Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Söndag i morgon och en timme extra, på med varma handskar och ut i skogen och kötta bara! Jag har för övrigt 43 1/3, samma som på stan smiths, och tycker snarast att de är rymligare i tåboxenHoppas jag hinner med en runda eller två innan vintern slår till
Nästa grej, cykelbyxa.
Mkt möjligt att 43 1/3 skulle funkat. Återstår att se om dessa känns för stora efter att de slitits in liteSöndag i morgon och en timme extra, på med varma handskar och ut i skogen och kötta bara! Jag har för övrigt 43 1/3, samma som på stan smiths, och tycker snarast att de är rymligare i tåboxen
Angående cykelbyxor och höstlera så premierar jag vattentätt framför aerodynamiskt och cyklar i friluftsshorts och underställ så här års...
Kan göra, om man cyklar 30 mil runt Vättern eller så. För två timmar i skogen (när man står hälften) ser jag inte behovet om jag ska vara ärlig, i alla fall inte den här årstiden när det är två lager kvar till sadeln i vilket fall. Cyklar iofs jämt till vardags och har kanske utvecklat en stålröv med tiden.Mkt möjligt att 43 1/3 skulle funkat. Återstår att se om dessa känns för stora efter att de slitits in lite
Blir till att vara hemma och ta det lugnt imorgon dock. Sambon har haft en lite omtumlande praktik senaste dagarna.
Cyklar också i underställ och friluftsshorts. Men tanken är väl att cykelbyxa ersätter kalsonger?
Ahhh, underbart. Måste ut i veckan!
Min erfarenhet är att det endast är en smaksak. Antingen gillar man hur det känns eller inte. Att man skulle få någon praktiskt mätbar och avgörande skillnad i effekt ligger långt från min bild.Mekade på en oval framklinga idag på Sparken. Har inte provat mer än att allt funkar som det ska.
Gått upp från 30 till 34 tänder också.
Att det blir tyngre är uppenbart, men vad kan jag vänta mig från just ovaliteten? Någon som har erfarenhet?
Teoretiskt ska det ju bjuda motstånd när styrkan finns och gå lättare i läget när kraften är reducerad. Men hur upplevs det i verkligheten?
Fick klingan av sonen i födelsedagspresent, så det var inte mitt påhitt, men idén kändes väldigt lockande, så nu är den som sagt monterad.
Borde vara svårare att få bra kedjespänning och bra inställning på B-skruven kan man tycka.Min erfarenhet är att det endast är en smaksak. Antingen gillar man hur det känns eller inte. Att man skulle få någon praktiskt mätbar och avgörande skillnad i effekt ligger långt från min bild.
jag gillar dock känslan och kör med ett ovalt 36t drev på min spark RC
Är det den som rör växelföraren i längsled?Borde vara svårare att få bra kedjespänning och bra inställning på B-skruven kan man tycka.
Jag använder mig av tre olika cyklar när jag tränar. En av dessa är en racer i från 89 med ovala klingor fram. Kan inte säga att jag märker någon skillnad överhuvudtaget när jag hoppar mellan cyklarna. Vet inte vad argumenten är nu för ovala klingor. Men när det var nytt för 30 år sedan så var det att det skulle vara skonsamt för knäna.Mekade på en oval framklinga idag på Sparken. Har inte provat mer än att allt funkar som det ska.
Gått upp från 30 till 34 tänder också.
Att det blir tyngre är uppenbart, men vad kan jag vänta mig från just ovaliteten? Någon som har erfarenhet?
Teoretiskt ska det ju bjuda motstånd när styrkan finns och gå lättare i läget när kraften är reducerad. Men hur upplevs det i verkligheten?
Fick klingan av sonen i födelsedagspresent, så det var inte mitt påhitt, men idén kändes väldigt lockande, så nu är den som sagt monterad.
Det ska jag göra!Jag använder mig av tre olika cyklar när jag tränar. En av dessa är en racer i från 89 med ovala klingor fram. Kan inte säga att jag märker någon skillnad överhuvudtaget när jag hoppar mellan cyklarna. Vet inte vad argumenten är nu för ovala klingor. Men när det var nytt för 30 år sedan så var det att det skulle vara skonsamt för knäna.
