• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag trodde BIB innebar sådan där hänglebralla? Jag har tights med blöja, långa tunna byxor utanpå.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
jag har ju hängslade bib-shorts, det gäller att man inte blir kissnödig ;)
började med dom nu i somras, har alltid kört utan förr.

Jag trodde BIB innebar sådan där hänglebralla? Jag har tights med blöja, långa tunna byxor utanpå.
Det stämmer, bib innebär hängslen.


Kör med dessa som har löstagbar bib-liner;


Är väldigt nöjd!
Har samma shorts, har haft bättre cykelbyxor men de där funkar bra.

Bekvämaste jag har är min bib från Decathlon, Van Rysel.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vad kallas en sån här "sinusformad" bana och var gör/tränar man i den?

PXL_20210921_144328924-01.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Om det är en liten bana med bara sånt kallas det pumptrack. Tanken är att du cyklar upp låg fart, sedan när du kommer förbi krönet trycker du ner hela cykeln i marken så gott du kan, sedan snabbt upp för att repetera vid nästa krön. På så vis tsr du dig runt hela banan utan att trampa ett varv med pedalerna.

Larorikt, kul, svinjobbigt efter ett tag och till viss del användbart ute på stigarna. Kör på!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Om det är en liten bana med bara sånt kallas det pumptrack. Tanken är att du cyklar upp låg fart, sedan när du kommer förbi krönet trycker du ner hela cykeln i marken så gott du kan, sedan snabbt upp för att repetera vid nästa krön. På så vis tsr du dig runt hela banan utan att trampa ett varv med pedalerna.

Larorikt, kul, svinjobbigt efter ett tag och till viss del användbart ute på stigarna. Kör på!
Det finns en pumptrack jämte och den är.. "mjukare" och med större variation. Grejen med den på bilden är att det knappt är en cykellängd mellan pucklarna - svårt att ha någon fart :D Men den är en del av en teknik-slinga med hopp, drops och lite velodromkurvor.
 

oystercase

Cartier
Det finns en pumptrack jämte och den är.. "mjukare" och med större variation. Grejen med den på bilden är att det knappt är en cykellängd mellan pucklarna - svårt att ha någon fart :D Men den är en del av en teknik-slinga med hopp, drops och lite velodromkurvor.
Är de så korta hade jag inte kallat dem rollers heller. Men som @Nissenutz skrev så antingen ta alla med en fet manual eller så får man vara rejält "loose" i armarna. Idéen verkar ju vara att vara just tekniskt utmanande.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
De behöver ju iofs inte vara så schyssta och ändå lösa många problem. Tricket är att våga "ta i med kroppen" mer än man tror. Och att börja med bra fart neråt.

Min svaghet är att hålla balansen länge i både manuals och wheelies.
Samma här, börjar få till rätt ok wheelies men det är balansen i sidled som är min svaghet.

Manual är klart knepigare, har inga problem alls att lyfta framhjulet längre så klarar mig rätt ok på stigarna. Men att hålla den rullandes, hålla höfterna och vikten lågt och bakåt samtidigt som man balanserar både höjd och sidled. Det är fan svårt!

Inte superviktigt men de ser fan frääänt ut!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Samma här, börjar få till rätt ok wheelies men det är balansen i sidled som är min svaghet.

Manual är klart knepigare, har inga problem alls att lyfta framhjulet längre så klarar mig rätt ok på stigarna. Men att hålla den rullandes, hålla höfterna och vikten lågt och bakåt samtidigt som man balanserar både höjd och sidled. Det är fan svårt!

Inte superviktigt men de ser fan frääänt ut!
Längre manuals ÄR svårt, framförallt i terräng.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Längre manuals ÄR svårt, framförallt i terräng.
Måste ut och nöta. Är sjukt nöjd bara jag kan börja rulla någon meter på asfalt.

Men antar det är idé att bemästra wheelies först och få in balansen i sidled innan man ger sig på manuals helhjärtat.

