• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Antar att man letar bäst på happyride? Tycker mest det verkar vara skräp ute på blocket.

Om man fick en kona honzo för 8k måste ju varit rena kapet. Som jag ser kostar den 15k ny!

Ja jag har inte bråttom att köpa ny cykel. Måste bara lära mig var jag ska hålla utkik :)

Du får scanna Happyride dagligen och sen hugga snabbt när fyndet dyker upp. De försvinner fort om priset är rätt.
 
Bytte ut min gamla Scott Scale 30 med 26” hjul mot en ny Scott Scale 925 igår, får bli en premiärtur ikväll när temperaturen gått ner lite :)

5D70FF38-16C6-465D-9165-4235A3DA8F92.jpeg
8EB3957E-FDBE-49BF-874D-83F4148262D6.jpeg
 
För att XC är trökigt
Haha ok så det går inte att direktöversätta klockor till mtb. För jag tycker iaf roliga klockor säljs begagnat men tydligen inte så mkt cyklar då :p

Har ju lite tid på mig att leta iaf eftersom jag har lagt bevakning på när nucleus vrs 29 är tillbaka i lager.

Shout out till er här, har ni någon bekant/vän som inte använder sin hoj tillräckligt eller uppgraderar till FS så hör av er om cykeln i fråga fyller mina kriterier. Budget 8k.

Långskott jag vet, men men.
 
Haha ok så det går inte att direktöversätta klockor till mtb. För jag tycker iaf roliga klockor säljs begagnat men tydligen inte så mkt cyklar då :p

Har ju lite tid på mig att leta iaf eftersom jag har lagt bevakning på när nucleus vrs 29 är tillbaka i lager.

Shout out till er här, har ni någon bekant/vän som inte använder sin hoj tillräckligt eller uppgraderar till FS så hör av er om cykeln i fråga fyller mina kriterier. Budget 8k.

Långskott jag vet, men men.
Skoja bara. XC är såklart vanligt, därav stort begutbud.
 
FCAA096F-2F56-4B9F-B180-214A4722D41A.jpeg


Don’t get me wrong... Jag fattar att det är sånt här jag _ska_ kunna.
Men det kan jag fan inte.

Jag har tittat på happymtb:s guide och pumpat upp slangen så att den fått form och sen fått den på plats som den ska.
Men däcket får jag liksom inte längre än hit.

Förstår att det är svårt att säga, men...
Något uppenbart jag missar?
 
FCAA096F-2F56-4B9F-B180-214A4722D41A.jpeg


Don’t get me wrong... Jag fattar att det är sånt här jag _ska_ kunna.
Men det kan jag fan inte.

Jag har tittat på happymtb:s guide och pumpat upp slangen så att den fått form och sen fått den på plats som den ska.
Men däcket får jag liksom inte längre än hit.

Förstår att det är svårt att säga, men...
Något uppenbart jag missar?

Börja med att trycka ner kanttråden i mitten av fälgen ordentligt. Gå från en sida av hjulen, följd med med händerna så att kanttråden sitter kvar i mitten och gör däcket "längre" och det bör inte vara några konstigheter att få på däcket i slutet. Lätt att göra, svårt att förklara.
 
Börja med att trycka ner kanttråden i mitten av fälgen ordentligt. Gå från en sida av hjulen, följd med med händerna så att kanttråden sitter kvar i mitten och gör däcket "längre" och det bör inte vara några konstigheter att få på däcket i slutet. Lätt att göra, svårt att förklara.

Nänä, fattar exakt.
Och det är så klart det det beror på. Då får man ju lite mer slack att jobba med.
Då är jag iofs tillbaka till mitt ursprungliga problem - det är lögn i helvete att få loss den bortre däckväggen.
Antar att detta säkert blir lättare när man gjort det ett par gånger, men dessa är aldrig demonterade sen de lämnade fabriken. Även den sidan jag faktiskt lyckades få loss satt som berget.
 
Nänä, fattar exakt.
Och det är så klart det det beror på. Då får man ju lite mer slack att jobba med.
Då är jag iofs tillbaka till mitt ursprungliga problem - det är lögn i helvete att få loss den bortre däckväggen.
Antar att detta säkert blir lättare när man gjort det ett par gånger, men dessa är aldrig demonterade sen de lämnade fabriken. Även den sidan jag faktiskt lyckades få loss satt som berget.
Du har antagligen ett par i sammanhanget rätt konstruerade fälgar för slanglöst med en djup mittkanal och en tydlig "hylla" som kanttråden ska hoppa upp och sätta sig på. Vålda ner båda kanttrådarna i mitten av fälgen så får däcket enklare att slackas så du får kanttråden över fälgkanten.
 