Du får gärna kommentera när du har provat om hur du upplevde det hela!
Har inte testat själv, men tänker att det borde bli lite känsligt. Vissa ovala är ju T28/T32. Nya SRAM Eagle är tydligen väldigt känsliga för kedjelängd och rätt avstånd mellan trissan och kassetten.Är det den som rör växelföraren i längsled?
Fick kapa en länk på den nya kedjan ist f två, vilket jag gjort med originaldrevet. Men det beror inte på ovaliteten utan på det större antalet tänder på klingan. När det väl var gjort så är det enda som händer att växelföraren får jobba lite i längsled som den annars inte gör när man inte just växlar. Spänningen som sådan har jag inte behövt göra något åt.
Det lär visa sig när man är ute och belastar ordentligt om det strular eller inte.
Ja, det vet jag. Men rörelsen i längsled är liten. Någon liten tolerans finns ju också i inställningen av det avståndet och det går att nyttja i sammanhanget.Har inte testat själv, men tänker att det borde bli lite känsligt. Vissa ovala är ju T28/T32. Nya SRAM Eagle är tydligen väldigt känsliga för kedjelängd och rätt avstånd mellan trissan och kassetten.
Nej, ingen skillnad mot runt drev. Kör gx eagle utan kedjestyrare och har aldrig tappat kedjan och har lika krispiga växlingar som innan.Borde vara svårare att få bra kedjespänning och bra inställning på B-skruven kan man tycka.
De ovala som fanns i slutet av 80-talet är 90 grader vridna mot dagens. Tanken då var att få jämnare gång (bio pace). Det blev lättare på nertrampet och tyngre i sidled. Idag är det tvärtom, så att det blir tyngre när man är som starkast. Det faktum att båda existerar gör att jag inte är övertygad om att det finns någon solklar förbättring mot runda. Det är ju helt otänkbart att shimano inte testade båda konfigurationer grundligt.Jag använder mig av tre olika cyklar när jag tränar. En av dessa är en racer i från 89 med ovala klingor fram. Kan inte säga att jag märker någon skillnad överhuvudtaget när jag hoppar mellan cyklarna. Vet inte vad argumenten är nu för ovala klingor. Men när det var nytt för 30 år sedan så var det att det skulle vara skonsamt för knäna.
Du får gärna kommentera när du har provat om hur du upplevde det hela!
Tackar för informationen. Det var något som jag inte hade koll på alls. Då återstår det att prova den "nya" varianten av ovalt drev så man har provat alla varianterDe ovala som fanns i slutet av 80-talet är 90 grader vridna mot dagens. Tanken då var att få jämnare gång (bio pace). Det blev lättare på nertrampet och tyngre i sidled. Idag är det tvärtom, så att det blir tyngre när man är som starkast. Det faktum att båda existerar gör att jag inte är övertygad om att det finns någon solklar förbättring mot runda. Det är ju helt otänkbart att shimano inte testade båda konfigurationer grundligt.
Mitt råd: Köp en H20 idag så kan du cykla imorgon. Fixa tubeless och komplettera med grövre däck när du ska köra park. That’s it.Har blivit hetsad av vänner att ge mig in på detta och behöver lite klok input. Min ringa erfarenhet är en helg i Järvsö med DH åkning. Cyklingen kommer primärt vara i Stockholm ( Liljansskogen och Hellas) således primärt stigar. Siktet är inställt på några dagar i Flottsbro och ett par besök i Järvsö (med tur även Åre). Således en mix som synes vara svårt att finna en cykel som är optimalt för allt och således får det bli en kompromiss. Har nu lagt hela helgen på att läsa in mig, kolla youtube, besökt handlare etc. och det lutar åt en trail som går åt enduro hållet då det primärt mest är stig och viss del nedför där det ska funka även om det inte är huvudfokus. Så vilken cykel skulle ni rekommendera?
