• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Runda i Knutsboskogen i Ludvika. Min dekaltrimmade Merida från 2009, kostade 9995:- vilket jag tyckte va dyrt :) kompisens Evil från i år för 50k…..det har hänt lite……min ser ut som en barncykel…i rotiga nerförsstigar känner jag mig som en osynkad torktumlare med dubbelseende……kompisen svävar lite över marken på sitt monster……

1CC73EA4-4AD2-4660-92B3-D7A26C5A4CA6.jpeg
Jag reagerade på samma när jag köpte min vitus sentier från 2020. Galet stora mtb blivit. Sen köpte jag min kolfiber fullgung från 2018 och den jäveln var ännu lite större!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag kör största delen av tiden på en 26a från 2011 (det ska dock sägas; en Spitfire vilket var en mycket tidig progressiv kortslagig stigcykel, men ändå) och det är som du säger trots sina egenskaper (mycket lång, låg och flack för sin tid) anmärkningsvärt vad liten och söt den ser ut jämfört med moderna kollegor (inte minst på grund av hjulstorleken).

Jag tycker järnet ifråga är ett jävla as att ha att göra med när man inte åker på den (i lägenheten, i trapphus, på/i bilen et cetera) och kan för allt i världen inte föreställa mig att lägga till en decimeter eller två på varje ledd…
 
Komisk timing. Jag hade planer på att dra dit idag men det blev inte riktigt så.
Där ser man! Det blev faktiskt roligare efter en stund när man skippade den lilla banan och brände över den raka lilla pumpen och tvekade vid hoppen och droppsen istället. Var inte en enda människa där på den knappa timmen jag var där så var ett bra ställe att öva lite teknik på också 🙂
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Vet inte om retro passar i tråden men hittade den här pärlan häromdagen som ska få bli en beater bike. Marin Team Issue från 1996 med riktigt schyssta delar som nav från White Industries, Shimano XT och en fantastisk lättviktsram i stål. Köptes dessutom av originalägaren som köpte den ny. Tyvärr så blev bakhjulet tydligen stulet för många år sen och vevarna blev också utbytta av okänd anledning. Här innan snabb tillfixning, har bara använt delar som jag hade liggande hemma, det ska ändå vara en beater.
PSX_20210717_172940.jpg

PSX_20210717_173023.jpg


Såhär blev det efter. Nu ska det bara dit nya växelvajrar och en ny kedja. Ska eventuellt leta reda på några gamla White-vevar och kransar också för de som sitter där nu är så jäkla hemska.
PSX_20210717_172446.jpg

PSX_20210717_172530.jpg

PSX_20210717_172608.jpg
Vintage är alltid välkommet! Jag har ett gäng 90-talare som komplement till mina fatbikes, min hardtail och min gravelbike 😎

Du kanske ska kika på singelklinga fram? Gör mkt för utseendet :) Gula pedaler likaså!

72877CA3-D8BB-451A-A10F-14C599DC3DF0.jpeg
708A2C41-BC87-4CB3-8A4F-B531338C83F9.jpeg
3C230727-FFC9-4117-82A9-729A0B788F29.jpeg
1C177982-EDCE-40BB-B915-E28CA4AE1D08.jpeg
DBAE4516-FF21-4C55-925E-B8F87FDE2BC6.jpeg
83B2504F-3627-4445-8E73-0080D5096770.jpeg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Vintage är alltid välkommet! Jag har ett gäng 90-talare som komplement till mina fatbikes, min hardtail och min gravelbike 😎

Du kanske ska kika på singelklinga fram? Gör mkt för utseendet :) Gula pedaler likaså!

72877CA3-D8BB-451A-A10F-14C599DC3DF0.jpeg
708A2C41-BC87-4CB3-8A4F-B531338C83F9.jpeg
3C230727-FFC9-4117-82A9-729A0B788F29.jpeg
1C177982-EDCE-40BB-B915-E28CA4AE1D08.jpeg
DBAE4516-FF21-4C55-925E-B8F87FDE2BC6.jpeg
83B2504F-3627-4445-8E73-0080D5096770.jpeg
Jäkligt snygg Kona! Jag gillar verkligen styret, passar väldigt bra.👌Jag har funderat både på att köra enkel klinga fram men även att köra single speed. Ska jag ut i terräng eller ställen där det är mycket backar så har jag andra cyklar. Det som tar emot är att det sitter så fina XT-växlar på den så det känns synd att plocka bort dem. 🤨 Det viktigaste just nu är i alla fall att få tag på ett par nya/gamla vevarmar.

Pedalerna ska bytas men det blir nog ett par rosa för det har jag redan liggande. Har ju dessutom rosa på ena bromsvajerhöljet så. 😁 Nu är problemet bara att jag inte vet var jag har gjort av de där pedalerna...

