• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

5E555174-EBFC-4EFD-A0A7-D12E10E05D35.jpeg

Jämför med cyklar som säljs nu, inte med den du har stående. Det har hänt en del, för att utrtrycka sig milt. Din är väl dessutom 26”?
27,5 är det. Men i övrigt inte mkt att hänga i granen
 
har en Edge 520.

kartorna i sig är bra. Men drygt att man inte kan söka direkt i enheten och måste förinställa rutter och punkter..
Då får du köpa 830 istället för där kan man göra det. Man kan delvis göra det på 530 också men inte med POI eller adresser, bara koordinater eller leta upp det manuellt på kartan.
 
Då får du köpa 830 istället för där kan man göra det. Man kan delvis göra det på 530 också men inte med POI eller adresser, bara koordinater eller leta upp det manuellt på kartan.

precis.
undrar fortfarande vilken app som är mest lätthanterad för ändamålet.
Strava verkar vara avgiftsbelagd..
 
precis.
undrar fortfarande vilken app som är mest lätthanterad för ändamålet.
Strava verkar vara avgiftsbelagd..
Jag lägger/planerar rutter i EasyRoute och för sedan över dem som GPX till Garmin Connect, därifrån vidare till min enhet. Jag använder också ruttplaneringen i Garmin Connect, särskilt med "popularity routing". Funkar fint. Om man går till Trailforks web-tjänst kan man "pussla ihop" segment till en rutt och sedan från appen skicka den till enheten (Garmin Edge 830 i mitt fall).

Använder ruttplanering otroligt mycket. Både för MTB och trail-löpning. Cyklar och springer gärna nya segment/rutter. Det är kul.

I Connect finns det ju för övrigt en stor mängd öppna rutter att prova. Bara att söka på karta eller i lista.
 
Jag är helt grön vad gäller MTB men någon som har tips på spår (kallas det så?) kring norra djurgårdsstaden / Lidingö i Stockholm eller vart på nätet man kan hitta slingor att köra?
 
Då var den tvättad och uppsmord inför sommarens äventy. Skulle dock behöva byta hjulen i min derailleur bak för de har sett bättre dagar.
PSX_20200617_162349.jpg

PSX_20200617_162444.jpg


Den fick en ny framdämpare förra året som jag är löjligt nöjd med.
PSX_20200617_162521.jpg


GPSen på plats, sitter riktigt bra och MTB-fästet känns väldigt stabilt. :)
PSX_20200617_162415.jpg

PSX_20200617_162433.jpg


Kanske dags för en upprustning av lacken men å andra sidan så är det kul med lite patina! :D
PSX_20200617_162506.jpg
 
Då var den tvättad och uppsmord inför sommarens äventy. Skulle dock behöva byta hjulen i min derailleur bak för de har sett bättre dagar.
PSX_20200617_162349.jpg

PSX_20200617_162444.jpg


Den fick en ny framdämpare förra året som jag är löjligt nöjd med.
PSX_20200617_162521.jpg


GPSen på plats, sitter riktigt bra och MTB-fästet känns väldigt stabilt. :)
PSX_20200617_162415.jpg

PSX_20200617_162433.jpg


Kanske dags för en upprustning av lacken men å andra sidan så är det kul med lite patina! :D
PSX_20200617_162506.jpg
Snygg!
 
Jag tycker den ser helrätt ut, smala ramrör och feta däck är snyggt! Skulle gärna ha nått liknande.
Tack! Ja, jag gillar också looken. Kör för övrigt 2.6" bak och 3.0" fram och det funkar kanon på en hardtail. Är drygt när det är småspårigt men annars rullar den över det mesta. :) Vet inte vad det finns att välja på som liknar dessa faktiskt, denna har ju några år på nacken. :confused:
 
Någon som vet ifall man kan montera 29" hjul på en Vitus Nucleus 275 VRX?
Edit: Svar nej det kan man inte :)
 
Senast ändrad:
igår dök det upp en Vitus Nucleus 275 VRX i str XL på blocket (i göteborg) sjukt bra timing eftersom jag och tjejen skulle till Ullared idag, så jag frågade säljaren ifall han ville mötas upp där mot en extra peng vilket gick bra

Det första jag gjorde var att ta av framaxeln för att ta av hjulet, jag fattade ju inte att det var en Q-loc så fick ju alla delarna i handen och fick pilla ihop den igen igen haha Är det någon här som har erfarenhet utav dessa axlarna? längst ut sitter det en liten låsbricka, denna satt väldigt löst så jag deformerade den lite med en tång så att den skulle stanna kvar. Men då axeln är monterad på gaffeln så sitter inte några delat mot låsbrickan, så jag är 99.99% säker på att den kommer vibrera av rätt snabbt

Men äntligen har jag hittat en "ny" mtb med tillräckligt lång reach :pompus:


IMG_3730.JPG

IMG_3736.JPG
 
igår dök det upp en Vitus Nucleus 275 VRX i str XL på blocket (i göteborg) sjukt bra timing eftersom jag och tjejen skulle till Ullared idag, så jag frågade säljaren ifall han ville mötas upp där mot en extra peng vilket gick bra

Det första jag gjorde var att ta av framaxeln för att ta av hjulet, jag fattade ju inte att det var en Q-loc så fick ju alla delarna i handen och fick pilla ihop den igen igen haha Är det någon här som har erfarenhet utav dessa axlarna? längst ut sitter det en liten låsbricka, denna satt väldigt löst så jag deformerade den lite med en tång så att den skulle stanna kvar. Men då axeln är monterad på gaffeln så sitter inte några delat mot låsbrickan, så jag är 99.99% säker på att den kommer vibrera av rätt snabbt

Men äntligen har jag hittat en "ny" mtb med tillräckligt lång reach :pompus:


IMG_3730.JPG

IMG_3736.JPG
Åh fan! Får man fråga vad den gick för?

