Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Man kan inte mäta hur kul man har i km/hHalt, rotigt och kladdigt.....precis som det ska.......men det går långsamt då.......
Geni-oneliner.Man kan inte mäta hur kul man har i km/h
Du har helt rätt utifrån ramens årtal. Shimano körde Biopace mellan 1983 och 1993 så på en Bridgestone från 1989 ska/kan det med fördel vara monterat. Här är en katalogbild, 1989, med biopace-klingor:
Just på min kommer jag undan dock. Köpte en naken ram och gaffel från USA. Det enda som kom med var originalstyret och styrlagret. Sedan letade jag "1989-delar" en bra tid innan jag gav upp. Hittade istället en donatorcykel och flyttade över det mesta. Så det är Shimano XT M737 från 1994 monterat. Utan biopace vid det laget.
M737
PS - har beställt däck med gul-brun sida - gum wall/ skin wall. Tycker det ser kass ut med svarta däck.
Riktigt bra! Nostalgi!Ber om ursäkt för retro-terror.
Efter att ha bytt ut de gamla helsvarta Ritchey-däcken och LX-vevarna mot vikbara Panaracer Dart och Smoke och XT-vevar sparade jag 610 gram. Finns fortfarande potential i slangar och pedaler samt lite småsaker. Skulle kunna komma under 11 kg.
Före:
Efter:
Klart bättre med tan/gum wall däck al a retro.
Coolt, var är detta?
Tidigare, för mig, outforstad stig i Torrekulla. Skapade ett segment, så tror mitten på denna trail.Coolt, var är detta?
Jag körde min vanliga storlek i Five Ten, passar braKollegans till vänster, jag till höger.
Stökigt är väl ordet! Det är galet va odramatiskt det ser ut på bild men det var brant och blött. Efter 3 försök var så gav vi upp och tuggade vidare
Jäkligt fjuttigt men kan nu föreställa mig hur vissa märken känns med metallpiggar på pedalerna
Dags för ett par Five Ten och cykelbyxor. Ska bara klura ut storleken på dojorna. Fick testa kollegans storlek 44 2/3 men de kändes onödigt rymliga, har normalt storlek 42/43 i skor.
Kollegans till vänster, jag till höger.
Stökigt är väl ordet! Det är galet va odramatiskt det ser ut på bild men det var brant och blött. Efter 3 försök var så gav vi upp och tuggade vidare
Jäkligt fjuttigt men kan nu föreställa mig hur vissa märken känns med metallpiggar på pedalerna
Dags för ett par Five Ten och cykelbyxor. Ska bara klura ut storleken på dojorna. Fick testa kollegans storlek 44 2/3 men de kändes onödigt rymliga, har normalt storlek 42/43 i skor.
Jag körde min vanliga storlek i Five Ten, passar bra
Tack! Har 60 pund på crc jag måste förbruka och såg att de säljer ut five ten till bra pris.De följer Adidas-storlekar, normala skor har jag 43. Adidas och fiveten 43 1/3
Tack! Har 60 pund på crc jag måste förbruka och såg att de säljer ut five ten till bra pris.
Just skor tycker jag är knepigt och lite stökigt med retur till UK. Tänkte därför köra en fuling och beställa ifrån Sverige så man kan testa storlek innan jag beställer ifrån crc.
@Chrisse kan du mäta dina tassar? Jag fick mina fötter till 26cm långa och 10cm breda över lästen.
Kikar på dessa och tror nog också på 43 1/3 isåfall eftersom de är 275mm inuti.
https://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/five-ten-freerider-mtb-shoes/rp-prod181487
Grymt! låter ju som jag ska köra samma size isåfall26 x 11 är min tassar, funkar perfekt med 43 1/3 på mig iaf
Blev beställning via Adidas online store på både 43 1/3 och 44 för att se vilka som passar bäst. Tänkte även beställa 42 2/3 men de var slut typ överallt. Så hoppas 43 1/3 är rätt storlek för mig med26 x 11 är min tassar, funkar perfekt med 43 1/3 på mig iaf
Continental Mountain King eller Race King. Mountain King är förvånansvärt lättrullade med tanke på mönstret, men race king är ännu snabbare (på bekostnad av grepp).Slirigt som attan i skogen nu, for omkring som en såpad råtta igår trots tryck på 1,4 i framdäcket. Lägre vågar jag knappt gå...
Så, vad har ni för däcktips till senhöst och vinter? Cyklar XC/plattare trail, så helst inga traktordäck
Freerider är ganska mjuka undertill, du bör därför köpa Freerider Pro som har stelare sula som lämpar sig för skogen.Tack! Har 60 pund på crc jag måste förbruka och såg att de säljer ut five ten till bra pris.
Just skor tycker jag är knepigt och lite stökigt med retur till UK. Tänkte därför köra en fuling och beställa ifrån Sverige så man kan testa storlek innan jag beställer ifrån crc.
@Chrisse kan du mäta dina tassar? Jag fick mina fötter till 26cm långa och 10cm breda över lästen.
Kikar på dessa och tror nog också på 43 1/3 isåfall eftersom de är 275mm inuti.
https://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/five-ten-freerider-mtb-shoes/rp-prod181487
Preacher’s Flow, du är rolig du. #3minuter
Ser kanon ut! Du ser själv skillnaden mot tidigare om du jämför fotona. Nu är du lägre och längre bak med raka armar. Som man ska när man tar ett dropp.Bak med rumpan var det ja!
Du får ju jämföra med de däck du har nu. Hitta något med grövre dubbar. Det är även bra med mycket mellanrum mellan dubbarna om du ska köra i lera, då lossnar leran lättare från däcket. Min förra hoj kom med WTB Trailboss. Lär funka fint för XC, jag önskade grövre dubb.Slirigt som attan i skogen nu, for omkring som en såpad råtta igår trots tryck på 1,4 i framdäcket. Lägre vågar jag knappt gå...
Så, vad har ni för däcktips till senhöst och vinter? Cyklar XC/plattare trail, så helst inga traktordäck
Jag kanske inte är där än men jag tyckte mina vanliga sneakers funkade rätt bra tills jag cyklade sist då jag gled av pedalerna några gånger. Plus att jag såg att de började käkas upp av dubbarna på pedalerna.Freerider är ganska mjuka undertill, du bör därför köpa Freerider Pro som har stelare sula som lämpar sig för skogen.
Pro har stabilare sula som inte böjer sig under foten. Jag körde med NikeSB någon månad, de är ändå hyfsat hårda men det blir stor skillnad med riktiga Mtb-skor. Man sitter som klistrad och får inte ont i fötterna hur mycket man än kör.Jag kanske inte är där än men jag tyckte mina vanliga sneakers funkade rätt bra tills jag cyklade sist då jag gled av pedalerna några gånger. Plus att jag såg att de började käkas upp av dubbarna på pedalerna.
Med mjuka menar du då att de äts upp fort av pedalerna eller att de är för mjuka så man får ont av pedalerna?