Du har antagligen ett par i sammanhanget rätt konstruerade fälgar för slanglöst med en djup mittkanal och en tydlig "hylla" som kanttråden ska hoppa upp och sätta sig på. Vålda ner båda kanttrådarna i mitten av fälgen så får däcket enklare att slackas så du får kanttråden över fälgkanten.
Yes, funkade skitbra!
Tack för hjälpen i att tänka rätt. Ytterligare ett case där jag försökte ta den lätta vägen ut. :)
 
Jag är nog inte den ende som åker runt i sommarsverige med cykeln på taket och ”gästcyklar” varhelst vi råkar hälsa på. Tänkte att vi kunde använda tråden till att dela med oss av bra och lättillgängliga tips - ibland resulterar ju svärfars gubbgooglingar i sex kilometer grusväg och de lokala rävarnas tips på happymtb kan bjuda på sega transportsträckor och sedan vara omöjliga att hitta på första försöket. Jag tänker att vi kan bjuda på våra guldkorn med län och ort i inlägget, så att det blir sökbart. Typ så här:

Uppsala: Lunsen. Naturreservat en knapp mil söder om stan längs väg 255. Fin skog med hällar, våtmarker och väl uppmärkta leder inklusive klassikern upplandsleden. Man samsas med vandrare så området är inte optimalt för att jaga tider på strava-segment, men ändå glest mellan mötena. Rekommenderas varmt i klassen stigcykling/ teknisk xc! Dagsfärska bilder:
6027C64B-F7CB-4528-AB76-5F76D3441225.jpeg

Nästan oavsett var man startar finns en skylt mot lunsentorpet som ligger mitt i reservatet. Kör dit och ta en annan led tillbaka - nästan hur man än gör blir det bra cykling i mellan 1 och 2 mil.
DA038847-3C46-4AA4-B2FC-989F226217F6.jpeg

Lätt att hitta, jag struntar i karta och appar...
301EB829-910B-4D41-A270-BBB32DFBE8C9.jpeg

Fina hällar, men inte så kuperat.
50D8220F-20A5-4113-AFF1-DC6962E4D6ED.jpeg

Nitlotten: spången med räcke. Funkar bättre för ornitologer och den med smalt fixiestyre...
58C14E47-99D4-4C34-85A1-6218F77E4988.jpeg

Uppländsk sten. Finns generöst med rötter också.
 
Senast ändrad:
Den kostade 10 ny. Pruta som satan i så fall.

Jag tycker inte den känns speciellt prisvärd med nypris på 799 Euro och 8000 begagnad.
Dessutom skulle jag känna mig lite tveksam till att köpa av ny medlem, speciellt när annonsen även saknar bilder.
Tack för snabba svar hörni! Hade fått för mig att den var lite dyrare än så. 8k låter inge vidare då nej. Kanske ska hoppa den. Har personen i fråga kvitton på cykeln och kan gå ner till 6k kanske det är mer rimligt?

Såg att den även saknar en grej jag tror jag vill ha på nästa cykel och det är genomgående axlar. Minst fram iaf. Att uppdatera detta senare misstänker jag blir en dyrare historia? Ny framgaffel, hjul/nav, Axel osv.

Har vanlig Quick release idag och känns ibland som hjulet inte står rakt hur jag än gör.

Edit: Så hur jag än vrider och vänder på det är det fortfarande vitus nucleus 29 vrs som verkar vara optimala cykeln för mig.
29"
Hardtail Trail/Enduro
1x drivlina med shimanoväxlar (vill inte ha sram)
Luftdämpare
Genomgående axel (minst fram)
Kort styrstam
Brett styre
 
Senast ändrad:
Jag är nog inte den ende som åker runt i sommarsverige med cykeln på taket och ”gästcyklar” varhelst vi råkar hälsa på. Tänkte att vi kunde använda tråden till att dela med oss av bra och lättillgängliga tips - ibland resulterar ju svärfars gubbgooglingar i sex kilometer grusväg och de lokala rävarnas tips på happymtb kan bjuda på sega transportsträckor och sedan vara omöjliga att hitta på första försöket. Jag tänker att vi kan bjuda på våra guldkorn med län och ort i inlägget, så att det blir sökbart. Typ så här:

