• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Nu har jag besökt första cykelbutiken och pratat med kunnig personal. Fick tipset om att köpa en Scott Aspect 910 till att börja med, det var även cyklar dom hade hemma då nästan allt var slutsålt. Jag har gjort ännu fler research nu på nätet och vad det låter som är Vitus Sentier 29 är bland dom bästa alternativen när det kommer till cyklar i 10-15k klassen. En skön detalj jag upptäckte i butik är lockout utav framgaffel som jag ser som en klar fördel och något jag verkligen vill ha.

Postar länk till cykeln,


Har även fått upp ögonen för GT Zaskar LT Al som även den ser ut som bra hoj. Enligt en rankning på Redbulls hemsida bland HT så kom den väldigt högt upp på listan.


Sen kommer butiksvalen, cyklarna som går att handla över disk och som rekommenderas utav personalen. Scott Aspect 910 och Trek X-caliber 8



Ska väl tilläggas att utseende är viktigt och gillar utseendet på Treken.

Vad är det självklara valen? Vad hade ni köpt om ni satt i samma sits?
 
C88FFD6E-724D-4332-BE5A-48434876EE5A.jpeg
4FB70961-CEA5-4C9F-A7B4-63A56B0CF53E.jpeg

Ny tröja och ny klocka. Perfect match. 😆
 
Nu har jag besökt första cykelbutiken och pratat med kunnig personal. Fick tipset om att köpa en Scott Aspect 910 till att börja med, det var även cyklar dom hade hemma då nästan allt var slutsålt. Jag har gjort ännu fler research nu på nätet och vad det låter som är Vitus Sentier 29 är bland dom bästa alternativen när det kommer till cyklar i 10-15k klassen. En skön detalj jag upptäckte i butik är lockout utav framgaffel som jag ser som en klar fördel och något jag verkligen vill ha.

Postar länk till cykeln,


Har även fått upp ögonen för GT Zaskar LT Al som även den ser ut som bra hoj. Enligt en rankning på Redbulls hemsida bland HT så kom den väldigt högt upp på listan.


Sen kommer butiksvalen, cyklarna som går att handla över disk och som rekommenderas utav personalen. Scott Aspect 910 och Trek X-caliber 8



Ska väl tilläggas att utseende är viktigt och gillar utseendet på Treken.

Vad är det självklara valen? Vad hade ni köpt om ni satt i samma sits?
Jag som nybliven MTB-ägare köpte själv en Trek, dock 7a. Nöjd med cykeln. Är inte lika insatt, extrem eller tuff i min åkning som de flesta andra här dock.

Så Treken om du gillar den. Annars är Sentier är väldigt bra val, som jag även kikade på. Köpte Treken av bekvämlighet, min lokala handlare hade den.
 
  • Like
Reactions: M3a
Nu har jag besökt första cykelbutiken och pratat med kunnig personal. Fick tipset om att köpa en Scott Aspect 910 till att börja med, det var även cyklar dom hade hemma då nästan allt var slutsålt. Jag har gjort ännu fler research nu på nätet och vad det låter som är Vitus Sentier 29 är bland dom bästa alternativen när det kommer till cyklar i 10-15k klassen. En skön detalj jag upptäckte i butik är lockout utav framgaffel som jag ser som en klar fördel och något jag verkligen vill ha.

Postar länk till cykeln,


Har även fått upp ögonen för GT Zaskar LT Al som även den ser ut som bra hoj. Enligt en rankning på Redbulls hemsida bland HT så kom den väldigt högt upp på listan.


Sen kommer butiksvalen, cyklarna som går att handla över disk och som rekommenderas utav personalen. Scott Aspect 910 och Trek X-caliber 8



Ska väl tilläggas att utseende är viktigt och gillar utseendet på Treken.

Vad är det självklara valen? Vad hade ni köpt om ni satt i samma sits?
Minns inte hur lång du är, men kolla så du får en riktig XL om det är vad du behöver. GTns XL är motsvarande L hos många andra tillverkare.
 
  • Like
Reactions: M3a
Fler frågor om utrustning!
Vad för kläder kör ni med under höst/vinter? Lampor? Däck? Annat man kan behöva som man inte redan har?
Höst/vinter kör jag inte när det regnar men jag kör när det är blött. Däck är bra att ha. 😉 - Lampor har jag köpt men bara använt typ 3ggr/vinter. Vill inte köra mörker själv, vill inte riskera att ramla och bli liggande oupptäckt.
 
Höst/vinter kör jag inte när det regnar men jag kör när det är blött. Däck är bra att ha. 😉 - Lampor har jag köpt men bara använt typ 3ggr/vinter. Vill inte köra mörker själv, vill inte riskera att ramla och bli liggande oupptäckt.
Spårade ur och beställde ett par byxor från Norröna, fyller troligen hålet för klätterbyxor och allmän friluftsbyxa också. En vindjacka från POC och två från Norröna för att testa lite.
Ska kika på Chrisses lamptips, såg ljust ut.
 
