• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

IMG_20200124_143246.jpg

Säsongspremiär i dagsljus!
 
519A997B-FD77-42F9-B31E-D2CE39144CA5.jpeg

Nu har jag bränt av 5 rundor med Snabben och har kommit fram till att fjädring bak och möjligtvis längre kedjestag gör att hojen blir svårare att få upp på bakhjulet. Inte för att jag kör wheelies i spåret direkt, men på Honzon kunde jag skutta lättare och dra upp fronten lättare vid olika drops och hopp. Har testat att flytta upp styret så långt det går för att underlätta, vilket gav viss effekt men inte tillräcklig effekt.

92565F4C-C3D5-4367-8691-AD80384C0E0A.jpeg

Så efter en jäkla massa uträkningar i geometrikalkylatorer osv kom jag fram till att jag behövde en kortare stam. 47mm lång stam ut och 40mm Renthal stam in. Nu har jag kortat reachen med 10mm och höjt styret 5mm jämfört med ursprungsläget, alternativt kortat reachen med 6mm och sänkt höjden med 4mm från högsta läget med förra stammen. Förhoppningsvis gör det att jag från och med nu får lite lättare att få upp fronten.

Det kan finnas en risk att jag eventuellt har överanalyserat detta något. :D
 
519A997B-FD77-42F9-B31E-D2CE39144CA5.jpeg

Nu har jag bränt av 5 rundor med Snabben och har kommit fram till att fjädring bak och möjligtvis längre kedjestag gör att hojen blir svårare att få upp på bakhjulet. Inte för att jag kör wheelies i spåret direkt, men på Honzon kunde jag skutta lättare och dra upp fronten lättare vid olika drops och hopp. Har testat att flytta upp styret så långt det går för att underlätta, vilket gav viss effekt men inte tillräcklig effekt.

92565F4C-C3D5-4367-8691-AD80384C0E0A.jpeg

Så efter en jäkla massa uträkningar i geometrikalkylatorer osv kom jag fram till att jag behövde en kortare stam. 47mm lång stam ut och 40mm Renthal stam in. Nu har jag kortat reachen med 10mm och höjt styret 5mm jämfört med ursprungsläget, alternativt kortat reachen med 6mm och sänkt höjden med 4mm från högsta läget med förra stammen. Förhoppningsvis gör det att jag från och med nu får lite lättare att få upp fronten.

Det kan finnas en risk att jag eventuellt har överanalyserat detta något. :D
Du glömde bb-höjden! ;)På bmx märks sånna här saker sjukt mycket eftersom man oftast åker på släta underlag och att allt är så pass stumt på cykeln.
 
Du glömde bb-höjden! ;)På bmx märks sånna här saker sjukt mycket eftersom man oftast åker på släta underlag och att allt är så pass stumt på cykeln.
Hög BB= lättare att dra upp den?
Rent logiskt borde det vara så. Högre tyngdpunkt= lättare att få upp på bakhjulet?

BB förändras dock icke av längden på stammen.
Höja BB= förlänga gaffeln och det orkar jag inte just nu. Har däremot märkt att denna hojen är lägre än den förra, slår i pedalerna oftare nu än på förra hojen. Fast måtten stämmer inte riktigt med mina upplevelser, borde vara bättre markfrigång på denna jämfört med Honzon.
 
Senast ändrad:
Hög BB= lättare att dra upp den?
Rent logiskt borde det vara så. Högre tyngdpunkt= lättare att få upp på bakhjulet?
BB förändras dock icke av längden på stammen.
Höja BB= förlänga gaffeln och det orkar jag inte just nu. Har däremot märkt att denna hojen är lägre än den förra, slår i pedalerna oftare nu än på förra hojen. Fast måtten stämmer inte riktigt med mina upplevelser, borde vara bättre markfrigång på denna jämfört med Honzon.
Japp, helt riktigt! :)
 
519A997B-FD77-42F9-B31E-D2CE39144CA5.jpeg

Nu har jag bränt av 5 rundor med Snabben och har kommit fram till att fjädring bak och möjligtvis längre kedjestag gör att hojen blir svårare att få upp på bakhjulet. Inte för att jag kör wheelies i spåret direkt, men på Honzon kunde jag skutta lättare och dra upp fronten lättare vid olika drops och hopp. Har testat att flytta upp styret så långt det går för att underlätta, vilket gav viss effekt men inte tillräcklig effekt.

92565F4C-C3D5-4367-8691-AD80384C0E0A.jpeg

Så efter en jäkla massa uträkningar i geometrikalkylatorer osv kom jag fram till att jag behövde en kortare stam. 47mm lång stam ut och 40mm Renthal stam in. Nu har jag kortat reachen med 10mm och höjt styret 5mm jämfört med ursprungsläget, alternativt kortat reachen med 6mm och sänkt höjden med 4mm från högsta läget med förra stammen. Förhoppningsvis gör det att jag från och med nu får lite lättare att få upp fronten.

Det kan finnas en risk att jag eventuellt har överanalyserat detta något. :D

Älskart.
 
519A997B-FD77-42F9-B31E-D2CE39144CA5.jpeg

Nu har jag bränt av 5 rundor med Snabben och har kommit fram till att fjädring bak och möjligtvis längre kedjestag gör att hojen blir svårare att få upp på bakhjulet. Inte för att jag kör wheelies i spåret direkt, men på Honzon kunde jag skutta lättare och dra upp fronten lättare vid olika drops och hopp. Har testat att flytta upp styret så långt det går för att underlätta, vilket gav viss effekt men inte tillräcklig effekt.

92565F4C-C3D5-4367-8691-AD80384C0E0A.jpeg

Så efter en jäkla massa uträkningar i geometrikalkylatorer osv kom jag fram till att jag behövde en kortare stam. 47mm lång stam ut och 40mm Renthal stam in. Nu har jag kortat reachen med 10mm och höjt styret 5mm jämfört med ursprungsläget, alternativt kortat reachen med 6mm och sänkt höjden med 4mm från högsta läget med förra stammen. Förhoppningsvis gör det att jag från och med nu får lite lättare att få upp fronten.

Det kan finnas en risk att jag eventuellt har överanalyserat detta något. :D


Its all skillz bro.
 
Tillbaka
Topp