• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Aldrig cyklat tidigare men nu gick jag och köpte mig en sån här:
20200529_164732.jpg


Grand Canyon SL AL 8.0
Vad tror ni, funkar som nybörjarcykel eller har jag gjort bort mig totalt?
Lär ju rulla över det mesta, ser kanon ut! :)
 

Bergets

Panerai
jag sitter i tankarna om att köpa en ny MTB
jag sålde min Kona Honzo 2019 i förmån av en cykelcross som jag mest använder på asfalt men jag vill verkligen ut på några trailes som jag hittade förra sommaren igen.

Jag funderade först på att köpa den nya Kona Honzo 2020 eftersom jag var så himla nöjd med min förra men åt andra sidan så finns det väll också helt ok "budget" alternativ, jag tänker främst på Trek Marlin 5,6 och 7
är det någon som testat någon av dom och som kan lämna synpunkter.

en anledning till att Konan passade mig så bra var att det är en rätt lång MTB och passar min onormalt långa kropp

 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Slänger ut en fråga här.

Köpte för någon vecka sedan en beggad riktigt billig mtb som härstamma från xxl. Har i efterhand förstått att detta är en XC.
IMG_20200515_072212.jpg

Känner väl direkt att det är en del grejer jag saknar efter bara en några vändor i skogen.
*Bättre fjädring
*bredare styre
*kortare styrstam
*gärna värre växlar

Efter lite googling misstänker jag att jag söker någonting mer i stil med trail/Enduro.

Inte för att jag direkt åker downhill eller speciellt fort. Vill ha någonting kul och lite stryktålig att lattja runt på. Blev då väldigt sugen på denna Vitus nucleus 275.
prod181448_Concrete_NE_01.jpg

https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-275-vr-mountainbike-altus-2x9-2020/

Självklart går denna inte att köpa längre så då till frågan. Vad ska jag kika på? Har jag missat något alternativ i klassen 5-6000kr?

Vitus nucleus verkar ju jäkligt svårslagen på pappret sett till priset. Det jag gillar är just att dämpare fram är luft och justerbar. Har inte sett några andra cyklar med motsvarande spec för samma peng.
 
Senast ändrad:

Häggvik

Omega
Slänger ut en fråga här.

Köpte för någon vecka sedan en beggad riktigt billig mtb som härstamma från xxl. Har i efterhand förstått att detta är en XC.
IMG_20200515_072212.jpg

Känner väl direkt att det är en del grejer jag saknar efter bara en några vändor i skogen.
*Bättre fjädring
*bredare styre
*kortare styrstam
*gärna värre växlar

Efter lite googling misstänker jag att jag söker någonting mer i stil med trail/Enduro.

Inte för att jag direkt åker downhill eller speciellt fort. Vill ha någonting kul och lite stryktålig att lattja runt på. Blev då väldigt sugen på denna Vitus nucleus 275.
prod181448_Concrete_NE_01.jpg

https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-275-vr-mountainbike-altus-2x9-2020/

Självklart går denna inte att köpa längre så då till frågan. Vad ska jag kika på? Har jag missat något alternativ i klassen 5-6000kr?

Vitus nucleus verkar ju jäkligt svårslagen på pappret sett till priset. Det jag gillar är just att dämpare fram är luft och justerbar. Har inte sett några andra cyklar med motsvarande spec för samma peng.
Jag har en Vitus Sentier och sambon en Nucleus, vi är jäkligt nöjda.
Som du säger är det svårt att hitta hojar med samma spec för den pengen. Vilket även märks på CRC och Wiggle, hojarna tar slut direkt dom kommer i lager.
Lagrena ska fyllas på i Juli tror jag, lägg in en bevakning på Chainreactioncycles.com och hugg direkt den kommer in.
Annars kan du kolla efter begagnat på Happyride.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag har en Vitus Sentier och sambon en Nucleus, vi är jäkligt nöjda.
Som du säger är det svårt att hitta hojar med samma spec för den pengen. Vilket även märks på CRC och Wiggle, hojarna tar slut direkt dom kommer i lager.
Lagrena ska fyllas på i Juli tror jag, lägg in en bevakning på Chainreactioncycles.com och hugg direkt den kommer in.
Annars kan du kolla efter begagnat på Happyride.
Får göra så.

Man kan väl få en bra begagnad cykel som har bättre spec för ungefär samma peng kan jag tänka mig. Får kolla happyride lite då och då.

Har inte bråttom så men kul med prylar :) om någon här i tråden råkar ha något eller vet någon som säljer nått vettigt så hojta gärna till! :)
 

Bergets

Panerai
Slänger ut en fråga här.

Köpte för någon vecka sedan en beggad riktigt billig mtb som härstamma från xxl. Har i efterhand förstått att detta är en XC.
IMG_20200515_072212.jpg

Känner väl direkt att det är en del grejer jag saknar efter bara en några vändor i skogen.
*Bättre fjädring
*bredare styre
*kortare styrstam
*gärna värre växlar

Efter lite googling misstänker jag att jag söker någonting mer i stil med trail/Enduro.

