• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

JayJay

Rolex
Inte ens dropper post för 15 papp. Väldigt tråkig geometri också. Har du ingen lokal cykelbutik?
”Inte ens” tycker jag är ett hårt omdöme i den priskategorin. Dessutom är det en renodlad XC och de kör man ju sällan dropper på.

Hur lång är cyklisten och hur ska det cyklas? Är det primärt grusväg och lättare stig eller riktig och brötiga stigar? Nerför mer än uppför eller mest platt?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Inte ens dropper post för 15 papp. Väldigt tråkig geometri också. Har du ingen lokal cykelbutik?
Tråkig geometri = xc? Återigen handlar det ju om hur man vill cykla. Även om långt och lågt är modernt passar det ju inte alltid och till alla? Men det är nog bra att kunna testa lite vad man gillar. Tror min fru hade ungefär samma kravspec som din @Dbrasco . Hon köpte till slut en stumpjumper (tung och lång men med ”rolig” geometri) för hon kände sig trygg och bekväm på den, men en ht xc som den du länkar hade varit det klart vettigaste utifrån hur hon kör. Dropper posten har hon nog använt två gånger:)
 

JayJay

Rolex
Det där med nedför va uppför brukar väl jämna ut sig? ;)
Ja, för 15 vill tycker jag man kan förvänta sig dropper. Hellre något sämre växelgrupp och dropper för samma pris.
Fast på en typ av cykel som man normalt sätt inte har en dropper på? Förövrigt håller jag inte med, betydligt billigare att komplettera med en dropper än att byta ut en drivlina.
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
”Inte ens” tycker jag är ett hårt omdöme i den priskategorin. Dessutom är det en renodlad XC och de kör man ju sällan dropper på.


Hur lång är cyklisten och hur ska det cyklas? Är det primärt grusväg och lättare stig eller riktig och brötiga stigar? Nerför mer än uppför eller mest platt?
Cyklisten är 167cm och det kommer att cyklas enklare-medel stigar. Hon är helt ny på cykel men lånar min cube stereo 120 race och tycker den ”är bra” och det är en large så den är ju för stor helt klart. Och hon behöver definitivt ingen fulldämpad hoj men ändå en kvalitetshoj som hon kan ha ett tag och kanske utvecklas på. Om den kostar 12 eller 18 spelar egentligen mindre roll. En bra cykel ska hon ha men specen behöver inte vara överdriven :)
@JayJay

vad tror du om radon cragger 7 som ”Berk” på happy tipsade om?
tacksam för hjälp!
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tråkig geometri = xc? Återigen handlar det ju om hur man vill cykla. Även om långt och lågt är modernt passar det ju inte alltid och till alla? Men det är nog bra att kunna testa lite vad man gillar. Tror min fru hade ungefär samma kravspec som din @Dbrasco . Hon köpte till slut en stumpjumper (tung och lång men med ”rolig” geometri) för hon kände sig trygg och bekväm på den, men en ht xc som den du länkar hade varit det klart vettigaste utifrån hur hon kör. Dropper posten har hon nog använt två gånger:)
”Roligare” geometri och dropper post öppnar upp för många möjligheter, fler än de ”stänger”. Ser inga direkta fördelar med den första hojen, eller ska det tidshetsas på platt bana? Betydligt roligare att ha en hoj som klarar sig över ett större spann av terräng. Hellre en ”för aggressiv” geometri än en kort hoj med brant gaffelvinkel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
vad tror du om radon cragger 7 som ”Berk” på happy tipsade om?
tacksam för hjälp!
Den ser ju sjukt mycket roligare ut. Förstår inte varför man skulle vilja ha gammal geometri utan dropper. Har cyklat med flera som kört på korta hojar utan dropper och det är ingen vacker syn så fort det blir ojämn terräng, det kräver mycket av föraren.
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
”Roligare” geometri och dropper post öppnar upp för många möjligheter, fler än de ”stänger”. Ser inga direkta fördelar med den första hojen, eller ska det tidshetsas på platt bana? Betydligt roligare att ha en hoj som klarar sig över ett större spann av terräng. Hellre en ”för aggressiv” geometri än en kort hoj med brant gaffelvinkel.
Håller med, missade faktiskt att kolla geometrin mer detaljerat..
Vilken tror du på av kona honzo, radon cragger 7 eller:

https://www.cykelkraft.se/rock-machine-catherine-crb-30-29-matt-gra-mintgron-morkgra

https://www.cykelkraft.se/rock-machine-torrent-90-29-silver-svart-medium-276692
 

Charles

Omega
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en bra fatbike till en herre på 1,70 och närmare decitonnet som vill trampa runt på skogsstigar och grusvägar?
Budget mellan 3-8000
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Honzo ligger mitt emellan de modellerna geometrimässigt skulle man kunna säga. Radon är ju ganska aggressiv med 65* HA men med lite kortare reach och lite längre bak, 130mm fram räcker också ganska långt.

