• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden


Denna tyckte jag var ganska tydlig. Det som gjorde skillnaden för mig var just att börja med att trycka rumpan snabbt neråt innan man börjar hänga bakåt i raka armar. Och att sedan stanna lågt med rumpan. Prova att överdriva så att du tippar över bakåt. Tror vanligaste felet är att man tar i för lite.
Gillar deras videor
 
Bästa instruktionsvideorna online tycker jag. Om någon där ute tänker öva manuals så gör det för helskotta på grus eller gräs. Jag blev lite kaxig och drog en vurpa på asfalten. Hade ont i rygg/rumpa i typ 3 månader efter det.
Bra tips, har faktiskt en fotbollsplan med grus precis runt knuten. Ska börja köra där istället
 
Kvällsmys
image.jpg
 
Har en kona explosif matt deep purple
Som jag köpte för 4 årsedan.
Har rullat 4ggr på ett löparspår som är 8 km
Samt 1 runda runt rådasjön som 12 km
Är det någon som vet vad man kan få för den om man ska sälja den.
synd att den bara står
 
Cykling med barn är svinbra! Jag har med tiden lyckats lura in hela familjen i intresset, äldsta (12) går numera fint att köra riktiga rundor med. Vettig grej att göra tillsammans!
Det var väldigt roligt, men svårt att hitta spår som var lagom svåra. Där jag cyklar är det även en del branta partier för att komma till de flackare partierna.
 
Cykling med barn är svinbra! Jag har med tiden lyckats lura in hela familjen i intresset, äldsta (12) går numera fint att köra riktiga rundor med. Vettig grej att göra tillsammans!
"Send it" pappa säger min 10åring. Rätt kul när han fixar vallåsens röda nerfarter med 26" hardtail eller blåa och gröna (edit: och Oua-Oua) med 24" helt utan dämpning.
Screenshot_20210927_210107.jpg
 
Detta vädret tär fan på mtb-psyket. Har lyckats boka in mig på två dagars mtb-kurs om några veckor i alla fall. Ska bli jäkligt roligt.
 
Tog första turen som övergick i mörker på hemmaspåret (Nick 2.0) i Stockholm häromdagen. Regn och skit dagen innan, uppehåll dagen vi cyklade. Hyfsat underlag initialt, några blöta rötter och en del löv, förvånansvärt bra grepp. När det väl blev mörkt blev det både halare rötter och den mer tekniska biten av banan. Mörkret gav en helt annan dimension till det, lång över förväntan underhållande!
Råkade slå till på en FF O’Neal blade också efter besöket på Flottsbro…
 
Mtb-tråden ligger på sidan 2 och jag såg inte en enda cykel i skogen på 14 km…sitter alla inne och kurar helt plötsligt? Svinfint ute, lagom varmt och mindre lera än väntat!
C076F10D-EAE2-4DD6-9D29-E5FB8BFC9D53.jpeg
Jag var ute en sväng idag. Känns att det regnat i två veckor, har noll kondis kvar. Får försöka skolka lite under veckan så jag får in en runda.
 
Fick en fin heldag igår Lördag på Vallåsen. Sista helgen för säsongen. Blev mycket tempojakt i de blåa lederna. Kul att försöka jacka upp tempot till max och flyga överallt där det går.

Appropå bikeparks, om man tycker deras features är för mesiga kan man ju alltid fixa egna DIY.

 
Senast ändrad:
Mtb-tråden ligger på sidan 2 och jag såg inte en enda cykel i skogen på 14 km…sitter alla inne och kurar helt plötsligt? Svinfint ute, lagom varmt och mindre lera än väntat!
C076F10D-EAE2-4DD6-9D29-E5FB8BFC9D53.jpeg
Blev en långrunda för mig till skogs idag för första gången på alldeles för länge. Temperaturen och vädret var strålande men bitvis var det riktigt kladdigt. Glömde dock bort att ta någon trevlig bild när jag var ute…
 
Fick i söndags ihop drygt 6 mil tillsammans med transportsträckor samt drygt 650 höjdmeter. Lördagen blev ett trevligt besök på blandade mtbstigar i Lassalyckan som ligger i Ulricehamn "ej slalombacken". Fick där i hop 5 mil och 520 höjdmeter. Tyckte överlag att man stötte på många andra cyklister under helgen. Var helt perfekt före och lagom temperatur.
 
