• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
E4FFDE15-D80F-4179-98AB-3387D1F1709C.jpeg

Tänkte bara tipsa om att de har 30% off på flera Five Ten-modeller via Adidas-appen idag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
2618854F-B897-4CF2-B993-49BC13AE70FC.jpeg

Jag köpte en dirt jumper (NS Metropolis 2) på väg till jobbet idag för.

Tankegången gick typ:
”Jag behöver en ”billig” cykel som jag vågar låsa och lämna vid närbutiken/badplatsen. Då kan jag lika gärna köpa en hoj som är rolig och funkar på pumptracken”.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
2618854F-B897-4CF2-B993-49BC13AE70FC.jpeg

Jag köpte en dirt jumper (NS Metropolis 2) på väg till jobbet idag för.

Tankegången gick typ:
”Jag behöver en ”billig” cykel som jag vågar låsa och lämna vid närbutiken/badplatsen. Då kan jag lika gärna köpa en hoj som är rolig och funkar på pumptracken”.
Älskar den typen av livslögner! Ses vi vid Slottsskogsvallen? @Pinsam åker runt och varvar mig på crossbanan medan du pumpar med kidsen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Älskar den typen av livslögner! Ses vi vid Slottsskogsvallen? @Pinsam åker runt och varvar mig på crossbanan medan du pumpar med kidsen?
Absolut! Har inte sett att det finns en pumptrack där, har bara testat den vid Skatås.

(Om du inte menar den lilla på höjden, den har jag sett).
 
Senast ändrad:

Singular

Rolex
2-Faktor
0F30383F-05CA-4641-9FD0-934992BC50D7.jpeg

Enligt mina spaningar är detta CX-banan.
Det jag avser är huvudsakligen skogspartiet på höjden (mellan Frölundaborg, grusparkeringen och rondellen) där det byggts/anlagts ett helt gäng bra spår som kan sättas ihop till en bra snurra för skogsåka (och även utökas som på bilden ovan med grus- och gräsytorna på östsidan). Pumptracken är mycket riktigt den på höjden, även den anpassningsbar i längd och spårval.
 

banan

Cartier
Det jag avser är huvudsakligen skogspartiet på höjden (mellan Frölundaborg, grusparkeringen och rondellen) där det byggts/anlagts ett helt gäng bra spår som kan sättas ihop till en bra snurra för skogsåka (och även utökas som på bilden ovan med grus- och gräsytorna på östsidan). Pumptracken är mycket riktigt den på höjden, även den anpassningsbar i längd och spårval.
Jag hittade bägge och hade ett par timmars nöje med sonen.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
A876AA69-A17D-4DA7-A9DD-DD39F1A06758.jpeg

Har ni tagit vinteruppehåll eller? Det är ju alltid mörkt när man kommer hem från jobbet men jag lyckades i alla fall komma ut en sväng i lördags, sjukt gött! Mindre gött dock att länklåset öppnade sig och kedjan delade sig när jag var som längst hemifrån, första gången det har hänt, ny kedja dessutom. Fick dock ihop kedjan utan bekymmer.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag brummar på som brukligt, men mindre MTB än under sommarhalvåret - lite för stort stigslitage och alldeles för mycket ställtid (för en ständigt tidspressad småbarnsfarsa...) och slask.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
03AB0587-AE3F-4705-963C-4E30974319A3.jpeg
C5ED23BB-035E-4D7B-A704-B04F0FDA95DE.jpeg

DF5FC126-BB36-4A53-B5C1-6A96920921A8.jpeg

Nu har jag snyggat till hojen. Började med att rycka av de gamla dekalerna och sätta på nya på undersidan av ramen och på sidan. Därefter bytte jag handtag och pedaler för att matcha gaffel och nav + stam. Ska försöka ta lite bättre foton i helgen men det blev ett jäkla lyft tycker jag. :)
Tack till @Chrisse och @-JL- för smakråd!
 
Senast ändrad:

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag tog ut det här fornminnet (köpt, tillsammans med ett par jeans och en jävla massa shots, för muckbidraget från Vaxholm 2004) ur gömmorna i söndags för en brett flinande morgonrunda i Änggården (som gav mig en sån gröndjävulsk träningsvärk i, eh, sätet i måndags och tisdags);
15byItU39aNMuJ2IR8_Zjm9G8cgD9T8pJkbZU-blrzo-2048x1536.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tog ut det här fornminnet (köpt, tillsammans med ett par jeans och en jävla massa shots, för muckbidraget från Vaxholm 2004) ur gömmorna i söndags för en brett flinande morgonrunda i Änggården (som gav mig en sån gröndjävulsk träningsvärk i, eh, sätet i måndags och tisdags);
15byItU39aNMuJ2IR8_Zjm9G8cgD9T8pJkbZU-blrzo-2048x1536.jpg
Sänkte du sadeln när du körde nedför? Ser ju livsfarligt ut! :D
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Har kört en Canyon Neuron i 2 säsonger och letar nytt inför nästa.
Man snöar ju lätt in i sitt letande och behöver få hjälp att vidga mina vyer :).
Någon som har tips på rolig XC/Trail hoj (Heldämpat runt 120-140 i slag). Pris är inte helt oviktigt men vad man får för pengarna är viktigare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har kört en Canyon Neuron i 2 säsonger och letar nytt inför nästa.
Man snöar ju lätt in i sitt letande och behöver få hjälp att vidga mina vyer :).
Någon som har tips på rolig XC/Trail hoj (Heldämpat runt 120-140 i slag). Pris är inte helt oviktigt men vad man får för pengarna är viktigare.
Trial eller XC?
XC= Lätt och styv.
Trail: Allsidig och mer nedför-orienterat.

Kika på Kona Process 134 och Nukeproof Reactor 290, båda är trailhojar.
 
Senast ändrad:

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Trial eller XC?
XC= Lätt och styv.
Trail: Allsidig och mer nedför-orienterat.

Kika på Kona Process 134 och Nukeproof Reactor 290, båda är trailhojar.

Tack, letar efter något som kan vara en sjysst kompromiss, snabba rappa stigar men ska klara lite mer stök o bök så gärna något mer slag än tex en Scott spark o liknande :)

Tack för tips!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack, letar efter något som kan vara en sjysst kompromiss, snabba rappa stigar men ska klara lite mer stök o bök så gärna något mer slag än tex en Scott spark o liknande :)

Tack för tips!
Finns Sparks med 140mm gaffel tror jag.
Läs på lite om geometri, det är nog inte askul att köra ösigt med en kort XC-hoj med brant gaffelvinkel.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Senast ändrad:
Topp