Jo jo, men jag har ju faktiskt en modifierad (Uni) Vega också...Och lägre BB, och längre reach, och kortare stam, och bredare styre, och fetare gafflar, och större hjul, och bredare hjul osv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jo jo, men jag har ju faktiskt en modifierad (Uni) Vega också...Och lägre BB, och längre reach, och kortare stam, och bredare styre, och fetare gafflar, och större hjul, och bredare hjul osv.
Kör på vad du vill. Att köra modern hoj är som att rida på Jolly Jumper. Man håller i sig och hästen sköter 80%, resterande 20% har man som felmarginal.Jo jo, men jag har ju faktiskt en modifierad (Uni) Vega också...
Du tänkte till min cykel eller?Behövs ju skärmar, det ser jag lång väg.
Man vänjer sig. Lera och jag är goda vänner nu. Min fobi mot blöta rötter och hällar är helt botad.
Ja, den där cykeln är för liten för dig. Jag förstår hur du tänker (och jag resonerar likadant med min), men det där är strängt taget inte en mountainbike utan en citybike. De yttre likheterna är många, men geometrin är helt annorlunda. En riktig mtb från samma era, även en enkel sådan, är en helt annan cykel.Jag har denna enkla MTB. Precis varit ute på en tur. Tycker ni ramen ser väldigt liten ut till mig som är 185 cm?
Att apor utvecklats till människor, är även det en evolution.När det gäller nyare vs äldre kommer det såklart också vara skillnader, men revolutionerna är få, det är mer evolution.
Förvisso. Det jag menade är att tex planerat åldrande också är en faktor - saker ändras för ändrandets skull. Både för att kunna marknadsföra det "senaste" och sälja till folk som egentligen inte behöver det, och för att minska tillgången på reservdelar och tvinga folk att byta för att det inte längre går att underhålla en äldre cykel. En cykel blir inte sämre bara för att det kommer nyare.Att apor utvecklats till människor, är även det en evolution.
Tror vi haft denna diskussionen i tråden tidigare. Jag håller inte med alls när vi snackar geometri. Däremot håller jag med när vi pratar växlar.Förvisso. Det jag menade är att tex planerat åldrande också är en faktor - saker ändras för ändrandets skull. Både för att kunna marknadsföra det "senaste" och sälja till folk som egentligen inte behöver det, och för att minska tillgången på reservdelar och tvinga folk att byta för att det inte längre går att underhålla en äldre cykel. En cykel blir inte sämre bara för att det kommer nyare.
Men såklart finns det saker idag som var utom räckhåll för inte så länge sedan, tex skivbromsar och väl fungerande dämpare som inte kostar skjortan eller väger bly.
Precis. Mest växlar vinner!Tror vi haft denna diskussionen i tråden tidigare. Jag håller inte med alls när vi snackar geometri. Däremot håller jag med när vi pratar växlar.
Jag ska inte ifrågasätta för mycket med tanke på när jag senast köpte mtb. Det jag har sett är att det kommit mycket nya typer - tex komfortracer har blivit stora för att de flesta är snabbare på en sådan, men de vanliga finns ju kvar. På samma sätt har det kommit fler hardtails med dragning åt fatbike eller AM. Men har det hänt så mycket om man jämför en scott scale med några år på nacken och en scott scale idag?Tror vi haft denna diskussionen i tråden tidigare. Jag håller inte med alls när vi snackar geometri. Däremot håller jag med när vi pratar växlar.
Scott är dinosaurier, så visst har det hänt en del, men Scott är inte direkt cutting edge när det gäller nytänkande.Jag ska inte ifrågasätta för mycket med tanke på när jag senast köpte mtb. Det jag har sett är att det kommit mycket nya typer - tex komfortracer har blivit stora för att de flesta är snabbare på en sådan, men de vanliga finns ju kvar. På samma sätt har det kommit fler hardtails med dragning åt fatbike eller AM. Men har det hänt så mycket om man jämför en scott scale med några år på nacken och en scott scale idag?
Must haves: Singelklinga fram, luftfjädring, BOOST fram och bak, dropper.Hej,
Jag har cyklat mycket landsväg i många men vill ha en MTB på landet. Finns det några gyllene regler att tänka på om man ska leta efter en cykel i 5-15 tkr klassen på Blocket? Vad är must-have och vad är nice-to-have? Tips på cykel som går att hitta på Blocket?
Jag kommer cykla skogsstigar i naturen, inget avancerat. Ramstorlek typ XL, är 193cm.
Nu snackar vi vintage. Min (Uni) vega från ca 1996-97. Var väldigt nöjd med den när jag använde den som mest sent 90-tal och tidigt 00-tal. Hur är dess geometri? Också en citybike? Univega gjorde ju ganska seriösa cyklar.Ja, den där cykeln är för liten för dig. Jag förstår hur du tänker (och jag resonerar likadant med min), men det där är strängt taget inte en mountainbike utan en citybike. De yttre likheterna är många, men geometrin är helt annorlunda. En riktig mtb från samma era, även en enkel sådan, är en helt annan cykel.
När det gäller nyare vs äldre kommer det såklart också vara skillnader, men revolutionerna är få, det är mer evolution.
Ingen aning om geometrin men en annan fundering, varför används inte bar-ends längre?Nu snackar vi vintage. Min (Uni) vega från ca 1996-97. Var väldigt nöjd med den. Hur är dess geometri? Univega gjorde ju ganska seriösa cyklar.
Skönt i uppförsbackeIngen aning om geometrin men en annan fundering, varför används inte bar-ends längre?
Exakt, men varför används de inte idag på nya?Skönt i uppförsbacke
Folk kör bara nerför? DownhillExakt, men varför används de inte idag på nya?
Wow, är det stxRC?Nu snackar vi vintage. Min (Uni) vega från ca 1996-97. Var väldigt nöjd med den när jag använde den som mest sent 90-tal och tidigt 00-tal. Hur är dess geometri? Också en citybike? Univega gjorde ju ganska seriösa cyklar.
Japp, Stx RC. Så Vegan och min crescent är ganska snarlika tolkar jag det som? Förutom dämpningen. Vegan är väl ca 10 år äldre skulle jag tro.Wow, är det stxRC?
Jag skulle säga att det där är en MTB som de såg ut då, eller "pre-citybike" om vi ska närma oss klocktermer. Den där är en instegscykel, men främsta skillnaden är att framdämpat var ganska utbrett hos eliten. Det skulle ta några år till innan det var tillgängligt för gemene man.
Finns massa tips här i tråden. Det svåraste är att hitta en modell som inte är slutsåld. Kolla Vitus, Kona.Har ni tips på märken och modeller om jag skulle uppgradera till en modernare MTB, gärna beg. Kanske runt 10.000 kr?
Det inte självklart vilken jag skulle välja att cykla skog med om vi säger såJapp, Stx RC. Så Vegan och min crescent är ganska snarlika tolkar jag det som? Förutom dämpningen. Vegan är väl ca 10 år äldre skulle jag tro.
Leta kända märken (specialized, Scott, kona, trek, cannondale) och prioritera i ordning: rätt storlek, ålder, specar. Deore är rätt kompetent och ett rejält kliv upp mot det du har, och det kan vara svårt och/eller dyrt att hålla liv i en lite äldre tävlingscykel.Har ni tips på märken och modeller om jag skulle uppgradera till en modernare MTB, gärna beg. Kanske runt 10.000 kr?