• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Det är utför som är i fokus? Om det är vanliga stigar kan full armor bli lite jobbigt att trampa runt med. Givetvis ska man välja det man själv känner sig bekväm med.
Hastigheten och stenar är ju det primära problemet, inte lutningen. Jag kom upp i 38km/h förra rundan. Räcker gott för att det ska göra ont.

D30 är bra skit! Blir supermjukt när man blir svettig.
Har i mc-jeansen och satt i Klim-stället också, inte kraschat dem men smidigt är det :)
Det är utför som är i fokus? Om det är vanliga stigar kan full armor bli lite jobbigt att trampa runt med. Givetvis ska man välja det man själv känner sig bekväm med.
Fokus är väl timmar i sadeln nu. Blir mest stig i Stockholmsområdet men jag gillar att ligga på när det går neråt. Kan ta ut axelskydden ur den jag köpte, bröstdelen är mjukare och hela västen välventilerad. Men jag inser att det kan bli svettigt.
Har inte känt mig obekväm hittills men man saknar ju inte skydden fören de behövs…

20210813_144302.jpg

Då hade man äntligen tid för en svettig timme i ÄGB! Lika roligt som jag minns det och fan så mkt bättre än Ruddalen! Men måste skaffa en Garmin eller liknande till styret igen för fan vad vilse man är 😄

16288587927206424455878761454120.jpg

Och detta skrotet är ju så kapabelt så man skäms över sina färdigheter. Men men det blir bättre med tiden. Måste dock införskaffa lite ytterligare skydd så man vågar ösa lite bättre.
Införskaffa även cykelställ till bilen. Inte så kul att lägga in en höstgeggig MTB bak i bilen ;)

Behöver vila rygg och armar i morgon så förmiddagen blir fattigmansdownhill dvs stig cykling. Snälla preparerade XC leder och en mer teknisk led. Kör då skyddsnivå som Lycra-maffian:
10856BBB-0CD3-41C3-A295-1B3606F6D131.jpeg

knäskydden funkar men skulle vilja ha några luftigare om stig och längre turer var det primära.

Eftermiddag blir det utför skutan och mer skydd:
9365D7EE-90A0-4429-BF9F-32927322D116.jpeg

Ryggskyddet funkar men blir varmt (trots ”Air” modell) samt att spännet över magen känns för brett för cykling och blir varmt. MC skyddet som även brukar användas till skidåkning. Om jag skulle köpa ett nytt för cykling hade jag kollar på POC som är luftigt, förstår varför det är det vanligaste ryggskyddet. Finns säkert andra likartade skydd också. Hjälmen har funkat fint såväl i 10 grader och regn som i 30 grader och sol. Funkar till att trampa stig men känns då för klumpig. Föredrar då någon form av lättviktsvariant.

Tror jag är uppe i fem vurpor nu av olika grad i backarna. Skydden kraschtestade har funkat fint! 😁

Behöver vila rygg och armar i morgon så förmiddagen blir fattigmansdownhill dvs stig cykling. Snälla preparerade XC leder och en mer teknisk led. Kör då skyddsnivå som Lycra-maffian:
10856BBB-0CD3-41C3-A295-1B3606F6D131.jpeg

knäskydden funkar men skulle vilja ha några luftigare om stig och längre turer var det primära.

Eftermiddag blir det utför skutan och mer skydd:
9365D7EE-90A0-4429-BF9F-32927322D116.jpeg

Ryggskyddet funkar men blir varmt (trots ”Air” modell) samt att spännet över magen känns för brett för cykling och blir varmt. MC skyddet som även brukar användas till skidåkning. Om jag skulle köpa ett nytt för cykling hade jag kollar på POC som är luftigt, förstår varför det är det vanligaste ryggskyddet. Finns säkert andra likartade skydd också. Hjälmen har funkat fint såväl i 10 grader och regn som i 30 grader och sol. Funkar till att trampa stig men känns då för klumpig. Föredrar då någon form av lättviktsvariant.

Tror jag är uppe i fem vurpor nu av olika grad i backarna. Skydden kraschtestade har funkat fint! 😁
Det är stor skillnad på nya motto/mtb-ryggskydd och ryggskydd för mc. Ett tips är att prova några olika om du inte redan gjort det.