Har snöat in på Orbea Occam serien (läst hela tråden på Happy). Vilken modell är den svåra frågan. Problematiken är leveransdatum som sträcker sig mellan februari till juli 2021 från deras hemsida beroende på modell. Ett klassiskt råd är att köpa något och byt eventuellt till nästa säsong. Känner jag mig själv så är det hög sannolikhet att den kommer vara kvar vilket talar för att hellre lägga lite mer pengar direkt än halvmesyr. I butik finns H20 (alu) att få tag på direkt, pris 30 tkr. När man läser på happy rekommenderas vissa uppgraderingar som går att välja på hemsidan men då blir leveransen juli, för motsvarande med H10 (alu). Vet inte om det är värt att gå på kolfiber direkt? Prisskillnaden blir 4 tkr från H10 med uppdradering. Problemet är då att M30 (40 tkr) har leverans juli. Ska man uppgradera så är det ca 5 tkr till. Det går få M10 för 50 tkr (exkl den rekommenderade 36 mm gaffeln som kostar 1,5 tkr extra), där man får välja färg et själv vilket är onödigt men kul. Som ni märker är det viss stök med leveranser (har även sökt runt) och priset drar lätt iväg. Realistiskt att få tag på syens således vara H20 original eller M10 egen specad.
Vad skulle ni gjort? Är det någon annan modell jag borde kolla på istället?
Jag skulle rekommendera dig att köpa en cykel som funkar bra till det du kör mest, och sen hyra om du tex vill köra DH. Det är rätt stor skillnad på enduro och DH, och det är inte så kul att köra XC på enduro.Har blivit hetsad av vänner att ge mig in på detta och behöver lite klok input. Min ringa erfarenhet är en helg i Järvsö med DH åkning. Cyklingen kommer primärt vara i Stockholm ( Liljansskogen och Hellas) således primärt stigar. Siktet är inställt på några dagar i Flottsbro och ett par besök i Järvsö (med tur även Åre). Således en mix som synes vara svårt att finna en cykel som är optimalt för allt och således får det bli en kompromiss. Har nu lagt hela helgen på att läsa in mig, kolla youtube, besökt handlare etc. och det lutar åt en trail som går åt enduro hållet då det primärt mest är stig och viss del nedför där det ska funka även om det inte är huvudfokus. Så vilken cykel skulle ni rekommendera?
Har snöat in på Orbea Occam serien (läst hela tråden på Happy). Vilken modell är den svåra frågan. Problematiken är leveransdatum som sträcker sig mellan februari till juli 2021 från deras hemsida beroende på modell. Ett klassiskt råd är att köpa något och byt eventuellt till nästa säsong. Känner jag mig själv så är det hög sannolikhet att den kommer vara kvar vilket talar för att hellre lägga lite mer pengar direkt än halvmesyr. I butik finns H20 (alu) att få tag på direkt, pris 30 tkr. När man läser på happy rekommenderas vissa uppgraderingar som går att välja på hemsidan men då blir leveransen juli, för motsvarande med H10 (alu). Vet inte om det är värt att gå på kolfiber direkt? Prisskillnaden blir 4 tkr från H10 med uppdradering. Problemet är då att M30 (40 tkr) har leverans juli. Ska man uppgradera så är det ca 5 tkr till. Det går få M10 för 50 tkr (exkl den rekommenderade 36 mm gaffeln som kostar 1,5 tkr extra), där man får välja färg et själv vilket är onödigt men kul. Som ni märker är det viss stök med leveranser (har även sökt runt) och priset drar lätt iväg. Realistiskt att få tag på syens således vara H20 original eller M10 egen specad.
Vad skulle ni gjort? Är det någon annan modell jag borde kolla på istället?
Först måste vi veta hur duktig du är. Vilken fart handlar de om? Skriv även gärna vad dina vänner cyklar på så kan man få en nivå. Vilka färger och hur snabbt går de när du är i parken? E de hopp och dropp? Vikt också.Har blivit hetsad av vänner att ge mig in på detta och behöver lite klok input. Min ringa erfarenhet är en helg i Järvsö med DH åkning. Cyklingen kommer primärt vara i Stockholm ( Liljansskogen och Hellas) således primärt stigar. Siktet är inställt på några dagar i Flottsbro och ett par besök i Järvsö (med tur även Åre). Således en mix som synes vara svårt att finna en cykel som är optimalt för allt och således får det bli en kompromiss. Har nu lagt hela helgen på att läsa in mig, kolla youtube, besökt handlare etc. och det lutar åt en trail som går åt enduro hållet då det primärt mest är stig och viss del nedför där det ska funka även om det inte är huvudfokus. Så vilken cykel skulle ni rekommendera?
