• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Vafalls, finns det en mtbtråd här?!
Kul! Härligt! Mums!

Då måste jag passa på att säga hej 👋
Glad hobbycyklist som trampat i skogen sedan -09 någonstans, bodde då på HBH så första åren snurrades det mest kring nackareservatet, sedan Åre några år och en massa bikepark, numera Öset med större hjul och kortare slag. Trampar plattförs, uppförs och nedförs men numera ganska få gånger per år i lift.

Norskt fjäll för stämning

CDC2D3C5-1F94-4065-8445-7715C4296FC0.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Köpte nyligen min första stigcykel och det blev en lite äldre Specialized Stumpjumper. Förstår dock inte hur folk kan motivera att ha upp mot 150mm slaglängd då man cyklar runt på vanliga stigar…
7936E279-7376-4E71-A2AE-E5C1B21A03CE.jpeg
Feta gummin!

Jag har iofs bara testat en merida one twenty (120mm slag) och den var inte speciellt imponerande. Möjligt att bra dämpare i 120 slag är bättre men jag är mycket nöjd att jag har 150 fram och bak på min. Använder iprincip alla millimetrar när jag är ute och stökar på stigar.

Men vad som anser är stig eller stök kan ju variera. Jag börjar sakta men säkert gilla drops och mindre hopp
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har varit sugen på att prova FS länge och tänkte att det var dags nu. Vanligtvis cyklar jag helstel fatbike med vikt strax över 10kg som är snabbare de rundor jag kör. För att vara tydlig så syftade jag inte på någon speciell person här på forumet @yonsson, jag vet exempelvis att du tycker om att pressa tider utför! Men jag upplever att många som bara ska ha en MTB för att cykla i skogen går så extremt när det gäller fjädring, prylar och allt vad det nu är...
Vissa märker små skillnader, vissa märker knappt när de byter cykel. Om man cyklar mycket så förstår jag att det är kul att handla. Jag köpte själv precis ett nytt kolfiberstyre helt i onödan, mest för att det är kul att handla.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Angående olika typer av stigar, finns det någon bra video som visar olika "nivåer" och kopplar det till en gradering (typ blå, röd, svart)? Jag antar att det kan skilja sig lite också mellan nerför-stigar och "platta" stigar.
 

oystercase

Cartier
Försöker ju motivera köpen någorlunda ändå. Så är det ju säkert, och pandemin verkar ha genererat en hel del cykelköp.

Men du skrattar tyst för dig själv, sätter dämparna i öppet läge och glider vidare? :)
Snarare förundras men bryr mig ytterst lite och lägget istället energin på att cleara något schysst hopp snyggt o cleant för mim egen skull.

Ps. Va, går det att låsa dämparna? Vad ska man ha det till 😁🤔🙄🤫
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okej så standard modell, inte tunn, och med flärp är det som gäller eller? 😏
Ta tjocka mjuka. Med eller utan flärp är en smaksak.
7 par eftersom de slits, du letar efter det perfekta greppet eller du byter grepp som paneristi byter band?
Crashar man hårt så går de sönder. + Jag har mer än en cykel + Jag gillar att ha reserv liggande. Har bytt mellan olika färger också. Det är lite som med kondomer. Man vill inte behöva köpa i panik, man vill ha liggande utfall att.
 

Zingo

Rolex

D.B

Cartier
2-Faktor
Tänkte sälja min cykel, några experter här inne på vad man kan ta för ett realistiskt pris för den ??
Är en cannondale jekyll 4 2016 enduro hoj



Säljtråd från något år tillbaka.
Tacksam för svar
 
Topp