• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
4EED5E86-B5D0-47F5-BB69-30451637A6D3.jpeg
346DD31B-4A52-4D91-8D40-3FB1E8F14169.jpeg

Fet rumpa. 😎
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har 2,5 breda maxxis fram och 2,3 bak. Hur upplevde du att gå upp till bredare bak? Om du nu gjorde det :)
Märkte inte så stor skillnad, både DHR2 i 2.4” och ASSEGAI (2.5”) ger grymt bra grepp.

Möjligt att Assegai var lite sävligare att trampa, men det var ingen stor skillnad i så fall. Nu har det dessutom nyligen regnat och tidigare rundor med förra däcket var det snustorrt, så det kan lika gärna varit skillnaden i underlag.

Märkte dock skillnad mellan DHR2 i Maxterra och DHR2 i Dual compound. Maxterra greppar bättre, framförallt vid bromsning på hällar, men Dual Compound rullar lite bättre och framförallt slits mycket långsammare.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Märkte inte så stor skillnad, både DHR2 i 2.4” och ASSEGAI (2.5”) ger grymt bra grepp.

Möjligt att Assegai var lite sävligare att trampa, men det var ingen stor skillnad i så fall. Nu har det dessutom nyligen regnat och tidigare rundor med förra däcket var det snustorrt, så det kan lika gärna varit skillnaden i underlag.

Märkte dock skillnad mellan DHR2 i Maxterra och DHR2 i Dual compound. Maxterra greppar bättre, framförallt vid bromsning på hällar, men Dual Compound rullar lite bättre och framförallt slits mycket långsammare.
Måste kolla vad jag har för däck :p
 

Patrik Sinn

Cartier
2-Faktor
Cyklar alltid ensam, kör ni någon spårning till familjen om något skulle hända? Inte många som kommer förbi här en regnig dag!
5DD4592C-C278-49B5-9272-512B2E8DA389.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror reaktionstiden här hemma är för långsam 3 Tim +😂
Jag har googlat ihjäl mig på det där och det enklaste är att dela sin plats via Hitta. Strava har sitt ”live track” och Harmin har sin egen version av detsamma. Men enklast är att meddela när man drar iväg och dela via Hitta (förutsatt att man har iPhone).
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
SOS alarm har en bra app. Jag har för mig att man lätt kan dela position i den. Hur som helst så är det en riktigt bra app.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SOS alarm har en bra app. Jag har för mig att man lätt kan dela position i den. Hur som helst så är det en riktigt bra app.
Du kan inte dela positionen till andra i realtid, men du kan dela den till SOS när du ringer dem. Bra app, ja. Den varnade för brand i området i förrgår när jag cyklade. Mötte tre brandmän på toppen av en kulle som undrade varför jag gick upp istället för cyklade. 😂

Hoppas på uppehåll imorgon, då blir det fjärde dagens cykling i rad.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Du kan inte dela positionen till andra i realtid, men du kan dela den till SOS när du ringer dem. Bra app, ja. Den varnade för brand i området i förrgår när jag cyklade. Mötte tre brandmän på toppen av en kulle som undrade varför jag gick upp istället för cyklade. 😂

Hoppas på uppehåll imorgon, då blir det fjärde dagens cykling i rad.
Ok, har bara använt den vid olyckor ett par gånger och då har det funkat bra
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Det går via iOS tex dela sin position i realtid till utvalda närmast sörjande. Finns app’ar som reagerar på vurpor och kan kontakta tex en fru eller älskare
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Då så, min första OTB. Efter ett litet klipp-drop (1) så åkte jag "ner" i en närmast pinsamt liten grop med en sten framför (2) och fick stopp. Jag hade för låg fart och ingen koncentration. Tur att ingen såg mig :D

Bättre att vurpa litet än stort är mitt motto.

PXL_20210521_151142566~2.jpg
Bekännelse av pinsam vurpa del 2.. Första dagen på semestern. Lätt geggigt, bra flöde, bra flås, bra tider. På grusparkeringen innan jag skall kasta cykeln:
"Hmm, när jag var liten så var jag hyfsad på att stegra och köra på ett hjul. Hur svårt kan det vara egentligen?"
10 sekunder senare har jag gjort en typ OTB igen och rullat runt i gruset. Tur att igen såg mig den här gången heller :D

PXL_20210531_140844590.MP.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte om retro passar i tråden men hittade den här pärlan häromdagen som ska få bli en beater bike. Marin Team Issue från 1996 med riktigt schyssta delar som nav från White Industries, Shimano XT och en fantastisk lättviktsram i stål. Köptes dessutom av originalägaren som köpte den ny. Tyvärr så blev bakhjulet tydligen stulet för många år sen och vevarna blev också utbytta av okänd anledning. Här innan snabb tillfixning, har bara använt delar som jag hade liggande hemma, det ska ändå vara en beater.
PSX_20210717_172940.jpg

PSX_20210717_173023.jpg


Såhär blev det efter. Nu ska det bara dit nya växelvajrar och en ny kedja. Ska eventuellt leta reda på några gamla White-vevar och kransar också för de som sitter där nu är så jäkla hemska.
PSX_20210717_172446.jpg

PSX_20210717_172530.jpg

PSX_20210717_172608.jpg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Är det någon som provat Ramsvikslandet?
Inte personligen men min fru har cyklat där litegrann med Abloc (utgår oftast från Tumlaren med sina turer). Jag har en kompis som alltid kör där ute och som är helt frälst. Vi bor på Smögen så vi har inte långt dit, jag borde verkligen prova själv…
 
Var ute en sväng idag efter alldeles för mycket jobb och en envis förkylning som inte velat släppa greppet. Det var riktigt skönt men märkte tydlig skillnad på bakbromsen, den tog dåligt jämfört med sist jag cyklade och märkbart mycket sämre än frambromsen 🤔 något som går att ställa in/justera eller vad kan ha hänt på 14 dagars stillastående?
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Inte personligen men min fru har cyklat där litegrann med Abloc (utgår oftast från Tumlaren med sina turer). Jag har en kompis som alltid kör där ute och som är helt frälst. Vi bor på Smögen så vi har inte långt dit, jag borde verkligen prova själv…
Blir en sväng imorgon, kikade lite youtube och det såg väldigt trevligt ut.
 
Till inte helt obetydande del på grund av den här tråden har nu även jag fastnat i MTB-träsket. Varit ute två gånger med den, båda gånger på Regnbågsbanan i Malmö och älskar det!

(Samt har fattat varför alla säger att det är en materialsport, nya däck är redan beställda :oops:)
 

Bilagor

  • 1AE71788-5974-4C9D-8F56-2FA8E70C1CE4.jpeg
    1AE71788-5974-4C9D-8F56-2FA8E70C1CE4.jpeg
    959.8 KB · Visningar: 12

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Runda i Knutsboskogen i Ludvika. Min dekaltrimmade Merida från 2009, kostade 9995:- vilket jag tyckte va dyrt :) kompisens Evil från i år för 50k…..det har hänt lite……min ser ut som en barncykel…i rotiga nerförsstigar känner jag mig som en osynkad torktumlare med dubbelseende……kompisen svävar lite över marken på sitt monster……

1CC73EA4-4AD2-4660-92B3-D7A26C5A4CA6.jpeg
 
Topp