• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Patrik Sinn

Cartier
2-Faktor
1CA06EC5-7062-4AB9-901A-25EEB2956470.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
De är inget att skryta med. Hoppar över saker i skogen om jag måste, men har inte övat på asfalt.
Sålänge de funkar är det ju tillräckligt :)

För mig är det mer bristen på tid/möjlighet att komma ut på riktiga leder som gör att jag kör så mycket träning på gården jag kan.

Tänker att de lär löna sig när jag väl kommer ut på riktigt plus att de är både kul och jobbar upp lite flås. Kondition är ingeting jag har i överflöd så all rörelse är bra rörelse
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag gillar pedaler med klickfunktion men med en stor kropp - alltså också det en typ av både-och-lösning. För min del är det MX-pedalerna från Time som sitter på stigcykeln (och jag är lite nyfiken på Speciale, men de är så jä-ve-lens dyra...), eftersom jag kan köra både i- och urklickad med cykelskorna men också åka med "vanliga" skor helt OK.

Shimano vill jag minnas har något liknande i DX-linjen, och jag minns med värme de legendariska 636-pedalerna ur samma serie (och behöver jag påminnelse om hur mycket jag gillade och använde dem talar smalbenen sitt tydliga språk...).

Sjukt. Jag kör 636 fortfarande.
 
Nån som har en eller har provtrampat Trek Remedy och kan komma med några inputs?
Skall kika på modellen imorgon, verkar rätt schysst i mina ögon iallafall.

Blir test av både instegs-7an och 9.8 för det är dom som verkar finnas i rätt storlek.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Härlig tur idag på Bergs gård. 1,5mil totalt med stigåka, lite hoppträna samt pumptrack. Jäklar va jobbigt pumptrack var men kul!

Nya hojen är så skön! Min rygg och röv tackar mig för köp av fullgung. Behövs dock bredare styre. Nu när jag vant mig vid 780mm känns 740 eller vad de kan tänkas vara jäkligt smalt plus att jag vill ha mer rise.

Fatbar ska man ha tydligen.
IMG_20210627_105806.jpg
IMG_20210627_111930.jpg

IMG_20210627_094529-01.jpeg
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
29mm fälgtejp vid tubelesskonvertering av fälg med 30mm innerbredd kommer inte bli bra va?
Råkade beställa 29mm av någon anledning, därav frågan.
 
Senast ändrad:
Nån som har en eller har provtrampat Trek Remedy och kan komma med några inputs?
Skall kika på modellen imorgon, verkar rätt schysst i mina ögon iallafall.

Blir test av både instegs-7an och 9.8 för det är dom som verkar finnas i rätt storlek.
Svara mig själv, blev ingen av dessa utan en 8a! Hämtas i eftermiddag oh lucky me 🥳
 
Kul! Coolaste färgen också. 🤓
Vill se bild förstår jag, men det kommer en fin bild sen när den är hämtad 🤓 men ja, den gråsvarta var verkligen lyckad.

Känns så gött att bli med hoj igen. Och att man la ner HT-grubblerierna och gick på en OK fullgung istället. Inte för att man inte blev sugen på 9.8an i full carbon men aluhojen blir utmärkt ett bra tag för att hitta sin gamla form igen 🙂
 
Spammar inlägg här nu men ni får hålla till godo..

Blev en väldigt stapplig timme i ruddalen nu på kvällningen. Men gud så kul det är, och jäklar vilken hoj. Och vilken dålig kondition jag har. Har såklart lite frågor;

Trots min väldigt lättsamma körning med något försök till ett litet hopp samt ett mkt litet dropp så använde jag ca 80% av slaglängden.. är det normalt för lätt körning? Den kändes så mjuk på något vis, jag kanske bara inte alls är van vid fulldämpat. 🤪

Den kändes ändå rätt bra inställd med SAG ca 20-30% både fram och bak. Har inte läst på så mkt om dämparinställning än men det kommer.

Vad använder ni för pump i fält? Har en halvliten handjagare som är ganska gammal, sett att det finns mindre nu för tiden så tänkte slå till på någon.

Vilket leder utsökt in på nästa fråga, vart handlar ni online? Tänkte bla beställa pumpen, mudguards och såntdär småkrafs.

Tror det var allt för denna gången, ska läsa igenom tråden igen, men varken hinner eller orkar ikväll!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Spammar inlägg här nu men ni får hålla till godo..

Blev en väldigt stapplig timme i ruddalen nu på kvällningen. Men gud så kul det är, och jäklar vilken hoj. Och vilken dålig kondition jag har. Har såklart lite frågor;

Trots min väldigt lättsamma körning med något försök till ett litet hopp samt ett mkt litet dropp så använde jag ca 80% av slaglängden.. är det normalt för lätt körning? Den kändes så mjuk på något vis, jag kanske bara inte alls är van vid fulldämpat. 🤪

Den kändes ändå rätt bra inställd med SAG ca 20-30% både fram och bak. Har inte läst på så mkt om dämparinställning än men det kommer.

Vad använder ni för pump i fält? Har en halvliten handjagare som är ganska gammal, sett att det finns mindre nu för tiden så tänkte slå till på någon.

Vilket leder utsökt in på nästa fråga, vart handlar ni online? Tänkte bla beställa pumpen, mudguards och såntdär småkrafs.

Tror det var allt för denna gången, ska läsa igenom tråden igen, men varken hinner eller orkar ikväll!
80% använt vid lite hopp och smådrop låter bra. Du vill ju använda så mkt som möjligt och om du skulle slå i botten nån gång gör inte det så mycket.

