Renadu
Silver
Och jag bytte ner mig från 27,5” till 26” i år! Älskar Fatbike, går faktiskt att köra fort med dem och samtligt så sakta och mysigt, oavsett underlag!Grym fatty du har där!
Har i år uppgraderat till 27,5”
![]()
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Och jag bytte ner mig från 27,5” till 26” i år! Älskar Fatbike, går faktiskt att köra fort med dem och samtligt så sakta och mysigt, oavsett underlag!Grym fatty du har där!
Har i år uppgraderat till 27,5”
![]()
Och jag bytte ner mig från 27,5” till 26” i år! Älskar Fatbike, går faktiskt att köra fort med dem och samtligt så sakta och mysigt, oavsett underlag!
![]()
Spanar på Chrisses rumpa.
Stöd och stänkskärmar kan man väl montera på nästan vilken mtb som helst?Hej! MTB-fråga till er som kan. Jag är sugen på att skaffa mig en MTB, men frågan är om det jag tänker mig är en kompromiss som inte finns, då jag egentligen har tre önskemål.
Dels vill jag kunna ta den ut i skogen och cykla på leder och i viss mån stigar. Inte intresserad av downhill eller någon extrem obanad terräng eller så, men en lagom stig i skogen ska den klara. Så jag kan ha roligt med den och den ska ta sig fram och hålla för det helt enkelt.
Sedan vill jag också kunna hänga på korg, ha stänkskärmar och stöd osv för att kunna använda den som pendlingscykel ibland när det behövs.
Slutligen får den inte vara alltför dyr och stöldbegärlig då enda alternativet för förvaring för mig är att låsa fast den på innergården inne i stan. Säg ~10k med lite växel.
Fattar att det inte är en optimal kombination och hade givetvis hellre haft en renodlad pendlingscykel och en renodlad MTB var för sig, men omständigheterna tillåter tyvärr inte det i dagsläget. Finns det någon kompromiss som funkar eller är det bara att glömma?
Tack på förväg!
Jag skulle säga att det närmsta du kan komma din beskrivning är en gravel-cykel då.Hej! MTB-fråga till er som kan. Jag är sugen på att skaffa mig en MTB, men frågan är om det jag tänker mig är en kompromiss som inte finns, då jag egentligen har tre önskemål.
Dels vill jag kunna ta den ut i skogen och cykla på leder och i viss mån stigar. Inte intresserad av downhill eller någon extrem obanad terräng eller så, men en lagom stig i skogen ska den klara. Så jag kan ha roligt med den och den ska ta sig fram och hålla för det helt enkelt.
Sedan vill jag också kunna hänga på korg, ha stänkskärmar och stöd osv för att kunna använda den som pendlingscykel ibland när det behövs.
Slutligen får den inte vara alltför dyr och stöldbegärlig då enda alternativet för förvaring för mig är att låsa fast den på innergården inne i stan. Säg ~10k med lite växel.
Fattar att det inte är en optimal kombination och hade givetvis hellre haft en renodlad pendlingscykel och en renodlad MTB var för sig, men omständigheterna tillåter tyvärr inte det i dagsläget. Finns det någon kompromiss som funkar eller är det bara att glömma?
Tack på förväg!
Jag cyklar 50-80km i veckan till och från jobbet på en typisk pendlarcykel ”racerhybrid” som fått en uppsättning graveldäck och fasta stänkskärmar. Genar ofta på enkla skogsstigar och det är förstås obekvämare än en mtb, men den håller iaf! Om du inte ska köra tuffare än att dämpning är oundgängligt skulle jag faktiskt hellre välja nåt sånt än en mtb. (Och så småningom kompletterar man med en mtb som får stå inomhus och slippa slitvargens vinterpendling i salt och elände...)Hej! MTB-fråga till er som kan. Jag är sugen på att skaffa mig en MTB, men frågan är om det jag tänker mig är en kompromiss som inte finns, då jag egentligen har tre önskemål.
Tack på förväg!
Du skulle kunna kolla på en vanlig hybrid-hoj med dämpad framgaffel. Jag körde en sådan med skärmar som pendlar-cykel i flera år. Sedan satte jag lite större däck på och tog av skärmarna och körde cykelvasan med den också... I hybrid-utförande har den smalare däck, men inte smalare än en gravel eller cyklocross. XXL m fl säljer ofta lättillgängliga hybrider. Det är ju knappast en MTB, men kommer att kunna erbjuda en hel del nöje på väg, grus, skogsväg, och enklare stig.Hej! MTB-fråga till er som kan. Jag är sugen på att skaffa mig en MTB, men frågan är om det jag tänker mig är en kompromiss som inte finns, då jag egentligen har tre önskemål.
Tack på förväg!
Jag har en sån här som jag truckar runt med, dessutom med dottern där bak. Pendlar till jobbet, kör stigar och gör utflykter i skogen. Har tacklat bra terräng med den utan några som helst problem. Nu är min i stål så den väger ett ton (men är sjukt bekväm pga det) men en aluminiumram funkar ju också. Landade på ungefär 10K inkl alla tillbehör förutom barnsadeln då.Hej! MTB-fråga till er som kan. Jag är sugen på att skaffa mig en MTB, men frågan är om det jag tänker mig är en kompromiss som inte finns, då jag egentligen har tre önskemål.
Tack på förväg!
Bytte däck på tjejens cykel för en vecka sen. Körde likadana Continental race king som satt på innan fast inte gamla och torrspruckna då. Var ju kul att byta![]()
Nytt bakdäck inskaffat och monterat. Blir kul att se om det är sladdskillnad mellan DHF och DHR2 som det sägs.
Hoppas du reggar allt i Strava så du kan gå tillbaka och kolla senare. Annars tills det inte.Blev 17km i skogen idag...fasen va hala stenar kan vara...![]()
Kör 2.5” fram och 2.4” bak. Hade tidigare 2.3” bak. Tycker 2.5” fram ser jävligt mycket fetare ut än 2.4” bak. Väldigt udda, skiljer ju bara någon millimeter. Samma märke på däcken och samma sidodubbar.![]()
Nytt bakdäck inskaffat och monterat. Blir kul att se om det är sladdskillnad mellan DHF och DHR2 som det sägs.
Garmin Connect för mig #newbieHoppas du reggar allt i Strava så du kan gå tillbaka och kolla senare. Annars tills det inte.![]()
Du kan synka från Garmin Connect till Strava.Garmin Connect för mig #newbie
Vad får man mer med strava? Går det synka med Garmin?
Gjorde en wipeout, ganska odramatiskt och långsamt egentligen men min axel fixar inte vissa vinklar så fick ont som fan. Ätit massa knark nu så kan nog köra på lördag igen. Tack för omtanken.Kraschade som i ”cyklade omkull” eller som i ”orkade inte hänga på”?
@yonsson hoppas du är ok.
Har kört dessa i 3år på motorcykeln, aldrig haft några problem - med ca 4000 mil körda. Sen är dessa iofs betydligt högre kvalitet än quadlock, men kostar typ dubbelt.Jag kommer personligen aldrig mer fästa min telefon stumt på cykeln, vibrerar sönder.
Har en quad-lock som jag fäst med "mjukt" fäste ist, då klarar sig nallen bättre.. även vid oplanerade luftfärder och dyl.
Har kört dessa i 3år på motorcykeln, aldrig haft några problem - med ca 4000 mil körda. Sen är dessa iofs betydligt högre kvalitet än quadlock, men kostar typ dubbelt.