Köpte nyligen min första stigcykel och det blev en lite äldre Specialized Stumpjumper. Förstår dock inte hur folk kan motivera att ha upp mot 150mm slaglängd då man cyklar runt på vanliga stigar…
7936E279-7376-4E71-A2AE-E5C1B21A03CE.jpeg
”Vanliga sigar” innebär olika beroende på var man bor. Jag har 150mm fram och 130mm bak. Funkar bra för mig men många i GBG har 150mm bak och trivs med det.
 
Köpte nyligen min första stigcykel och det blev en lite äldre Specialized Stumpjumper. Förstår dock inte hur folk kan motivera att ha upp mot 150mm slaglängd då man cyklar runt på vanliga stigar…
7936E279-7376-4E71-A2AE-E5C1B21A03CE.jpeg
Det är väl lite som när folk köper breda offpist skidor och ändå åker 90% i pisten. Det känns coolare men man får i verkligheten en sämre upplevelse

Om man bara cyklar på vanliga småknaggliga stigar så köper man väl hellre en XC hoj med 100-120mm än en stigcyckel?

Jag kör själv 150/140 och många här nere i skåne skakar på huvudet och undrar vad man ska ha det till här nere. Men även om man lätt kan klämma några mil platt XC så föredrar jag hellre kortare åk där jag använder cykeln fullt ut.

Ännu mer konfunderad kan man bli när folk köper cyklar för långt över 50k. Undrar hur många som egentligen kan uppskatta det man får. Själv kör jag betydligt billigare cykel men utmanar mig själv till gränsen och är inte rädd för några repor, har skitkul helt enkelt och försöker hela tiden utveckla körningen tekniskt med mer fart och hårigare features.

Ps även jag kan se tjusningen med créme de la créme hojar och teknisk perfektion. Lite som att en AP egentligen är rätt svårmotiverad sett till priset. Men ändå. Hur många får verkligen ut något mer av det?
 
Det är väl lite som när folk köper breda offpist skidor och ändå åker 90% i pisten. Det känns coolare men man får i verkligheten en sämre upplevelse

Om man bara cyklar på vanliga småknaggliga stigar så köper man väl hellre en XC hoj med 100-120mm än en stigcyckel?

Jag kör själv 150/140 och många här nere i skåne skakar på huvudet och undrar vad man ska ha det till här nere. Men även om man lätt kan klämma några mil platt XC så föredrar jag hellre kortare åk där jag använder cykeln fullt ut.

Ännu mer konfunderad kan man bli när folk köper cyklar för långt över 50k. Undrar hur många som egentligen kan uppskatta det man får. Själv kör jag betydligt billigare cykel men utmanar mig själv till gränsen och är inte rädd för några repor, har skitkul helt enkelt och försöker hela tiden utveckla körningen tekniskt med mer fart och hårigare features.

Ps även jag kan se tjusningen med créme de la créme hojar och teknisk perfektion. Lite som att en AP egentligen är rätt svårmotiverad sett till priset. Men ändå. Hur många får verkligen ut något mer av det?
Jag har varit sugen på att prova FS länge och tänkte att det var dags nu. Vanligtvis cyklar jag helstel fatbike med vikt strax över 10kg som är snabbare de rundor jag kör. För att vara tydlig så syftade jag inte på någon speciell person här på forumet @yonsson, jag vet exempelvis att du tycker om att pressa tider utför! Men jag upplever att många som bara ska ha en MTB för att cykla i skogen går så extremt när det gäller fjädring, prylar och allt vad det nu är...
 
