• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

xigzo

Audemars
vad hade ni valt canyon spectral 5 eller 6, skiller 5 k mellan dom ungefär köpa 5an sen köpa skydd kläder hjälm för resterande 5 k, eller välja ett annat märke för samma peng ? tänkt köra skogs terräng och park
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
vad hade ni valt canyon spectral 5 eller 6, skiller 5 k mellan dom ungefär köpa 5an sen köpa skydd kläder hjälm för resterande 5 k, eller välja ett annat märke för samma peng ?
Precis som med klockor så underlättar det nog för folket om du beskriver hur du tänkt cykla, speciellt med tanke på inlägget @Richie precis skrev.

Jag har kärat ner mig i Kona Process 134.
 
Har inte testat någon modern gripshift men det finns nog en anledning till att 99.9% av alla Mtbs som säljs nu har triggar-växlar. Men visst, gillar du gripshift så...
99,9% vet jag inte om det är, men frågan var seriöst ställd från mitt håll. Jag har inte någon koll alls på den här sporten och blev lite paff när jag såg att det fanns seriösa hojar med gripshift. SRAM går ju ändå på hyfsat hårt och marknadsför fördelarna med systemet osv.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Remedyn funkade klockrent i parken men mindre bra vid "vanlig" cykling eftersom den blev ganska gungig och klumpig, tungcyklad helt enkelt..

Ganska platt där jag bor också så blir inte mkt utförs. Så här i efterhand var Remedyn kanske inte så genomtänkt köp då jag troligtvis inte kommer iväg till parken mer än max 3ggr/år och då kan jag lika gärna hyra cykel vid dem tillfällena..
Så en HT räcker då mer än väl till mina amatör-turer i skogen!
Fick den idag, blev en kort provrunda men redan nu känns den 10ggr smidigare än Remedyn!
Härlig info! Jag har själv gjort lite observationer angående olika terränger.

Stället runt hörnet är ett litet berg där man får stå ut med både platt, upp och ner på smalare stigar, det är sällan jättebrant där. Det lite större berget som ligger närmast bjuder mestadels på flowiga, hyfsat breda spår som delvis, men ara korta sträckor kan vara branta med diverse mindre drops. Jag tycker Honzon fixar allt detta kanonbra.

Jag var ju däremot på konferens förra veckan och där var det väldigt brant både uppför och nedför. Där kändes inte hojen särskilt bra. Jag tappade grepp bak uppför och det skakade som satan nedför. Kände mig halvt deprimerad efter den rundan men nu när jag är tillbaka på hemmaplan så har det inbillade behovet av dämpning bak försvunnit helt. Nu har jag ju 140mm slag istället för tidigare 120mm, så om jag någonsin ska köpa en fulldämpad hoj så vore nog 140mm fram ”lagom” för där jag brukar köra. Kan föreställa mig att resonemanget även funkar ”bakvänt”, alltså att det kan bli för mycket gung.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
99,9% vet jag inte om det är, men frågan var seriöst ställd från mitt håll. Jag har inte någon koll alls på den här sporten och blev lite paff när jag såg att det fanns seriösa hojar med gripshift. SRAM går ju ändå på hyfsat hårt och marknadsför fördelarna med systemet osv.
Jag förstod att du var seriös men det är ovanligt med gripshift. Det lär vara till stor del en smaksak vad man föredrar och även bero på hur man kör, alltså om man kör XC eller Enduro, eller till och med downhill. När jag letade hoj så hade inte en enda modell jag tittade på gripshift.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Härlig info! Jag har själv gjort lite observationer angående olika terränger.

Stället runt hörnet är ett litet berg där man får stå ut med både platt, upp och ner på smalare stigar, det är sällan jättebrant där. Det lite större berget som ligger närmast bjuder mestadels på flowiga, hyfsat breda spår som delvis, men ara korta sträckor kan vara branta med diverse mindre drops. Jag tycker Honzon fixar allt detta kanonbra.

