• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Jaha. Det blev en cykel till. Visst behöver man 5 stycken?

Trek Farley 5 med 27,5” hjul. Jävlar vad den sväljer stock och sten.

5634D474-B7AD-42C4-B165-0AFCCB522D70.jpeg

Råkade spontanköpa en Scott Scale 970 på lunchen, Total amatör på detta med cykel men måste röra på mig, tog en tur hem från affären på 1 mil, nu till saken... själva baken.. helvite vilken röv förstörare sadel! :) Tips mottages på cykelshorts med nån form av "rövdämpning" :) inga tajta saker då jag med min kroppsform riskerar att hamna rakt in i kurran om jag visar mig i tajta snabba kläder.. tänk baggy! problemet är att jag behöver stor storlek.. typ 3xl.. Har ni nått tips?
Scott Scale 970.jpg
Bästa tipset är nog en klassisk cykelbyxa med blöja och sen ett par sjyssta cykelshorts med passform du gillar utanpå, jag personligen gillar inte när cykelbyxan är insydd i shortsen...

Råkade spontanköpa en Scott Scale 970 på lunchen, Total amatör på detta med cykel men måste röra på mig, tog en tur hem från affären på 1 mil, nu till saken... själva baken.. helvite vilken röv förstörare sadel! :) Tips mottages på cykelshorts med nån form av "rövdämpning" :) inga tajta saker då jag med min kroppsform riskerar att hamna rakt in i kurran om jag visar mig i tajta snabba kläder.. tänk baggy! problemet är att jag behöver stor storlek.. typ 3xl.. Har ni nått tips?
Scott Scale 970.jpg
Det finns MTB-shorts som har en lös innerbyxa med dämpning, typ som ett par boxershorts där dämpningen sitter. Håller med @Elvis82, insydd dämpning funkar sällan i lösare shorts, det funkar bara i racing-kit.

Flyttar förmodligen till Jönköping om nån månad och undrar därför om någon har något tips på bra stigcykling i Jönköping området? Helst med cykelavstånd från staden

Scott Scale 970.jpg
Om du inte cyklat på länge så skulle jag först rekommendera att cykla mer, det är ofta man får ont om man inte cyklat på ett tag. Jag pendlar varje dag året om och efter semestern brukar det alltid vara lite si och så de första dagarna. Alternativet annars kan ju vara att köpa ett par väldigt korta cykelshorts med dämpning och använda dem som kalsonger under ett par lösare shorts ;)

Sitter och väntar på att denna ska komma tillbaka i lager:
326a13a48c1cf95921572077a3cde073_cropped.jpg

http://vitusbikes.com/products/vitus-nucleus-27-vrs-hardail-mountain-bike/

Är inte man nog att välja en XL tror jag tyvärr @yonsson :p

Men till frågan då.
27,5" så får man 120mm framgaffel.
29" så får man 100mm framgaffel.

Vad hade ni valt och varför? Då jag inte jagar sekunder utan mest vill ha en kul lekfull cykel lutar det åt 27,5"

Jag hade valt 29" alla dagar i veckan, själva essensen i att ha skoj i spåret. Sen kan du när du inser att varken 100 eller 120 är tillräckligt byta gaffel

Sitter och väntar på att denna ska komma tillbaka i lager:
326a13a48c1cf95921572077a3cde073_cropped.jpg

http://vitusbikes.com/products/vitus-nucleus-27-vrs-hardail-mountain-bike/

Är inte man nog att välja en XL tror jag tyvärr @yonsson :p

Men till frågan då.
27,5" så får man 120mm framgaffel.
29" så får man 100mm framgaffel.

Vad hade ni valt och varför? Då jag inte jagar sekunder utan mest vill ha en kul lekfull cykel lutar det åt 27,5"
Utan att veta hur det är med just den gaffeln, så vet jag att på vissa gafflar så kan man öka slaglängden. Det kan du ju forska lite i innan du bestämmer dig.