Jag har varit sugen på att prova FS länge och tänkte att det var dags nu. Vanligtvis cyklar jag helstel fatbike med vikt strax över 10kg som är snabbare de rundor jag kör. För att vara tydlig så syftade jag inte på någon speciell person här på forumet @yonsson, jag vet exempelvis att du tycker om att pressa tider utför! Men jag upplever att många som bara ska ha en MTB för att cykla i skogen går så extremt när det gäller fjädring, prylar och allt vad det nu är...
Skyldig på den punkten! Saker har en tendens att bli dyrare än vad de behöver…
 
Jag har varit sugen på att prova FS länge och tänkte att det var dags nu. Vanligtvis cyklar jag helstel fatbike med vikt strax över 10kg som är snabbare de rundor jag kör. För att vara tydlig så syftade jag inte på någon speciell person här på forumet @yonsson, jag vet exempelvis att du tycker om att pressa tider utför! Men jag upplever att många som bara ska ha en MTB för att cykla i skogen går så extremt när det gäller fjädring, prylar och allt vad det nu är...
Jag är betydligt vassare på skidor än på mtb men jag ser exakt samma sak där. "Något" anses som det tuffaste och så blir det det folk strävar efter. Mycket pushas nog från vad folk ser stjärnorna gör på insta etc. Så då blir det friåkningsskidor folk ska ha fast det egentligen blir helt fel för de är i princip aldrig i miljöer när de får någon nytta av en sådan skida, tvärtom är de oftast i miljöer där en sådan skida är till nackdel.

Jag tror det är precis likadant för mtb. Det som syns är fräcka freeride linjer och då vill man hamna så nära det som möjligt med sin cykel.

Jättemånga hade antagligen haft mer nytta av att lägga pengarna på en sån lätt som möjligt hardtail istället för en FS om man ändå bara cyklar städade stigar.
 
Hyrde både HT och FS innan jag slog till. Såhär i efterhand ångra jag inte köpet av FS alls, kanske att en HT funkat initialt men troligen hade jag velat byta ganska fort.
Det är också så de flesta av mina köp går till. Vad är bra insteg? Vad kommer jag vilja ha härnäst. Hur mycket skiljer i pris? Är det värt att gå på nästa direkt?
 
Hyrde både HT och FS innan jag slog till. Såhär i efterhand ångra jag inte köpet av FS alls, kanske att en HT funkat initialt men troligen hade jag velat byta ganska fort.
Det är också så de flesta av mina köp går till. Vad är bra insteg? Vad kommer jag vilja ha härnäst. Hur mycket skiljer i pris? Är det värt att gå på nästa direkt?
Du gjorde ju helt rätt som provade. Vill man utvecklas mot lite stökigare så är ju fs helt rätt att börja med. Jag menade mer på att många nog aldrig kommer längre än en vanlig skogsstig och att deras största utmaning snarare är uppförsbackarna.

Sonen på 10 cyklar vallåsens röda downhillspår med 26" hardtail. Han klagar lite. Drops och hopp går bra men när det är mycket rötter och stenar och baken studsar en halvmeter åt vardera sidan så tycker jag lite synd om honom på hardtailen.
 
Du gjorde ju helt rätt som provade. Vill man utvecklas mot lite stökigare så är ju fs helt rätt att börja med. Jag menade mer på att många nog aldrig kommer längre än en vanlig skogsstig och att deras största utmaning snarare är uppförsbackarna.

Sonen på 10 cyklar vallåsens röda downhillspår med 26" hardtail. Han klagar lite. Drops och hopp går bra men när det är mycket rötter och stenar och baken studsar en halvmeter åt vardera sidan så tycker jag lite synd om honom på hardtailen.
Försöker ju motivera köpen någorlunda ändå. Så är det ju säkert, och pandemin verkar ha genererat en hel del cykelköp.

Men du skrattar tyst för dig själv, sätter dämparna i öppet läge och glider vidare? :)
 
Tillbaka
Topp