Spårade ur och beställde ett par byxor från Norröna, fyller troligen hålet för klätterbyxor och allmän friluftsbyxa också. En vindjacka från POC och två från Norröna för att testa lite.
Ska kika på Chrisses lamptips, såg ljust ut.
Chrisse har ett jäkla tryck i sina lampor. Det blir som att cykla med ett UFO.
 
Spårade ur och beställde ett par byxor från Norröna, fyller troligen hålet för klätterbyxor och allmän friluftsbyxa också. En vindjacka från POC och två från Norröna för att testa lite.
Ska kika på Chrisses lamptips, såg ljust ut.
Jacka, kan rekommendera Endura MT500 jackan. Håller torr när det är blött, antas kanon och massa ventilation. Mycket nöjd med den!

Byxor, har Enduro Burner. Mycket sköna, andas bra, tål lätt dugg men inte rikligt regn. Funderar på att komplettera med MT500 byxorna och/eller shortsen för att ha vattentätt alternativ när så vore skönt att ha.
 
Jacka, kan rekommendera Endura MT500 jackan. Håller torr när det är blött, antas kanon och massa ventilation. Mycket nöjd med den!

Byxor, har Enduro Burner. Mycket sköna, andas bra, tål lätt dugg men inte rikligt regn. Funderar på att komplettera med MT500 byxorna och/eller shortsen för att ha vattentätt alternativ när så vore skönt att ha.
Kikade på jackan men blev lite dyrare än de andra alternativen. Är inget av det bra så kanske jag får klicka hem en och prova.
 
Minns inte hur lång du är, men kolla så du får en riktig XL om det är vad du behöver. GTns XL är motsvarande L hos många andra tillverkare.
192cm för att vara exakt. Besökte den andra butiken idag och vart rekommenderad Scott scale 970, kände lite på cykeln och enligt dom en bra instegsmodell men kändes mer som en sprinter. Alltså köra cykelvasa etc. vilket jag alls inte är ute efter då jag vill cykla mer stig och hopp.
 
192cm för att vara exakt. Besökte den andra butiken idag och vart rekommenderad Scott scale 970, kände lite på cykeln och enligt dom en bra instegsmodell men kändes mer som en sprinter. Alltså köra cykelvasa etc. vilket jag alls inte är ute efter då jag vill cykla mer stig och hopp.
Då ska du definitivt inte ha en sådan. Läs in dig lite på geometri. När en HT säckar ihop så blir gaffelvinkel brantare, på en FS ”niger” cykeln mer vilket gör att en HT för hård terräng behöver riktigt flack gaffelvinkel.

Kolla på Chromag Rootdown & Kona Honzo ESD. Så ser en Enduro-HT ut.

Du ska definitivt ha en riktig XL. Typ 500mm i reach, minst.
 
  • Like
Reactions: M3a
192cm för att vara exakt. Besökte den andra butiken idag och vart rekommenderad Scott scale 970, kände lite på cykeln och enligt dom en bra instegsmodell men kändes mer som en sprinter. Alltså köra cykelvasa etc. vilket jag alls inte är ute efter då jag vill cykla mer stig och hopp.
Stig och hopp då låter det inte som en HT med 100mm slag är rätt för dig, eller någon annan typ av XC. Jag hade ju som sagt 130mm på min Vitus sentier och den börjar väl klassas som Enduro skulle jag påstå. Kunde hänga på polarna som alla åkte fulldämpat rätt bra även om de blev stökigt stundvis.
 
  • Like
Reactions: M3a
Nya vevar, drev, kedja, pedaler och hjul i bakväxeln så nu är vi nästan i mål. Ska bara montera en ny kassett men upptäckte att jag inte hade rätt verktyg för det så det behöver fixas.

Tyvärr så gjorde de nya vevarna att dreven kom så nära ramen att det inte går att justera så att man kan växla ner på minsta drevet. Någon som vet om det går att lösa med ett vevlager med längre axel eller måste jag ha andra vevar..? 🤔
PSX_20210821_202830.jpg

PSX_20210821_202908.jpg


Såhär kan de se ut när man inte har fixat sin bakväxel sen - 96. Inte mycket kvar av hjulen. 😊
PSX_20210821_202955.jpg
 
Ja, du kan välja ett vevlager med längre axel för att få ut vevarna. Nackdelen är att den s.k. Q-faktorn blir större (dvs att det blir bredare mellan pedalerna).
 
Ja, du kan välja ett vevlager med längre axel för att få ut vevarna. Nackdelen är att den s.k. Q-faktorn blir större (dvs att det blir bredare mellan pedalerna).
Borde bli samma som de gamla pelarna då och de funkade bra så det borde vara lugnt. Ska mäta lite och sen kolla hos den lokala handlaren. Tack för svaret!
 
Jag tänkte byta ut min 10 år gamla GT hardtail (som sonen får ta över).

