• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Jag hade köpt RS Zeb, det är stabbigaste gaffeln RS erbjuder och jag är nu van vid RS. Min Pike är kanon men hade jag kört 90% park så hade jag velat ha en så stabil gaffel som möjligt.

39930DAE-F03A-4A39-8866-F124705EC828.jpeg
C79A2DCF-F569-4835-B462-A06FEF80FD88.jpeg

Kul! Är asnöjd med mina Zee-bromsar och kan VARMT rekommendera DMR Deathgrips, grymmaste handtagen ever.

Jo, lutar åt det hållet..
Bra info :)

Jo, lutar åt det hållet..
Bra info :)
DMR Deathgrips finns i två tjocklekar. Ta den tjocka tjockleken om du inte har små händer. OM du köper de greppen alltså. De är billiga och fästs bara med en klämma vilket gör att man kan hålla längre ut på styret. Asgött och gör stor skillnad men det är tur att de är billiga för de får lite stryk om man väljer hojen ständigt.

Vurpade rätt rejält men kom undan med skrapat smalben, uppslit på höger lår (byxa) lårkaka på det. Armbågar skrapade. Fick all tyngd på framhjulet i ett nedförslut som sedan vänder snabbt upp. Kullerbytta blev det o limmad mot marken med cykeln över mig. Trötthet, bristande teknik...

Vurpade rätt rejält men kom undan med skrapat smalben, uppslit på höger lår (byxa) lårkaka på det. Armbågar skrapade. Fick all tyngd på framhjulet i ett nedförslut som sedan vänder snabbt upp. Kullerbytta blev det o limmad mot marken med cykeln över mig. Trötthet, bristande teknik...
Du gjorde en, vad alla Youtubers kallar OTB alltså. Over the bars

På onsdag ska denna komma med DHL :D
prod181508_Black_20-_20Grey_NE_03_2667x2000.jpg

Så nu kommer ju nästa fråga. Cykeln är ju lite fattig på färg och har förstått att man MÅSTE ha coola pedaler. Såg att det fanns modellspecifikt ramskydd för "chainstay" på crc som jag tänkte beställa och undrar då om man ska köpa pedaler på samma gång. Men vilka och vad tror ni blir en kul färgkombo? Att de ska vara i metall vill jag.

Hade kikat lite på dmr v12 i röd men dom var ju slut på lager.

Så nu kommer ju nästa fråga. Cykeln är ju lite fattig på färg och har förstått att man MÅSTE ha coola pedaler. Såg att det fanns modellspecifikt ramskydd för "chainstay" på crc som jag tänkte beställa och undrar då om man ska köpa pedaler på samma gång. Men vilka och vad tror ni blir en kul färgkombo? Att de ska vara i metall vill jag.

Nice! Ramskyddet följde med till både min sentier och sambons nucleus.

Äntligen! Som vi har sett fram mot denna stund! :D;)

Nice! Ramskyddet följde med till både min sentier och sambons nucleus.
Ok! Då kanske jag ska avvakta att beställa hem det lösa skyddet. Har ju inte användning av dubbla direkt.
Äntligen! Som vi har sett fram mot denna stund! :D;)
Haha tack du :D känns rätt befriande att den är beställd. Bara hoppas man blir nöjd när den kommer hem sen men det tror jag.

Ska bli kul att höra vad @yonsson tycker också. Han hade ju delvis rätt iom att det knappast blev någon cykel för 3k. Men det blev ju inte heller en FS hoj. Lite sådär svenskt lagom :p

Ok! Då kanske jag ska avvakta att beställa hem det lösa skyddet. Har ju inte användning av dubbla direkt.

Haha tack du :D känns rätt befriande att den är beställd. Bara hoppas man blir nöjd när den kommer hem sen men det tror jag.

Ska bli kul att höra vad @yonsson tycker också. Han hade ju delvis rätt iom att det knappast blev någon cykel för 3k. Men det blev ju inte heller en FS hoj. Lite sådär svenskt lagom :p
Skönt ändå att du inte köpte min, för den har gått 100 mil till sedan det var aktuellt i början av sommaren. Eller om det var slutet av maj.

Ser fram mot dina recensioner senare! Av din cykel alltså.

Skönt ändå att du inte köpte min, för den har gått 100 mil till sedan det var aktuellt i början av sommaren. Eller om det var slutet av maj.