Honzon har 68* gaffelvinkel vilket funkar till det mesta, förutom när det blir väldigt brant utför, då gör sig 65* bättre. Jag hade inte velat ha mer än 68* HA vilket de andra hojarna på listan har, speciellt inte i kombination med kort reach.

Honzon känns mer XC än Radon, lite smaksak vad man gillar, jag växte ur min Honzo ganska snabbt men med tanke på hur populär hojen är så lär den funka för väldigt många. Även däcken skvallrar om avsett användningsområde. Honzon har snabbare och lättare däck än Radon. Ska ni köra när det är geggigt och/eller brant så är Radons däck mycket bättre. Honzons däck lämpar sig bättre för torra snabbare stigar.

Så för ”snälla” spår: Honzon.
För mer aggressiva stigar: Radon. IMHO.
 
Senast ändrad:

JayJay

Rolex
Cyklisten är 167cm och det kommer att cyklas enklare-medel stigar. Hon är helt ny på cykel men lånar min cube stereo 120 race och tycker den ”är bra” och det är en large så den är ju för stor helt klart. Och hon behöver definitivt ingen fulldämpad hoj men ändå en kvalitetshoj som hon kan ha ett tag och kanske utvecklas på. Om den kostar 12 eller 18 spelar egentligen mindre roll. En bra cykel ska hon ha men specen behöver inte vara överdriven :)
@JayJay

vad tror du om radon cragger 7 som ”Berk” på happy tipsade om?
tacksam för hjälp!
Bökigt att köra två forum parallellt. Jag håller mig här för den här frågan tills vidare.
Jag tycker den mest väsentliga frågan är hur cykeln ska användas. Att hon gillar din Stereo är bra info. Då är det nog en trail du ska spana efter. Jag tänker ngt med 120-130mm i slag och typ 68-66graders gaffelvinkel. Skulle satsa på en däckbredd på 2,35, ger bra grepp men ändå inte allt för mkt rullmotstånd. Mest prisvärt på marknaden i den här kategorin är tveklöst Vitus Sentier. Cragger som har tipsats om är tveklöst en bra cykel men risken är att den kommer kännas lite slö och tråkig om man är en person som inte trycker på. 29” hjul tycker jag under alla omständigheter är självklart. Vad gäller Sentier så är allt slut i strl S, dock får de ibland in ett par men de säljer slut på en gång, man måste ligga och bevaka ett par ggr om dagen (gjorde så själv fram tills för en vecka sedan när min bror skulle ha en i strl M).
Annars tycker jag att ett mkt prisvärt alternativ med alla rätt är svenska Allebike s MB31. Kostar dock 17k om det är inom budget är det vad jag själv köpt, förutsatt att jag förstått kravbilden rätt.
 

JayJay

Rolex
https://www.allebike-sports.com/Allebike/MB31

Går att välja med dropper (och då lite sämre hjul) och kralligare gaffel eller i en lite lättare variant (mer trail ”light”). Samma pris på båda.
Allebike är rätt generösa med att anpassa spec individuellt men då kan det ju påverka priset men t ex kan du säkert byta däck mellan de två varianterna utan att det påverkar.
 

Charles

Omega
2-Faktor
Någon som kan rekommendera en bra fatbike till en herre på 1,70 och närmare decitonnet som vill trampa runt på skogsstigar och grusvägar?
Budget mellan 3-10 000
 

Renadu

Cartier
Stelt är roligast! ;) Dessutom slipper man serva dessa dämpare varje 50h...
image.jpg
 
Då har även jag börjat hitta in i mtb världen...är ute efter en HT i instegsklass och har fått erbjudande om dels en White XC 290 Pro och en Vitus Sentier 29". Speccar nedan:
http://whitebikes.se/cyklar/xc-290-pro/
https://www.chainreactioncycles.com...9-mountain-bike-deore-1x10-2019/rp-prod173161

Det är lite olika typ av hoj och Vitus är ju mer för stök och väl och lajbans än vadden från White är men tänker att den å andra sidan är lite bättre i "enklare cykling som löparspår, enklare stig och grusväg m.m. då jag är ny vet jag inte riktigt vilken typ av åkning jag kommer fastna för mest.

Vitus är väl högst troligt den bättre cykeln men hur pass stor skillnad är det?
Har fått erbjudande på en White som gått Max 10-15 mil från en kompis bekant för 7k och Vitus är drygt året gammal och 40 mil bort för 8-9k.

Tittar på annat med men finns dåligt i mina trakter då det antingen är skräp cyklar eller i 30-40k intervallet :)

Köpråd!??
 

jodan75

Omega
2-Faktor
Hej alla!
Jag ska beställa en ny MTB över nätet och undrar om någon kan rekommendera en bra MTB för ca 10000:-? Jag är nybörjare och är 181 cm lång. Grusvägar mestadels, en del i skogen med skiftande terräng, lite leder etc. Alltså ingen elitsatsning...
Ska jag satsa på storlek M?
Vilket märke är att föredra? Tips på modell önskas.

Stort tack på förhand! Uppskattas verkligen.
 
Senast ändrad:
Topp