Samt hur du upplever just reach i förhållande till din längd?

Detta är ju precis vad jag önskar skulle ske mer i sthlm trakterna!
 
Åh fan! Får man fråga vad den gick för?

Samt hur du upplever just reach i förhållande till din längd?

Detta är ju precis vad jag önskar skulle ske mer i sthlm trakterna!

ja jag bor nere i skåne, så det var bara en otroligt bra timing :)
6000kr plus så gav jag honom 500kr extra för att han körde den till ullared
det är 2019 modell, enligt honom använd 5-7ggr vilket nog stämmer, den ser ut att vara i fint skick

jag är ingen expert men jag tycker den känns rätt bra, jag är ju över två meter så den hade säkert kunnat vara lite längre, men med tanke på hur slutsålt det är överallt så är jag jättenöjd :)
 
ja jag bor nere i skåne, så det var bara en otroligt bra timing :)
6000kr plus så gav jag honom 500kr extra för att han körde den till ullared
det är 2019 modell, enligt honom använd 5-7ggr vilket nog stämmer, den ser ut att vara i fint skick

jag är ingen expert men jag tycker den känns rätt bra, jag är ju över två meter så den hade säkert kunnat vara lite längre, men med tanke på hur slutsålt det är överallt så är jag jättenöjd :)
Ja vrx ser jag inte i deras line-up längre utan verkar bara finnas VR och VRS där sistnämnda verkar motsvara vrx.

VRS kostar runda slängar 7500kr så man får väl säga att de håller bra andrahandsvärde. Hjälper väl att de ofta är slutsålda och prisvärda från start.
 
Någon som kör med oval klinga fram?
Fördelar - nackdelar?
Nån skillnad? Värt att byta? o.s.v...
Jag har det inte själv, men det står högst på listan att uppgradera till. Jag har inte haft det då det lirar sämre med Shimanos clutch. Rättare sagt, det sliter på den. På nya cykeln sitter det dock Sram NX som inte är problematisk i kombination.

Alla förståsigpåare är eniga att det ger ökad prestanda. Framförallt uppför där det är vitalt med kontinuerligt grepp. Ovala drev ger minskad dödläge i tramptag.

Den stora frågan är vilken ”ovalitet” man ska köpa. Dessutom ska man vara observant och köpa rätt utförande beroende på kedjelinje. AbsoluteBlack kontra Rotor (som exempel) är rätt olika, men kanske spelar det mindre roll i terrängen.
 
Jag har det inte själv, men det står högst på listan att uppgradera till. Jag har inte haft det då det lirar sämre med Shimanos clutch. Rättare sagt, det sliter på den. På nya cykeln sitter det dock Sram NX som inte är problematisk i kombination.

Alla förståsigpåare är eniga att det ger ökad prestanda. Framförallt uppför där det är vitalt med kontinuerligt grepp. Ovala drev ger minskad dödläge i tramptag.

Den stora frågan är vilken ”ovalitet” man ska köpa. Dessutom ska man vara observant och köpa rätt utförande beroende på kedjelinje. AbsoluteBlack kontra Rotor (som exempel) är rätt olika, men kanske spelar det mindre roll i terrängen.
Aha ok, ja jag har Shimano på min hoj.. Då kanske det är vanskligt att byta till ovalt..
Synd, -det verkar ju som att det finns vissa fördelar som sagt..
Tack för svar!
 
Ja vrx ser jag inte i deras line-up längre utan verkar bara finnas VR och VRS där sistnämnda verkar motsvara vrx.

VRS kostar runda slängar 7500kr så man får väl säga att de håller bra andrahandsvärde. Hjälper väl att de ofta är slutsålda och prisvärda från start.
jo men precis, det är inte helt lätt att få tag på cykel i större storlekar just nu
 
Tog den första turen idag för att se vad jag köpt. På asfalt fungerade allt rätt så normalt men då man kom in i skogen och det blev lite backigt så började den växla upp och ner av sig själv. La man i lägsta växeln där det var lite backigt så hoppade kedjan av. (hände tre ggr)

Nu har jag varit hemma om och justerat/indexerat växlarna. Vilken skillnad det blev, Som ny! :cigar:

IMG_3783.JPG
 
Råkade spontanköpa en Scott Scale 970 på lunchen, Total amatör på detta med cykel men måste röra på mig, tog en tur hem från affären på 1 mil, nu till saken... själva baken.. helvite vilken röv förstörare sadel! :) Tips mottages på cykelshorts med nån form av "rövdämpning" :) inga tajta saker då jag med min kroppsform riskerar att hamna rakt in i kurran om jag visar mig i tajta snabba kläder.. tänk baggy! problemet är att jag behöver stor storlek.. typ 3xl.. Har ni nått tips?
Scott Scale 970.jpg
 
Tillbaka
Topp