• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

Har dålig koll men de ska vara i trail kategorin. Räknar dock inte med att de är lika pigga på att åka nedför och har tid samt bor utspritt så mitt val hänger inte ihop med vad de kör.

Haha, va fan. Hur mycket måste jag deffa? :sorry:

vad skulle du rekommendera att jag ska kolla på gör modell? :)
Jag förstår, det verkar som de blir ganska platt för din del och "klättring" lokalt? Kanske skaffa två cyklar om du har en budget på 50? En XC att ha lokalt och sedan en tyngre enduro29 att ha i parken? Alltså vikten gör att prylarna måste vara stabilare, 140mm slaglängd i parken så finns det inte mycket spelrum för fel. Det är svårt att hålla dämparen följsam och samtidigt tåla din vikt under längre åk. 80kg och du är "följsam" åkare så okej, men är du bomba bomba så absolut nej.

Scott Spark hade jag nog rekommenderat för dina trails, sen hyrt DH när du är i parken.
 
Ohh yes!
6D2CD869-F06F-4C25-B4EB-B211422C8DDD.jpeg
 
Har dålig koll men de ska vara i trail kategorin. Räknar dock inte med att de är lika pigga på att åka nedför och har tid samt bor utspritt så mitt val hänger inte ihop med vad de kör.

Haha, va fan. Hur mycket måste jag deffa? :sorry:

vad skulle du rekommendera att jag ska kolla på gör modell? :)
Köp Kona Process 153 DL av @Chrisse så är det löst. :)
 
Vilken skulle ni välja och varför? Är ute efter en stig-cykel som ligger närmare XC Än enduro/downhill..

Kona Hei Hei

Orbea Oiz H30
 
Vilken skulle ni välja och varför? Är ute efter en stig-cykel som ligger närmare XC Än enduro/downhill..

Kona Hei Hei

Orbea Oiz H30
De där är ju väldigt XC båda två. Av de två, Hei Hei. Men vill du även kunna köra tryggt utför så kolla in Kona Process 134. Den är en stigcykel i ordets rätta bemärkelse.
 
De där är ju väldigt XC båda två. Av de två, Hei Hei. Men vill du även kunna köra tryggt utför så kolla in Kona Process 134. Den är en stigcykel i ordets rätta bemärkelse.
Jag har inga planer på att ta mig an den typen av terräng som du och @Chrisse ger er ut på. Så jag tror inte att jag behöver en renodlad stig-cykel. Lite rotmattor och sånt, men inga drops.
 
Är det märkbar skillnad på bakdämpare som slår i höjdled (blå cykel) jämfört med en som slår mer vertikalt (röd cykel)? Eller är det mer tycke och smak (a'la Omega vs Rolex)?
Inte hunnit cykla på Yeti’n ännu, men tror placeringen av dämparen inte spelar superstor roll. Är ju mer hur länkaget är byggt som eventuellt gör skillnad.

Kan dock återkommer efter mer noggranna observationer, men tämligen säker på att just den detaljen inte påverkar.
 
Är det märkbar skillnad på bakdämpare som slår i höjdled (blå cykel) jämfört med en som slår mer vertikalt (röd cykel)? Eller är det mer tycke och smak (a'la Omega vs Rolex)?
Hur långt svar vill du ha? Chrisses nya hoj har en mer komplicerad dämparupphängning än man först tror. Sitter en dold funktion ovanför vevpartiet. Checka Yetis hemsida. Men ja, olika upphängning ger olika för/nackdelar.
 
Hur långt svar vill du ha? Chrisses nya hoj har en mer komplicerad dämparupphängning än man först tror. Sitter en dold funktion ovanför vevpartiet. Checka Yetis hemsida. Men ja, olika upphängning ger olika för/nackdelar.
Men om själva dämparen/funktionen dämpning sitter vågrätt vs lodrätt spelar ingen egentlig roll vill jag tro.
 
Senast ändrad:
De mer betänkliga tillverkarna beställer även sina dämpare med en inställning som ger en progressivitet som passar för just deras ram.
 
Hur långt svar vill du ha? Chrisses nya hoj har en mer komplicerad dämparupphängning än man först tror. Sitter en dold funktion ovanför vevpartiet. Checka Yetis hemsida. Men ja, olika upphängning ger olika för/nackdelar.

Men om själva dämparen/funktionen dämpning sitter vågrätt vd lodrätt spelar ingen egentlig roll vill jag tro.

Korrekt - det är också trycksatta komponenter (så gravitation har inget större inflytande).
Det är väl även klart dyrare och komplexare att serva dämpare som är komplexare->bättre?
 
Det är väl även klart dyrare och komplexare att serva dämpare som är komplexare->bättre?
Nja, det är inte själva dämparen som är mer avancerade utan länkaget som driver den. Det är, om det är rätt utformat och med lämpliga lager/bussningar/komponenter, inte svårare/dyrare än något annat (bortsett från ex Orange och deras klassiska upplägg helt utan länkar, men...).
 
07A1449D-A5FE-461A-B092-5B11195F7FA1.jpeg

Evil Following... Tydligen grym och dyr, men man kan ju inte generellt säga att ju fler bussningar ju bättre.
 
Tillbaka
Topp