• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Begagnat är inte en nödvändighet men jag har inte heller jättebråttom. Har ingen direkt budget utan handlar mer om rätt grejor för rätt pris. Men över 40 vill jag nog inte gå, under 30 är kanske trevligare om man får något vettigt. Jag kan låna polarens Cannondale Scalpel och det finns trots allt lite cyklar kvar i butik och/eller dyker upp som beggat. Så jag vill ha lite bättre koll på vilka möjligheter som finns.

Vallåsen ligger nära men finns även en del korta "downhill" spår i närheten. Även kullaberg och söderåsen är nästgårds. Dock är det inget för mig att ladda varv efter varv på en XC bana. då cyklar jag hellre lungt tills jag hittar något teknikkicksigt ställe med hopp eller dropp och kör det ett bar gånger.

Ska som sagt iväg och provcykla en Scott Spark 940 -2021 med kolfiberram men är rädd att jag kommer hoppa lite och snabbt känna att det blir för mycket XC, men det är bara en känsla. Senast jag cyklade heldämpat var en Gary Fisher på -90 talet....
Scalpel är ju också en XC-cykel. Låter ju som att du ska ha en trailcykel så tycker inte du ska tänka för mycket på vikten. Vikten påverkar ju mest vid långlopp.

Jag kollade mellan dessa att köpa ny;

Orbea Occam
Canyon Neuron
YT Jeffsy
YT Izzo
Specialized stumpjumper
Propain Hugene
Trek Fuel EX

Långa leveranstider/svåra att få tag på allihop.

Till slut fångade jag en begagnad Trek på happyrides k&s.

Begagnat är inte en nödvändighet men jag har inte heller jättebråttom. Har ingen direkt budget utan handlar mer om rätt grejor för rätt pris. Men över 40 vill jag nog inte gå, under 30 är kanske trevligare om man får något vettigt. Jag kan låna polarens Cannondale Scalpel och det finns trots allt lite cyklar kvar i butik och/eller dyker upp som beggat. Så jag vill ha lite bättre koll på vilka möjligheter som finns.

Vallåsen ligger nära men finns även en del korta "downhill" spår i närheten. Även kullaberg och söderåsen är nästgårds. Dock är det inget för mig att ladda varv efter varv på en XC bana. då cyklar jag hellre lungt tills jag hittar något teknikkicksigt ställe med hopp eller dropp och kör det ett bar gånger.

Ska som sagt iväg och provcykla en Scott Spark 940 -2021 med kolfiberram men är rädd att jag kommer hoppa lite och snabbt känna att det blir för mycket XC, men det är bara en känsla. Senast jag cyklade heldämpat var en Gary Fisher på -90 talet....
Spark och scalpel är ganska lika och båda trivs fint på en XCO-bana (som dock brukar vara rejält stökiga numera!) Men om fokus är ännu mer hopp och utför håller jag med yonsson den här gången - fundera på om vikten verkligen är så viktig, det är svårt att hitta trailcyklar med XC-vikt utan att ruinera sig.

Spark och scalpel är ganska lika och båda trivs fint på en XCO-bana (som dock brukar vara rejält stökiga numera!) Men om fokus är ännu mer hopp och utför håller jag med yonsson den här gången - fundera på om vikten verkligen är så viktig, det är svårt att hitta trailcyklar med XC-vikt utan att ruinera sig.
Sparc säljs ju i 900 serien som är tänkt mer åt trail och som RC som ska vara mer XC (enligt scott). Men ju mer man läser på så känns det som spark 900-serien ändå är rätt XC fokuserade om än för lite stökigare terräng. Jag tänker inte hoppa några 2meters dropp och så (to old for that shit).

Sparc säljs ju i 900 serien som är tänkt mer åt trail och som RC som ska vara mer XC (enligt scott). Men ju mer man läser på så känns det som spark 900-serien ändå är rätt XC fokuserade om än för lite stökigare terräng. Jag tänker inte hoppa några 2meters dropp och så (to old for that shit).
Jag hoppar knappt några nämnvärda dropp jag heller men uppskattar verkligen 150mm fram och bak. Sparken är nog mer åt XC håller som du var inne på. Vill du ha mera AM/Enduro så får du kika på en Genius. Dom har 150mm fram och bak.

Efter att ha testat en Merida one twenty (120mm fram och bak) kan jag säga att jag inte trodde de skulle vara så märkbar skillnad ifrån mina 150mm. Det var som dag och natt!

Ja, de är lite mittemellan. Jag har en spark 950 och utnyttjar sällan dess maxkapacitet, men hör väl å andra sidan till den här trådens xc-falang. Har inget fokus alls på hopp och trix utan mer konditionsträning på teknisk stig.

Jag hoppar knappt några nämnvärda dropp jag heller men uppskattar verkligen 150mm fram och bak. Sparken är nog mer åt XC håller som du var inne på. Vill du ha mera AM/Enduro så får du kika på en Genius. Dom har 150mm fram och bak.

Efter att ha testat en Merida one twenty (120mm fram och bak) kan jag säga att jag inte trodde de skulle vara så märkbar skillnad ifrån mina 150mm. Det var som dag och natt!
Meridian är ju dock brantare, så skulle säga att den är mer åt XC än Scotten som faktiskt har trailvinklar och nästan är så lång som andra tillverkares trailcyklar. Scott brukar ju vara extremt sena att ”anamma nutiden” men 940 ser ju rätt OK ut som kortslagig Trailcykel. Komponentmässigt är Scott däremot sällan prisvärda om man bryr sig om sådant.

