• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Funderar på om det där trädet verkligen var där föra gången jag cykla, hårt var det i alla fall 🤯 Cykeln och klockan klarade sig dock, bara min hybris som fick sig en törn..
A5B00E47-E9A9-4BB5-9491-7F9944154A48.jpeg
5E566990-77D8-40A6-92A8-11E817503A07.jpeg
Kör du Mtb med Pannan din tok?
 
Kontakta Whyte och fråga?
Cykelkraft som säljer whyte var ju inte så hjälpsamma iaf. De sa att de inte hade nått sånt. Har mailat och frågat om de inte håller med reservdelar till sina cyklar. Såg att om man köpt min hoj i stl XL så sitter det 180mm bak, så torde ju vara en standard reservdel.

Även mailat Whyte i UK då de har slut på både 180 och 200mm adapter till bak. Frågade när de ska få in mera.

Så får testa med brickor först om de funkar
IMG_20210621_211410.jpg
 
Nu har den äntligen landat Occamen! Ser riktigt trevlig ut, körde på en XL. Tyvärr är dropper än för hög, går den att kapa eller är det bara att köpa ny?
 
Var tvungen att dra ut och testa inställningarna på fjädringen en snabbis ikväll när de blivit lite svalare. Inga hopp eller drops så tror de är hyfsat vettigt inställt.

Några reflektioner.
*Duktig skillnad med heldämpat!
*Använde 130 av 150mm slag fram.
*Använde 45 av 55mm bak.
*Jag tror jag fattar grejen med slanglöst.
*Allt ovanstående gjorde mig lite väl modig så gjorde som @Träff och kramade ett träd lite snabbt.
*Jävlar va dålig kondis jag har.

Fick även svar från en dansk återförsäljare av Whyte att de kan skicka adaptern jag söker. 215dkk +99dkk frakt. Så typ 450kr för en liten sketen adapter :wideyed:
 
Jag har cykeln på taket på Aygo och XC60. Det är väldigt mycket lättare på Aygon. Till XC60n behöver jag en pall för att nå upp.
Var rädd för att något sånt skulle behövas, får känna på det när vi hämtar bilen.
SUV är värdelöst för cykeltransporter. Därför man kör estate. :)
Estate är värdelöst när man bor i Stockholm. Vägarna är ju värre än random transportsträcka på MTBn :p
 
Tack @Scaramanga men som @Singular så känns det inte optimalt med kombipedaler ;)

jag tror det blir shimano m520 alternativt m540.
Jag gillar pedaler med klickfunktion men med en stor kropp - alltså också det en typ av både-och-lösning. För min del är det MX-pedalerna från Time som sitter på stigcykeln (och jag är lite nyfiken på Speciale, men de är så jä-ve-lens dyra...), eftersom jag kan köra både i- och urklickad med cykelskorna men också åka med "vanliga" skor helt OK.

Shimano vill jag minnas har något liknande i DX-linjen, och jag minns med värme de legendariska 636-pedalerna ur samma serie (och behöver jag påminnelse om hur mycket jag gillade och använde dem talar smalbenen sitt tydliga språk...).
 
Imponerande! Nästa steg är att göra det i fart, i skog och nedför. 😉
Tack!

Tror jag börjar med att ta mig uppför trottoarkanter och hoppa över pinnar först så jag tajmar det ordentligt också.

Men absolut ska jag börja tillämpa detta i skogen på saker och ting med mindre konsekvens om man skulle tajma fel :)
 
Tillbaka
Topp