• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Vad blev det för färger och spec?
Tyee CF 29”, svart med matta dekaler. Fox 36 fram, Fox coil och Fox stolpe. SRAM GX drivpaket och SRAM Code RSC bromsar (efter mycket velande). Tubeless och chainguard.
Produktbild med kittet:

0C798A01-DECB-415F-A014-35B102DB3A0C.jpeg
 
Senast ändrad:
@gab du är världskänd! Så jävla roligt! Stort grattis! @Mikaell som skickade in?
 
@gab du är världskänd! Så jävla roligt! Stort grattis! @Mikaell som skickade in?
Haha, underbart! Nä, jag skickade inte in.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: gab
Senast ändrad:
Noterade att Propain höjde priserna med ca 10%. :eek: Trevligt ändå att betalad order inte ändras i pris, till skillnad från klockbranschen. :)
 
Vad tror ni om nedan som ett första köp? Kommer bli Hellas och lite Åre. Har surfat järnet gällande recensioner och omdömen men litar mer på KS. Tänker någon av instegsvarianterna för ca 30k.

 
Vad tror ni om nedan som ett första köp? Kommer bli Hellas och lite Åre. Har surfat järnet gällande recensioner och omdömen men litar mer på KS. Tänker någon av instegsvarianterna för ca 30k.

Den har blivit väldigt hyllad. Är säkerligen en kanonhoj om man är ute efter en XC-hoj. Och cannondale är dyrt, om man bryr sig om sådant. SE-modellen är lite mer kapabel utför om du planerar att köra utför. De har en hel del egna standarder också, om man ogillar sådant.

Var noga med att kolla leveranstid också.
 
Den har blivit väldigt hyllad. Är säkerligen en kanonhoj om man är ute efter en XC-hoj. Och cannondale är dyrt, om man bryr sig om sådant. SE-modellen är lite mer kapabel utför om du planerar att köra utför. De har en hel del egna standarder också, om man ogillar sådant.

Var noga med att kolla leveranstid också.
Vad betyder ”egna standarder” när det gäller MTB?
 
Trodde jag skulle gilla MTB, gick och köpte en Stumpjumper ST Comp Carbon för 18 månader sedan. Varit ute 10 ggr och det är fasiken inte skitkul.
Kör med clips.

Funderar nu på att montera mer lättrullade däck? och "vanliga pedaler" för att göra cykeln mer användbar på grusväg / skogsstigar. Cykeln känns idag "tung" om ni fattar. Vad ska jag ha för däck? Idag sitter original på. Eller är det bara så att jag inte hittat några kul stigar? Det går så sjukt långsamt, det tycker jag är tråkigt... Därför grusväg kanske är rätt väg att gå...

Vad tror ni om detta?
 
Trodde jag skulle gilla MTB, gick och köpte en Stumpjumper ST Comp Carbon för 18 månader sedan. Varit ute 10 ggr och det är fasiken inte skitkul.
Kör med clips.

Funderar nu på att montera mer lättrullade däck? och "vanliga pedaler" för att göra cykeln mer användbar på grusväg / skogsstigar. Cykeln känns idag "tung" om ni fattar. Vad ska jag ha för däck? Idag sitter original på. Eller är det bara så att jag inte hittat några kul stigar? Det går så sjukt långsamt, det tycker jag är tråkigt... Därför grusväg kanske är rätt väg att gå...

Vad tror ni om detta?
Låter spontant som en cykel som borde gå att åka svinfort på - men kanske inte i platt terräng, utan den lär väl vilja ha det lite knöligt och brant för att trivas. På en lättare XC-bana kan jag förstå om den inte riktigt kommer till sin rätt. Så det beror nog mycket på var du cyklar.

Gissar att du menar clips = spd? Isf är du så rustad du kan bli för grusväg/skogsstig. (Däremot skulle jag nog föredra platta pedaler i stökterräng).
 
Senast ändrad:
Trodde jag skulle gilla MTB, gick och köpte en Stumpjumper ST Comp Carbon för 18 månader sedan. Varit ute 10 ggr och det är fasiken inte skitkul.
Kör med clips.

Funderar nu på att montera mer lättrullade däck? och "vanliga pedaler" för att göra cykeln mer användbar på grusväg / skogsstigar. Cykeln känns idag "tung" om ni fattar. Vad ska jag ha för däck? Idag sitter original på. Eller är det bara så att jag inte hittat några kul stigar? Det går så sjukt långsamt, det tycker jag är tråkigt... Därför grusväg kanske är rätt väg att gå...

Vad tror ni om detta?
Grusvägar är ju objektivt snabbare, men fartkänslan är noll. Se om du kan hitta promenadstigar (lite bredare släta) så kan du få upp farten men behålla fartkänslan. Pumpa däcken hårdare ger bättre rull, lås eller pumpa dämparna för mindre svampig gång.
Du ska absolut inte köra med clips (korgar), men jag gissar att du menar clipless (spd). Vissa föredrar plattform, men jag skulle aldrig köra annat än clipless. Bättre kraft när det behövs, och man studsar inte runt på pedalerna.
 
Trodde jag skulle gilla MTB, gick och köpte en Stumpjumper ST Comp Carbon för 18 månader sedan. Varit ute 10 ggr och det är fasiken inte skitkul.
Kör med clips.

Funderar nu på att montera mer lättrullade däck? och "vanliga pedaler" för att göra cykeln mer användbar på grusväg / skogsstigar. Cykeln känns idag "tung" om ni fattar. Vad ska jag ha för däck? Idag sitter original på. Eller är det bara så att jag inte hittat några kul stigar? Det går så sjukt långsamt, det tycker jag är tråkigt... Därför grusväg kanske är rätt väg att gå...

Vad tror ni om detta?
Vad har du för däck? Har du ställt in dämparna rätt? Testat öka LSC fram och bak? Stumpyn lär vara rätt optimal för svensk stig.

Butcher fram och Purgatory bak?
Du kan såklart sätta på lättare däck, då kommer den kännas mer lättrullad. Och kolla dämparinställningarna. 20% sag fram och typ 25% sag bak, samt höj LSC fram och bak.

Lättare XC-däck:
Maxxis Rekon
Maxxis Forekaster
WTB Trailboss (kan dock vara jobbiga att köra tubeless)

Med Recon/Forekaster skulle du spara typ 150-200g/däck. Det gör viss skillnad. De mindre dubbarna ger också bättre rull.
 
Senast ändrad:
Låter spontant som en cykel som borde gå att åka svinfort på - men kanske inte i platt terräng, utan den lär väl vilja ha det lite knöligt och brant för att trivas. På en lättare XC-bana kan jag förstå om den inte riktigt kommer till sin rätt. Så det beror nog mycket på var du cyklar.
Det är ju nästan en XC-hoj geometrimässigt. 67.5* HA och ganska korta ramar. Bara 120/130mm slag.

Tror snarare terrängen är bekymret. I början går det inte heller jättefort.
 
Vad tror ni om nedan som ett första köp? Kommer bli Hellas och lite Åre. Har surfat järnet gällande recensioner och omdömen men litar mer på KS. Tänker någon av instegsvarianterna för ca 30k.

Jag har förra årsmodellen med "gamla" ramen. Helt klart bra hoj!
Jag rekommenderar! (att den skulle ha quick release bak, som någon skrev här, stämmer väl inte?)
 
Tillbaka
Topp