• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

herr_raev

Omega
2-Faktor
04470401-C035-4AAF-A2D8-BF179170CAC1.jpeg


Hur illa kan det vara för droppern att förvaras sådär? Den är utsläppt så att den precis klämmer fast cykeln där den står.
Orbeas manual för droppern säger att den skall förvaras i utfällt läge.
 

Herr Gås

Banned
04470401-C035-4AAF-A2D8-BF179170CAC1.jpeg


Hur illa kan det vara för droppern att förvaras sådär? Den är utsläppt så att den precis klämmer fast cykeln där den står.
Orbeas manual för droppern säger att den skall förvaras i utfällt läge.
Jag ställde samma fråga på reddit då vi fraktar cyklarna med dropper nere för att slippa vrida styren.

Svaren var generellt "det är inte optimalt att förvara nedfällt längre perioder" med hänvisning till att många äldre rockshox reverb pinnar börjat strula när man gjort det. Vissa svarade att de vinterförvarat sina cyklar med den nere utan problem så det kanske inte är så farligt med nyare hisspinnar.

Finns ingen direkt forskning på ämnet...
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Jag ställde samma fråga på reddit då vi fraktar cyklarna med dropper nere för att slippa vrida styren.

Svaren var generellt "det är inte optimalt att förvara nedfällt längre perioder" med hänvisning till att många äldre rockshox reverb pinnar börjat strula när man gjort det. Vissa svarade att de vinterförvarat sina cyklar med den nere utan problem så det kanske inte är så farligt med nyare hisspinnar.

Finns ingen direkt forskning på ämnet...
Jag mailade Orbea också för att se vad de säger.
I värsta fall har jag ett fäste att montera så droppern kan vara fullt ute. Men fint att slippa hål och få de extra cm i garderoben…
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag mailade Orbea också för att se vad de säger.
I värsta fall har jag ett fäste att montera så droppern kan vara fullt ute. Men fint att slippa hål och få de extra cm i garderoben…
Du har ju trycksatt luft i skaftet när sadeln är sänkt. Över tid kommer luften ta sig ut genom packningarna. Då kan den behöva trycksättas igen vilket ibland är meckigt, ibland är lätt och ibland inte går (beroende på modell).
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Skoj grej. Köpte ju i samband med att jag köpte cykeln också kit för att konvertera till slanglöst. Idag fick jag punktering, på mitt slangdäck. Hade jag köpt någon extra slang? Nej, för jag tänkte ju köra slanglöst. Fick i två kolsyrepatroner i däcket och det höll tätt resten av Lovöspåret ut, fint spår för övrigt.
Nu har jag konverterat till slanglöst.
 

Isodor

Audemars
Tänkte kränga en Gary Fischer Montage på blocket. Svårt att bedöma på internet vad denna kan tänkas vara värd. Gissningsvis årtal runt 92-94.

Någon som har någon känsla vad man kan tänkas lägga ut den för? Gott skick och med vinterdäck på.
 

Bilagor

  • IMG_5970.jpg
    IMG_5970.jpg
    707.7 KB · Visningar: 19

herr_raev

Omega
2-Faktor
Vad kör ni med för skydd till vilken sorts åkning?
kör mest blå trails just nu. Hjälm, handskar och knäskydd. Funderade på om man skulle satsa på ryggskydd också eller om det är onödigt för min typ av körning just nu.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Kör med denna, https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...nedmg1nlvXsCtKpJbjCOIsgZH7nxy9ZRoC-I0QAvD_BwE, samt handskar, knäskydd, mtb skor samt hjälm.
Jackan skyddar riktigt bra samt blir inte så ”bullig” jag under tröjan.

Oavsett lutning kan det gå rätt fort i skogen, träd och större stenar flyttar liksom inte på sig, så för mig helt otänkbart köra utan dessa skydd.
Ungefär vad jag också tänker. Kikade på Bluegrass B&S, känns som ett vettigt komplement.
 
20210813_144302.jpg

Då hade man äntligen tid för en svettig timme i ÄGB! Lika roligt som jag minns det och fan så mkt bättre än Ruddalen! Men måste skaffa en Garmin eller liknande till styret igen för fan vad vilse man är 😄

16288587927206424455878761454120.jpg

Och detta skrotet är ju så kapabelt så man skäms över sina färdigheter. Men men det blir bättre med tiden. Måste dock införskaffa lite ytterligare skydd så man vågar ösa lite bättre.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad kör ni med för skydd till vilken sorts åkning?
kör mest blå trails just nu. Hjälm, handskar och knäskydd. Funderade på om man skulle satsa på ryggskydd också eller om det är onödigt för min typ av körning just nu.
Handskar:

Armbåge och axelskydd

Rygg och bröstskydd

Hjälm

Knäskydd

Ryggskydd är det skydd jag aldrig skulle välja bort. Konsekvenserna kan bli för stora.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Handskar:

Armbåge och axelskydd

Rygg och bröstskydd

Hjälm

Knäskydd

Ryggskydd är det skydd jag aldrig skulle välja bort. Konsekvenserna kan bli för stora.
Du har ju en poäng där.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Fick hem västen jag länkade ovan idag. Kändes bra och inte alls så klumpig som jag tänkte mig. Får provcykla den lite lätt och se hur den känns :)
 

Zingo

Rolex
Fick hem västen jag länkade ovan idag. Kändes bra och inte alls så klumpig som jag tänkte mig. Får provcykla den lite lätt och se hur den känns :)
Det är utför som är i fokus? Om det är vanliga stigar kan full armor bli lite jobbigt att trampa runt med. Givetvis ska man välja det man själv känner sig bekväm med.
 
Topp