Bunnyhops blir inte vackra men de tar mig över mindre hinder på stigarna numera och det är kul :)
 

oystercase

Cartier
Samma här, börjar få till rätt ok wheelies men det är balansen i sidled som är min svaghet.

Manual är klart knepigare, har inga problem alls att lyfta framhjulet längre så klarar mig rätt ok på stigarna. Men att hålla den rullandes, hålla höfterna och vikten lågt och bakåt samtidigt som man balanserar både höjd och sidled. Det är fan svårt!

Inte superviktigt men de ser fan frääänt ut!
Jag har en polare som var överjävlig på att cykla på bakhjulet. En gång på 90-talet då vi cyklade mycket, körde han sista 2km hem på bakhjulet, genom skogen....wtf 😳😳
 
Senast ändrad:

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Passar ju nästan här, men förr var det mycket downhill! Numera är det svårt med nackskada efter två bilolyckor och en misshandel men man kan drömma tillbaka! Vallåsen var en favorit där diverse tävlingar genomfördes vilket var bekvämt med två mil från landstället! Här bilder från njaaaee.. 2014? :D Numera blir det dock gravelbike på snälla stigar men det är ju bättre än inget! :sorry:
10271421_4464741633084_170536012459403886_o.jpeg
11145193_10207542613426774_4108861882362325421_o.jpeg
10608414_4588607529654_3210946288988005311_o.jpeg
 

oystercase

Cartier
Passar ju nästan här, men förr var det mycket downhill! Numera är det svårt med nackskada efter två bilolyckor och en misshandel men man kan drömma tillbaka! Vallåsen var en favorit där diverse tävlingar genomfördes vilket var bekvämt med två mil från landstället! Här bilder från njaaaee.. 2014? :D Numera blir det dock gravelbike på snälla stigar men det är ju bättre än inget! :sorry:
10271421_4464741633084_170536012459403886_o.jpeg
11145193_10207542613426774_4108861882362325421_o.jpeg
10608414_4588607529654_3210946288988005311_o.jpeg
Haha. Du är ju sjukt lik min farsa när han var 20 🤔😳

Vallåsen är riktigt nice
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Måste ut och nöta. Är sjukt nöjd bara jag kan börja rulla någon meter på asfalt.

Men antar det är idé att bemästra wheelies först och få in balansen i sidled innan man ger sig på manuals helhjärtat.

Bunnyhops blir inte vackra men de tar mig över mindre hinder på stigarna numera och det är kul :)
Skit i wheelies, öva på manuals istället. Coolare och mer användningsbart i spåret.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad är användningsområdet? Enklare komma förbi/över sten/rötter?
Att lyfta framhjulet över ojämnheter och rötter är väldigt bra, det är även ett bra sätt att lära sig flytta vikten framåt och bakåt på cykeln.

Finns även många andra tekniker där manuals är bra att kunna: Bunnyhop, dropps, stepdown, hopp osv.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Att lyfta framhjulet över ojämnheter och rötter är väldigt bra, det är även ett bra sätt att lära sig flytta vikten framåt och bakåt på cykeln.

Finns även många andra tekniker där manuals är bra att kunna: Bunnyhop, dropps, stepdown, hopp osv.
Att flytta vikten bakåt vid drops och hopp och ojämnheter gör jag ju "instinktivt". Har inte tänkt på att det är typ manuals.
 

oystercase

Cartier
Fast för att det ska vara en äkta manual så ska du ha upp framhjulet i luften och åka på bakhjulet. Men visst tekniken är ju ganska lik i grunden.

Denna tyckte jag var ganska tydlig. Det som gjorde skillnaden för mig var just att börja med att trycka rumpan snabbt neråt innan man börjar hänga bakåt i raka armar. Och att sedan stanna lågt med rumpan. Prova att överdriva så att du tippar över bakåt. Tror vanligaste felet är att man tar i för lite.
 
Topp