• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Kör bara stig. När jag kör själv så är det inget som helst problem för då väljer jag ju spår som inte är för stökiga, utan mer flowiga så man kan dra på även nedför. Har däremot kört lite brantare och stenigare 3 av de senaste 4 rundorna, typ ”Laxtrappan” på videon jag la upp ovan. Blir ju stökigt som fan på en hardtail när det är brant och massa vassa stenar mitt i spåret. Bara brant är inget problem.

Edit: Fattar ju att det går att köra stökigare på en FS men frågan är hur mycket roligare det blir.

Åk och hyr :) ingen annan kan avgöra din upplevelse. Tråkigt men sant.

Kör bara stig. När jag kör själv så är det inget som helst problem för då väljer jag ju spår som inte är för stökiga, utan mer flowiga så man kan dra på även nedför. Har däremot kört lite brantare och stenigare 3 av de senaste 4 rundorna, typ ”Laxtrappan” på videon jag la upp ovan. Blir ju stökigt som fan på en hardtail när det är brant och massa vassa stenar mitt i spåret. Bara brant är inget problem.

Edit: Fattar ju att det går att köra stökigare på en FS men frågan är hur mycket roligare det blir.
Kan inte J mot ett löfte om att inte kvadda cykeln snabblåna dig sin Process som referens...?

9A54ABF5-EFE7-4A9B-B52E-4C6AF00472F2.jpeg
8F26EA77-3D0E-4ABE-9434-CD3CB3014E5E.jpeg

Hur mycket roligare får jag på en FS? Kona Process 134 verkar så jävla grym. 25 papp är ju inte särskilt blodigt och alla delar jag har köpt till Honzon passar rätt av.
Kan inte påminna mig om något jag saknar med HT. Kör mestadels stig, både snabba singeltracks och stökigare/brantare terräng.
Sålänge du inte går på en enduro-hoj så kommer du nog fortfarande ha minst lika kul och vara lika snabb även på de flowiga stigarna :)

Bytte själv till FS i juni, trek fuel ex 8, ångrar inte det en sekund. Jag kommer aldrig vara snabbast i något men fan va mycket roligare åkning det blivit. Både xc, trail o lite utför.

Du kan nog aldrig hamna fel med FD, gäller bara att hitta rätt hoj.
Processen är nog finfin men har du kikat något på Canyon?
Kör en Nerve 27,5” som jag är sjukt nöjd med då den går fint även uppför.
Har kikat på att byta till en till en Neuron 2019 29” som har ytterligare lite mer travel samt har fått lite annan geometri med bla flackare gaffelvinkel.
Annars finns ju Spectral med ytterligare focus utför. Processen bör väl landa in någonstans mittemellan dessa.

Senast ändrad:
Du kan nog aldrig hamna fel med FD, gäller bara att hitta rätt hoj.
Processen är nog finfin men har du kikat något på Canyon?
Kör en Nerve 27,5” som jag är sjukt nöjd med då den går fint även uppför.
Har kikat på att byta till en till en Neuron 2019 29” som har ytterligare lite mer travel samt har fått lite annan geometri med bla flackare gaffelvinkel.
Annars finns ju Spectral med ytterligare focus utför. Processen bör väl landa in någonstans mittemellan dessa.
Det är bara Processen som är aktuell om det blir ett köp.

Känner mig lite besviken på mig själv att jag köpte en Remedy 8 förra året (beggad) och har varit exakt noll gånger ute och kört i skogen med den för att göra den rättvisa.

En fråga till experterna - Har Tubeless däck - vad innebär detta i praktiken och vad krävs för att underhålla det?

En fråga till experterna - Har Tubeless däck - vad innebär detta i praktiken och vad krävs för att underhålla det?
Köp tätningsvätska, har du inte kört sedan förra året så har det garanterat torkat. Antingen köper du med spruta så du kan skruva av toppen på ventilen för att fylla i eller så öppnar du sidan av däcket och häller i det där. Jag gör på det sistnämnda sättet, funkar bra. Det finns att köpa i princip överallt där cyklar säljs.

Edit: Det innebär alltså att du kör utan innerslang och att det behövs tätningsvätska för att hålla tätt mellan däck och fälg. Kör du utan så kommer du få punka snabbt. En kompis till mig gjorde den missen sin första runda i år.

Senast ändrad:
Köp tätningsvätska, har du inte kört sedan förra året så har det garanterat torkat. Antingen köper du med spruta så du kan skruva av toppen på ventilen för att fylla i eller så öppnar du sidan av däcket och häller i det där. Jag gör på det sistnämnda sättet, funkar bra. Det finns att köpa i princip överallt där cyklar säljs.

Edit: Det innebär alltså att du kör utan innerslang och att det behövs tätningsvätska för att hålla tätt mellan däck och fälg. Kör du utan så kommer du få punka snabbt. En kompis till mig gjorde den missen sin första runda i år.

Där ser man. Ska kolla upp någon youtube video.. tackar!

Det är den som ska hindra kedjan från att fastna mellan ekrarna och kassetten när kedjan vill hoppa av inåt. Och låsa hjulet.
Men det händer inte så ofta. Och coolare utan.
“Inte så ofta”... :D
Alla schyssta hojar har väl kedjespännare? Händer väl typ aldrig om man inte har ställt in växlarna helt åt h-vete?

A2C70E20-3AE8-4634-99A6-69DF68DED09E.jpeg

Yeah baby! Nytt dropper-reglage, blev asbra.
Ska ge mig på att eliminera växelklämman på höger sida också men det verkar meckigt, tror jag måste skruva isär växelreglaget och det orkade jag inte idag.

“Inte så ofta”... :D
Alla schyssta hojar har väl kedjespännare? Händer väl typ aldrig om man inte har ställt in växlarna helt åt h-vete?
Nä så är det nog i praktiken. Ställ dem rätt så ska det inte hända. Men OM det händer blir det bredsladd. Det ser ju fränt ut.
Jag kör utan :D

Men kedjespännanren lär inte vara problemet utan att kedjan går för långt inåt pga felställt ändläge. Men har man koll så händer det inte.

Tillbaka
Topp