Jag var ju däremot på konferens förra veckan och där var det väldigt brant både uppför och nedför. Där kändes inte hojen särskilt bra. Jag tappade grepp bak uppför och det skakade som satan nedför. Kände mig halvt deprimerad efter den rundan men nu när jag är tillbaka på hemmaplan så har det inbillade behovet av dämpning bak försvunnit helt. Nu har jag ju 140mm slag istället för tidigare 120mm, så om jag någonsin ska köpa en fulldämpad hoj så vore nog 140mm fram ”lagom” för där jag brukar köra. Kan föreställa mig att resonemanget även funkar ”bakvänt”, alltså att det kan bli för mycket gung.
Remedyn har 160mm fram och 150mm bak, blev lite för mycket av det goda så att säga..

Fuel Ex hade nog passat mig bättre isf (större hjul,mindre slaglängd både fram och bak) skulle ju köpa den först men var slut så fick Remedyn billigare pga detta.

Men som sagt, en hyfsad HT (vilket jag förhoppningsvis köpt nu) duger 9/10 gånger för mitt cyklande :)
 

Andreasbr414

Cartier
ska bli kul att koma ut och köra massa spår osv om man kan bestämma sig vad man vill köra för enduro XD
Hur har du tänkt cykla? Finns ju rätt många trevliga hojar för den peng jag ser du kikar på hojar. :)

Edit. Ser du tänkt köra skog och park.
Kan faktist slå ett slag för giant trance modellerna. Dom har en riktigt sjyst lösning på länkaget som gör att de nästan inte tar någon kraft från din trampning så länge du sitter och trampar men ställer du dig upp så tar den ju som de flästa heldämpade en massa kraft. :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Äntligen korrekt spec, ska kontrollväga men bör klocka in under 12 kg.
20190821_200908.jpg

Jävlar!!!
 

Mattias J

Omega
2-Faktor
Vilket är roligast och varför? FS eller Hardtail?
Om man nu förutsätter att hojarna skulle vara hyfsat lika i övrigt.

FS är roligare! Skulle vilja hävda att det är alltid är roligare för min egen del. Jag har aldrig varit någon som jagat tider eller försöka få kondis. Jag cyklar ju för att det är kul med natur och att glida fram lite här och där. Gärna nedför och lite flow och lite stök här och där men inget mer än så egentligen. Men ibland är man också bara ute på äventyr och glider omkring i skogarna på grusvägar. FS är bekvämare helt enkelt. Som ni varit inne på i tråden ovan så är en "mid-travel" hoj rätt allsidig. Min har 130 -130. skulle inte direkt lida av 150-150 heller!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
FS är roligare! Skulle vilja hävda att det är alltid är roligare för min egen del. Jag har aldrig varit någon som jagat tider eller försöka få kondis. Jag cyklar ju för att det är kul med natur och att glida fram lite här och där. Gärna nedför och lite flow och lite stök här och där men inget mer än så egentligen. Men ibland är man också bara ute på äventyr och glider omkring i skogarna på grusvägar. FS är bekvämare helt enkelt. Som ni varit inne på i tråden ovan så är en "mid-travel" hoj rätt allsidig. Min har 130 -130. skulle inte direkt lida av 150-150 heller!
You lost me @ ”grusvägar”. :D ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är faktiskt inte helt omöjligt...
(men jag behöver lämna Änggården åt Botaniska-hållet senast en timme senare)
Det blir perfa! Jag tänkte inte köra aslänge, runt en timma brukar vara lagom tycker jag. Det smidiga med Änggårdsbergen är att man kan dra därifrån rätt smidigt när man tröttnat, samtidigt som man kan dröja sig kvar om man tröttnar sist. :D
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
fan hjälm är svårt att välja hahah
De flesta kör ju med öppen hjälm men i och med att jag kört mc i 15 år med fullface så var det ett hyfsat lätt beslut. Man glömmer ganska snabbt känslan att man ser överklädd ut. Dock smidigt med en hjälm där man kan plocka av hakpartiet som på min hjälm...även om jag bara gjort det en gång.

MEN! Hjälm ska man prova INNAN man köper, huvudform och storlek måste bli rätt! Den ska sitta tätt men inte klämma åt, passform kan skilja sig mellan tillverkare. Så gå inte på utseende, gå på funktion och passform. När du sedan vet vilket märke som passar dig bäst kan du börja distansköpa.
 
Topp