• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Renadu

Cartier
Grym fatty du har där!

Har i år uppgraderat till 27,5” :)

FAD2E230-F7BB-4696-B81D-58958BE1E6CD.jpeg
Och jag bytte ner mig från 27,5” till 26” i år! Älskar Fatbike, går faktiskt att köra fort med dem och samtligt så sakta och mysigt, oavsett underlag!
 
Senast ändrad:

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Och jag bytte ner mig från 27,5” till 26” i år! Älskar Fatbike, går faktiskt att köra fort med dem och samtligt så sakta och mysigt, oavsett underlag!

Japp och man kan få så sjukt bra träning med dem också. Det extra rullmotståndet ger alltid lite extra mjölksyra i uppförsbackarna :)

Har faktiskt min 26" kvar. Frun måste ju få cykla fatbike också :cool:
 

Johe

Omega
Hej! MTB-fråga till er som kan. Jag är sugen på att skaffa mig en MTB, men frågan är om det jag tänker mig är en kompromiss som inte finns, då jag egentligen har tre önskemål.

Dels vill jag kunna ta den ut i skogen och cykla på leder och i viss mån stigar. Inte intresserad av downhill eller någon extrem obanad terräng eller så, men en lagom stig i skogen ska den klara. Så jag kan ha roligt med den och den ska ta sig fram och hålla för det helt enkelt.

Sedan vill jag också kunna hänga på korg, ha stänkskärmar och stöd osv för att kunna använda den som pendlingscykel ibland när det behövs.

Slutligen får den inte vara alltför dyr och stöldbegärlig då enda alternativet för förvaring för mig är att låsa fast den på innergården inne i stan. Säg ~10k med lite växel.

Fattar att det inte är en optimal kombination och hade givetvis hellre haft en renodlad pendlingscykel och en renodlad MTB var för sig, men omständigheterna tillåter tyvärr inte det i dagsläget. Finns det någon kompromiss som funkar eller är det bara att glömma?

Tack på förväg!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hej! MTB-fråga till er som kan. Jag är sugen på att skaffa mig en MTB, men frågan är om det jag tänker mig är en kompromiss som inte finns, då jag egentligen har tre önskemål.

Dels vill jag kunna ta den ut i skogen och cykla på leder och i viss mån stigar. Inte intresserad av downhill eller någon extrem obanad terräng eller så, men en lagom stig i skogen ska den klara. Så jag kan ha roligt med den och den ska ta sig fram och hålla för det helt enkelt.

Sedan vill jag också kunna hänga på korg, ha stänkskärmar och stöd osv för att kunna använda den som pendlingscykel ibland när det behövs.

Slutligen får den inte vara alltför dyr och stöldbegärlig då enda alternativet för förvaring för mig är att låsa fast den på innergården inne i stan. Säg ~10k med lite växel.

Fattar att det inte är en optimal kombination och hade givetvis hellre haft en renodlad pendlingscykel och en renodlad MTB var för sig, men omständigheterna tillåter tyvärr inte det i dagsläget. Finns det någon kompromiss som funkar eller är det bara att glömma?

Tack på förväg!
Stöd och stänkskärmar kan man väl montera på nästan vilken mtb som helst?

Få plats med korg kanske blir jävligare. Kanske finns pakethållare som går att skruva dit?

Har tyvärr inget förutom gissningar att bjuda på angående korg/pakethållare
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Hej! MTB-fråga till er som kan. Jag är sugen på att skaffa mig en MTB, men frågan är om det jag tänker mig är en kompromiss som inte finns, då jag egentligen har tre önskemål.

Dels vill jag kunna ta den ut i skogen och cykla på leder och i viss mån stigar. Inte intresserad av downhill eller någon extrem obanad terräng eller så, men en lagom stig i skogen ska den klara. Så jag kan ha roligt med den och den ska ta sig fram och hålla för det helt enkelt.

Sedan vill jag också kunna hänga på korg, ha stänkskärmar och stöd osv för att kunna använda den som pendlingscykel ibland när det behövs.

Slutligen får den inte vara alltför dyr och stöldbegärlig då enda alternativet för förvaring för mig är att låsa fast den på innergården inne i stan. Säg ~10k med lite växel.

Fattar att det inte är en optimal kombination och hade givetvis hellre haft en renodlad pendlingscykel och en renodlad MTB var för sig, men omständigheterna tillåter tyvärr inte det i dagsläget. Finns det någon kompromiss som funkar eller är det bara att glömma?