Inte för att jag direkt åker downhill eller speciellt fort. Vill ha någonting kul och lite stryktålig att lattja runt på. Blev då väldigt sugen på denna Vitus nucleus 275.
prod181448_Concrete_NE_01.jpg

https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-275-vr-mountainbike-altus-2x9-2020/

Självklart går denna inte att köpa längre så då till frågan. Vad ska jag kika på? Har jag missat något alternativ i klassen 5-6000kr?

Vitus nucleus verkar ju jäkligt svårslagen på pappret sett till priset. Det jag gillar är just att dämpare fram är luft och justerbar. Har inte sett några andra cyklar med motsvarande spec för samma peng.

vet inte hur nucleus är men då jag letade mtb i fjol rekommenderade många Vitus Sentier 29 VR det ska tydligen vara Kungen! av bang for the buck.
Den är och blir slutsåld så fort den kommer in så man måste vara på hugget.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
vet inte hur nucleus är men då jag letade mtb i fjol rekommenderade många Vitus Sentier 29 VR det ska tydligen vara Kungen! av bang for the buck.
Den är och blir slutsåld så fort den kommer in så man måste vara på hugget.
Kollade upp den nu och den är ju onekligen vassare på precis allt jämfört med nucleus. Dock får man två stycken nucleus till priset av en sentier. Så jag lägger nog ändå bevakningen på en nucleus.

För mig som har klart begränsat med tid att faktiskt ge mig ut och cykla skulle det inte kännas bra med 12000kr som mest står still. Nucleus på 6000kr känns mer rimligt för mig i dagsläget sett till hur jag faktiskt utnyttjar cykeln.
 

Bergets

Panerai
Kollade upp den nu och den är ju onekligen vassare på precis allt jämfört med nucleus. Dock får man två stycken nucleus till priset av en sentier. Så jag lägger nog ändå bevakningen på en nucleus.

För mig som har klart begränsat med tid att faktiskt ge mig ut och cykla skulle det inte kännas bra med 12000kr som mest står still. Nucleus på 6000kr känns mer rimligt för mig i dagsläget sett till hur jag faktiskt utnyttjar cykeln.
sant jag kollade faktiskt inte prisskillnaden :)
hur som helst kan man nog inte gå fel med en Vitus :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kollade upp den nu och den är ju onekligen vassare på precis allt jämfört med nucleus. Dock får man två stycken nucleus till priset av en sentier. Så jag lägger nog ändå bevakningen på en nucleus.

För mig som har klart begränsat med tid att faktiskt ge mig ut och cykla skulle det inte kännas bra med 12000kr som mest står still. Nucleus på 6000kr känns mer rimligt för mig i dagsläget sett till hur jag faktiskt utnyttjar cykeln.
Bra tänkt. Det vanligaste är att man tänker tvärt om och gör som en kompis till mig gjorde. Köper en hoj för 35 papp och cyklar två gånger på två år.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
sant jag kollade faktiskt inte prisskillnaden :)
hur som helst kan man nog inte gå fel med en Vitus :)
Nej de tror inte jag heller. Vitus Nucleus har ju vunnit hardtail of the year (under 500 pund) 4år i rad. Torde vara jäkligt bra bang for the buck då.
Bra tänkt. Det vanligaste är att man tänker tvärt om och gör som en kompis till mig gjorde. Köper en hoj för 35 papp och cyklar två gånger på två år.
Alltså jag ska ju inte sticka under stol med att det är kul med prylar :D Men måste ändå begränsa mig för att inte känna stress över för mkt pengar uppknutna i nått som inte används, lite samma som klockorna.

Den jag köpte för 1500kr (några inlägg tillbaka) duger väl egentligen om man ska vara hård mot sig själv. Varit ute två vändor i skogen och lattjat runt med dottern på gården utan knas med växlar eller punka.

Men saknar också lite lull-lull samt vill ha en mer upprätt sittställning. Därav siktet på nucleus.

Prisvärd
120mm ställbar luftdämpare
Kortare styrstam
Bredare styre
Färre växlar
Mer upprätt (trail/enduro)

Borde inte kunna gå fel :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej de tror inte jag heller. Vitus Nucleus har ju vunnit hardtail of the year (under 500 pund) 4år i rad. Torde vara jäkligt bra bang for the buck då.

Alltså jag ska ju inte sticka under stol med att det är kul med prylar :D Men måste ändå begränsa mig för att inte känna stress över för mkt pengar uppknutna i nått som inte används, lite samma som klockorna.

Den jag köpte för 1500kr (några inlägg tillbaka) duger väl egentligen om man ska vara hård mot sig själv. Varit ute två vändor i skogen och lattjat runt med dottern på gården utan knas med växlar eller punka.

Men saknar också lite lull-lull samt vill ha en mer upprätt sittställning. Därav siktet på nucleus.