Har snöat in på Orbea Occam serien (läst hela tråden på Happy). Vilken modell är den svåra frågan. Problematiken är leveransdatum som sträcker sig mellan februari till juli 2021 från deras hemsida beroende på modell. Ett klassiskt råd är att köpa något och byt eventuellt till nästa säsong. Känner jag mig själv så är det hög sannolikhet att den kommer vara kvar vilket talar för att hellre lägga lite mer pengar direkt än halvmesyr. I butik finns H20 (alu) att få tag på direkt, pris 30 tkr. När man läser på happy rekommenderas vissa uppgraderingar som går att välja på hemsidan men då blir leveransen juli, för motsvarande med H10 (alu). Vet inte om det är värt att gå på kolfiber direkt? Prisskillnaden blir 4 tkr från H10 med uppdradering. Problemet är då att M30 (40 tkr) har leverans juli. Ska man uppgradera så är det ca 5 tkr till. Det går få M10 för 50 tkr (exkl den rekommenderade 36 mm gaffeln som kostar 1,5 tkr extra), där man får välja färg et själv vilket är onödigt men kul. Som ni märker är det viss stök med leveranser (har även sökt runt) och priset drar lätt iväg. Realistiskt att få tag på syens således vara H20 original eller M10 egen specad.
Vad skulle ni gjort? Är det någon annan modell jag borde kolla på istället?
Vet inte om du skämtar, men 140/140 funkar i bike park även om man kör fort. Jag var topp 3 för dagen på alla spår jag körde förra gången jag var i Vallåsen med 130/140. Undvek de rena DH-spåren. Och MÅNGA sekunder upp till de som är snabbast i år.Först måste vi veta hur duktig du är. Vilken fart handlar de om? Skriv även gärna vad dina vänner cyklar på så kan man få en nivå. Vilka färger och hur snabbt går de när du är i parken? E de hopp och dropp? Vikt också.
140/140 är bra på pappret men basic prylarna fungerar inte i parken om du har fart.
Det är inget skämt. Jag syftade också på basic komponenterna 140/140 som inte håller om man pressar. Precis som t.ex. sämre bromsar som fungerar utmärkt på stig men som är borta halvvägs ner i Åre t.ex. Det är snarare du som är duktig som gör att din cykel fungerar i Vallåsen än att du har rätt slaglängd. Kör Shimano i Åre så kommer du förstå varför slaglängd är bra att ha.Vet inte om du skämtar, men 140/140 funkar i bike park även om man kör fort. Jag var topp 3 för dagen på alla spår jag körde förra gången jag var i Vallåsen med 130/140. Undvek de rena DH-spåren.
Optimalt är det ju dock inte, 170/180 är väl mer optimalt för Bike park. Håller däremot med @DrSbaitso , man ska utgå från den terräng man brukar köra inte från extremerna. När det inte är liftburet funkar 130-140mm ypperligt.
Jag har inte kört i Åre än så det kan säkert vara så. Utgår från att spåren i Åre är rätt mycket längre än de i Vallåsen. Vallåsen har ganska nära svårighetsgrad med det jag kör i GBG, fast längre spår såklart. Så Vallåsen är nog en snäll bike park.Det är inget skämt. Jag syftade också på basic komponenterna 140/140 som inte håller om man pressar. Precis som t.ex. sämre bromsar som fungerar utmärkt på stig men som är borta halvvägs ner i Åre t.ex. Det är snarare du som är duktig som gör att din cykel fungerar i Vallåsen än att du har rätt slaglängd. Kör Shimano i Åre så kommer du förstå varför slaglängd är bra att ha.
