• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

frere

Audemars
2-Faktor
E0BA1F75-8D94-4138-8B2B-D2E3472FB7FE.jpeg

Nytt åk! Första långa rundan avklarad, riktigt trevlig bekantskap. Kul med lite färg också! Spark 950.
Hmm. Första rundan med strava igång (i vanliga fall kör jag helst utan) och det går bevisligen fortare än med min gamla hardtail. Ändå omkörd av en gubbe (visserligen den seniga typen med snorfin cykel) och får en massa fåniga pedalislag som jag inte haft problem med tidigare. För mjuk bakdämpare eller bara ovan vid fulldämpat? Kanske är det alla sladdarna på styret som gör det? Får nog pyssla lite...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hmm. Första rundan med strava igång (i vanliga fall kör jag helst utan) och det går bevisligen fortare än med min gamla hardtail. Ändå omkörd av en gubbe (visserligen den seniga typen med snorfin cykel) och får en massa fåniga pedalislag som jag inte haft problem med tidigare. För mjuk bakdämpare eller bara ovan vid fulldämpat? Kanske är det alla sladdarna på styret som gör det? Får nog pyssla lite...
Kommer inte ihåg vad du hade för hoj tidigare, men ramarna med ny geometri är ju låga, ofta mycket lägre än gamla ramar. Jag slog i rätt mycket i början efter bytet från min Honzo som var högre. Därav bytet till kortare vevar vilket gjorde under.

Long, low, slack. ;)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hmm. Första rundan med strava igång (i vanliga fall kör jag helst utan) och det går bevisligen fortare än med min gamla hardtail. Ändå omkörd av en gubbe (visserligen den seniga typen med snorfin cykel) och får en massa fåniga pedalislag som jag inte haft problem med tidigare. För mjuk bakdämpare eller bara ovan vid fulldämpat? Kanske är det alla sladdarna på styret som gör det? Får nog pyssla lite...
Dela gärna erfarenheterna allt eftersom. Jag kollar också på den modellen, men har lite svårt att bestämma mig. Kör hardtail XC nu, men skulle gärna öka vinkel fram, få mer slaglängd på dämparna samt heldämpat för mer kontroll/nöje på singletrack/trail.
 

RDFG

Cartier
Scott spark är ökänd för svinlågt vevparti. Man vänjer sig

har haft en 930 tre år och just bytt till spark RC som är ännu lägre
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kommer inte ihåg vad du hade för hoj tidigare, men ramarna med ny geometri är ju låga, ofta mycket lägre än gamla ramar. Jag slog i rätt mycket i början efter bytet från min Honzo som var högre. Därav bytet till kortare vevar vilket gjorde under.

Long, low, slack. ;)
Specialized epic. Sparken är ju inte extremt ”LLS” men visst är det en skillnad mot vad jag vant mig vid. Och så detta med att vevpartiet fjädrar ner mot marken - det är ju nytt för mig så lite mer inkörning krävs väl.
Dela gärna erfarenheterna allt eftersom. Jag kollar också på den modellen, men har lite svårt att bestämma mig. Kör hardtail XC nu, men skulle gärna öka vinkel fram, få mer slaglängd på dämparna samt heldämpat för mer kontroll/nöje på singletrack/trail.
Absolut! Även om jag hittills känner mig litegrann som en klant på den så är det uppenbart att man vinner på lite bakdämpning också, åtminstone i de här rotiga och steniga trakterna!
Scott spark är ökänd för svinlågt vevparti. Man vänjer sig

har haft en 930 tre år och just bytt till spark RC som är ännu lägre
Spanade på Rc också, kanske tur att jag inte började med en sån då... Gissar att jag kan vänja mig, men kanske ändå ska kolla upp bakdämparinställningen. Möjligen att det inte blev 100% från butik även om de verkade noggranna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Specialized epic. Sparken är ju inte extremt ”LLS” men visst är det en skillnad mot vad jag vant mig vid. Och så detta med att vevpartiet fjädrar ner mot marken - det är ju nytt för mig så lite mer inkörning krävs väl.