Jag hade valt 29" alla dagar i veckan, själva essensen i att ha skoj i spåret. Sen kan du när du inser att varken 100 eller 120 är tillräckligt byta gaffel

Utan att veta hur det är med just den gaffeln, så vet jag att på vissa gafflar så kan man öka slaglängden. Det kan du ju forska lite i innan du bestämmer dig.
Efter att @Chrisse skrev så började jag googla på vad man skulle uppdatera med (ja jag vet, jag har inte ens köpt cykeln än :D)

Och upptäckte att om man tar isär gaffeln finns en distans att plocka bort så får man 120mm på den också. Så då var det bestämt.

Nu väntar jag bara på att de ska få in dom i lager igen. Sen blir det att beställa en large 29" :)

Köpte en liten present till mig själv idag. Någon som har erfarenhet av denna? :)
PSX_20200616_215356.jpg
Jag har kört 100 mil med min 530 nu. Tycker den funkar klockrent efter senaste firmware-uppgraderingen. Stäng av autozoom annars kommer du bli galen. Utöver det inga konstigheter. Egna förbestämda slingor lägger man bäst in via Trailforks hemsida, de dyker då upp i appen och i appen kan man skicka rutten till GPSen. Jag har världens sämsta lokalsinne så jag hade aldrig överlevt utan GPS i skogen.

Jag kör utan skalet men med det medföljande glas-skyddet. Har fått lite slag och bucklor men funkar bra ändå. Batteritiden är grymt bra.

Jag har kört 100 mil med min 530 nu. Tycker den funkar klockrent efter senaste firmware-uppgraderingen. Stäng av autozoom annars kommer du bli galen. Utöver det inga konstigheter. Egna förbestämda slingor lägger man bäst in via Trailforks hemsida, de dyker då upp i appen och i appen kan man skicka rutten till GPSen. Jag har världens sämsta lokalsinne så jag hade aldrig överlevt utan GPS i skogen.
Härligt att höra! Ska villigt erkänna att jag inte hunnit testa min än, har varit fullt upp. :bag: I helgen är jag dock fri från både fru och barn så då ska jag ge mig ut! :) Vad är det som gör att autozoom är kass, hoppar den för mycket in och ut?

Mycket bra tips med egna rundor via Trailforks, det ska jag kolla upp. Går det att göra smidigt i mobilen eller det är dator som gäller? Finns bara enda slinga i Trailforks i Halmstad och det är MTB-klubbens runda som jag tror att du körde för ett tag sen. Den är inte så kul... :meh:

Jag har också extremt dåligt lokalsinne men med en vettig GPS vågar man kanske ge sig ut på lite nya och okända stigar. :)

Härligt att höra! Ska villigt erkänna att jag inte hunnit testa min än, har varit fullt upp. :bag: I helgen är jag dock fri från både fru och barn så då ska jag ge mig ut! :) Vad är det som gör att autozoom är kass, hoppar den för mycket in och ut?

Mycket bra tips med egna rundor via Trailforks, det ska jag kolla upp. Går det att göra smidigt i mobilen eller det är dator som gäller? Finns bara enda slinga i Trailforks i Halmstad och det är MTB-klubbens runda som jag tror att du körde för ett tag sen. Den är inte så kul... :meh:

Jag har också extremt dåligt lokalsinne men med en vettig GPS vågar man kanske ge sig ut på lite nya och okända stigar. :)
Med autozoom så zoomar den ut varje gång du stannar, blir störande i längden. Ja, den slingan behövs det ju ingen GPS för direkt. Jag ska spendera några dygn i Halmstad i sommar och tar med hojen, ska tydligen finnas spår vid Simlångsdalen.

Kommer dock bo nära slingan så lär ju bli några varv där också. Förhoppningsvis även Vallåsen.

Med autozoom så zoomar den ut varje gång du stannar, blir störande i längden. Ja, den slingan behövs det ju ingen GPS för direkt. Jag ska spendera några dygn i Halmstad i sommar och tar med hojen, ska tydligen finnas spår vid Simlångsdalen.