Tack på förväg!
Jag skulle säga att det närmsta du kan komma din beskrivning är en gravel-cykel då.
Dock tror jag att det kan bli problem att sätta dit en korg.
Jag hade nog hellre köpt en MTB för 9-10k och sen hitta en begagnad gammal risig cykel för de gånger du behöver åka ner på stan för att handla. :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Hej! MTB-fråga till er som kan. Jag är sugen på att skaffa mig en MTB, men frågan är om det jag tänker mig är en kompromiss som inte finns, då jag egentligen har tre önskemål.

Dels vill jag kunna ta den ut i skogen och cykla på leder och i viss mån stigar. Inte intresserad av downhill eller någon extrem obanad terräng eller så, men en lagom stig i skogen ska den klara. Så jag kan ha roligt med den och den ska ta sig fram och hålla för det helt enkelt.

Sedan vill jag också kunna hänga på korg, ha stänkskärmar och stöd osv för att kunna använda den som pendlingscykel ibland när det behövs.

Slutligen får den inte vara alltför dyr och stöldbegärlig då enda alternativet för förvaring för mig är att låsa fast den på innergården inne i stan. Säg ~10k med lite växel.

Fattar att det inte är en optimal kombination och hade givetvis hellre haft en renodlad pendlingscykel och en renodlad MTB var för sig, men omständigheterna tillåter tyvärr inte det i dagsläget. Finns det någon kompromiss som funkar eller är det bara att glömma?

Tack på förväg!
Jag cyklar 50-80km i veckan till och från jobbet på en typisk pendlarcykel ”racerhybrid” som fått en uppsättning graveldäck och fasta stänkskärmar. Genar ofta på enkla skogsstigar och det är förstås obekvämare än en mtb, men den håller iaf! Om du inte ska köra tuffare än att dämpning är oundgängligt skulle jag faktiskt hellre välja nåt sånt än en mtb. (Och så småningom kompletterar man med en mtb som får stå inomhus och slippa slitvargens vinterpendling i salt och elände...)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hej! MTB-fråga till er som kan. Jag är sugen på att skaffa mig en MTB, men frågan är om det jag tänker mig är en kompromiss som inte finns, då jag egentligen har tre önskemål.

Dels vill jag kunna ta den ut i skogen och cykla på leder och i viss mån stigar. Inte intresserad av downhill eller någon extrem obanad terräng eller så, men en lagom stig i skogen ska den klara. Så jag kan ha roligt med den och den ska ta sig fram och hålla för det helt enkelt.

Sedan vill jag också kunna hänga på korg, ha stänkskärmar och stöd osv för att kunna använda den som pendlingscykel ibland när det behövs.

Slutligen får den inte vara alltför dyr och stöldbegärlig då enda alternativet för förvaring för mig är att låsa fast den på innergården inne i stan. Säg ~10k med lite växel.

Fattar att det inte är en optimal kombination och hade givetvis hellre haft en renodlad pendlingscykel och en renodlad MTB var för sig, men omständigheterna tillåter tyvärr inte det i dagsläget. Finns det någon kompromiss som funkar eller är det bara att glömma?

Tack på förväg!
Du skulle kunna kolla på en vanlig hybrid-hoj med dämpad framgaffel. Jag körde en sådan med skärmar som pendlar-cykel i flera år. Sedan satte jag lite större däck på och tog av skärmarna och körde cykelvasan med den också... I hybrid-utförande har den smalare däck, men inte smalare än en gravel eller cyklocross. XXL m fl säljer ofta lättillgängliga hybrider. Det är ju knappast en MTB, men kommer att kunna erbjuda en hel del nöje på väg, grus, skogsväg, och enklare stig.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Hej! MTB-fråga till er som kan. Jag är sugen på att skaffa mig en MTB, men frågan är om det jag tänker mig är en kompromiss som inte finns, då jag egentligen har tre önskemål.

Dels vill jag kunna ta den ut i skogen och cykla på leder och i viss mån stigar. Inte intresserad av downhill eller någon extrem obanad terräng eller så, men en lagom stig i skogen ska den klara. Så jag kan ha roligt med den och den ska ta sig fram och hålla för det helt enkelt.

Sedan vill jag också kunna hänga på korg, ha stänkskärmar och stöd osv för att kunna använda den som pendlingscykel ibland när det behövs.

Slutligen får den inte vara alltför dyr och stöldbegärlig då enda alternativet för förvaring för mig är att låsa fast den på innergården inne i stan. Säg ~10k med lite växel.

Fattar att det inte är en optimal kombination och hade givetvis hellre haft en renodlad pendlingscykel och en renodlad MTB var för sig, men omständigheterna tillåter tyvärr inte det i dagsläget. Finns det någon kompromiss som funkar eller är det bara att glömma?

