Scalpel är ju också en XC-cykel. Låter ju som att du ska ha en trailcykel så tycker inte du ska tänka för mycket på vikten. Vikten påverkar ju mest vid långlopp.Begagnat är inte en nödvändighet men jag har inte heller jättebråttom. Har ingen direkt budget utan handlar mer om rätt grejor för rätt pris. Men över 40 vill jag nog inte gå, under 30 är kanske trevligare om man får något vettigt. Jag kan låna polarens Cannondale Scalpel och det finns trots allt lite cyklar kvar i butik och/eller dyker upp som beggat. Så jag vill ha lite bättre koll på vilka möjligheter som finns.
Vallåsen ligger nära men finns även en del korta "downhill" spår i närheten. Även kullaberg och söderåsen är nästgårds. Dock är det inget för mig att ladda varv efter varv på en XC bana. då cyklar jag hellre lungt tills jag hittar något teknikkicksigt ställe med hopp eller dropp och kör det ett bar gånger.
Ska som sagt iväg och provcykla en Scott Spark 940 -2021 med kolfiberram men är rädd att jag kommer hoppa lite och snabbt känna att det blir för mycket XC, men det är bara en känsla. Senast jag cyklade heldämpat var en Gary Fisher på -90 talet....