Kommer dock bo nära slingan så lär ju bli några varv där också. Förhoppningsvis även Vallåsen.
Aha, det känns ju ganska meningslöst, ska stänga av den funktionen då.

Finns ju en del spår öster om Harplinge också om man kollar Trailforks men jag har aldrig testat dem. MTB-slingan är ju okej men man tröttnar snabbt för den är så kort och det finns ju bara ett enda spår.

Vallåsen är riktigt kul att köra och vill man dundra runt planlöst i skogen så är hela åsen kul att cykla runt på för det finns massor med stigar och småvägar. :)

Vad var den som pajade så mycket att du inte ens kunde rulla den? :eek:

Grenen sprätte upp rakt in i bakväxeln och knäckte den så att den skar in mellan ramen och växeldreven och kedjan följde också med så bakhjulet blev tokpall.
Den tog även med sig baksidan av låsningen till bakhjulet så det gick inte heller att demontera. Zoomar man lite på bilden så ser man att hela bakväxeln är borta bla

Den ligger ca 20 km från där jag bor men det är så mycket mygg och skit att jag orkar inte hämta den förrän i höst eller nästa år

Grenen sprätte upp rakt in i bakväxeln och knäckte den så att den skar in mellan ramen och växeldreven och kedjan följde också med så bakhjulet blev tokpall.
Den tog även med sig baksidan av låsningen till bakhjulet så det gick inte heller att demontera. Zoomar man lite på bilden så ser man att hela bakväxeln är borta bla

Den ligger ca 20 km från där jag bor men det är så mycket mygg och skit att jag orkar inte hämta den förrän i höst eller nästa år
Ouch, fan vad surt! :sorry: Blir en jäkla massa som behöver fixas då också. Blir den inte förstörd om du låter den ligga ute? :confused:

Låt skiten ligga, är ju en el mtb:D

Lyckats googla fram ett alternativ till vitus nucleus vrs 29. Verkar ha en aningen bättre framgaffel samt bromsar fast kostar samma, (650 pund) Skitbra! Men så inser jag nu att den endast säljs i butik... I England såklart :banghead:

Hur svårt ska det vara att hitta cykel med liknande spec i Sverige för typ 8k?

Trail-orienterad HT
1x drivlina
Luftdämpare
29"

https://www.halfords.com/bikes/moun...bike---16in-18in-20in-22in-frames-448053.html

Finns det något vettigt att söka efter begagnat för dom summorna?

Lyckats googla fram ett alternativ till vitus nucleus vrs 29. Verkar ha en aningen bättre framgaffel samt bromsar fast kostar samma, (650 pund) Skitbra! Men så inser jag nu att den endast säljs i butik... I England såklart :banghead:

Hur svårt ska det vara att hitta cykel med liknande spec i Sverige för typ 8k?

Trail-orienterad HT
1x drivlina
Luftdämpare
29"

https://www.halfords.com/bikes/moun...bike---16in-18in-20in-22in-frames-448053.html

Finns det något vettigt att söka efter begagnat för dom summorna?

Bättre begagnat kan du hitta en del mkt fint med lite tålamod.
Kona Honzo tex.. @Pinsam sålde sin ruggigt fina Honzo till min kollega nyligen i det prisspannet, väldigt mkt cykel för pengen.

Bättre begagnat kan du hitta en del mkt fint med lite tålamod.
Kona Honzo tex.. @Pinsam sålde sin ruggigt fina Honzo till min kollega nyligen i det prisspannet, väldigt mkt cykel för pengen.
Antar att man letar bäst på happyride? Tycker mest det verkar vara skräp ute på blocket.

Om man fick en kona honzo för 8k måste ju varit rena kapet. Som jag ser kostar den 15k ny!

Ja jag har inte bråttom att köpa ny cykel. Måste bara lära mig var jag ska hålla utkik :)

Tillbaka
Topp