Uppsala: Lunsen. Naturreservat en knapp mil söder om stan längs väg 255. Fin skog med hällar, våtmarker och väl uppmärkta leder inklusive klassikern upplandsleden. Man samsas med vandrare så området är inte optimalt för att jaga tider på strava-segment, men ändå glest mellan mötena. Rekommenderas varmt i klassen stigcykling/ teknisk xc! Dagsfärska bilder:
6027C64B-F7CB-4528-AB76-5F76D3441225.jpeg

Nästan oavsett var man startar finns en skylt mot lunsentorpet som ligger mitt i reservatet. Kör dit och ta en annan led tillbaka - nästan hur man än gör blir det bra cykling i mellan 1 och 2 mil.
DA038847-3C46-4AA4-B2FC-989F226217F6.jpeg

Lätt att hitta, jag struntar i karta och appar...
301EB829-910B-4D41-A270-BBB32DFBE8C9.jpeg

Fina hällar, men inte så kuperat.
50D8220F-20A5-4113-AFF1-DC6962E4D6ED.jpeg

Nitlotten: spången med räcke. Funkar bättre för ornitologer och den med smalt fixiestyre...
58C14E47-99D4-4C34-85A1-6218F77E4988.jpeg

Uppländsk sten. Finns generöst med rötter också.
Uppländsk sten ska man ha ett visst mått av respekt för...
4C2446F4-0D47-4C02-BC4C-BDC4C60260B0.jpeg
 
Tack för snabba svar hörni! Hade fått för mig att den var lite dyrare än så. 8k låter inge vidare då nej. Kanske ska hoppa den. Har personen i fråga kvitton på cykeln och kan gå ner till 6k kanske det är mer rimligt?

Såg att den även saknar en grej jag tror jag vill ha på nästa cykel och det är genomgående axlar. Minst fram iaf. Att uppdatera detta senare misstänker jag blir en dyrare historia? Ny framgaffel, hjul/nav, Axel osv.

Har vanlig Quick release idag och känns ibland som hjulet inte står rakt hur jag än gör.

Edit: Så hur jag än vrider och vänder på det är det fortfarande vitus nucleus 29 vrs som verkar vara optimala cykeln för mig.
29"
Hardtail Trail/Enduro
1x drivlina med shimanoväxlar (vill inte ha sram)
Luftdämpare
Genomgående axel (minst fram)
Kort styrstam
Brett styre

Köp en cykel med så "moderna" standarder som möjligt. Kom igång. Varje dag du vela är en dag mindre flås och snor som rinner. Get Jiggy!
 
Köp en cykel med så "moderna" standarder som möjligt. Kom igång. Varje dag du vela är en dag mindre flås och snor som rinner. Get Jiggy!
Har ju en kass cykel jag kan ge mig ut på som ändå orkat med den lilla stryk jag kunnat ge den. Så jag sitter inte bara hemma och jagar. Men om jag nu ska köpa en dyrare cykel får den ju gärna uppfylla de kraven jag känner att jag saknar på befintliga :)
 
Aha ok, ja jag har Shimano på min hoj.. Då kanske det är vanskligt att byta till ovalt..
Synd, -det verkar ju som att det finns vissa fördelar som sagt..
Tack för svar!
Jag kör oval klinga med Shimano (SLX 1x11). Inga problem, men har inte frågat clutchen om den känner sig sliten.
Jag tror jag kände en skillnad i början, men nu märker jag inte av oval-heten.
Bättre? Möjligt. Stor skillnad? Knappast.
 
Jag kör oval klinga med Shimano (SLX 1x11). Inga problem, men har inte frågat clutchen om den känner sig sliten.
Jag tror jag kände en skillnad i början, men nu märker jag inte av oval-heten.
Bättre? Möjligt. Stor skillnad? Knappast.
Ok, ja jag har läst lite mer och det verkar som att det där med att det sliter mycket på grejerna kanske är lite överdrivet.

Gällande känslan så verkar det vara individuellt. Visa tycker att det är stor skillnad och vissa märker knappt nåt alls. Får väl se hur jag gör. Om jag ändå ska sätta på en större klinga så kan jag ju lika gärna köra på oval tänker jag.

Tack för svar!
 
Ok, ja jag har läst lite mer och det verkar som att det där med att det sliter mycket på grejerna kanske är lite överdrivet.

Gällande känslan så verkar det vara individuellt. Visa tycker att det är stor skillnad och vissa märker knappt nåt alls. Får väl se hur jag gör. Om jag ändå ska sätta på en större klinga så kan jag ju lika gärna köra på oval tänker jag.

Tack för svar!
Det är som med allt annat man kan ”uppgradera”. Vissa är känsliga för skillnader, andra inte. Beror nog på hur/var man kör också.
 
Tillbaka
Topp