Ser fram mot dina recensioner senare! Av din cykel alltså.
Jävlar! Inte illa :) Jag kommer nog tyvärr inte komma ut hälften så mkt som jag skulle önska iom arbetstid, pendling, småbarn osv.

Men ska försöka klämma in fler skogsrundor. Cykla lite då och då med familjen blir det fast på asfalt då för dottern har stödhjulen kvar och sambon är inte så uppkäftig på sin mtb heller än.

Men då passar jag på att lattja runt och träna lite teknik.

Vet inte om jag har erfarenhet för en ordentlig recension men absolut kommer jag skriva vad jag tycker om den sen :)

Kan du inte berätta lite varför det blev just denna modell? :)
Fanns det andra modeller som var aktuella?

Grattis också! :)

Kan du inte berätta lite varför det blev just denna modell? :)
Fanns det andra modeller som var aktuella?

Grattis också! :)
Tack!

Jodå det fanns flera kandidater i listan.
Cube reaction tm 27,5" storlek 22"
Kona Honzo 29" storlek Large
Vitus sentier 29" storlek Large
Radon Cragger 7.0 29" storlek Large

Samtliga HT som var inom de jag ville lägga på cykel var ju slutsålda. Och ska erkänna att alla förutom Vitus Sentier var en bit över budget men tänkte att man kunde hålla utkik beggat.

Hade bevakning på Sentier då den var billigast av alla på listan och lyckades klicka köp innan de tog slut i lager igen.

Ville åt en HT med modern geometri. Luftdämpad gaffel och genomgående axlar fram och bak med boost.

Och med ovanstående krav var sentier deore billigast på 10k. Visst, många delar på den är mellanklass men iom att ramen är modern och har genomgående axlar går allting att uppgradera enkelt om så skulle behövas i framtiden :)

@Nissenutz - Det där blir nog kanon!
En fråga dock. Hur kommer det sig att du vill ha alu-pedaler? De är tunga, dyra och låter som naglar mot griffeltavla när man slår i något hårt.
@-JL- köpte nyligen DMR V12(?) och vart missnöjd.

En fråga dock. Hur kommer det sig att du vill ha alu-pedaler? De är tunga, dyra och låter som naglar mot griffeltavla när man slår i något hårt.
Tyngre än plast jo. Dmr v12 väger 430gr paret och dessa tex https://www.chainreactioncycles.com...on-evo-electron-evo-flat-pedals/rp-prod122950
350gr.
Tror inte jag kommer märka skillnad på 80gram.
Dyrare i ALU jodå. Men skillnaden mellan ovanstående och dmr v12 är 150kr.

Trodde mest att ALU var lite fränare. Dock kan ju dom som jag länkat nu vara kul att köra i typ turkos för att få lite färg och senare byta grepp till matchande turkosa.

Tyngre än plast jo. Dmr v12 väger 430gr paret och dessa tex https://www.chainreactioncycles.com...on-evo-electron-evo-flat-pedals/rp-prod122950
350gr.

Trodde mest att ALU var lite fränare. Dock kan ju dom som jag länkat nu vara kul att köra i typ turkos för att få lite färg och senare byta grepp till matchande turkosa.

Alu kan vara snyggare.. men just pedaler såsom vevar och dyl blir rätt fort slitet.
Har dessutom en bash-guard när vi ändå är där och snackar, har räddat mitt framdrev åtskilliga ggr

Alu kan vara snyggare.. men just pedaler såsom vevar och dyl blir rätt fort slitet.
Har dessutom en bash-guard när vi ändå är där och snackar, har räddat mitt framdrev åtskilliga ggr
Får kika på lite roliga uppgraderingar när jag fått hem cykeln :) en sån enklare variant såg rätt smart ut. Gillade inte de man monterar på drevet men den sorten man monterade på ramen var helt ok!

350gr.

Eller lyssna på folks erfarenheter. Tror JL har dem i turkos, köp hans kassa då. :p

Haha jadu. @-JL- får gärna skriva vad som var tokigt med dom. Jag kanske kan befria honom från sina då :p
Druckit för mycket vin för att orka läsa allt tillbaka i tråden.
Jag kör CrankBrothers Stamp-1 i turkos nu. Tycker inte att de suger sig fast i skosulan tillräckligt vilket ger en halkig och lite obehaglig känsla. Dra ett PM om du ändå vill testa dem så får du köpa dem billigt

-JL-

Är pedaler i aluminium så tunga då? Har för mig att mina Oneup i aluminium är lättare än varianten i plast.

*Såg nu att de i aluminium väger 10gr mer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp