag på nya packningar etc från en "äkta" mrp sa?
Ingen MRP SA-märkning, så oklart. Candino använde dock en hel del olika MRP SA-boetter (se min ursprungliga post, till exempel), så inte helt orimligt.

Ingen MRP SA-märkning, så oklart. Candino använde dock en hel del olika MRP SA-boetter (se min ursprungliga post, till exempel), så inte helt orimligt.
Kul med ett mysterium. Hade du vågat dig på en gissning på vad det kan vara för urverk i den? Blev sugen på att köpa den och väcka liv i, men misstänker att den behöver nytt urverk och nya packningar

Kul med ett mysterium. Hade du vågat dig på en gissning på vad det kan vara för urverk i den? Blev sugen på att köpa den och väcka liv i, men misstänker att den behöver nytt urverk och nya packningar
963.126 kan jag läsa mig till i den här bilden:
574992676_865321c8-23a5-48f3-a3dd-aca744465c3e.jpg

Kan säkert vara ett bra köp varesig det är MRP SA eller inte. Nytt verk brukar inte kosta många hundringar, så du borde kunna få en riktigt trevlig vintagedykare för under 2000.

963.126 kan jag läsa mig till i den här bilden:
574992676_865321c8-23a5-48f3-a3dd-aca744465c3e.jpg

Kan säkert vara ett bra köp varesig det är MRP SA eller inte. Nytt verk brukar inte kosta många hundringar, så du borde kunna få en riktigt trevlig vintagedykare för under 2000.
Snyggt, stort tack! Värdefullt med input från mer erfarna klocksnackare, då jag själv är helt ny på vintage. Uppdaterar i tråden om det blir köp

Så landade en svensk MRP SA! En Lagonda Profundus med djupmätare i glaset. Exakt lika stor vridring som i 844-modellen (dryga 39mm), men boetten är faktiskt något smalare eftersom vridningen är nedsänkt i boetten och sticker ut lite på sidan. Se jämförelse i sista bilden. Passar rätt bra på ett gammalt Tropic Sport!
IMG_4201.jpeg
IMG_4183.jpeg
IMG_4207.jpeg
PA290010.jpeg
IMG_4212.jpeg

Sådär, nu är jag nog hemma i denna boetten. Olman får pensioneras och ersättas av exotisk Elvia. Redan känd på forumet sedan tidigare. Älskar plastvridringsinlägg med djup i. Här med matchande blank tavla. Vilken är er favorit i denna boett?
IMG_2168.jpeg

IMG_2161.jpeg

Tur det finns många hål…
IMG_2171.jpeg

Sådär, nu är jag nog hemma i denna boetten. Olman får pensioneras och ersättas av exotisk Elvia. Redan känd på forumet sedan tidigare. Älskar plastvridringsinlägg med djup i. Här med matchande blank tavla. Vilken är er favorit i denna boett?
IMG_2168.jpeg

IMG_2161.jpeg

Tur det finns många hål…
IMG_2171.jpeg
Det blir inte så mycket bättre än så där i den boetten! Jag är dock svag för Heuers ursprungliga 844 med katedralsvidare och röda 24-timmarsindex!

Tycker den boetten är lite för generisk/Rolex, men det är ju personligt. Min kritik mot Elvian är att tavla och visare är lite väl mycket Rolex.
Jag tror den ursprungliga 844 har precis likadan boett som din Elvia. Jag tycker också den har ett eget uttryck! Du kanske hann se innan jag redigerade (skrev röd 980.013 först, men ändrade mig)? Lånad bild från pågående eBay-auktion nedan. Lite väl risig tavla och boett dock!
IMG_4285.jpeg

Senast ändrad:
Jag tror den ursprungliga 844 har precis likadan boett som din Elivia! Jag tycker också den har ett eget uttryck! Du kanske hann se innan jag redigerade (skrev röd 980.013 först, men ändrade mig)? Lånad bild från pågående eBay-auktion nedan. Lite väl risig tavla och boett dock!
IMG_4285.jpeg
Aaah, jag var för snabb ja. Var den röda jag såg.

IMG_2168.jpeg

IMG_2161.jpeg

Tur det finns många hål…
IMG_2171.jpeg
Likadan tavla, men med Heuerliknande vridring. Fullset med länk, box och papper.
Favoriten är nog svart City.
IMG_5899.jpeg

IMG_5898.jpeg

IMG_2168.jpeg

IMG_2161.jpeg

Tur det finns många hål…
IMG_2171.jpeg
Favoriter som jag äger/har ägt:
IMG_1101.jpeg

IMG_1099.jpeg

IMG_1103.jpeg

…och en höjdare som jag inte ägt, även om vridningen sannolikt är AM på just den här.
IMG_1102.jpeg

IMG_2168.jpeg

IMG_2161.jpeg

Tur det finns många hål…
IMG_2171.jpeg
IMG_20240806_160616809-2.jpg

Den må ju vara överrepresenterad här på forumet men tycker ändå att den gula tavlan har något unikt. Är ju säkert nån billig lösning men den har en fantastisk textur som ger spännande färgeffekter, så långt ifrån en "platt" tavla man kan komma. Och vridringen är kanon också.

IMG_2168.jpeg

IMG_2161.jpeg

Tur det finns många hål…
IMG_2171.jpeg

Jag tycker ändå att @Seikosthlm coola Spirotechnique i den boetten är ruskigt nice!

IMG_20240806_160616809-2.jpg

Den må ju vara överrepresenterad här på forumet men tycker ändå att den gula tavlan har något unikt. Är ju säkert nån billig lösning men den har en fantastisk textur som ger spännande färgeffekter, så långt ifrån en "platt" tavla man kan komma. Och vridringen är kanon också.
Det är just vridringen på den jag inte klarar av, tycker det silvriga får den att se billig ut. Tavlorna är verkligen bra.

Är det rätt tavla/visare till boetten? Den är ju enklare än man brukar se i dem. Kan tänka mig att många monterades ihop på samma ställe med samma underleverantörer.
Original från Spirodistributören . Förra ägaren som drev dykbutik i Sundbyberg som ägt och dykt med den sen dess. Han köpte den av Costeus bolag. Har inte sett ngn annan likadan Spiroquartz, bara den med ana/digi.

Original från Spirodistributören . Förra ägaren som drev dykbutik i Sundbyberg som ägt och dykt med den sen dess. Han köpte den av Costeus bolag. Har inte sett ngn annan likadan Spiroquartz, bara den med ana/digi.
Lite intressant hur den parningen skedde, men märkliga saker kan ju hända. Såg en till iaf:

1730732632094.png

Tillbaka
Topp