Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag ställde samma fråga på reddit då vi fraktar cyklarna med dropper nere för att slippa vrida styren.
Hur illa kan det vara för droppern att förvaras sådär? Den är utsläppt så att den precis klämmer fast cykeln där den står.
Orbeas manual för droppern säger att den skall förvaras i utfällt läge.
Jag mailade Orbea också för att se vad de säger.Jag ställde samma fråga på reddit då vi fraktar cyklarna med dropper nere för att slippa vrida styren.
Svaren var generellt "det är inte optimalt att förvara nedfällt längre perioder" med hänvisning till att många äldre rockshox reverb pinnar börjat strula när man gjort det. Vissa svarade att de vinterförvarat sina cyklar med den nere utan problem så det kanske inte är så farligt med nyare hisspinnar.
Finns ingen direkt forskning på ämnet...
Du har ju trycksatt luft i skaftet när sadeln är sänkt. Över tid kommer luften ta sig ut genom packningarna. Då kan den behöva trycksättas igen vilket ibland är meckigt, ibland är lätt och ibland inte går (beroende på modell).Jag mailade Orbea också för att se vad de säger.
I värsta fall har jag ett fäste att montera så droppern kan vara fullt ute. Men fint att slippa hål och få de extra cm i garderoben…
Med andra ord bättre så som den står än fullt nedfälld. Men inte helt bra.Du har ju trycksatt luft i skaftet när sadeln är sänkt. Över tid kommer luften ta sig ut genom packningarna. Då kan den behöva trycksättas igen vilket ibland är meckigt, ibland är lätt och ibland inte går (beroende på modell).
Orbea svarade mig kort och gott att det är lugnt.
Hur illa kan det vara för droppern att förvaras sådär? Den är utsläppt så att den precis klämmer fast cykeln där den står.
Orbeas manual för droppern säger att den skall förvaras i utfällt läge.
Bra jobbat med vikten! Men du, reg-numret på bilen respektive cykelhållaren...Jäkligt nöjd med Salsa Horsethief nu efter att bytt delar under flera år. 10,2kg XC/lätt trail cykel.
Vad är detta för monster?Back on track!
Propain Tyee, CF 29”Vad är detta för monster?
Ungefär vad jag också tänker. Kikade på Bluegrass B&S, känns som ett vettigt komplement.Kör med denna, https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...nedmg1nlvXsCtKpJbjCOIsgZH7nxy9ZRoC-I0QAvD_BwE, samt handskar, knäskydd, mtb skor samt hjälm.
Jackan skyddar riktigt bra samt blir inte så ”bullig” jag under tröjan.
Oavsett lutning kan det gå rätt fort i skogen, träd och större stenar flyttar liksom inte på sig, så för mig helt otänkbart köra utan dessa skydd.
Bra alternativ, jag vill iof även ha armbågsskydd.. blir så svårt att fungera i vardag med krossade armbågarUngefär vad jag också tänker. Kikade på Bluegrass B&S, känns som ett vettigt komplement.
Tänkte investera i separataBra alternativ, jag vill iof även ha armbågsskydd.. blir så svårt att fungera i vardag med krossade armbågar
Lite förenklat så synes nivån på skyddsutrustning och hur stor gaffeln är hänga samman.Vad kör ni med för skydd till vilken sorts åkning?
kör mest blå trails just nu. Hjälm, handskar och knäskydd. Funderade på om man skulle satsa på ryggskydd också eller om det är onödigt för min typ av körning just nu.
Haha, förstår hur du tänker.Lite förenklat så synes nivån på skyddsutrustning och hur stor gaffeln är hänga samman.
Blå trials, är det stigar, flow, liftburet etc?
Handskar:Vad kör ni med för skydd till vilken sorts åkning?
kör mest blå trails just nu. Hjälm, handskar och knäskydd. Funderade på om man skulle satsa på ryggskydd också eller om det är onödigt för min typ av körning just nu.
Du har ju en poäng där.Handskar:
Armbåge och axelskydd
Rygg och bröstskydd
RACEFRAME IMPACT D3O® SOFT BACK GUARD
Köp RACEFRAME IMPACT D3O® SOFT BACK GUARD på Fox Racing® - Sverigefoxracing.se
Hjälm
Fox Racing® Sverige - Official Site - MX, MTB & Kläder
Fox Racing grundades 1974 och har behållit sin ställning som MX-branschens ledande innovatör genom att skapa och tillverka utrustning och kläder för världens bästa crossförare.foxracing.se
Knäskydd
Poc Joint VPD Air Knee
www.mtbstore.se
Ryggskydd är det skydd jag aldrig skulle välja bort. Konsekvenserna kan bli för stora.
Understället med armbågsskydd och axelskydd väljer jag bort ibland. Beror lite på vem jag ska cykla med och om jag är på ”ös”-humör.Du har ju en poäng där.
”Problemet” är ju att även om man inte är på öshumör växer ju hornen lätt ut väl i spåret.Underställer med armbågsskydd och axelskydd väljer jag bort ibland. Beror lite på vem jag ska cykla med och om jag är på ”ös”-humör.
Kanske är därför det nästan alltid ärpå när du är med.”Problemet” är ju att även om man inte är på öshumör växer ju hornen lätt ut väl i spåret.
D30 är bra skit! Blir supermjukt när man blir svettig.Fick hem västen jag länkade ovan idag. Kändes bra och inte alls så klumpig som jag tänkte mig. Får provcykla den lite lätt och se hur den känns
Det är utför som är i fokus? Om det är vanliga stigar kan full armor bli lite jobbigt att trampa runt med. Givetvis ska man välja det man själv känner sig bekväm med.Fick hem västen jag länkade ovan idag. Kändes bra och inte alls så klumpig som jag tänkte mig. Får provcykla den lite lätt och se hur den känns