Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nänänä, det där är inte kladdigt...Extremkladdigt men jäkligt roligt!
Same same but different.Nänänä, det där är inte kladdigt...
...jag kunde dessvärre inte vara med på helgens crosstävling i Alingsås (pga #livet) men sådär i efterhand känns det inte som om jag missade så mycket. Förra året körde jag en superfin och perfekt greppig bana i höstsol, i år blev det kanske inte fullt så njutningsfullt. Snutten nedan är från pojk- och gubbklasserna, dvs rätt tidigt på dagen (och det blir ju inte hårdare, torrare och mindre uppkört med tiden, den saken är klar...);
Nänänä, det där är inte kladdigt...
...jag kunde dessvärre inte vara med på helgens crosstävling i Alingsås (pga #livet) men sådär i efterhand känns det inte som om jag missade så mycket. Förra året körde jag en superfin och perfekt greppig bana i höstsol, i år blev det kanske inte fullt så njutningsfullt. Snutten nedan är från pojk- och gubbklasserna, dvs rätt tidigt på dagen (och det blir ju inte hårdare, torrare och mindre uppkört med tiden, den saken är klar...);
Rätt tråkig geometri på den skulle jag säga. Flack sadelvinkel, kort reach, långt kedjestag. Inget jag går igång på i teorin.Inför nästa säsong blir det uppgradering. Cyklar idag på en specialized epic HT och är van vid att det går lätt och fort, men nu är det dags för bakdämpning och det måste inte vara en ren XC-raket utan lite komfort skadar inte. Har testat lite olika cyklar under hösten och vet ungefär vad jag gillar - scott spark (kanske 950), trek top fuel 8 m fl skulle funka fint. Kanske allra mest sugen på en specialized epic comp evo, men samtidigt lite osugen på en brain-dämpare om det nu stämmer att den måste servas oftare och dyrare än konkurrenterna?
Ett märke jag inte har erfarenhet av men som alltid ser vettigt ut på pappret är ju canyon. Någon som har en känsla för hur nya Neuron CF 8.0 skulle stå sig mot ovanstående? Är karbon ett plus i denna prisklass? https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-cf-8.0/2471.html?dwvar_2471_pv_rahmengroesse=XS&dwvar_2471_pv_rahmenfarbe=BK/GY
Hmm, ser den inte ut ungefär som de andra jag kollat på? Men jag är verkligen sjukt dålig på att föreställa mig cyklar utifrån bilder och mått, så input är värdefull! Tänker litegrann att hela klassen "mittemellan XC och trail" blir lite av en kompromiss, kanske lite halvtråkiga allihop för fullblodsnörden men samtidigt bra allround för den som bara vill ha en mtb i förrådet tänker jag.Rätt tråkig geometri på den skulle jag säga. Flack sadelvinkel, kort reach, långt kedjestag. Inget jag går igång på i teorin.
Trek (L)Hmm, ser den inte ut ungefär som de andra jag kollat på? Men jag är verkligen sjukt dålig på att föreställa mig cyklar utifrån bilder och mått, så input är värdefull! Tänker litegrann att hela klassen "mittemellan XC och trail" blir lite av en kompromiss, kanske lite halvtråkiga allihop för fullblodsnörden men samtidigt bra allround för den som bara vill ha en mtb i förrådet tänker jag.
Hmm, ser den inte ut ungefär som de andra jag kollat på? Men jag är verkligen sjukt dålig på att föreställa mig cyklar utifrån bilder och mått, så input är värdefull! Tänker litegrann att hela klassen "mittemellan XC och trail" blir lite av en kompromiss, kanske lite halvtråkiga allihop för fullblodsnörden men samtidigt bra allround för den som bara vill ha en mtb i förrådet tänker jag.
Jag köpte precis min andra Neuron, dock AL 7.0. Känns extremt prisvärd och har lite annan geometri än CF, tex så är hjulbasen 1190 istället för 1121 även reach nån mm längre.Trek (L)
Reach: 470mm
SA: 75.5*
CS: 435mm
WB: 1186mm
Canyon (L)
Reach: 453mm
SA: 74.5*
CS: 440mm
WB: 1121mm
Canyonen är kortare.