Följande kravbild:
  • Tänker mig lätt begagnat
  • Heldämpad
  • Trail/AM spec. typ 120-150mm fjädringsväg. Jag är lat och pallar inte köra rundor. Däremot gillar jag att lalla runt lite och hitta något tricksigt, brant, poppigt. Bor ju i Skåne så en ren enduro hoj blir för biffigt.
  • singelkrans
  • Lätt (och jag kan tänka mig betala för det)
  • Size typ Medium (Jag är 177cm, 72kg och har i alla fall tidigare starkt ogillat för stora ramar)

Tittade lite på Scott Spark 940 2021 med kolfiberram, lätt men kanske lite för mycket XC och snål fjädringsväg (120/110) för mig? Annars riktigt fin.
Stumpjumper verkar passa specen men alloy som ör enda varianten jag hittat är för tung.

Vilka modeller föreslår ni?
Och är det någon som har något att sälja, eller har koll på något till salu?
 
Jag tänkte byta ut min 10 år gamla GT hardtail (som sonen får ta över).

Följande kravbild:
  • Tänker mig lätt begagnat
  • Heldämpad
  • Trail/AM spec. typ 120-150mm fjädringsväg. Jag är lat och pallar inte köra rundor. Däremot gillar jag att lalla runt lite och hitta något tricksigt, brant, poppigt. Bor ju i Skåne så en ren enduro hoj blir för biffigt.
  • singelkrans
  • Lätt (och jag kan tänka mig betala för det)
  • Size typ Medium (Jag är 177cm, 72kg och har i alla fall tidigare starkt ogillat för stora ramar)

Tittade lite på Scott Spark 940 2021 med kolfiberram, lätt men kanske lite för mycket XC och snål fjädringsväg (120/110) för mig? Annars riktigt fin.
Stumpjumper verkar passa specen men alloy som ör enda varianten jag hittat är för tung.

Vilka modeller föreslår ni?
Och är det någon som har något att sälja, eller har koll på något till salu?
När du säger lätt och att du kan betala för det så låter det ju som du önskar en kolfiberhoj. Typ en jeffsy

Jag har själv precis det du skriver att du önskar fast en Whyte s-150 c (kolfiber) från 2018.

Jäkligt nöjd med den faktiskt, ännu mer sedan jag testade en merida one twenty på semestern då den kändes helt off och för mycket XC.
 
Jag tänkte byta ut min 10 år gamla GT hardtail (som sonen får ta över).

Följande kravbild:
  • Tänker mig lätt begagnat
  • Heldämpad
  • Trail/AM spec. typ 120-150mm fjädringsväg. Jag är lat och pallar inte köra rundor. Däremot gillar jag att lalla runt lite och hitta något tricksigt, brant, poppigt. Bor ju i Skåne så en ren enduro hoj blir för biffigt.
  • singelkrans
  • Lätt (och jag kan tänka mig betala för det)
  • Size typ Medium (Jag är 177cm, 72kg och har i alla fall tidigare starkt ogillat för stora ramar)

Tittade lite på Scott Spark 940 2021 med kolfiberram, lätt men kanske lite för mycket XC och snål fjädringsväg (120/110) för mig? Annars riktigt fin.
Stumpjumper verkar passa specen men alloy som ör enda varianten jag hittat är för tung.

Vilka modeller föreslår ni?
Och är det någon som har något att sälja, eller har koll på något till salu?
Ska du köra i Vallåsen? Utifrån att du vill ha begagnat så är du ju rätt låst. Det är i princip helt slut på nya hojar så begagnade kommer det inte heller ut någon drös av.
 
Ska du köra i Vallåsen? Utifrån att du vill ha begagnat så är du ju rätt låst. Det är i princip helt slut på nya hojar så begagnade kommer det inte heller ut någon drös av.
Begagnat är inte en nödvändighet men jag har inte heller jättebråttom. Har ingen direkt budget utan handlar mer om rätt grejor för rätt pris. Men över 40 vill jag nog inte gå, under 30 är kanske trevligare om man får något vettigt. Jag kan låna polarens Cannondale Scalpel och det finns trots allt lite cyklar kvar i butik och/eller dyker upp som beggat. Så jag vill ha lite bättre koll på vilka möjligheter som finns.

Vallåsen ligger nära men finns även en del korta "downhill" spår i närheten. Även kullaberg och söderåsen är nästgårds. Dock är det inget för mig att ladda varv efter varv på en XC bana. då cyklar jag hellre lungt tills jag hittar något teknikkicksigt ställe med hopp eller dropp och kör det ett bar gånger.

Ska som sagt iväg och provcykla en Scott Spark 940 -2021 med kolfiberram men är rädd att jag kommer hoppa lite och snabbt känna att det blir för mycket XC, men det är bara en känsla. Senast jag cyklade heldämpat var en Gary Fisher på -90 talet....
 
Tillbaka
Topp