Jag är nog inte den ende som åker runt i sommarsverige med cykeln på taket och ”gästcyklar” varhelst vi råkar hälsa på. Tänkte att vi kunde använda tråden till att dela med oss av bra och lättillgängliga tips - ibland resulterar ju svärfars gubbgooglingar i sex kilometer grusväg och de lokala rävarnas tips på happymtb kan bjuda på sega transportsträckor och sedan vara omöjliga att hitta på första försöket. Jag tänker att vi kan bjuda på våra guldkorn med län och ort i inlägget, så att det blir sökbart. Typ så här:
Uppsala: Lunsen. Naturreservat en knapp mil söder om stan längs väg 255. Fin skog med hällar, våtmarker och väl uppmärkta leder inklusive klassikern upplandsleden. Man samsas med vandrare så området är inte optimalt för att jaga tider på strava-segment, men ändå glest mellan mötena. Rekommenderas varmt i klassen stigcykling/ teknisk xc! Dagsfärska bilder:
Nästan oavsett var man startar finns en skylt mot lunsentorpet som ligger mitt i reservatet. Kör dit och ta en annan led tillbaka - nästan hur man än gör blir det bra cykling i mellan 1 och 2 mil.
Lätt att hitta, jag struntar i karta och appar...
Fina hällar, men inte så kuperat.
Nitlotten: spången med räcke. Funkar bättre för ornitologer och den med smalt fixiestyre...
Uppländsk sten. Finns generöst med rötter också.