• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

xigzo

Audemars
De flesta kör ju med öppen hjälm men i och med att jag kört mc i 15 år med fullface så var det ett hyfsat lätt beslut. Man glömmer ganska snabbt känslan att man ser överklädd ut. Dock smidigt med en hjälm där man kan plocka av hakpartiet som på min hjälm...även om jag bara gjort det en gång.

MEN! Hjälm ska man prova INNAN man köper, huvudform och storlek måste bli rätt! Den ska sitta tätt men inte klämma åt, passform kan skilja sig mellan tillverkare. Så gå inte på utseende, gå på funktion och passform. När du sedan vet vilket märke som passar dig bäst kan du börja distansköpa.
har måttat med måttband runt huvudet och fått ett mått räcker inte det ?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett skyddssystem där det i princip är en inre bur som minskar huvudets rotation vid yttre våld, det har i princip alla dyrare hjälmar.

PROVA innan du köper! Jag kan inte nog understryka detta. Olika hjälmar sitter olika trots rätt mått. Du vill inte köpa en hjälm som sitter osäkert eller obekvämt.
 
Senast ändrad:

Häggvik

Omega
Ett skyddssystem där det i princip är en inre bur som minskar huvudets rotation vid yttre våld, det har i princip alla dyrare hjälmar.

PROVA innan du köper! Jag kan inte nog understryka detta. Olika hjälmar sitter olika trots rätt mått. Du vill inte köpa en hjälm som sitter osäkert eller obekvämt.
Japp, jag har 2st till utseendet nästan identiska hjälmar i samma storlek men olika märken. Den ena sitter skit och den andra fantastiskt.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ska till Idre i helgen men tyvärr hinner nya hojen inte komma innan dess. Fick uppgradera stålhästen istället :confused:
FD261C1D-A7B3-47A9-981A-08D1A701E262.jpeg
 

xigzo

Audemars
Ett skyddssystem där det i princip är en inre bur som minskar huvudets rotation vid yttre våld, det har i princip alla dyrare hjälmar.

PROVA innan du köper! Jag kan inte nog understryka detta. Olika hjälmar sitter olika trots rätt mått. Du vill inte köpa en hjälm som sitter osäkert eller obekvämt.
om man köper vi nätet kan man väl skicka tillbaka ångerrätt
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Alltid kul med paket! Inga brutala dubbar direkt.

Var precis och kollade på Kona Wah Wah 2 för att de skulle vara större men konstaterade att kontaktytan är nästan exakt lika stor som mina One Up-pedaler, så jag skippade det.
Blev ett spontant reaköp. Hade spd sist o for över styret med cykeln efter. Hur svårt kan det vara tänkte jag innan... amatörer som jag ska inte krångla till det :D
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
då är det ju ingen fara skicka tebax och byt till mindre storlek ifall det inte passar med rekommenderade mått?
Klart det går, men hur vet du att du har rätt passform om du inte har något att jämföra med? Ska du beställa hem 4st olika hjälmar? Du gör såklart som du vill men min rekommendation står fast. :)
Jag hade också tänkt beställa på nätet först men köpte i affär. När jag insåg hur mycket jag behövde prova innan jag hittade rätt var det iaf för mig tydligt att det är svårt att beställa... De jag tänkt mig beställa passade helt enkelt inte min huvudform.
Stämmer in i kören. Prova ut noga i affär med bra utbud
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så var det på shimano saint pedalerna ja köpte, fick kanske 1-2 mm längre dubb, perfekt å riva sönder bena på;):)
Jäkligt märkligt det där! Jag skrapade upp benen rejält första rundorna jag körde men på något sätt verkar jag ha lärt mig att inte göra det som gjorde att jag rev mig hela tiden. Har ingen aning om vad jag gjorde för att riva mig eller vad jag gör nu för att inte riva mig. :confused:
 

xigzo

Audemars
Jäkligt märkligt det där! Jag skrapade upp benen rejält första rundorna jag körde men på något sätt verkar jag ha lärt mig att inte göra det som gjorde att jag rev mig hela tiden. Har ingen aning om vad jag gjorde för att riva mig eller vad jag gör nu för att inte riva mig. :confused:
Har du kört någe idag?:cool:
 

D.B

Cartier
2-Faktor
Jäkligt märkligt det där! Jag skrapade upp benen rejält första rundorna jag körde men på något sätt verkar jag ha lärt mig att inte göra det som gjorde att jag rev mig hela tiden. Har ingen aning om vad jag gjorde för att riva mig eller vad jag gör nu för att inte riva mig. :confused:
Jupp väldigt konstigt :confused: min djupaste reva gjorde jag när jag gick med cykeln över ett riktigt surhål, men det har jag aldrig erkänt :D:D det var givetvis i nån trång brant passage nånstans ;)
 
Topp