Inför nästa säsong blir det uppgradering. Cyklar idag på en specialized epic HT och är van vid att det går lätt och fort, men nu är det dags för bakdämpning och det måste inte vara en ren XC-raket utan lite komfort skadar inte. Har testat lite olika cyklar under hösten och vet ungefär vad jag gillar - scott spark (kanske 950), trek top fuel 8 m fl skulle funka fint. Kanske allra mest sugen på en specialized epic comp evo, men samtidigt lite osugen på en brain-dämpare om det nu stämmer att den måste servas oftare och dyrare än konkurrenterna?
Ett märke jag inte har erfarenhet av men som alltid ser vettigt ut på pappret är ju canyon. Någon som har en känsla för hur nya Neuron CF 8.0 skulle stå sig mot ovanstående? Är karbon ett plus i denna prisklass? https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-cf-8.0/2471.html?dwvar_2471_pv_rahmengroesse=XS&dwvar_2471_pv_rahmenfarbe=BK/GY
Låter ju otroligt märkligt att aluminiumvarianten ska ha 7cm längre hjulbas...?Jag köpte precis min andra Neuron, dock AL 7.0. Känns extremt prisvärd och har lite annan geometri än CF, tex så är hjulbasen 1190 istället för 1121 även reach nån mm längre.
Beror ju på vad man är ute efter men för mig så har den funkat fint, kör dock inga bike parks utan mer trail/XC betonade slingor.
Det har den inte heller (jag måste ha kollat fel storlek).Låter ju otroligt märkligt att aluminiumvarianten ska ha 7cm längre hjulbas...?
Ja, canyon bjussar onekligen på väldigt fina komponenter i förhållande till priset! Började med att kolla på just al 7.0 men insåg att även cf rymdes inom budget (och så gillar jag horisontella dämpare!). Låter som att vi kör lite likadant, jag eftersträvar mer mjölksyra än adrenalin och kommer snarare att åka till högbo än järvsö med den.Glömde, av de cyklar du nämner ovan så har båda tex Sram Nx drivlina vilket känns lite snålt sett till priset. Finns mer att önska där både i känsla och vikt, tror inte det skiljer så mycket i pris mellan NX och GX drivlina men ändå envisas många cykeltillverkare att snåla på det...
Smaksak, men även lite olika cykeltyper väl? Tycker att just dessa mått verkar vara en stor del av skillnaden i ramgeometrin xc-trail-enduro när jag nu börjar kolla lite närmare på siffror, och jag är inte säker på att skönast utför är skönast uppför. Och det är ju roligare att köra ikapp folk i uppförsbacke än nedför (Inser också att jag nog har varit förvånansvärt icke-nördig när det kommer till cykelprylar! Sist köpte jag hoj utan annan research än att provcykla några olika, det funkade faktiskt kanonbra...)Varför inte sikta på en trailhoj med mindre slaglängd istället? Hela trailsegmentet bygger ju på att de ska klara bra att köra både uppför och nedför. Jag skulle aldrig vilja ha en hoj som blir ryckig nedför.
Det är ju såklart en smaksak vad man gillar men min har 475mm i Reach (L) vilket är exakt samma som Process 134 & 153 har. Förstår inte varför man skulle vilja ha kortare hoj, lär ju bli sjukt obekvämt nedför.
Drog en runda med sonen i förrgår för att lufta mig lite. Den är för jäkla rolig den här hojen. Känns sjukt liten att hoppa med, krävs lite tillvänjning.
Men, nu är jag förkyld och kan/bör tyvärr inte köra denna vecka, jäkligt trist när man är ledig. Så nu kunde jag inte hålla mig längre och det blev inköp av ny ram.
En NS Snabb 130. 130mm fjädring bak, 140mm Pike fram (ska flyttas över). Nice med mattsvart!
Gillar att de kör DH-standard på bussningarna, ser riktigt brutalt ut. Ska bli kul att se hur den beter sig, lär bli lång. 1233mm i WB, 480mm i reach (L).
Det är som att köra en större BMX med lite dämpning. Man får ju stå upp hela tiden och det är ju bara en växel men till affären och familjerundor är den klockren. Riktigt rolig att bomba trappor och hopp med.Mums riktigt slopestyle hojj.. Sugen på något liknande som. Komplement.
Det är som att köra en större BMX med lite dämpning. Man får ju stå upp hela tiden och det är ju bara en växel men till affären och familjerundor är den klockren. Riktigt rolig att bomba trappor och hopp med.