Tack på förväg!
Jag har en sån här som jag truckar runt med, dessutom med dottern där bak. Pendlar till jobbet, kör stigar och gör utflykter i skogen. Har tacklat bra terräng med den utan några som helst problem. Nu är min i stål så den väger ett ton (men är sjukt bekväm pga det) men en aluminiumram funkar ju också. Landade på ungefär 10K inkl alla tillbehör förutom barnsadeln då.
PSX_20200326_115454.jpg
PSX_20200321_160259.jpg
PSX_20200106_125635.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
7AA51564-544B-4ABD-B229-122CE3E5FA75.jpeg

Nytt bakdäck inskaffat och monterat. Blir kul att se om det är sladdskillnad mellan DHF och DHR2 som det sägs.
Kör 2.5” fram och 2.4” bak. Hade tidigare 2.3” bak. Tycker 2.5” fram ser jävligt mycket fetare ut än 2.4” bak. Väldigt udda, skiljer ju bara någon millimeter. Samma märke på däcken och samma sidodubbar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Garmin Connect för mig #newbie
Vad får man mer med strava? Går det synka med Garmin?
Du kan synka från Garmin Connect till Strava.
I Strava får man massa kul. Man kan jämföra sina tider på olika segment med andra och får massa statistik om hur mycket man cyklat i år osv.
Man kan även lägga till komponenter så man har koll på när man exempelvis bytt kedja, däck, när man servade gaffeln osv.

Jag kör också med Garmin, som synkar till både Trailforks och Strava.
 

Johe

Omega
Mycket bra tips och input från alla! Inser att det kanske får bli en hybrid, visste inte ens att det fanns så får jag återkomma till MTB-tänket i ett senare skede. Kan ju iaf köra skogsled och grusväg med en hybrid i första läget.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Mötte skogens konung på en av dagens två rundor, vilka för övrigt skedde på grusväg, rejält risig skogsbruksväg, genom hagar, över taggtråd, förbi kossor och längs igenvuxna traktorstigar. Inte en MTB-kurerad stig så långt ögat kunde nå. Å andra sidan ingick schysst fika och utsikt på första delen (i sällskap med hustrun) och audiens hos skogens konung under andra rundan.
D3EBCB11-8B3B-40CD-80A4-930255FC3140.jpeg
59BA17D8-2572-4595-AA03-D6AE264C4D9B.jpeg
81355556-F78B-45A4-82FB-59ACC61147B6.jpeg
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Blev lagom lerigt efter ösregn idag!

Passar på att tipsa er om Rokform’s hållare för telefonen. Klarar rejäla stötar utan problem.

B2669DE8-A8C6-4CC0-A1B2-E82092A557F5.jpeg

AD9F0260-7FA9-4FFC-AE76-09E11B800D6B.jpeg
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag kommer personligen aldrig mer fästa min telefon stumt på cykeln, vibrerar sönder.
Har en quad-lock som jag fäst med "mjukt" fäste ist, då klarar sig nallen bättre.. även vid oplanerade luftfärder och dyl.
 
Trevlig tråd det här och många bra tips på mycket. Själv köpte jag en riktig instegshoj Cannondale trail 6 i höstas. Frun bestämde sig för att köra lilla klassikern och jag tänkte vara sparringpartner. Har blivit en del cyklande och mest grusväg då det är lättillgängligt. Även en del pendling hem från jobbet. Nu har jag vågat mig på att svänga av grusvägen och köra enklare stigar. Herregud vad roligt det är. Nu längtar jag ut redan när redan när rundan är avslutad. Har hittat en runda bara två kilometer från hemmet som är på bra nybörjarnivå. Nu ska det nötas så att man blir bättre. Än så funkar cykeln helt ok och det är jag som är begränsningen men hänger intresset i blir det nytt om ett tag. Om du råkade orka läsa allt detta nonsens så vill jag rikta ett tack för inspirationen till er i tråden.
DSC_0044.JPG
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Jag kommer personligen aldrig mer fästa min telefon stumt på cykeln, vibrerar sönder.
Har en quad-lock som jag fäst med "mjukt" fäste ist, då klarar sig nallen bättre.. även vid oplanerade luftfärder och dyl.
Har kört dessa i 3år på motorcykeln, aldrig haft några problem - med ca 4000 mil körda. Sen är dessa iofs betydligt högre kvalitet än quadlock, men kostar typ dubbelt.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Har kört dessa i 3år på motorcykeln, aldrig haft några problem - med ca 4000 mil körda. Sen är dessa iofs betydligt högre kvalitet än quadlock, men kostar typ dubbelt.

Skakat sönder två mobiler.
Måhända sitter quad-lock stummare, blir högre påfrestning på telefonen vid ojämnt underlag.

Priserna är jämförbara mellan fästena. Svårt se det skulle skilja så mkt i kvalitet
 
Topp