• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag antar att det finns en anledning till att Specialized kallar det för Pizza Rack och det funkade ju bra... :cool:
PSX_20200326_115454.jpg
 

Renadu

Cartier
Smaksak, men för mig har det aldrig ens varit en fundering faktiskt. Med skor avsedda för platta pedaler och bra pedaler får man riktigt bra grepp.
Jag tycker att plattisar är grymt! Med bra pedaler och skor får man till bra tramptag! Jag köpte skor i vintras avsedda för clipless, körde 2 gånger sen fick det var nog. Inga problem att få loss foten vid normalt stopp men om man körde på riktigt tekniska partier så upplevde jag det sjukt svårt att få ut foten i tid. Enda märkbara skillnaden med clipless var då man exempelvis spurtade, då gick det att dra upp hårt. Men ska jag vara ärlig så märkte jag ingen skillnad sittandes i sadeln...
 

kbw

Omega
2-Faktor
Hade ni kunnat rekommenderar en (hyfsat) bra och billig MTB till en lång nybörjare? Något särskilt man ska hålla utkik efter när man letar?
 

Zorro599

Omega
Ni som är lite insatta, funkar denna hojen att ta med sig typ till Sälen till semestern och köra DH med? (har nämligen planer på att dra upp med några polare)
Specialized Status heter den.
8b74c8a0-c3f6-4407-b90e-f7e11d9ecfd2_large.jpg


Den går under under kategorin Downhill hos tillverkaren men saknar dubbelkronad (heter det ens så?) dämpare på 200mm. Behöver man det?
Tror att denna cykelns är 170mm.
Tänker att denna bör funka minst lika bra för mig som är nybörjare? samt att den går kanske att nyttja lite bättre i skogen på hemmaplan än en renodlad DH-Cykel :)

Får hoppas att inte cykelpoliserna hittar hit..
Men allt går att köra DH med ;) jag har kört DH med allting från damtrallor till Ica-MTBcykel. Den där kommer duga utmärkt till dig att köra DH med :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Får hoppas att inte cykelpoliserna hittar hit..
Men allt går att köra DH med ;) jag har kört DH med allting från damtrallor till Ica-MTBcykel. Den där kommer duga utmärkt till dig att köra DH med :)
Nu är det där ett ganska gammalt inlägg så har både hunnit köpt och sälja en annan cykel som jag hade för att åka utförs med!
Men tack ändå för svar :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Richie

Audemars
2-Faktor
Haha jo det kan jag ju tänka mig :D

Inga höga krav egentligen, tänkte cykla på stigar i skog... Lättrullat är ett plus. Är Bilteams cyklas lika dåliga som man tänker sig? Såg denna för en fin peng: https://www.biltema.se/fritid/cyklar/mountainbike-mtb/x-dirt-29-boost-14-vaxlar-2000043479
Vill du bara ha något billigt så lägg till en tusenlapp så får du en instegsmodell hos Trek eller Specialized!
hade gjort det alla dagar i veckan framför Biltemas...
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbike/mountainbike--xc/marlin/marlin-5/p/23134/
https://www.cykellagret.se/p20433/specialized-pitch-27-5-int-satin-black-crimson-rocket-red-2020
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Blivit lite sugen på att köpa en FS (ev Trek Fuel EX8) samt en enklare HT åt tjejen. Var ska man isf handla i Stockholmsområdet? Tänker på saker som kan göra det värt att handla i någon viss butik över en annan, som möjlighet att göra nåt på priset, garanti, framtida service eller annat?
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Hej.
Jag håller på att bli tokig så snälla kan någon komma med bra tips på cyklar som finns för leverans och går att beställa. Budget är 15k.
Letar en allround cykel till frugan för enklare stigar men vill samtidigt köpa något som hon kan växa på och bli bättre.. Cykeln kommer att behållas några år.
Tänker mig en HT och har tittat lite på en Cube.

Cube Reaction Race green´n´black | Hardtail 27.5" Shop
Buy Reaction Race green´n´black at BEST PRICE ✓ Order Cube Hardtail 27.5" at Bike-Discount now! ➤ Cube Online Shop
apple-touch-icon-114x114-precomposed.png
www.bike-discount.de

Vad tror ni finns det vettigare cyklar som ger mer för pengarna??
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej.
Jag håller på att bli tokig så snälla kan någon komma med bra tips på cyklar som finns för leverans och går att beställa. Budget är 15k.
Letar en allround cykel till frugan för enklare stigar men vill samtidigt köpa något som hon kan växa på och bli bättre.. Cykeln kommer att behållas några år.
Tänker mig en HT och har tittat lite på en Cube.

Cube Reaction Race green´n´black | Hardtail 27.5" Shop
Buy Reaction Race green´n´black at BEST PRICE ✓ Order Cube Hardtail 27.5" at Bike-Discount now! ➤ Cube Online Shop
apple-touch-icon-114x114-precomposed.png
www.bike-discount.de

Vad tror ni finns det vettigare cyklar som ger mer för pengarna??
Inte ens dropper post för 15 papp. Väldigt tråkig geometri också. Har du ingen lokal cykelbutik?
 
Topp