Trist men förnuftigt svar, ligger en del i det. Lätt att bara addera några tkr till så är man garderad om det skulle vara bra att ha och man inte ångrar sig eller gör en tappe att inte köpa det direkt. Brukar vara krasch benägen på sporthojen och skidor så räknar med att det kommer bli en hel del krascher.Mitt råd: Köp en H20 idag så kan du cykla imorgon. Fixa tubeless och komplettera med grövre däck när du ska köra park. That’s it.
Som nybörjare lär du inte märka skillnad på Fox 34 och Fox 36. Kolfiber sparar typ 300 gram, ser inte vitsen med det heller. Man crashar en del i början, kan vara gött med Alu då.
Bättre att lägga pengar på uppgraderingar i efterhand som DU tycker att du behöver. Kanske grövre däck, andra handtag, högre styre, 10mm extra fram. Men H20 har ju schyssta komponenter, finns inget att gnälla på, framförallt inte om man är oerfaren.
Edit: Vill du ha alternativ så verkar fixmybike ha rea på Kona Process nu.
Då är det mer stig än nedför. Hade varit trevligt om det i vart fall funkade att använda när det bär av nedför om än att det inte är optimalt men att det ändå går att ha kul. Skulle minska tröskeln att åka iväg om man slapp hyra varje gång.Jag skulle rekommendera dig att köpa en cykel som funkar bra till det du kör mest, och sen hyra om du tex vill köra DH. Det är rätt stor skillnad på enduro och DH, och det är inte så kul att köra XC på enduro.
Annars som @yonsson säger: om du inte vet att du vet att du har glädje/nytta av det ska du inte betala för det eller vänta på det.
Total erfarenhet om 1,5 dagar. Nästan all tid spenderades i flowtracken (blå), Järvsö. Mellandroppet i dropzone. Är således i startgropparna har har inte sådan fart. Räknar med en Covid sommar 2021och att cykling kommer bli ett stort inslag på semestern. Brukar snöa in på saker när intresset tar vid. Vikt 87 kg.Först måste vi veta hur duktig du är. Vilken fart handlar de om? Skriv även gärna vad dina vänner cyklar på så kan man få en nivå. Vilka färger och hur snabbt går de när du är i parken? E de hopp och dropp? Vikt också.
140/140 är bra på pappret men basic prylarna fungerar inte i parken om du har fart.
Det låter verkligen som du ska ha något kraftigare. Både din åkstil och vikt pekar mot att du överkör materialet. Vilka cyklar har dina polare? Kan få en bättre bild av vad som förväntas. Hade du inte vägt 87 så hade jag nästan kunnat rekommendera M10 och säga att den pallar med din åkning i park.Trist men förnuftigt svar, ligger en del i det. Lätt att bara addera några tkr till så är man garderad om det skulle vara bra att ha och man inte ångrar sig eller gör en tappe att inte köpa det direkt. Brukar vara krasch benägen på sporthojen och skidor så räknar med att det kommer bli en hel del krascher.
Hade varit trevligt att hitta något på rea men det synes som man ska vara glad för om man får köpa något. Att köpa MTB är att som få äran att köpa en hypad Rolex till list.
Då är det mer stig än nedför. Hade varit trevligt om det i vart fall funkade att använda när det bär av nedför om än att det inte är optimalt men att det ändå går att ha kul. Skulle minska tröskeln att åka iväg om man slapp hyra varje gång.
Total erfarenhet om 1,5 dagar. Nästan all tid spenderades i flowtracken (blå), Järvsö. Mellandroppet i dropzone. Är således i startgropparna har har inte sådan fart. Räknar med en Covid sommar 2021och att cykling kommer bli ett stort inslag på semestern. Brukar snöa in på saker när intresset tar vid. Vikt 87 kg
Har dålig koll men de ska vara i trail kategorin. Räknar dock inte med att de är lika pigga på att åka nedför och har tid samt bor utspritt så mitt val hänger inte ihop med vad de kör.Det låter verkligen som du ska ha något kraftigare. Både din åkstil och vikt pekar mot att du överkör materialet. Vilka cyklar har dina polare? Kan få en bättre bild av vad som förväntas. Hade du inte vägt 87 så hade jag nästan kunnat rekommendera M10 och säga att den pallar med din åkning i park.