Det är väl ”bara” 5stJävlar vad många ”sladdar”
Lockout både fram och bak?
-Broms Fram
-Broms Bak
-Sadel drop
-Växel
-Dämpar lås
Eller ser jag fel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är väl ”bara” 5stJävlar vad många ”sladdar”
Lockout både fram och bak?
Vet du väl bäst själv, men jag räknar det till 6st.Det är väl ”bara” 5st
-Broms Fram
-Broms Bak
-Sadel drop
-Växel
-Dämpar lås
Eller ser jag fel?
Du kan ha rätt, fast jag vet ju inte då det inte är min cykelVet du väl bäst själv, men jag räknar det till 6st.
Stämmer! Scott har lockout både fram och bak i tre lägen - helmjukt för stök, ett mittemellanläge och stelt för klättring. Faktiskt sjukt bekvämt, använder det mer än hisspinnen!Vet du väl bäst själv, men jag räknar det till 6st.
Vet du väl bäst själv, men jag räknar det till 6st.
Hmm. Första rundan med strava igång (i vanliga fall kör jag helst utan) och det går bevisligen fortare än med min gamla hardtail. Ändå omkörd av en gubbe (visserligen den seniga typen med snorfin cykel) och får en massa fåniga pedalislag som jag inte haft problem med tidigare. För mjuk bakdämpare eller bara ovan vid fulldämpat? Kanske är det alla sladdarna på styret som gör det? Får nog pyssla lite...
Nytt åk! Första långa rundan avklarad, riktigt trevlig bekantskap. Kul med lite färg också! Spark 950.
Kommer inte ihåg vad du hade för hoj tidigare, men ramarna med ny geometri är ju låga, ofta mycket lägre än gamla ramar. Jag slog i rätt mycket i början efter bytet från min Honzo som var högre. Därav bytet till kortare vevar vilket gjorde under.Hmm. Första rundan med strava igång (i vanliga fall kör jag helst utan) och det går bevisligen fortare än med min gamla hardtail. Ändå omkörd av en gubbe (visserligen den seniga typen med snorfin cykel) och får en massa fåniga pedalislag som jag inte haft problem med tidigare. För mjuk bakdämpare eller bara ovan vid fulldämpat? Kanske är det alla sladdarna på styret som gör det? Får nog pyssla lite...
Dela gärna erfarenheterna allt eftersom. Jag kollar också på den modellen, men har lite svårt att bestämma mig. Kör hardtail XC nu, men skulle gärna öka vinkel fram, få mer slaglängd på dämparna samt heldämpat för mer kontroll/nöje på singletrack/trail.Hmm. Första rundan med strava igång (i vanliga fall kör jag helst utan) och det går bevisligen fortare än med min gamla hardtail. Ändå omkörd av en gubbe (visserligen den seniga typen med snorfin cykel) och får en massa fåniga pedalislag som jag inte haft problem med tidigare. För mjuk bakdämpare eller bara ovan vid fulldämpat? Kanske är det alla sladdarna på styret som gör det? Får nog pyssla lite...
Specialized epic. Sparken är ju inte extremt ”LLS” men visst är det en skillnad mot vad jag vant mig vid. Och så detta med att vevpartiet fjädrar ner mot marken - det är ju nytt för mig så lite mer inkörning krävs väl.Kommer inte ihåg vad du hade för hoj tidigare, men ramarna med ny geometri är ju låga, ofta mycket lägre än gamla ramar. Jag slog i rätt mycket i början efter bytet från min Honzo som var högre. Därav bytet till kortare vevar vilket gjorde under.
Long, low, slack.
Absolut! Även om jag hittills känner mig litegrann som en klant på den så är det uppenbart att man vinner på lite bakdämpning också, åtminstone i de här rotiga och steniga trakterna!Dela gärna erfarenheterna allt eftersom. Jag kollar också på den modellen, men har lite svårt att bestämma mig. Kör hardtail XC nu, men skulle gärna öka vinkel fram, få mer slaglängd på dämparna samt heldämpat för mer kontroll/nöje på singletrack/trail.