Bikester beställer jag oftast ifrån märker jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spammar inlägg här nu men ni får hålla till godo..

Blev en väldigt stapplig timme i ruddalen nu på kvällningen. Men gud så kul det är, och jäklar vilken hoj. Och vilken dålig kondition jag har. Har såklart lite frågor;

Trots min väldigt lättsamma körning med något försök till ett litet hopp samt ett mkt litet dropp så använde jag ca 80% av slaglängden.. är det normalt för lätt körning? Den kändes så mjuk på något vis, jag kanske bara inte alls är van vid fulldämpat. 🤪

Den kändes ändå rätt bra inställd med SAG ca 20-30% både fram och bak. Har inte läst på så mkt om dämparinställning än men det kommer.

Vad använder ni för pump i fält? Har en halvliten handjagare som är ganska gammal, sett att det finns mindre nu för tiden så tänkte slå till på någon.

Vilket leder utsökt in på nästa fråga, vart handlar ni online? Tänkte bla beställa pumpen, mudguards och såntdär småkrafs.

Tror det var allt för denna gången, ska läsa igenom tråden igen, men varken hinner eller orkar ikväll!
Aaaaah, du är lokalbo alltså, kul!
Dra till XXL och köp en billig fotpump & en däcktrycksmätare. Pumparnas mätare är oftast felaktiga. De har säkert mudhugger också, om de inte har det så finns det på Sportson.

Edit: Jag läste slarvigt. I fält har jag ingen pump.

Edit2; Om cykeln känns gungig vid tramp så ställ upp LSC (blåa vredet på gaffeln klickar du åt höger 2-3 klick).
 
Senast ändrad:
Aaaaah, du är lokalbo alltså, kul!
Dra till XXL och köp en billig fotpump & en däcktrycksmätare. Pumparnas mätare är oftast felaktiga. De har säkert mudhugger också, om de inte har det så finns det på Sportson.

Edit: Jag läste slarvigt. I fält har jag ingen pump.

Edit2; Om cykeln känns gungig vid tramp så ställ upp LSC (blåa vredet på gaffeln klickar du åt höger 2-3 klick).
Jajjemen! Bor praktisk tagit I Ruddalen nu för tiden. Men har nästan aldrig cyklat där så man känner sig lite vilse ironiskt nog.

Jepp det är ju en god idé också. Tänkte mer det hade varit skönt att beställa för det blir rätt långa dagar på jobbet nån vecka eller två framöver.

Nä insåg att det mest var folk som labbade med lufttrycket ofta som kör pump med sig, så skiter nog också i att släpa på en sån.

Kom nyss hem och vred några klick med en gång 😁 men får labba med det lite mer imorn för då ska man väl hinna med en cykelrunda på kvällningen 👍 tack för tipsen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jajjemen! Bor praktisk tagit I Ruddalen nu för tiden. Men har nästan aldrig cyklat där så man känner sig lite vilse ironiskt nog.

Jepp det är ju en god idé också. Tänkte mer det hade varit skönt att beställa för det blir rätt långa dagar på jobbet nån vecka eller två framöver.

Nä insåg att det mest var folk som labbade med lufttrycket ofta som kör pump med sig, så skiter nog också i att släpa på en sån.

Kom nyss hem och vred några klick med en gång 😁 men får labba med det lite mer imorn för då ska man väl hinna med en cykelrunda på kvällningen 👍 tack för tipsen.
from Sep 20, 2020
Det är lite lurigt att hitta i Ruddalen i början. Förutom det så är Ruddalen ett bra ställe att få upp lite skills. Här kommer min standardrunda i Ruddalen.

Då bor du ju även på cykelavstånd till Änggårdsbergen. :) När du växt ur Ruddalen blir ÄGB ett naturligt steg.
 
from Sep 20, 2020
Det är lite lurigt att hitta i Ruddalen i början. Förutom det så är Ruddalen ett bra ställe att få upp lite skills. Här kommer min standardrunda i Ruddalen.

Då bor du ju även på cykelavstånd till Änggårdsbergen. :) När du växt ur Ruddalen blir ÄGB ett naturligt steg.
Ja det finns ju gott om stigar kors och tvärs. Men plöjde tennisstigen häromkvällen men tänker nästan den blir roligare bakvägen. Men får bli ett prov av din runda när man har tillfälle nästa gång 🙂

Visst kommet ägb få sig många besök också. Tycker lackarebäck ser rätt roligt ut på trailforks. Där har man ju åtminstone aldrig satt sin fot innan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
5CB41358-C0B3-4142-B8B3-6507D20C2FBD.jpeg

Dagen började bra

8BFD1CB9-7773-4588-A587-A375DF8CCB6B.jpeg

Tills rundan slutade med en 35 minuter lång promenad.

092BEB84-740D-47B9-9355-847EA04D79DA.jpeg

En dyr dag blev det också. Enda greppiga däcket de hade hemma förutom Dissector (som jag inte vill ha), så nu får det bli 2.5” Assegai både fram och bak.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
5CB41358-C0B3-4142-B8B3-6507D20C2FBD.jpeg

Dagen började bra

8BFD1CB9-7773-4588-A587-A375DF8CCB6B.jpeg

Tills rundan slutade med en 35 minuter lång promenad.

092BEB84-740D-47B9-9355-847EA04D79DA.jpeg

En dyr dag blev det också. Enda greppiga däcket de hade hemma förutom Dissector (som jag inte vill ha), så nu får det bli 2.5” Assegai både fram och bak.
Då var min fjösiga vurpa med snett styre som resultat mycket mindre jobbig.
 
Topp