Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Får lite Evil Knievel vibbar, saknas lite blått och eventuellt en cape?
Go start på dagen!
Jag lastar så här. Funkar för en dagstur.Kompisen lånade vår när han skulle hämta sin Occam, den gick inte att transportera på den. Jag har inte testat, han kanske hade fel
Eftermiddagen var också go.
Go start på dagen!
Hade varit trångt med två hojar så jag ångrar inte köp av takräcke och rakhyvlar hellerJag lastar så här. Funkar för en dagstur.
Nu har jag provat på Mjölby och måste säga att det är rätt bra för. Två banor utgår från baksidan av ishallen (ProTrain Arena). Där finns också en övningsbana med lite hopp, drop, och smått och gott i en grusgrop, samt ett pumptrack.Inte cyklat så mycket i Norrköping men på bilden har jag cyklat runt lilla älgsjön, annars brukar jag cykla ute vid jursla/ågelsjön eller vrinneviskogen.
Kan du rekommendera några bra spår för en nybörjare?
Kunde inte motstå denna. Billig, två ägare och "barnfind". Första XTR M900 som var i katalogerna 1992 men de här delarna har kod för september 1991 - så det är extra trevligt. Helt original enligt fabriksspec. förutom däck och pedaler. XTR sadelstolpe fanns inte i 30,0 mm och XTR-gruppen hade inte pedaler vid introduktionen - så det här får väl betecknas som en full grupp för den här ramen och tiden. Nu måste jag bara bestämma mig för vad jag ska ha den till... (inte till salu).
PS - tänk att de monterade dork disc på de här...!
Livet är bittert ibland. Hade inte hunnit fixa transport. Har en Kona Kilauea-ram som XTR skulle fått bo på
Jepp - jag satte mig i bilen direkt. Nästan overkligt bra.
Jäklar vad bra och vilket skick! Med lite kärlek så kan den bli som ny igen. Vad du ska ha den till? Cykla på såklart!Kunde inte motstå denna. Billig, två ägare och "barnfind". Första XTR M900 som var i katalogerna 1992 men de här delarna har kod för september 1991 - så det är extra trevligt. Helt original enligt fabriksspec. förutom däck och pedaler. XTR sadelstolpe fanns inte i 30,0 mm och XTR-gruppen hade inte pedaler vid introduktionen - så det här får väl betecknas som en full grupp för den här ramen och tiden. Nu måste jag bara bestämma mig för vad jag ska ha den till... (inte till salu).
PS - tänk att de monterade dork disc på de här...!
Vad kör du med för lampa?iaf en fördel när det lider mot höst, mörka kvällar
Denna på hjälmen (hakan):Vad kör du med för lampa?
Hur är brinntiden på dem, räcker det för ett par timmar?Denna på hjälmen (hakan):
MS-6500LM, cykellampa - Cykellampor & Multisportlampor - MS-6500LM, cykellampa | XXL
Läs mer om MS-6500LM, cykellampa. Trygg handel med prisgaranti och 365 dagars öppet köpwww.xxl.se
Denna på styret:
Magicshine MJ-906 lampset 5000 lumen - 1.599,00
Magicsgine MJ-906 lampset 5000 lumen. Lyser med 5000 lumen i upp till 2,2 timmar, och med 1000 lumen i upp till 10,5 timmar. Med trådlös fjärrstyrning. Batteri, laddare och fäste ingår.www.cykelgear.se
Lyser bra
Aldrig kört slut på dem. Brukar köra på lägre effekt vid klättringar, sen fullt ljus när det går fortare. Tror de är spec’ade till ca 2 timmar på fullt ljus… men fullt ljus är riktigt skarpt, fått skäll i skogen när jag inte hunnit ”blända” av när jag mött folkHur är brinntiden på dem, räcker det för ett par timmar?
Låter ju braAldrig kört slut på dem. Brukar köra på lägre effekt vid klättringar, sen fullt ljus när det går fortare. Tror de är spec’ade till ca 2 timmar på fullt ljus… men fullt ljus är riktigt skarpt, fått skäll i skogen när jag inte hunnit ”blända” av när jag mött folk
Det går att åka HT i ex Åre, så gjordes förr i tiden men varför göra det idag? Har sett några XC cyklister som kör med sina i parken men det synes vara för träning. Torde vara rätt tungt att avverka ett åk på 850 fallhöjdsmeter och 11-12 km led med HT. Allt går beroende på vad man är ute efter.Halloj,
Jag har nu börjat snegla på MTB igen efter cyklat mycket i ungdomen. Nu till min fråga, vad sjutton köper man? Läst 30 sidor + här på KS och sätt att någon såklart ställt frågan tidigare men finns säkert nya alternativ nu. HT blir nog valet då jag vill uppgradera allt eftersom till en fs (precis som med klockor). Har en budget på 10-15k.
Kommer delvis cykla motionsspår och stigar men vill även kunna hoppa lite lätt. Är 190cm och väger 90kg. Läst att både Canyon 7 samt Trek x-caliber 8 är helt OK.