Meridian är ju dock brantare, så skulle säga att den är mer åt XC än Scotten som faktiskt har trailvinklar och nästan är så lång som andra tillverkares trailcyklar. Scott brukar ju vara extremt sena att ”anamma nutiden” men 940 ser ju rätt OK ut som kortslagig Trailcykel. Komponentmässigt är Scott däremot sällan prisvärda om man bryr sig om sådant.
Vad är dina tankar om Meridas one-forty? Verkar bara gå att få tag på 400 eller 600 varianten.

Jäklar va skönt att äntligen komma ut igen. Som vanligt jobbar jag aldrig på min kondis så helt färdig och maxpuls hela tiden.

Sen kom jag på vad jag skulle beställa men aldrig gjorde från förra vändan. Bredare styre med mera rise.
IMG_20210829_121840.jpg

600 verkar ju OK komponentmässigt. Verkligen inte high end, men helt ok. Den väldigt kort, deras XL är som en normal L. Utöver det ser den schysst ut tycker jag.
Tack för hjälpen. Det blev en sådan. Jag cyklar ganska lite så kändes som en vettig prispunkt. Den var framförallt rätt kul att cykla på tyckte jag. Får hem den nästa vecka. Var lite svår att ta med hem i lotusen...

Jag har 30mm. Köp 40mm vilket jag borde gjort, går ju att sänka på stammen.
Juste! Just nu har jag en distans under och en ovanför stammen så skulle ju kunna börja med att höja stammen nu och känna efter.

Har 10mm idag och om de fortfarande känns för lågt efter att ha flyttat distanserna kan jag safta på med 50mm till nästa styre och sen sänka stammen max och jobba därifrån.

Bara Fatbar som gäller eller?
Detta skulle ju matcha cykeln löjlig bra i övrigt https://www.bikester.se/spank-spike...2VqaNkXcH2ADmPgnGrXloctismO6pEWBoCLCYQAvD_BwE

Juste! Just nu har jag en distans under och en ovanför stammen så skulle ju kunna börja med att höja stammen nu och känna efter.

Har 10mm idag och om de fortfarande känns för lågt efter att ha flyttat distanserna kan jag safta på med 50mm till nästa styre och sen sänka stammen max och jobba därifrån.

Bara Fatbar som gäller eller?
Detta skulle ju matcha cykeln löjlig bra i övrigt https://www.bikester.se/spank-spike...2VqaNkXcH2ADmPgnGrXloctismO6pEWBoCLCYQAvD_BwE
40mm räcker gott. ”Fatbar” innebär 35mm vid fästpunkten. Så om du behöver fatbar eller inte beror på vilken stam du har.

40mm räcker gott. ”Fatbar” innebär 35mm vid fästpunkten. Så om du behöver fatbar eller inte beror på vilken stam du har.
Ah, juste. Fatbar är ju modellen och märket Renthal.

Ja jag har vanliga 31,8mm så får bli ett vanligt då. Får fnula på vilket rise som kan bli lagom. De styret jag länkade fanns i antingen 30 eller 50.

Vad fördelen respektive nackdelen med ”rise”?
För mig som är jäkligt otränad vore det skönt med högre styre så jag inte hänger lika mycket på det. Man sitter mer upprätt.

Jag vet att man ska hålla sig upprätt med att trampa och spänna bålen men jag orkar inte det så länge tyvärr.

Nackdelen med högre rise är väl när det blir riktigt brant uppför, då är ett lågt styre bättre så du inte sitter för upprätt och cyklar på bakhjulet upp

Tiden går långsamt på sjukhus....
Operationen gick bra. Musklerna är ihopsydda inuti och utsidan har 10 stygn.
Kirurgens kommentarer var talande ”för att få något så trubbigt igenom huden krävs mycket kraft. Det kommer att kännas ett tag framåt. Hålet var inte 5 cm djupt. 10 cm ungefär” 😲
Nu väntar vi på att få åka hem.

endel kommer ihåg den här incidenten…
Nu är det läkt, rehaben gjord och igår körde sonen sitt första lopp efter olyckan. Ulricehamns enduron anordnad av swegravity. Varierat med endel brant, endel stök och endel som nästan var xc.
Roligt att se honom på hojen igen iaf
Det har varit en rätt lång och försiktig väg tillbaka.
0A35B995-24D9-40D2-A5DE-7D1D94BA036D.jpeg
Bild av Mats Ryde.

endel kommer ihåg den här incidenten…
Nu är det läkt, rehaben gjord och igår körde sonen sitt första lopp efter olyckan. Ulricehamns enduron anordnad av swegravity. Varierat med endel brant, endel stök och endel som nästan var xc.
Roligt att se honom på hojen igen iaf
Det har varit en rätt lång och försiktig väg tillbaka.
0A35B995-24D9-40D2-A5DE-7D1D94BA036D.jpeg
Bild av Mats Ryde.
Tror nog alla som hänger i den här tråden kommer ihåg det inlägget. Iom hur du beskrev det tycker jag 3 månader kändes snabbt men förstår att det troligen kändes som evigheter för er och framförallt grabben.

Skönt att de verkar gått så bra! Heja!

Tillbaka
Topp