• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

MTB-tråden

Övat på drops idag. Snart är jag lika cool som @yonsson, @Mikaell och @Chrisse
B5519B3D-E6CC-4689-BBBA-9944B8995369.jpeg

Har i flera år varit sugen på att prova på MTB men har inte kommit till skott. Tänker mig att en HT skulle vara lämplig och jag kollar just nu på en Grand Canyon 8. Kommer inte bli någon aggressiv nedförsåkning. Skulle uppskatta om någon med bättre kunskap än en själv kunde ta en titt hur komponenterna står sig mot andra HT’s under 20k. Tackar på förhand.

Så vad säger ni? Är det bara att slå till?

Har i flera år varit sugen på att prova på MTB men har inte kommit till skott. Tänker mig att en HT skulle vara lämplig och jag kollar just nu på en Grand Canyon 8. Kommer inte bli någon aggressiv nedförsåkning. Skulle uppskatta om någon med bättre kunskap än en själv kunde ta en titt hur komponenterna står sig mot andra HT’s under 20k. Tackar på förhand.

KBK!

Senast ändrad:
Tillgängligheten på Vitus Sentier är väl begränsad? Konan ska jag titta mer på!
Vitus cyklar brukar sälja slut rätt fort ja. Jag hade tur och var snabb nog att klicka hem den enklaste av Sentier (Deore). Den har inga värstingkomponenter men iaf thru-axlar fram och bak med boost. 130mm gaffel och singelklinga. Så vill jag uppdatera något senare så går ju det.

Har inte direkt någonting att jämföra med och har väl bara hunnit vara iväg 5-6 vändor med den.

Känns väldigt kompetent för att endast kosta 10k dock. Nu är det jag som är begränsningen och inte cykeln. Är väldigt ny på detta dock.
IMG_20200821_131850.jpg
IMG_20201019_113608.jpg
IMG_20201019_113527.jpg
IMG_20201012_113818.jpg
IMG_20201002_182748.jpg
IMG_20200821_131915.jpg

Vitus cyklar brukar sälja slut rätt fort ja. Jag hade tur och var snabb nog att klicka hem den enklaste av Sentier (Deore). Den har inga värstingkomponenter men iaf thru-axlar fram och bak med boost. 130mm gaffel och singelklinga. Så vill jag uppdatera något senare så går ju det.

Har inte direkt någonting att jämföra med och har väl bara hunnit vara iväg 5-6 vändor med den.

Känns väldigt kompetent för att endast kosta 10k dock. Nu är det jag som är begränsningen och inte cykeln. Är väldigt ny på detta dock.
IMG_20200821_131850.jpg
IMG_20201019_113608.jpg
IMG_20201019_113527.jpg
IMG_20201012_113818.jpg
IMG_20201002_182748.jpg
IMG_20200821_131915.jpg
Det enda uppenbara som man kan sakna som nybörjare är dropper post men den är varken dyrt eller svårt att installera.

Jag köpte nyligen en BMC Twostroke AL till frugan. Vi har ännu inte fått den levererad så jag kan inte uttala mig om kvaliteten eller åkegenskaperna, men är tillsynes en vass XC-raket. Annars är en klassiker att rekommendera Kona Honzo eller Commencal Meta HT (beroende på hur mkt du vill utmana dig själv utför). Canyon ger mycket för pengarna, men deras mtbs är något föråldrade rent geometrimässigt, men vissa undantag finns såklart.

Rent generellt rekommender jag att du lägger några kronor extra för att säkra en setup med de senaste standarderna, såsom Boost 148. Ifall du tycker det är kul och fått upp flåset så blir det genast enklare att uppgradera eller hitta delar.

Vet inte om du redan köpt men alternativ kan också vara Orbea Laufey finns lite olika versioner H10/H30 och Ltd men H30 räcker generellt långt och är absolut konkurrenskraftig jämfört med övriga som nämns. Annrs är ju Ragley Big Al och Nukeproof Scout också vettiga skulle jag säga.

Tillbaka
Topp