Blir det inte väldigt tungklättrat med singelklinga fram men inte ändra kassett bak?
Jo, det blir det med en så liten kassett bak men det beror på vad man ska ha det till. Här i Halmstad skulle det fungera alldeles utmärkt om man bara använder den för att cykla till jobbet eller affären. 😊
 
Ninja > Slottsbergsmosse > Ninja, upprepa är en rätt OK liten slinga annars.
Cyklade ninja, först halvan iaf! Sen tror jag att jag lämnade den åt höger alldeles för tidigt. Men ska kolla ut slingan på trailforks när jag har tid nästa gång 🙂 kanske kombinera den med pet cemetery och succén i västra Ruddalen är ett faktum 😁
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Har ni Göteborgare något tips på bra leder för någon som aldrig cyklat tidigare. Och mig som har ca 15 mil innanför västen?
En cykel kommer att hyras på MTB-store så det blir utgångspunkten, men det finns möjlighet att transportera oss en bit om det behövs.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har ni Göteborgare något tips på bra leder för någon som aldrig cyklat tidigare. Och mig som har ca 15 mil innanför västen?
En cykel kommer att hyras på MTB-store så det blir utgångspunkten, men det finns möjlighet att transportera oss en bit om det behövs.
Ni ska såklart köra i Änggårdsbergen! Det når ni från butiken. Om ni har Trailforks så finns det några förprogrammerade rutter i olika svårighetsgrader där som är bra.

Butiken i Änggårdsbergen kan säkert skicka någon GPS-rutt till er, de kör där nästan dagligen.

Det är ganska enkelt att hitta i Änggårdsbergen. Det finns en stor grusstig som leder från norr till söder över ”berget”. Från toppen kan man ta i princip vilken led som helst nedför och sedan cykla upp till toppen igen via den stora grusvägen.

A3DABB8E-3CF3-4A55-9D6B-8B1818B5BF4B.jpeg

”Änggårdsbergen Lätt” är bra att börja med. Ni kan kolla min Strava annars om ni använder Strava och sno en rutt där. De utgår dock från södra delen av Änggårdsbergen och MTB-Store ligger i norra delen.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Ni ska såklart köra i Änggårdsbergen! Det når ni från butiken. Om ni har Trailforks så finns det några förprogrammerade rutter i olika svårighetsgrader där som är bra.

Butiken i Änggårdsbergen kan säkert skicka någon GPS-rutt till er, de kör där nästan dagligen.

Det är ganska enkelt att hitta i Änggårdsbergen. Det finns en stor grusstig som leder från norr till söder över ”berget”. Från toppen kan man ta i princip vilken led som helst nedför och sedan cykla upp till toppen igen via den stora grusvägen.

A3DABB8E-3CF3-4A55-9D6B-8B1818B5BF4B.jpeg

”Änggårdsbergen Lätt” är bra att börja med. Ni kan kolla min Strava annars om ni använder Strava och sno en rutt där. De utgår dock från södra delen av Änggårdsbergen och MTB-Store ligger i norra delen.
Grymt!
Kör både Strava och Trailforks (dock inte Pro och hemområde Stockholm), borde kunna lösa det via webbläsaren eller bara pröjsa för ett år.

Men det låter ju som en skidbacke utan lift i princip, fantastiskt bra!
 

Zingo

Rolex
Rivstartade mtb karriären med en vecka i Åre, åka-äta-sova ger en bra skjuts på utvecklingen. Började med försiktigt rull i gröna serpentinen när varje sten och sväng kändes opålitlig. Skynda långsamt, hade gått om tid. Steg för steg mer avancerat till att bli helt ok. Finns mycket kvar att jobba på för att få rätt flyt i flowen Shimano och åka lite mer värdigt i tekniken i Bräcke men känns helt ok. När allt kommer omkring så var flow och hopp så jäkla kul. Känslan när det sitter och landningen blir på rätt ställen i de stora hoppen är magisk.

Trodde jag var i ok form men ack, totalt slutkörd varje dag. Krampen i underarmarna de första dagarna var inte att leka med (inte krampa om styret). Hela jag är slut.. 😅

Mycket vill ha mer så det blir minst en vecka till i Åre under augusti! ☺️
2B7A852C-195D-450F-B8D4-DB4F486ED343.jpeg

147E8AD9-35B3-43CB-8665-4DD44909AD71.jpeg
2BDE0D2D-6554-43A9-8F8B-BCE6DE849F83.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rivstartade mtb karriären med en vecka i Åre, åka-äta-sova ger en bra skjuts på utvecklingen. Började med försiktigt rull i gröna serpentinen när varje sten och sväng kändes opålitlig. Skynda långsamt, hade gått om tid. Steg för steg mer avancerat till att bli helt ok. Finns mycket kvar att jobba på för att få rätt flyt i flowen Shimano och åka lite mer värdigt i tekniken i Bräcke men känns helt ok. När allt kommer omkring så var flow och hopp så jäkla kul. Känslan när det sitter och landningen blir på rätt ställen i de stora hoppen är magisk.

Trodde jag var i ok form men ack, totalt slutkörd varje dag. Krampen i underarmarna de första dagarna var inte att leka med (inte krampa om styret). Hela jag är slut.. 😅

Mycket vill ha mer så det blir minst en vecka till i Åre under augusti! ☺️
2B7A852C-195D-450F-B8D4-DB4F486ED343.jpeg

147E8AD9-35B3-43CB-8665-4DD44909AD71.jpeg
2BDE0D2D-6554-43A9-8F8B-BCE6DE849F83.jpeg
Låter underbart! Köp tjockare grepp och håll löst i styret så slipper du krampen. 😁
 
Topp