Absolut! Även om jag hittills känner mig litegrann som en klant på den så är det uppenbart att man vinner på lite bakdämpning också, åtminstone i de här rotiga och steniga trakterna!

Spanade på Rc också, kanske tur att jag inte började med en sån då... Gissar att jag kan vänja mig, men kanske ändå ska kolla upp bakdämparinställningen. Möjligen att det inte blev 100% från butik även om de verkade noggranna.
Den är ju inte lång och slack, men låg är den.
Tror inte du kan skylla på dämparen, förutom om du trampar under de stökiga partierna då dämparna jobbar som mest.

Man får vänja sig, förlänga gaffeln, eller köpa kortare vevar som jag gjorde. Det blev stor skillnad.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Hej alla!
Jag ska beställa en ny MTB över nätet och undrar om någon kan rekommendera en bra MTB för ca 10000:-? Jag är nybörjare och är 181 cm lång. Grusvägar mestadels, en del i skogen med skiftande terräng, lite leder etc. Alltså ingen elitsatsning...
Ska jag satsa på storlek M?
Vilket märke är att föredra? Tips på modell önskas.

Stort tack på förhand! Uppskattas verkligen.
Tips, köp begagnat. De tappar i värde snabbare än du hinner säga ”nyköp”...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Någon som grejar med vintage MTB? Håller på och bygger upp min dröm-MTB just nu. En Crescent Ultima från 1996 med stålramen och stel gaffel. Samma setup som tog Göran Kropp till Himalaya och tillbaka.

kropp.jpg

Ultima.jpg

Så jäkla vackert. Top-3 dröm-mtb är Crescent Gram som tillverkades mellan 96-98. Jag skulle nog betala nypris för den om det dök upp en NOS :)

2084-gram.jpg
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Så jäkla vackert. Top-3 dröm-mtb är Crescent Gram som tillverkades mellan 96-98. Jag skulle nog betala nypris för den om det dök upp en NOS :)

2084-gram.jpg
En Gram är en dröm för mig med. Finns inte många och man får vara snabb om någon skulle bli till salu. Känner till åtminstone två som är mint condition men de lär aldrig bli till salu.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Yes, har sett den där. Crescentkatalogen från de åren var en bibel.
Fantastiska kataloger med högtravande texter som höll för att läsa om och om igen... En lodur (grön, grå däck, aluminiumram!) var drömmen 1996. Mjölner var också sjukt cool, en riktigt ful downhillram som nog inte åldrats med samma värdighet...

Grymt projekt med ultiman!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Fantastiska kataloger med högtravande texter som höll för att läsa om och om igen... En lodur (grön, grå däck, aluminiumram!) var drömmen 1996. Mjölner var också sjukt cool, en riktigt ful downhillram som nog inte åldrats med samma värdighet...

Grymt projekt med ultiman!
Mjölner...Draupner... den gröna Loduren minns jag väl. Det var en dröm för mig med. Loduren var insteg till de seriösa hojarna. Sen var det den röda Rimfaxe också. Men den var extremt dyr. Ultima och Gram såg man bara på papper.
 
Senast ändrad:

Häggvik

Omega
Köpte ett par five ten freerider pro i veckan.
Efter att ha trampat runt i diverse sneakers och löparskor blev det en jäkla skillnad, mycket bättre stöd under fötterna och sulorna är som klistrade på pedalerna.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Köpte ett par five ten freerider pro i veckan.
Efter att ha trampat runt i diverse sneakers och löparskor blev det en jäkla skillnad, mycket bättre stöd under fötterna och sulorna är som klistrade på pedalerna.

Köpte Five Ten jag med! Satan vilken skillnad. Tycker min cykling lyfts många snäpp tack vare dem.

D86EB18F-29F8-4B05-9829-86B450835283.jpeg


Blev en tur idag på en gammal Fäbodled. Inget för klenisar.

2C206A31-FDE5-47D4-A817-90414D271FC8.jpeg
A0A02840-95E9-4248-AA24-D949933C7761.jpeg
 
Topp