En annan fråga, går det att åka till Åre/sälen och cykla parker med en sådan eller är man helt ute fel ute då?
Om man ska satsa hårt utför med en ht vill man åtminstone ha en flack gaffelvinkel och rejäl framdämpning, dvs ingen xc-cykel. Få verkar dock behålla den typen av cykel särskilt länge - många går fort vidare till fs och jag kan personligen tycka att det blir lite av en halvmesyr.Halloj,
Jag har nu börjat snegla på MTB igen efter cyklat mycket i ungdomen. Nu till min fråga, vad sjutton köper man? Läst 30 sidor + här på KS och sätt att någon såklart ställt frågan tidigare men finns säkert nya alternativ nu. HT blir nog valet då jag vill uppgradera allt eftersom till en fs (precis som med klockor). Har en budget på 10-15k.
Kommer delvis cykla motionsspår och stigar men vill även kunna hoppa lite lätt. Är 190cm och väger 90kg. Läst att både Canyon 7 samt Trek x-caliber 8 är helt OK.
En annan fråga, går det att åka till Åre/sälen och cykla parker med en sådan eller är man helt ute fel ute då?
Jag började med en vitus sentier 29" för 10k ny. Om man bortser ifrån ett billigt köp bara för att ha en cykel innan man insåg att det är skillnad på cykel och cykel. Körde med ett gäng andra som alla hade fulldämpat. Visst går det att cykla med det och på ett sätt känns det ändå bra att ha börjat med HT för det är nog inget man går tillbaka till om man nu inte är så nördig att man har fler cyklar.Halloj,
Tar intresset fart så förstår jag att många går all-in och byter upp sig till fs. Jag känner att till en början kommer jag inte ha någon större användning utav det för dom spåren som kommer cyklas utan vill mer känna på hur det är men man vill fortfarande ha en schysst cykel. Otroligt hur allt blivit och så många märken som finns på marknaden, svårt i början när man är ny igen när så mycket hänt.Om man ska satsa hårt utför med en ht vill man åtminstone ha en flack gaffelvinkel och rejäl framdämpning, dvs ingen xc-cykel. Få verkar dock behålla den typen av cykel särskilt länge - många går fort vidare till fs och jag kan personligen tycka att det blir lite av en halvmesyr.
För den som gillar mjölksyra i motionsspår och på enklare stigar är en klassisk xc som just treks x-caliberserie rappare. Jag gillar den skarpt, även om det som vanligt finns alternativ med mer pang per krona än trek. De få dagar man jagar adrenalin i Åre går det ju att hyra något tungt och flackt med rejäla bromsar, ifall det inte är så man cyklar till vardags. (Finns därtill mängder av fina leder i fjällen som inte kräver liftåkning och fullfacehjälm…)
Tack för input! Många som talar om just Vitus! Imorgon blir det ett besök till Runes sport i Skinnskatteberg för att få ytterligare lite kött på bena. Vet att många handlar online men som första cykeln känns de tryckt att handla över disk.Jag började med en vitus sentier 29" för 10k ny. Om man bortser ifrån ett billigt köp bara för att ha en cykel innan man insåg att det är skillnad på cykel och cykel. Körde med ett gäng andra som alla hade fulldämpat. Visst går det att cykla med det och på ett sätt känns det ändå bra att ha börjat med HT för det är nog inget man går tillbaka till om man nu inte är så nördig att man har fler cyklar.
Marknaden är så galen nu att jag backade en femhundring på cykeln när jag sålde den till förmån för min fulldämpade.
Start, en cykel kan ju aldrig kosta mer än max 3000kr!
Fortsättning, ok den första cykeln va skit. Väldigt mycket saker jag ville ha/ändra på till nästa
Sådär ja! Modern 29" HT med 130mm slag fram. Men vore ju kul med fulldämpat ändå kanske
Och då blev det så. Ångrar inte resan idag minus möjligen första cykeln som va lite onödig, cyklade bara en vända i skogen med den
Har fasiken fick du i och ur den där vattenflaskan?Juste! Hyrde ju cykel när jag och tjejen var på högbo bruk på semestern. En merida one twenty för att vara exakt.
Och jag kan ju bara säga att jag är sjukt nöjd med min egen efter den dagen. Skulle vara 120mm slag både fram och bak med den kändes väldigt hård trots att jag ställde in dämparna. XC däck har dåligt grepp när man får fart. Smalt styre, lång styrstam. Ne allting kändes märkligt. Kändes som jag satt som en clown högt på en cykel mer än "i" cykeln om ni förstår vad jag menar.
Vitus gör klart prisvärda cyklar. Fördelen att köpa en sån om de finns i lager är ju att de håller värdet bra, framförallt i dessa tider. Så skulle den mot förmodan inte falla i smaken sen är det lättsålt.Tack för input! Många som talar om just Vitus! Imorgon blir det ett besök till Runes sport i Skinnskatteberg för att få ytterligare lite kött på bena. Vet att många handlar online men som första cykeln känns de tryckt att handla över disk.
Haha de gick precis med lite vilja och våldHar fasiken fick du i och ur den där vattenflaskan?