Har varit runt i diverse butiker men skralt utbud, utöver POC. Vill helst inte ha bröstplatta. Kan vara bra att ha men nackdelarna med värme, tyngd etc väger mer.
POC-skyddet sitter kass utan bröstpartiet. Fördelen med POC-skyddet är att det är väldigt lätt att hålla rent. Tycker däremot att det är alldeles för hårt och oformligt.

Fox D30 version som jag har sitter tightare mot kroppen (tycker jag), plattan i går dessutom att ta ut.

Edit: Det är ju för övrigt därför POC-skyddet är vanligast… för att det säljs överallt. Säger inte att det är dåligt, men prova fler.

Äsch hålla på å fippla med dragkrok och ställ och skit när det bara är att trycka in den där bak 😉 ska dock lägga nån press/filt whatever som tar den värsta skiten såklart. Är ju ingen bilhatare heller 🙂
He, he. Jag har också hållt på att baxa in cyklar i bagaget. Men det är ändå 14 gånger smidigare att använda den här hållaren från Thule. Bara tryck på den på kroken, lyft upp cykeln och spänn fast. Har man en avtagbar krok så sitter den monterad under hela MTB-säsongen.. ;)

Screenshot_20210814-120126.png

He, he. Jag har också hållt på att baxa in cyklar i bagaget. Men det är ändå 14 gånger smidigare att använda den här hållaren från Thule. Bara tryck på den på kroken, lyft upp cykeln och spänn fast. Har man en avtagbar krok så sitter den monterad under hela MTB-säsongen.. ;)

Går den att fälla ihop när den inte används? Får den plats i bagaget?

Kompisen lånade vår när han skulle hämta sin Occam, den gick inte att transportera på den. Jag har inte testat, han kanske hade fel :p

Äsch, taket är bättre i vilket fall! Jag har både och eftersom hela familjen cyklar, men extraplatserna på dragkroken används bara när alla ska med.
Har funderat på det men aldrig kommit till skott. Är lite pedantisk med lacken så än sålänge föredrar jag cykeln inne. Plus att jag först då måste köpa takbågar och sedan fäste för cykel

Har funderat på det men aldrig kommit till skott. Är lite pedantisk med lacken så än sålänge föredrar jag cykeln inne. Plus att jag först då måste köpa takbågar och sedan fäste för cykel
Cykellack eller billack..? Jag åker runt med cykelhållare tills det blir takboxsäsong och vågar inte ens tänka på hur bilen ser ut efter allt bråte jag kör omkring med, cykeln står dock fint där uppe!

Cykellack eller billack..? Jag åker runt med cykelhållare tills det blir takboxsäsong och vågar inte ens tänka på hur bilen ser ut efter allt bråte jag kör omkring med, cykeln står dock fint där uppe!
Billacken. Cykeln är till för att användas.

Dessutom skulle jag ändå bara plocka av och på de jäkla takbågarna eftersom jag gillar när min bil har en clean look. Är biltokig också även om det avtagit något.
IMG_20191219_094331.jpg

Billacken. Cykeln är till för att användas.

Dessutom skulle jag ändå bara plocka av och på de jäkla takbågarna eftersom jag gillar när min bil har en clean look. Är biltokig också även om det avtagit något.
IMG_20191219_094331.jpg
Kör Tiguan och vevar upp och ner cyklar utan problem, det är inte så jobbbigt som man tänker sig. En icke-SUV hade varit kalasenkelt :)
Men jag plockar på och av vilket jag kan medge är lite jobbigt.

Jag har både XC60 och Aygo. Den ena är supersmidig att lasta på, den andra asjobbig.
Gissar att Aygon inte är den jobbiga.
328B36F6-1A9D-4249-B66E-B059C5DE78A9.jpeg
45EB1E28-E851-4A73-8D8A-3704B8C4C4A3.jpeg

Jävla nöjd med dagens beställningar. Kommer matcha hjälmen klockrent.
Snyggt, själv drog jag hem lite retrovibe Mons Royale långärmat på rea nyss.
G-shocks GSW-H1000 ser intressant ut för att ha kartor osv i också. Verkar ha dålig batteritid dock…

Gissar att Aygon inte är den jobbiga.

Snyggt, själv drog jag hem lite retrovibe Mons Royale långärmat på rea nyss.
G-shocks GSW-H1000 ser intressant ut för att ha kartor osv i också. Verkar ha dålig batteritid dock…
Det är ju inga kartor du har nytta av i skogen. Jag har haft förra versionen och GPSen uppdaterar så sällan (någon gång/minut) att kartorna blir helt meningslösa.

Tillbaka
Topp