• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Zingo

Rolex
Låter underbart! Köp tjockare grepp och håll löst i styret så slipper du krampen. 😁
Det är precis som med MC åkandet, krampar om styret när tiden ska pressas (fast man inte behöver hålla så hårt). Lite läskigt bara när cykeln hoppar och far.. Blev bättre slutet på veckan, mer avslappnad och bättre på att vila händerna när så var möjligt. Men åken är ju så jäkla lååånga. 😅

Funderat på att byta till tjockare grepp men rädd för att det ska bli tekniska problem vid bytet.. allt funkar ju nu.. förutom händerna.. ☺️
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har upptäckt att jag blir otroligt svettig om händerna när det är varmt och fuktigt. Så handskar är nog en god idé.

Tips på några bra?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag har upptäckt att jag blir otroligt svettig om händerna när det är varmt och fuktigt. Så handskar är nog en god idé.

Tips på några bra?
Jag har inga att jämföra med men dessa endura hummvee plus är jag ganska nöjd med. Köpte medium men kanske skulle gått på large såhär i efterhand.

Lite dämpning, greppar bra, funkar med touchskärm (sådär) och de svarta på ovansida tumme är av mjukare material för att torka svett ur ögonen :p

IMG_20210513_113343.jpg
IMG_20210513_113352.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var köper du greppen? Hittar ingen Svensk sida som säljer.
Mtb-Store säljer dem men tar bra betalt. Tror de tar 350kr och internationellt ligger de på 250kr. De har en förmåga att ta slut överallt, har tidigare köpt på bike24 eller från UK. Sist råkade jag köpa från AmazonUK, blev en dyr historia med importavgifter. Har även köpt från Merlincycles (UK).

11E9561D-F293-4207-B0BE-99395577B3A2.jpeg
2A5AD193-F5B5-4E41-88AA-1E94D963225B.jpeg

Råkade köpa 2 par i fel färg sist också. Har ett par kvar så om någon är sugen på ett par oanvända så hojta

509B93B2-F2EE-4594-BB38-C19F273B5C31.jpeg

Vad gäller handskar så är det bra att ha ett par med lite skydd/padding i handflatan som @Nissenutz säger. Jag kör med FOX Dirtpaw, gillar dem skarpt. De har lite skydd på ovansidan också men andas ganska bra ändå.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Efter gårdagens regn, hur kan man förvänta sig att det är i Änggårdsbergen?
Har varit bortrest några dagar men har hört att det regnat en del så det kan nog vara lite kladdigt. Ska ni cykla idag?

6EA90C3E-A0B7-4293-8F31-71319DEE91FD.jpeg

De spåren som är bäst efter regn är de med mycket hällar. Grisryggen (norrifrån) och Delikata kan man i princip köra direkt efter rejäla ösregn, bara det blåser så torkar de upp supersnabbt. Laxtrappan funkar också men är inte nybörjarvänlig men den börjar vid toppen/mitten av ÄGB.

För att komma upp till Grisryggen behöver man promenera upp på höjden. Stigen upp heter Vetestigen i Trailforks.
 
Senast ändrad:

herr_raev

Omega
2-Faktor
Har varit bortrest några dagar men har hört att det regnat en del så det kan nog vara lite kladdigt. Ska ni cykla idag?

6EA90C3E-A0B7-4293-8F31-71319DEE91FD.jpeg

De spåren som är bäst efter regn är de med mycket hällar. Grisryggen (norrifrån) och Delikata kan man i princip köra direkt efter rejäla ösregn, bara det blåser så torkar de upp supersnabbt. Laxtrappan funkar också men är inte nybörjarvänlig men den börjar vid toppen/mitten av ÄGB.
Planen var att köra idag, enda dagen vi båda fick ihop det innan jag åker hem till Stockholm. Men är det olämpligt så skippar vi. Men det låter som att det skulle kunna funka då. Kompisen ska ringa MYB-store och höra vad de säger när de öppnar också.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Planen var att köra idag, enda dagen vi båda fick ihop det innan jag åker hem till Stockholm. Men är det olämpligt så skippar vi. Men det låter som att det skulle kunna funka då. Kompisen ska ringa MYB-store och höra vad de säger när de öppnar också.
Är ju bara att testa! Det har ju varit torrt länge (innan regnet kom) och blåst, så det behöver inte vara jättekladdigt. Det har dessutom varit väldigt lite folk i området senaste veckorna. Men som sagt, bra att köra spår med mycket hällar. Finns den lång rutt i Trailforks som heter ”Änggårdens hällar”, har inte testat allt där men den är säkert nice.
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Inte cyklat så mycket i Norrköping men på bilden har jag cyklat runt lilla älgsjön, annars brukar jag cykla ute vid jursla/ågelsjön eller vrinneviskogen.
Kan du rekommendera några bra spår för en nybörjare?
När, tyvärr. Håller mest till utanför Linköping, men har funderat på att prova Norrköping.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Mtb-Store säljer dem men tar bra betalt. Tror de tar 350kr och internationellt ligger de på 250kr. De har en förmåga att ta slut överallt, har tidigare köpt på bike24 eller från UK. Sist råkade jag köpa från AmazonUK, blev en dyr historia med importavgifter. Har även köpt från Merlincycles (UK).

11E9561D-F293-4207-B0BE-99395577B3A2.jpeg
2A5AD193-F5B5-4E41-88AA-1E94D963225B.jpeg

Råkade köpa 2 par i fel färg sist också. Har ett par kvar så om någon är sugen på ett par oanvända så hojta

509B93B2-F2EE-4594-BB38-C19F273B5C31.jpeg

Vad gäller handskar så är det bra att ha ett par med lite skydd/padding i handflatan som @Nissenutz säger. Jag kör med FOX Dirtpaw, gillar dem skarpt. De har lite skydd på ovansidan också men andas ganska bra ändå.
Tack!
Det blev ett par tjocka snow camo från Wiggle. Inväntar de innan jag slår till på ett par handskar. Ska även se vad det lokala utbudet bjuder på för att testa.
 
Topp