Spanade på Rc också, kanske tur att jag inte började med en sån då... Gissar att jag kan vänja mig, men kanske ändå ska kolla upp bakdämparinställningen. Möjligen att det inte blev 100% från butik även om de verkade noggranna.Scott spark är ökänd för svinlågt vevparti. Man vänjer sig
har haft en 930 tre år och just bytt till spark RC som är ännu lägre
Den är ju inte lång och slack, men låg är den.Specialized epic. Sparken är ju inte extremt ”LLS” men visst är det en skillnad mot vad jag vant mig vid. Och så detta med att vevpartiet fjädrar ner mot marken - det är ju nytt för mig så lite mer inkörning krävs väl.
Absolut! Även om jag hittills känner mig litegrann som en klant på den så är det uppenbart att man vinner på lite bakdämpning också, åtminstone i de här rotiga och steniga trakterna!
Spanade på Rc också, kanske tur att jag inte började med en sån då... Gissar att jag kan vänja mig, men kanske ändå ska kolla upp bakdämparinställningen. Möjligen att det inte blev 100% från butik även om de verkade noggranna.
Tips, köp begagnat. De tappar i värde snabbare än du hinner säga ”nyköp”...Hej alla!
Jag ska beställa en ny MTB över nätet och undrar om någon kan rekommendera en bra MTB för ca 10000:-? Jag är nybörjare och är 181 cm lång. Grusvägar mestadels, en del i skogen med skiftande terräng, lite leder etc. Alltså ingen elitsatsning...
Ska jag satsa på storlek M?
Vilket märke är att föredra? Tips på modell önskas.
Stort tack på förhand! Uppskattas verkligen.
Någon som grejar med vintage MTB? Håller på och bygger upp min dröm-MTB just nu. En Crescent Ultima från 1996 med stålramen och stel gaffel. Samma setup som tog Göran Kropp till Himalaya och tillbaka.
En Gram är en dröm för mig med. Finns inte många och man får vara snabb om någon skulle bli till salu. Känner till åtminstone två som är mint condition men de lär aldrig bli till salu.Så jäkla vackert. Top-3 dröm-mtb är Crescent Gram som tillverkades mellan 96-98. Jag skulle nog betala nypris för den om det dök upp en NOS
En Gram är en dröm för mig med. Finns inte många och man får vara snabb om någon skulle bli till salu. Känner till åtminstone två som är mint condition men de lär aldrig bli till salu.
Yes, har sett den där. Crescentkatalogen från de åren var en bibel.Du har säkert redan sett bilden, men här har du fabriksspecen på Ultiman från -97.
Kul att se (och ses )!Någon som grejar med vintage MTB? Håller på och bygger upp min dröm-MTB just nu. En Crescent Ultima från 1996 med stålramen och stel gaffel. Samma setup som tog Göran Kropp till Himalaya och tillbaka.
Fantastiska kataloger med högtravande texter som höll för att läsa om och om igen... En lodur (grön, grå däck, aluminiumram!) var drömmen 1996. Mjölner var också sjukt cool, en riktigt ful downhillram som nog inte åldrats med samma värdighet...Yes, har sett den där. Crescentkatalogen från de åren var en bibel.
Mjölner...Draupner... den gröna Loduren minns jag väl. Det var en dröm för mig med. Loduren var insteg till de seriösa hojarna. Sen var det den röda Rimfaxe också. Men den var extremt dyr. Ultima och Gram såg man bara på papper.Fantastiska kataloger med högtravande texter som höll för att läsa om och om igen... En lodur (grön, grå däck, aluminiumram!) var drömmen 1996. Mjölner var också sjukt cool, en riktigt ful downhillram som nog inte åldrats med samma värdighet...
Grymt projekt med ultiman!
Jag hade en Freke när det begav sigMjölner...Draupner... den gröna Loduren minns jag väl. Det var en dröm för mig med. Loduren var insteg till de seriösa hojarna. Sen var det den röda Rimfaxe också. Men den var extremt dyr. Ultima och Gram såg man bara på papper.
Någon som grejar med vintage MTB? ...snip...
Min första MTB var en Bridgestone. Fick chansen att köpa en MB-1 i nyskick för inte så länge sen. Var rätt sugen.Grejar och grejar...
Top of the line-ram 1989 - men med XT från -94
Går att få ned till 11,5 med små medel
Jag hade en Freke när det begav sig
Köpte ett par five ten freerider pro i veckan.
Efter att ha trampat runt i diverse sneakers och löparskor blev det en jäkla skillnad, mycket bättre stöd under fötterna och sulorna är som klistrade på pedalerna.