Prisvärd
120mm ställbar luftdämpare
Kortare styrstam
Bredare styre
Färre växlar
Mer upprätt (trail/enduro)

Borde inte kunna gå fel :)
Om du börjar bli seriös och vill ha en finhoj så minimerar du ju förlusten, så på det sätter är det smart att köpa billigt. Men billigt är sällan ”bra”, det är bara att acceptera. Ungefär som med klockor får man ungefär vad man betalar för. Vore ju konstigt om en hoj för 15 är lika bra som en för 6-7.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Om du börjar bli seriös och vill ha en finhoj så minimerar du ju förlusten, så på det sätter är det smart att köpa billigt. Men billigt är sällan ”bra”, det är bara att acceptera. Ungefär som med klockor får man ungefär vad man betalar för. Vore ju konstigt om en hoj för 15 är lika bra som en för 6-7.
Jo så är det ju, men vi gillar ju båda Seiko ändå ;) så visst bör man kunna ha kul på en billig cykel.

Skämt å sido, självklart är det som du säger. Eftersom suget efter just den modellen jag kikar på verkar vara högt bör den inte vara allt för svårsåld eller med jättestor förlust om jag lessnar på den dock.

Bara att köpa och se glad ut :) när de väl kommer in i lager igen dvs.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Slänger ut en fråga här.

Köpte för någon vecka sedan en beggad riktigt billig mtb som härstamma från xxl. Har i efterhand förstått att detta är en XC.
IMG_20200515_072212.jpg

Känner väl direkt att det är en del grejer jag saknar efter bara en några vändor i skogen.
*Bättre fjädring
*bredare styre
*kortare styrstam
*gärna värre växlar

Efter lite googling misstänker jag att jag söker någonting mer i stil med trail/Enduro.

Inte för att jag direkt åker downhill eller speciellt fort. Vill ha någonting kul och lite stryktålig att lattja runt på. Blev då väldigt sugen på denna Vitus nucleus 275.
prod181448_Concrete_NE_01.jpg

https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-275-vr-mountainbike-altus-2x9-2020/

Självklart går denna inte att köpa längre så då till frågan. Vad ska jag kika på? Har jag missat något alternativ i klassen 5-6000kr?

Vitus nucleus verkar ju jäkligt svårslagen på pappret sett till priset. Det jag gillar är just att dämpare fram är luft och justerbar. Har inte sett några andra cyklar med motsvarande spec för samma peng.
Du skriver längre ner i tråden att du vill ha en mer upprätt sittställning. Flytta fram sadeln ett par centimeter. Den ser ut att sitta ovanligt långt bak.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Du skriver längre ner i tråden att du vill ha en mer upprätt sittställning. Flytta fram sadeln ett par centimeter. Den ser ut att sitta ovanligt långt bak.
Blev klart bättre när jag flyttade fram sadeln. Som töntig 30+ håller jag på och övar wheelies och även där upplevde jag en förbättring :D
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
jag sitter i tankarna om att köpa en ny MTB
jag sålde min Kona Honzo 2019 i förmån av en cykelcross som jag mest använder på asfalt men jag vill verkligen ut på några trailes som jag hittade förra sommaren igen.

Jag funderade först på att köpa den nya Kona Honzo 2020 eftersom jag var så himla nöjd med min förra men åt andra sidan så finns det väll också helt ok "budget" alternativ, jag tänker främst på Trek Marlin 5,6 och 7
är det någon som testat någon av dom och som kan lämna synpunkter.

en anledning till att Konan passade mig så bra var att det är en rätt lång MTB och passar min onormalt långa kropp


Marlin 5 nej. Köpte en sån till yngsta dottern. Helt ok men inget du piskar i skogen som vuxen. 7an är roligare har jag för mig.

Slänger ut en fråga här.

Köpte för någon vecka sedan en beggad riktigt billig mtb som härstamma från xxl. Har i efterhand förstått att detta är en XC.
IMG_20200515_072212.jpg

Känner väl direkt att det är en del grejer jag saknar efter bara en några vändor i skogen.
*Bättre fjädring
*bredare styre
*kortare styrstam
*gärna värre växlar

Efter lite googling misstänker jag att jag söker någonting mer i stil med trail/Enduro.

Inte för att jag direkt åker downhill eller speciellt fort. Vill ha någonting kul och lite stryktålig att lattja runt på. Blev då väldigt sugen på denna Vitus nucleus 275.
prod181448_Concrete_NE_01.jpg

https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-275-vr-mountainbike-altus-2x9-2020/

Självklart går denna inte att köpa längre så då till frågan. Vad ska jag kika på? Har jag missat något alternativ i klassen 5-6000kr?

Vitus nucleus verkar ju jäkligt svårslagen på pappret sett till priset. Det jag gillar är just att dämpare fram är luft och justerbar. Har inte sett några andra cyklar med motsvarande spec för samma peng.

Vitus är bra. Har en Rapide som fått kortare styrstam och riserstyre. Funkar till väldigt mycket.
 

Bergets

Panerai
det är helt sjukt vad svårt det ska vara att hitta en ny mtb just nu (mitt i säsongen)...
jag behöver en med lång reach, str xxl, budget på 10-18k
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Topp